Achteruitrijcamera altijd aan - stroomvoorziening

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
kvz123
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 09 jan 2022, 19:16

Achteruitrijcamera altijd aan - stroomvoorziening



Bericht door kvz123 »

Goedemiddag,

Het valt mij op dat het beeldscherm van mijn achteruitrijcamera altijd op standby staat, ondanks dat het contactslot uit is en de 12v knop op de uitstand staat. Zit deze aangesloten op de huishoudaccu of de motoraccu?

Afbeelding

Iemand tips voordat ik na een aantal weken met een lege accu sta?
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Achteruitrijcamera altijd aan - stroomvoorziening



Bericht door GeMa »

Tja, lijkt mij een after-market, dus ik denk dat je dat bij de leverancier/inbouwer moet informeren.

Of anders gewoon de plus draad volgen en kijken waar die naartoe gaat.

Overigens ontgaat me het nut om de camera/monitor altijd op stand-by te hebben, anders dan tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Achteruitrijcamera altijd aan - stroomvoorziening



Bericht door EasyBee »

Die zit op een constante plus onder het dashboard aangesloten, maar alleen jij of iemand die bij jouw camper kan komen, kan dit controleren en eventueel omleiden naar een geschakelde plus. Overigens zit er toch een aan/uit midden onder. Scheelt alweer iets in gebruik, alhoewel er dan nog steeds spanning op de draad staat.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera altijd aan - stroomvoorziening



Bericht door rijschoollucassen »

Zoek even bij de bedrading achter de radio. Is de simpelste methode en grote kans dat hij daar zit. Achter de radio zit een gele en een rode draad, waarvan de een altijd spanning heeft en de andere alleen via het contact. Even meten welke. Als mijn idee klopt hoef je alleen de voeding van de monitor naar de andere draad te verplaatsen.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Achteruitrijcamera altijd aan - stroomvoorziening



Bericht door evdoetelaar+larana »

Je kan 'm ook uitschakelen met de schakelaar die op de monitor zit.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
kvz123
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 09 jan 2022, 19:16

Re: Achteruitrijcamera altijd aan - stroomvoorziening



Bericht door kvz123 »

Bedankt voor alle reacties. Via een onderhoudsfactuur heb ik het bedrijf gevonden die de camera heeft geïnstalleerd. Ik ga ze morgen even bellen voor meer info...

Ik heb de radio eruit gehaald, helaas zitten de kabels zo strak dat ik ze wel zie lopen maar er niet bij kan zonder iets kapot te trekken. Ik zie inderdaad de gele en rode draad zitten, maar zoals gezegd kan ik er niks mee. Tevens zie ik niet de voedingskabel van de monitor naar een van deze kabels lopen?

Ik hoop dat het bedrijf mij morgen iets meer duidelijkheid kan verschaffen.
Plaats reactie