Birdview camera systeem: waarop letten?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door hurktoilet »

Voor dat doel zijn deze systemen natuurlijk niet ontworpen, maar je kunt er op wachten dat fabrikanten ook bedenken dat die combinatie handig is. De vraag is alleen hoe lang.
Het vraagt alleen misschien ook nog wat nadenkwerk. Rondom je huis kun je vrij simpel instellen dat binnen een bepaalde zone alles dat beweegt en groter is dan een hond wel verdacht moet zijn. Dat is met een camper of een gewone auto, die op allerlei verschillende, doorgaans openbare plekken parkeert, waar allerlei mensen volstrekt legitiem of wellicht zelfs omdat het niet anders kan vlak langs lopen.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door kampo »

jurgenc schreef:
wo 12 jan 2022, 16:43
De reactie “waarom heb ik het nodig”, lees ik vaak en ervaar ik niet positief. Je kan je zo ook afvragen waarom je een camper nodig hebt. Met een auto en een tent kan je bijv ook goed reizen.
Inderdaad ik ben het met je eens maar in dit geval gaat het vooral over onbekend is onbemind. We weten dat velen onder ons aardig vastgeroest zitten als het gaat over nieuwigheden. Even over de schouder meekijken naar iets nieuws blijkt al moeilijk te zijn. Vertellen dat het onbereikbaar duur is, dat hebben we in het verleden al zo vaak gehad. Komt erbij dat je op een bepaald ogenblik (ik ook) te oud bent om mee te kunnen. Rijden met veel extra snufjes vraagt aardig wat concentratievermogen. Het gaat nog vermoeiender worden als we met een zelfrijdende wagen moeten rijden :mrgreen:

Ik herinner me destijds dezelfde uitspraken over airco, GPS, telefoon, enz in een voertuig.
Hele volksstammen hebben toen beweerd dat zo iets voor hen totaal overbodig was. Diezelfde mensen hebben ondertussen hun 3de of 4de generatie van die "snufjes" en kunnen niet meer zonder.

Ik doe hier (weeral) een straffe uitspraak:
Als je 1maal een "Birdview" met de bijkomende veiligheidssystemen gehad hebt dan kan/wil je niet meer zonder.
Duidelijk is dat dit soort systemen, net zoals de bovenvermelde, op termijn standaard gaan worden. Ik zou dus even volgen in dit topic, hier kan je wat van opsteken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door B12M_Ferry »

Birdview 360
Ik heb het niet, nooit mee mogen rijden, maar wel ontzettend geïnteresseerd in de mogelijkheden.
Huidige systemen van nu (zoals ik het nu zie) is dat je alleen dat ziet wat dicht bij je voertuig staat of beweegt. Leuk als je aan het manoeuvreren bent.
Wat je niet ziet, is als je voor een kruising staat, verder aankomend verkeer van rechts, of als je rechts afslaat aankomende fietsers, brommers ed.
zeg maar 15.00-16.00 uur. (als 12.00 recht voor je is.) Ook met een dure birdview zie je dat niet aankomen.
Dan is een (dubbele) camera achterop en een camera op je rechter spiegel praktischer. Samen met je spiegels kom je al aardig ver.
Rechts & rechtsachter is gewoon een probleem met een camper. Niet zozeer dichtbij, maar verkeer net niet zichtbaar in je spiegel.
Tref je net een paaltje, heb je niet gekeken in je spiegels. Maar zelfde probleem met een birdview. Niet gekeken is nog steeds een kras.
Volvo B12M bus in ombouw.
Camper_01

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door Camper_01 »

Er zijn al reeds diverse sensoren aanwezig die dit signaleren.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door gjvonk »

Spiegels, camera's, sensoren in de achterbumper, navigatie, rijbaan assist, adaptieve cruisecontrol, forward collision alert systems, ABS, ESP, enz., het blijven vooralsnog hulpmiddelen.

Maar hulpmiddelen kunnen wel heel, heel erg handig zijn...anders was het wiel na zijn uitvinding wel een stille dood gestorven en zou de bril om beter te kunnen zien ook niet meer bestaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door hurktoilet »

Inderdaad, en het helpt als je de beperkingen van je hulpmiddelen kent. Als je achteruitrijcamera alleen een boomstam ziet, houd er dan rekening mee dat daar op twee meter hoogte flinke takken uitsteken. Maar die ziet je camera niet.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door bikerwally »

B12M_Ferry schreef:
wo 12 jan 2022, 20:48
Huidige systemen van nu (zoals ik het nu zie) is dat je alleen dat ziet wat dicht bij je voertuig staat of beweegt. Leuk als je aan het manoeuvreren bent.
Wat je niet ziet, is als je voor een kruising staat, verder aankomend verkeer van rechts, of als je rechts afslaat aankomende fietsers, brommers ed.
zeg maar 15.00-16.00 uur. (als 12.00 recht voor je is.) Ook met een dure birdview zie je dat niet aankomen.
Helemaal mee eens, ik zou ook liever de beelden zien zoals ze verschijnen via de USB of SD kaart.
Hier een kort filmpje van zo'n opname (onze bus). Het wordt wel wat versneld afgespeeld.
https://www.youtube.com/watch?v=a46s5wW0W2w
Afbeelding
Camper_01

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door Camper_01 »

Daarom heb ik zowel in de camper als in mijn auto altijd permanent een dashcam aangesloten. Ook bij buitenlandse ritten.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door seth_space »

Het lijkt me dat je toch wat verschillen aan moet brengen tussen de diverse systemen.
Het dometic systeem is een wat traditioneel 4 camerasysteem dat rondom de camper kijkt. Je kunt eventueel opnemen maar een "birdview" is het niet echt.
Dus er zijn 360graden systemen en birdview systemen.
Wat die laatste doen gaat aanzienlijk verder.
Hier zie je een aantal voorbeelden.

https://youtu.be/mAQ_-g592wo

Een leuke opsomming van later toe te voegen opties is hier te vinden.

https://youtu.be/idRAVSg-DmY
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door hurktoilet »

Op de Dometic-site wordt het systeem anders wel degelijk als birdview omschreven, zie screenshot. En in de gebruiksaanwijzing staat zelfs dat je altijd het birdview beeld ziet, met desgewenst een splitscreen modus waarin je daarnaast een beeld van één camera kunt zien.
dometic-birdview.jpg
dometic-birdview.jpg (65.49 KiB) 748 keer bekeken

in die hele handleiding lees ik trouwens niets over afstandsdetectie en koersverwachting van camera achter of voor...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door hurktoilet »

GeMa schreef:
zo 09 jan 2022, 9:38
Heb gekozen voor het Dynavin (geen Dynavision!) DVN 6901 Pro systeem.
[...]
Super is de console met monitor die bovenop het dashboard van de Ducato (documenthouder verdwijnt) wordt ingebouwd. Geen los spul, draden of een monitor die ergens op of aan het dashboard de boel ontsiert.
Twee vragen:
- Als ik het goed begrijp worden de zijcamera's van dit systeem op de spiegels gemonteerd. Houd je dan niet een dode hoek tussen spiegels en voorkant over? vaak niet erg, maar er zal maar een klein kind staan. Als je een zijkantcamera in het midden boven monteert, kun je lijkt mij de hele breedte bestrijken?
- Zie ik het goed, dan is dit systeem specifiek ontworpen voor Ducato en varianten vanaf 2006. Is dat aan te passen voor een ducato van 2003? ik vind die oplossing van die wegklapbare monitor wel mooi...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door Lambiek »

Mijn ervaringen

Heb Mercedes met 360 camera, met alles erop en er aan. Vanaf fabriek.
Is gewoon een onnodige, vervelende gadget,

Beter is,
Goede PARKEERSENSOREN VOORKANT , ACHTERKANT eventueel gedeelte zijkanten hoek. gedeelte zijkant.

Dan kun je op het het GELUID perfect parkeren.heb je alleen je OREN nodig . EN JE OGEN OVER.

Grootste voordeel is,
Je kunt je eigen ogen OVER op de voorruit en omgeving houden. En zij spiegels
Zogenaamde 9.00 t/m 15.00. Zicht. Belangrijk dat je het de overige voetgangers en verkeer 100% in de gaten houdt.

Nog belangrijker dan datveventuele deukje dan een slachtoffer met letsel

Schermpje met 360 gr camera , leid onodig af , de tijd dat je daar op zit te kijken... mis je gewoon een gedeelte vh overige verkeer, voetgangers enz

Het leid gewoon onnodig af, je schrikt je een hoedje als je weer wat gemist hebt , als je de ogen gewoon op de weg, spiegels had gehouden.....


Parkeersensoren en oren , parkeer je veel gemoedelijker, op paar cm precies . En dat alleen op geluid.... veel geruster
( mits goed gemonteerd en kwaliteits product)

.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door GeMa »

hurktoilet schreef:
do 13 jan 2022, 23:09
GeMa schreef:
zo 09 jan 2022, 9:38
Heb gekozen voor het Dynavin (geen Dynavision!) DVN 6901 Pro systeem.
[...]
Super is de console met monitor die bovenop het dashboard van de Ducato (documenthouder verdwijnt) wordt ingebouwd. Geen los spul, draden of een monitor die ergens op of aan het dashboard de boel ontsiert.
Twee vragen:
- Als ik het goed begrijp worden de zijcamera's van dit systeem op de spiegels gemonteerd. Houd je dan niet een dode hoek tussen spiegels en voorkant over? vaak niet erg, maar er zal maar een klein kind staan. Als je een zijkantcamera in het midden boven monteert, kun je lijkt mij de hele breedte bestrijken?
- Zie ik het goed, dan is dit systeem specifiek ontworpen voor Ducato en varianten vanaf 2006. Is dat aan te passen voor een ducato van 2003? ik vind die oplossing van die wegklapbare monitor wel mooi...
Valt erg mee (dode hoek) vanwege de grote hoek van de camera, maar 100% dekkend is het niet.

En ja, het is specifiek voor de Ducato vanaf 2006.

Wil je meer info of heb je nog vragen, ik heb gemerkt dat de Dynavin daarop keurig antwoord geeft.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door GeMa »

Lambiek schreef:
vr 14 jan 2022, 3:15
Mijn ervaringen

Heb Mercedes met 360 camera, met alles erop en er aan. Vanaf fabriek.
Is gewoon een onnodige, vervelende gadget,

Beter is,
Goede PARKEERSENSOREN VOORKANT , ACHTERKANT eventueel gedeelte zijkanten hoek. gedeelte zijkant.

Dan kun je op het het GELUID perfect parkeren.heb je alleen je OREN nodig . EN JE OGEN OVER.

Grootste voordeel is,
Je kunt je eigen ogen OVER op de voorruit en omgeving houden. En zij spiegels
Zogenaamde 9.00 t/m 15.00. Zicht. Belangrijk dat je het de overige voetgangers en verkeer 100% in de gaten houdt.

Nog belangrijker dan datveventuele deukje dan een slachtoffer met letsel

Schermpje met 360 gr camera , leid onodig af , de tijd dat je daar op zit te kijken... mis je gewoon een gedeelte vh overige verkeer, voetgangers enz

Het leid gewoon onnodig af, je schrikt je een hoedje als je weer wat gemist hebt , als je de ogen gewoon op de weg, spiegels had gehouden.....


Parkeersensoren en oren , parkeer je veel gemoedelijker, op paar cm precies . En dat alleen op geluid.... veel geruster
( mits goed gemonteerd en kwaliteits product)
Tja, ieder zo z'n voorkeuren. Ik vind het wel handig, omdat ik vaak alleen rij en dan moeite had met de dode hoek rechts. Bovendien maakt de 360 graden view het manoeuvreren op de camper/campingplaats voor mij alleen een stuk makkelijker.
Plaats reactie