Donkere campings/camperplaatsen voor sterrenkijken

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Donkere campings/camperplaatsen voor sterrenkijken



Bericht door jheeck »

Wie kent er leuke overnachtingsplekken in de buurt van natuurgebieden om overdag lekker te wandelen en/of fietsen, waar het 'snachts goed donker is zodat we bij helder weer een beetje kunnen sterrenkijken. Niet te dicht bij stedelijke gebieden of streken met veel glastuinbouw.
Een beetje stroom vind ik in dit jaargetijde wel handig, met compressorkoelkast én Truma, zonder zon om de boel bij te laden, wordt het anders wat krapjes.

Als er een sterrenwacht in de buurt is die we kunnen bezoeken, op fietsafstand, maakt dat het extra leuk.

Camperplaats De Bosweide in Haarle, vlak bij Nijverdal en (Sterrenwacht) Hellendoorn, hebben we al twee keer bezocht, gaan we ook zeker naar terug, en ik zoek nog soortgelijke plekken.
bosweide.png
bosweide.png (776.81 KiB) 6626 keer bekeken
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Donkere campings/camperplaatsen voor sterrenkijken



Bericht door rijschoollucassen »

Sterrenwacht Dwingeloo? Diverse campings en camperplaatsen. Ik zou dan zelf voor Lhee gaan, zit je dichter bij de radiotelescoop. Met het natuurgebied Dwingelerveld zou de lichtvervuiling minimaal moeten zijn.

Groet,

Jaap.
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Donkere campings/camperplaatsen voor sterrenkijken



Bericht door Sun »

Camperpark Zwarte Haan en camping het Lage Noorden. Gelijk aan de zeekerende dijk met Aneland aan de overkant. Hier vanuit heb je perfecte 360 waarnemingspositie, omdat je al 8 meter hoger staat. Op deze wijze Neowise vastgelegd met een 300 mm Dobson.

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Donkere campings/camperplaatsen voor sterrenkijken



Bericht door FrS »

Lattrop, gem Denekamp = sterrenwacht

Sterrenwacht
In Lattrop is sinds begin jaren negentig de sterrenwacht Cosmos Sterrenwacht gevestigd, voorheen de Volkssterrenwacht Twente. Hennie Gosemeijer (1923-1999) was de pionier die in 1965 een koepel bouwde om met zijn telescoop satellieten waar te nemen, uit belangstelling voor de vluchten naar de maan. In 1970 werd het verbouwd en in 1990 werd een nieuw gebouw betrokken. Het gebouw heeft een planetarium, een observatorium,een filmzaal, een doezaal en een Greenscreen foto studio. In de tuin staan planten en objecten die te maken hebben met tijd, planeten en sterren. Ook staat er de oude sterrenwacht van Hennie Gosemeijer inclusief mini expositie. De sterrenwacht heeft ongeveer 12.000 bezoekers per jaar. In 2012 is het planetarium gerenoveerd.

https://www.eurocampings.nl/nederland/o ... ok-118851/
Mathijs_
Berichten: 333
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

Re: Donkere campings/camperplaatsen voor sterrenkijken



Bericht door Mathijs_ »

Ken wel wat plekken, maar NL is altijd zo moeilijk met delen. Dan kennen de BOA's het ook in eens.

Maar kies een willekeurige parkeerplaats in een mooi natuurlijk park en ga de avond er op uit om sterren te kijken.

En camping hoeft van mij iets, altijd wel een camper met een groot buitenlicht aan. Liever helemaal verlaten en alleen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Donkere campings/camperplaatsen voor sterrenkijken



Bericht door jheeck »

Ik ben (nog) niet zo vrijstaanderig ;-)
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Plaats reactie