Birdview camera systeem: waarop letten?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door hurktoilet »

Ik overweeg een birdview camera systeem op mijn camper te (laten) zetten. Ja, ik weet dat die systemen een kapitaal kosten. Ga er om de discussie overzichtelijk te houden svp van uit dat het mij dat geld waard is of dat ik in ieder geval vermoed dat het mij dat geld waard is. Voor ik zo veel geld uitgeef wil ik in ieder geval meer info dan alleen verkooppraatjes.
Wie weet dat ik na alle antwoorden concludeer dat het gezien de beperkingen misschien toch niet is wat ik dacht en dat het dan wel erg veel geld is. Dat zien we dan wel weer.
Ik hoop op een discussie, die met een beetje mazzel een goede basis is voor een kennisbank-artikel! Heb je nog relevante vragen die ik over het hoofd gezien heb? Stuur me een pb, dan voeg ik ze aan deze post toe.
De belangrijkste vraag eerst : wat is het ? Als ik het goed begrijp is een birdview systeem net iets meer dan ‘alleen maar’ cameras’s rondom : de beelden worden door een computertje ook zo gecombineerd dat je als een vogel van bovenaf op je camper kijkt en zo in één opslag ziet dat je aan alle kanten ruimte hebt (of niet). Klopt dat ?
Zo ja, zit er per merk dan nog verschil in de kwaliteit van de software? Ik denk niet alleen aan de nauwkeurigheid, maar ook aan de snelheid van berekenen. Als het (ik chargeer) een minuut duurt voordat die birdview tot stand komt, heb je die lantaarnpaal (of die fietser) al lang om ver gereden…
Meer in zijn algemeenheid: kunnen gebruikers die zo‘n systeem al hebben aangeven hoe vaak ze die birdview nu eigenlijk gebruiken? Of is het in de praktijk handiger de afzonderlijke camerabeelden (of een deel daarvan, bijvoorbeeld alleen de dodehoekcamera’s) naast elkaar te zien.
Nu ik de term dode hoek toch noem… ik kom twee principes tegen. Eén waarbij de camera op de spiegel gezet wordt en dus naar achteren kijkt en één waarbij de camera halverwege de wagen aan de dakrand zit en naar beneden kijkt. Wat zijn de voor- en de nadelen.
Bij sommige systemen zie ik staan dat je automatisch beeld van de dode hoekspiegels krijgt als je je richtingaanwijzer uitzet. Dat kan, maar zeker op de snelweg wil ik juist graag permanent beeld van die camera’s. Kun je dat instellen? Ik wil iemand die in mijn dode hoek zit niet laten schrikken door bot mijn richtingaanwijzer uit te gooien om dan pas te ontdekken dat er iemand naast me zit.
Sommige systemen geven de afstand tot andere objecten weer en/of laten zien waar je uitkomt als je de huidige koers/bocht volgt. Met name van dat laatste vraag ik me af wat de meerwaarde is als je toch al ziet op welke afstand je ergens van zit. Werken deze systemen zoals beloofd?
Ik heb nu een eenvoudige achteruitrijcamera met dito monitor, wekt overdag goed, maar bij duisternis is het lastig. Voegt infrarood echt wat toe? in het verlengde daarvan: die camera zit nog boven het derde (dak-)remlicht. dat is niet handig, want dan staan mijn fietsen in de weg. Is een camera in de bumper of nummerplaat beter, zijn er andere oplossingen?
Ik heb tot nu toe drie echte merken gevonden: Dometic, Dynavision, Van Zwitserland, en daarnaast lijken er nog wat systemen zonder merk te zijn. Maakt dat nog wat uit? Voordat iemand nu roept dat je voor been habbekrats prima spul uit China kunt halen: ik zoek een bedrijf dat goed advies kan geven, service geeft en de boel ook netjes voor me kan monteren. Reclame maken mag hier (terecht) niet, maar je kunt evt een pb sturen...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door GeMa »

Heb gekozen voor het Dynavin (geen Dynavision!) DVN 6901 Pro systeem.

Ja, de echt professionele systemen (o.a. Dometic) zullen wellicht beter zijn en de Chinese doe het zelf knutselsystemen veel goedkoper, maar ik denk dat ik hiermee een goede prijs/kwaliteit verhouding heb gevonden.

Heb de originele achteruitrijcamera (Knaus Sky Ti) laten zitten en met het DVN systeem 2 zijcamera's en een voorcamera erbij gekregen.

Super is de console met monitor die bovenop het dashboard van de Ducato (documenthouder verdwijnt) wordt ingebouwd. Geen los spul, draden of een monitor die ergens op of aan het dashboard de boel ontsiert.

Heb nog niet veel gereden (na de zomer ingebouwd en kort daarna in de stalling gegaan), maar overweeg om ook de Knaus achteruitrijcamera te laten vervangen door een Dynavin die steeds aan kan blijven (en daardoor als een soort van achteruitkijkspiegel functioneert). Bovendien heeft de Dynavin achteruitrijcamera (Pro versie) ook 2 kijkhoeken, waardoor het beeld nog beter wordt.

Inbouw in Duitsland bij een Dynavin dealer.
Camper_01

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door Camper_01 »

Beste Peter kijk op www.orlaco.com een Nederlandse firma uit Barneveld die hoofdzakelijk aan defensie levert
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door Camper-T »

Laat ik voorafgaand aan mijn reactie vooropstellen dat ik geen eigenaar van zo’n systeem ben en er dus ook geen praktische ervaring mee heb. Wel heb ik meer dan eens de verschillende oplossingen onderzocht, ook om wat wijzer te worden en om te bepalen of zo’n systeem meerwaarde heeft.
Ik leg het birdview systeem wat breder uit zodat meelezende forumleden die hier niet bekend mee zijn misschien ook wat wijzer kunnen worden:

Het birdview cameraconcept is de afgelopen jaren steeds vaker (af fabriek) terug te zien bij verschillende automerken. Met name in bedrijfsbussen en al eerder in de luxe automobielen. Het geeft een handig beeld rondom het voertuig waardoor alle obstakels ineens inzichtelijk worden. Zoals je zelf al aangeeft en waar de term ‘birdview’ ook op slaat: je hangt als het ware boven je voertuig en ziet real time wat er om je voertuig heen aanwezig is.

Nieuwe vrachtauto’s zie je steeds vaker zonder zijspiegels maar het kleine beugels waarop een camera zit. Binnen in de cabine zitten langs de linker en rechter raamstijl rechtop gepositioneerde smalle LCD kleurenschermen die een veel breder zicht geven dan een klassieke spiegel, wat ten goede komt aan de veiligheid van de medeweggebruikers.
Natuurlijk is dit geen birdview systeem maar wel een goede tussenoplossing, omdat birdview met losse en wisselende trailers niet altijd mogelijk is.

Wat beiden systemen gemeen hebben en ook als een punt van ‘wennen’ wordt ervaren, is dat camera’s altijd 1 dimensionaal beeld geven, je ervaart geen diepte zoals met een normale spiegel. Het is dus zaak om objecten in de directe nabijheid als referentie voor de afstanden tot je voertuig te gebruiken. Met een birdview systeem misschien ook de bedoeling, met digitale zijspiegels soms lastig, omdat je als het ware met één oog rijdt, geen diepte hebt en de afstanden dus lastiger kunt inschatten.

Een birdview systeem is opgebouwd uit 4 losse camera’s met een kijkhoek van 180 graden, een soort fish-eye lens wat gebolde brede beelden geeft.
De beeldsignalen van de 4 camera’s worden aangeboden op een soort videomixer welke hier 1 totaalbeeld van maakt. Het lijkt een beetje op de kwadrant-beelden van een camerabeveiligingssysteem, 4 of meerdere camerabeelden op 1 monitor, maar dan naadloos aan elkaar geplakt. Hier aan toegevoegd een statisch plaatje van een bus/camperdak waardoor het geheel lijkt alsof je vanuit de lucht op je voertuig kijkt.

De kwaliteit van een birdview systeem laat zich kennen door hoe de lens-bolling van de camera’s softwarematig wordt gecorrigeerd, hoe naadloos de beelden kwalitatief in elkaar overlopen, hoe kloppend en gedetailleerd alle beelden rondom zijn en hoe dit alles vloeiend wordt weergegeven.
Veel hiervan hangt af van juiste cameraposities en nauwkeurige calibratie vooraf, de rest komt vanzelfsprekend neer op de hardware en software.
Of de camera’s ook bij weinig licht goed beeld geven en of de software/monitor snel opstart bij starten van de motor valt ook onder de kwaliteit.

Van goedkope systemen onder de €500,00 kun je vanzelfsprekend geen hoge kwaliteit verwachten maar als het voor jou voldoet dan is het prima. De systemen van rond de €2.000,00 vallen automatisch in het hogere segment en voldoen op de meeste vlakken, mits juist gemonteerd en gekalibreerd.
YouTube is een mooi medium om de verschillende prijsklassen hierin te vergelijken.
Houd er gezien de bewerkelijkheid van installeren wel rekening mee dat als je een birdview systeem van €2.000,00 in zijn geheel laat monteren de totale prijs makkelijk het dubbele kan worden.

Of een pittig geprijsd birdview systeem werkelijk een aanvulling of must-have op je camper is, heeft als zoveel andere (dure) technische zaken geen eenduidig antwoord. De een zal het een waardevolle toevoeging vinden wat misschien ook als camerabeveiliging gebruikt kan worden, de ander doet het af als veel geld weggooien omdat je met de juiste spiegelstanden en een achteruitrijcamera ook alles kunt zien. Het is wat jij wilt en kunt missen.
Wil je dit systeem verder onderzoeken en meer informatie hebben dan zou ik via de merken van voorkeur vragen wat hun dealers en installateurs zijn en daar eens mee in gesprek gaan. Misschien is daar wel een demo-bus aanwezig om het systeem te zien en zelf te ervaren.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Camper_01

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door Camper_01 »

Een goede weergave van de mogelijke oplossingen. Mijn Kia Niro heeft (behalve de camera's) al bijna alles wat ik mis in een nieuwe camper. De Tesla van mijn zoon is alweer veel verder hiermee. Toen ik mijn eerste buscamper 5 jaar geleden kocht zochten wij al een mogelijkheid om camera's in de spiegels te bouwen maar problemen om professionele spullen te kopen. 3 jaar geleden nieuwe Buerstner TravelVan gekocht idem dito. Zelfs op de beurs in Duitsland was er niets echt te vinden. Ben nog steeds zoekende. 2e probleem dan om een betrouwbare echte inbouwer te vinden, want om het zelf te doen (geen zin in) wil nu geen 3e nieuwe camper meer kopen ben nu al 77 jaren oud.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door GeMa »

Nogmaals, kijk eens naar het Dynavin DVN 6901 Pro systeem.
Dode hoek indicatie, 360 graden bij manoeuvreren, achteruitrijcamera, integratie met bestaande achteruitrijcamera en head unit.
Zie de demo video voor meer: https://www.youtube.com/watch?v=uMOexb- ... avinEurope

Kosten incl. inbouw in Duitsland, 1250 euro.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door seth_space »

Ik heb 7 jaar lang gereden met de 360graden camera's van mijn Nissan qashqai.
Leuke gadget die soms de extra info verschaft maar net zo vaak de beperking aangeeft van een 360 beeld.
Mijn huidige auto en camper hebben een achteruit camera die een breed en heel bruikbaar beeld geeft. Daar heb ik persoonlijk meer aan.
Inmiddels is er wel een nieuwe generatie birdeye view waarbij door computer gegenereerde beelden met gebruik van de actuele camerabeelden elk willekeurig standpunt rondom de auto gebruikt kan worden als oriëntatie.
De allernieuwste kia heeft dit oa. Daar kan ik zo geen actueel voorbeeld van vinden wel dit ter illustratie :
Kijk vanaf 1minuut 53
https://youtu.be/vel9wBPTnO4
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door hurktoilet »

Mijn huidige auto en camper hebben een achteruit camera die een breed en heel bruikbaar beeld geeft.
Mijn vrouw is klein van stuk en vindt de camper mede daardoor een log beest. Ik hoop dat ze met camera's rondom meer gevoel voor het ding krijgt. En dat we niet meer hoeven te hannesen met spiegels verstellen :P
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door kampo »

Op de camper heb ik het (nog) niet.
Wel rij ik sinds 2 jaar met 360° camera's in de personenwagen
Het is ook mijn 2de voertuig dat zelfstandig kan in parkeren.
De eerste met rij assistentie. Dat is "de" belevenis aan zo een personenwagen.
De bumpersensoren en spiegels zitten er nog steeds op zoals op alle voorganger personenwagens.
Het birdview systeem zat mee in de (dure) optie "veiligheidspakket" met de afstandsradar en nog meer snufjes.

Het systeem werkt goed en doet wat je kan verwachten. De foto hieronder is bij nacht.
Net zoals de dubbele achteruitrijcamera in camper en bestelwagen.
Daarmee bedoel ik, het is slechts een hulpmiddel.
Ik draai me steeds minder om, bij manoeuvreren, te stijf geworden.
Maar rij voornamelijk, primair, op de beide spiegels achteruit. De birdview is secundair, ter bevestiging of ter controle.
Je moet wel fit genoeg zijn om "tegelijk" in de 4 andere richtingen te kijken. 3 spiegels en een 10 inch display terwijl je toch voornamelijk naar de omgeving moet kijken. Kunnen je hersenen dit nog verwerken :crazy:
Natuurlijk wil iedereen zo een birdview ipv enkel een achteruitrijcamera op de camper. Het is een prima hulpmiddel. Zal ooit standaard worden.
Wie denkt dat het al je rij problemen oplost, heeft het verkeerd.
Zo reed mijn dochter onlangs haar achteruit stuk tegen de zwanenhals van een geparkeerde en afgekoppelde oplegger. Ondanks de 3D camera. Die keek eronder.

Zelf met de camper blijf ikzelf uitstappen, bij manoeuvreren, of mijn copiloot, om de omgeving te bestuderen. Ondanks alle rijbewijzen en ervaring.

Als een vrouw (of man) niet kan rijden, dan gaat dit niets oplossen.
Ik adviseer oefening. Doe het zelf of onder begeleiding van een instructeur.
Daar zit hem het probleem. Neem de tijd om achteruitrijden en parkeren te oefenen.
Als je goed wil worden moet je dat net zo doen met birdview.


Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door hurktoilet »

Oefening is zeker een ding, bij voorkeur met een goede instructeur. Vreemde ogen zijn toch anders, zeker die van iemand die les kan geven.
Maar techniek kan helpen. Ik weet nog dat mijn schoonouders (schippers) radar aan boord kregen. Zij gebruikten het ding echt alleen bij mist/slecht zicht, want daar was ie voor, ik vond varen op de radar ook bij mooi weer veel makkelijker. En tegenwoordig zie je bijna niet anders dan dat die radar aan staat...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 671
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 0:15
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door roze »

Ik heb in mijn nissan quasqai ook een birdview systeem. Die werkt automatisch als de achteruit wordt ingeschakeld. Het duurt een hele tijd voordat je het beeld goed ‘begrijpt’. Mijn vrouw gebruikt het nooit. Ze zegt "ik weet niet wat ik zie". Je moet er veel tijd in steken om de beelden goed te kunnen interpreteren.
Bijvoorbeeld om na het parkeren het beeld in te prenten en dan de werkelijkheid te bekijken door rondom de camper te lopen.
Bij parkeren waarbij het heel nauw komt (<10cm) vind ik het zeker nuttig.
Op de camper heb ik een dubbele camera achterop. Een staat permanent aan als ‘achteruitkijk spiegel’, de ander kan ik inschakelen om direct achter de bumper te kijken.
Succes met je keuze.
Rob Zeijen | Hymer S660 | 1993 | MB 410 D | automaat |

Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door kampo »

Hier nog een beeld.
Het is niet echt gemakkelijk om het voertuig, enkel op basis van het scherm, in 1 beweging, haaks en precies in het midden van de 4m poort te parkeren.
Inschatten van de afstand tussen voertuigkoffer en poort gaat wel goed.
Ook de kwaliteit van het beeld is ok.

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door bikerwally »

Wij hebben een Dometic PerfectView CAM 360-systeem (4 camera's).
De grootste meerwaarden van het systeem zijn :
- De opnames van de 4 camera's worden opgeslagen op USB of SD kaart (loop recording). Deze toebehoren zijn als optie verkrijgbaar.
- Bij stilstand kan ik de camera's activeren en zien wat er rondom de camper gebeurt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door hurktoilet »

Instructief filmpje. Dit gaat over de Dometic-versie, maar volgens mij is het principe bij andere merken hetzelfde.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie