Welke bussen een distributieketting?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1593
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Distriebutieketting



Bericht door tranny »

Vopper schreef:
ma 10 jan 2022, 19:48
Plus dat de kettingen niet meer zo robuust zijn als vroeger, alles moet kleiner, lichter en dus sneller stuk :bang:
Het lijken nu meer fietskettingen :-B
Daar heb ik in het verleden al eens een trektest op los gelaten: moderne kettingen zijn veel sterker als de ouderwetse kettingen.
Het probleem zit meer in de kettingslijtage: 0,1 mm per schakel in zo'n ouderwetse ketting van pakweg 60 cm is in totaal aardig minder rek als 0,1 mm per schakel in zo'n moderne ketting van pakweg 150 cm.
Tel daarbij het korte ovale traject wat de ketting van een ouderwetse onderliggende nokkenas blok aflegt of het slingertraject wat de ketting van een moderne motor aflegt dan is het wel vrij logisch dat zo'n moderne ketting veel eerder z'n max. marges bereikt, de spanners zijn op een gegeven moment niet meer in staat om die rek (= slijtage) op te vangen en de ketting gespannen te houden.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Welke bussen een distributieketting?



Bericht door joske501 »

Beste,

Bij de Sofim motor 3.0 wordt geadviseerd om de ketting(en) te vervangen bij 300.000 km. Ik ken iemand die er 500 D deed alvorens te vervangen.
Om de rek op te vangen van de lange ketting is bij deze Sofim motor gekozen voor 2 korte kettingen, eentje loopt onderin van de krukas over de servo-pomp-as naar de hogedruk-pomp-as en van daar uit vertrekt een 2de ketting naar de 2 bovenliggende nokkenassen. Beide kettingen hebben uiteraard een afzonderlijke hydraulische kettingspanner.
Staat op blz 19 van het werkplaatshandboek (Training Academy 2006 Fiat auto S.p.A.) duidelijk op tekening.

Afbeeldinggratis plaatjes

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Welke bussen een distributieketting?



Bericht door kareltje cola »

over welk bouwjaar heb je het exact?
in de ducato met 160 pk zijn verschillende mogelijkheden in. de 3.0hdi met ketting(euro 4) of de jongere 2.3 jtd met riem(euro 6)
in de citroen jumper 2.0 bluehdi(163 pk) is dit een distributie riem ipv een ketting.

de ducato 160 pk 3l met distributieketting (waar ook af en toe problemen mee zijn met de ketting...)
de ducato 160 pk 2.3jtd is met distributie riem (waar dan ook af en toe problemen mee zijn met de ketting van nokkenas naar nokkenas...)

een motor hiervoor zonder problemen bestaan helaas niet :)
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Welke bussen een distributieketting?



Bericht door amigob2 »

Denken dat een ketting alleen maar vervangen hoeft te worden ter bescherming tegen breken, dan vergeet je iets.
Als de ketting uitrekt, verandert de timing van de kleppen. Dit komt omdat de ketting spanners normaliter aan 1 kant van overbrenging zitten waardoor de rek dus alleen maar aan 1 kant opgevangen wordt. Dit zal dus als resultaat hebben dat je motor vermogen verliest en de motor veel minder efficiënt werkt.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Plaats reactie