Technisch minimale massa camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Hean
Berichten: 13
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:06

Technisch minimale massa camper



Bericht door Hean »

Hallo allemaal.

Ik heb mijn zakelijke bestelbus Citroen Jumpy privé overgenomen na staking van mijn bedrijf.
Nu heb ik er een camper van gemaakt en wilde hem laten keuren bij het RDW station Almelo waar hij in eerste instantie goedgekeurd werd, nadat de keurmeester lange tijd achter de computer had gezeten kwam hij vertellen dat er een probleem was met het gewicht van de auto.
De technisch maximale massa is 2205kg en moet minimaal 2500kg zijn voor een camper werd mij medegedeeld.

Ik werd doorverwezen naar het VRT in Lelystad.
Na diverse mailtjes en telefoontjes waaruit ik begrijp dat het probleem voor de rdw is dat willen ze de auto keuren als camper deze eerst een personen wagen moet worden ,dus van grijs naar geel kenteken (wat wel weer te maken zal hebben met de eventuele bpm) werd me aangeraden contact op te nemen met de importeur .
Dit omdat er aan een personenwagen andere eisen gesteld worden b.v remkracht aslast enz.

De importeur deelt mij het volgende mee.

Zoals u op het constructeursplaatje kunt zien is de door de fabriek bepaalde max. massa van het beladen voertuig 2205 kg.

Die maximale waarde is achteraf niet te wijzigen (of te verhogen) vanwege de beperking van de assen, veren en de remmen. Bovendien voorzien de homologatie documenten niet een dergellijke verhoging.
Misschien zijn er mensen op camperforum die een idee hebben wat het zou kosten om de auto bij de VRT compleet te laten keuren wat misschien een hele dure grap kan worden.
Of kan ik maar beter alles zo laten en de camper gewoon een half jaar per jaar schorsen .

Ik schrijf dit stukje voornamelijk om iedereen te waarschuwen voor de eis van minimaal 2500kg technische massa want die wordt in alle lijstjes van eisen voor het bouwen van een camper niet genoemd.

M.v.g.
Henk
Laatst gewijzigd door Hean op ma 10 jan 2022, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Technisch minimale massa camper.



Bericht door tonic »

Ik zou even willen weten wat er precies op je afkeur rapport staat. Want volgens mij lopen de regels of de interpretatie hiervan door elkaar.
Wat was het gewicht van het voertuig toen hij door de RDW gewogen werd?
Laatst gewijzigd door tonic op ma 10 jan 2022, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Technisch minimale massa camper.



Bericht door Toon »

is het een optie om de bus weer leeg te trekken ???
dan om laten keuren naar personen bus
dan minimale eisen weer inbouwen en bij de RDW laten keuren voor camper
na ontvangst van kenteken weer alles origineel inbouwen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Technisch minimale massa camper.



Bericht door myway »

Zal aan mij liggen maar ik kan er geen touw aan vast knopen wat je allemaal schrijft..
Eerst heb je het over minimale massa dan over een technische maximale massa en daarna over het feit dat een camper 2500kg moet zijn ?????
Hean
Berichten: 13
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:06

Re: Technisch minimale massa camper.



Bericht door Hean »

tonic schreef:
ma 10 jan 2022, 16:37
Ik zou even willen weten wat er precies op je afkeur rapport staat. Want volgens mij lopen de regels of de interpretatie hiervan door elkaar.
Wat was het gewicht van het voertuig toen hij door de RDW gewogen werd?
Op het rapport staat onder Voertuig voldoet niet aan de volgende eisen :
Geldigheid conformiteit/documenten
Toelichting: technisch maximale massa 2205kg en moet minimaal 2500kg zijn voor een camper
Hean
Berichten: 13
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:06

Re: Technisch minimale massa camper.



Bericht door Hean »

Werkelijk gewicht wordt niet verteld maar op de weegbrug is het gewicht 1650kg
Hean
Berichten: 13
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:06

Re: Technisch minimale massa camper.



Bericht door Hean »

Toon schreef:
ma 10 jan 2022, 16:40
is het een optie om de bus weer leeg te trekken ???
dan om laten keuren naar personen bus
dan minimale eisen weer inbouwen en bij de RDW laten keuren voor camper
na ontvangst van kenteken weer alles origineel inbouwen
Misschien ? moet ik alleen wel weer een achterbank zien te krijgen heb ik al weggegooid.en blijf ik dan nog niet evengoed met die 2500kg eis zitten.
Hean
Berichten: 13
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:06

Re: Technisch minimale massa camper.



Bericht door Hean »

myway schreef:
ma 10 jan 2022, 17:08
Zal aan mij liggen maar ik kan er geen touw aan vast knopen wat je allemaal schrijft..
Eerst heb je het over minimale massa dan over een technische maximale massa en daarna over het feit dat een camper 2500kg moet zijn ?????
Denk dat het aan jou ligt.
De technische massa is het leeggewicht + maximale toegestane lading in het geval van een jumpy is dat 2205kg de rdw zegt dat dat te weinig is het moet 2500kg zijn anders kunnen ze de auto niet tot camper keuren. Daar maak ik uit op dat dat 295kg meer is dan de aslast en reminrichting van de auto.
Waar ze die vreemde eis van 2500kg vandaan halen weet ik ook niet.
En geloof mij na met een aantal van die gasten gesproken te hebben ga ik er zelf ook steeds minder van begrijpen.
WimZ
Berichten: 1814
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Technisch minimale massa camper.



Bericht door WimZ »

Ik snap ook niet waar die 2500 vandaan komt. Heb net op RDW wat kleine campers hun kenteken ingevoerd en daar zijn er ook die onder de 2500 zitten en toch echt op kamperwagen staan.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Technisch minimale massa camper.



Bericht door Metor »

quote ====het probleem voor de rdw is dat willen ze de auto keuren als camper deze eerst een personen wagen moet worden ,dus van grijs naar geel kenteken=====

Wat heeft de minimale technische massa eis van je voertuig te maken te maken met grijs of geel kenteken?
Als je eerst geel kenteken hebt is het dan opgelost?
ronald026
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 28 okt 2020, 23:34

Re: Technisch minimale massa camper.



Bericht door ronald026 »

Wat is nu het gewicht van de auto tijdens de keuring?

Is het niet zo dat de auto nu al best zwaar is, en als alle inzittenden er in zitten je op 2500 kg uitkomt (wat meer is dan toegestaan)>
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Technisch minimale massa camper.



Bericht door Aloys »

Dat heeft ie al verteld:
Hean schreef:
ma 10 jan 2022, 18:11
Werkelijk gewicht wordt niet verteld maar op de weegbrug is het gewicht 1650kg
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Technisch minimale massa camper.



Bericht door hathi »

Nou wat is er nu onduidelijk,het technisch maximale gewicht van de Jumpy voldoet niet aan het huidig gewicht,Nu moet die keurmeester een Camper keuren,welke al niet voldoet aan het toelaatbaar gewicht,m.a.w,hij is Technisch Nu al overbeladen,door de inbouw, er word toch ook niet gekeurd met kale banden,of een gescheurd chassis, dat kun je nog op lossen,maar dit schijnt niet te kunnen?…..en wel,omdat een Jumpy niet op te waarderen is/ valt?
Hans
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Technisch minimale massa camper.



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie