Welke bussen een distributieketting?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
OEDV
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 16 jul 2018, 10:03

Welke bussen een distributieketting?



Bericht door OEDV »

In verband met de aankoop van een andere camper zou ik graag willen weten of bekend is welke types een distriebutieketting hebben? In mijn geval gaat het om een Ducato met 160 pk en een Citroën van 160 pk.
Ik ben benieuwd of dit bekend is.
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: Distriebutieketting



Bericht door Dick-B »

Ducato, 100 multijet,160 en de 180 multijet,
Neem aan dat dit ook bij Citroen het geval is,
gr,Dick.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Distriebutieketting



Bericht door DJSmiley »

De 3.0 x250 heeft een ketting.

Er is hier op het forum al heel veel over te vinden. Je kan ook zoeken met het knopje rechtsboven. Daar zoeken op motortype en je kan nog specifiekere info vinden
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10163
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Distriebutieketting



Bericht door Peter LMC »

De Citroen met Puma motor heeft een distributie ketting.
Is in 130 en 150 en 163 pk op de markt.
Zo vanaf 2014 ongeveer.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op ma 10 jan 2022, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51280
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Distriebutieketting



Bericht door Kroppie »

informeer ook of in het geval van een ketting, er een vervangings interval is voor geschreven, bij sommige types is de ketting niet meer voor ""eeuwig"" helaas.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Distriebutieketting



Bericht door tranny »

Dat een distributieketting voor eeuwig is stamt nog uit de tijd dat de nokkenas nog onder in het blok lag, toen had je nog die korte distributiekettingen en niet die meterslange exemplaren van tegenwoordig. :wink:
Maar vervanging van een distributieketting heeft meestal geen vastgestelde interval, je vervangt ze als de ketting hoorbaar wordt... want dan is de ketting te ver opgerekt en/of de kettingspanners versleten.
En wanneer dat het zover is is voor een groot deel afhankelijk van je rijstijl en het motoronderhoud, met name de hydraulische spanners zijn vrij gevoelig voor vervuilde motorolie.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Distriebutieketting



Bericht door Meine »

Het is een misvatting om te denken dat een dustributieketting het "eeuwige" leven heeft. Bij verschillende motoren in Franse en Italiaanse personenwagens haalt de ketting de 100.000 km niet.

Maar ook bepaalde V8en van MB, en dan met name de AMG uitvoeringen, zijn op dit vlak berucht.

De levensduur van de ketting is ook sterk afhankelijk van het op tijd motorolie verversen.

Het mag duidelijk zijn dat het vervangen van een ketting, de spanner en de geleiders veel duurder is dan het vervangen van een getande riem en spanrollen.

Ik zie net dat tranny mij voor is.
Gebruikersavatar
camperaap
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 19:45

Re: Distriebutieketting



Bericht door camperaap »

Mijn teller is de 200.000 al gepasseerd en de ketting is nog nooit vervangen. Is volgens de garage ook niet nodig.
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Distriebutieketting



Bericht door Meine »

Ja, en wat wil je daar mee zeggen?
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Distriebutieketting



Bericht door DiffRental »

Ja en de Ford van mijn vrouw heeft een riem die 180 dkm of 10 jaar mee kan. (En kost geen drol om te vervangen)
Er zijn veel ketting motoren die dat niet eens halen. :shh:
Groeten Peter
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Distriebutieketting



Bericht door Vopper »

Plus dat de kettingen niet meer zo robuust zijn als vroeger, alles moet kleiner, lichter en dus sneller stuk :bang:
Het lijken nu meer fietskettingen :-B

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke bussen een distributieketting?



Bericht door Aloys »

Mijn Peugeot Boxer 3.0HDMi van 2011 (160.000 km) heeft ook nog de originele distributieketting.
Mijn vorige buscamper, een Fiat Ducato, heeft zeker 3 keer een nieuwe distributieriem gehad, samen goed voor zo'n € 2500. Ik heb toch het gevoel dat ik dat nu uitspaar, met die ketting...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51280
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke bussen een distributieketting?



Bericht door Kroppie »

gelukkig waarschuwd een ketting op z.n end meestal nog door steeds meer te gaan rammelen, een riem op z,n end breekt gewoon
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Welke bussen een distributieketting?



Bericht door Bas vd laar »

3 keer een nieuwe distributieriem gehad, samen goed voor zo'n € 2500
Dat had ook de helft kunnen zijn bij een hele hoop andere garages, met dezelfde materialen.
Plaats reactie