Birdview camera systeem: waarop letten?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door kampo »

Dometic 360AHD met scherm kost 2.495 Euro plus montage en kalibreren wat volgens het filmpje meer als 1 dag werk is.

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door hurktoilet »

Met een dag werk valt 2.500 euro me nog mee, als je weet dat het systeem sec al bijna 2.100 euro kost.
Wat me wel opvalt: Dometic zegt dat je installatie echt door erkende inbouwers moet laten doen, terwijl Van Zwitserland zegt dat ze een calibratietool hebben waarmee je het prima zelf kan. Maakt voor mij niet zo veel uit, ik ben niet zo handig dus laat het toch doen, maar voor anderen wellicht wel.
[edit]ik had deze prijs gezien: 2025 euro voor het systeem zonder installatie, maar zie ik bij nader inzien goed dat jij bijna 500 euro duurder uit komt? Waar zitten de verschillen?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door kampo »

Volgens internet kost het Dometic systeem met de monitor 2495 €
Als je geen monitor nodig hebt omdat je al een compatible monitor in of op je dasboard hebt staan, dan is het 2025 €
Daar bovenop komt nog de prijs voor de montage.
Ik betwijfel dat je het in 1 dag kan installeren als je de bekabeling overal netjes moet wegwerken. In het filmpje maakt men duidelijk dat het sterk voertuigafhankelijk is en eigenlijk wil je geen opbouwkabels zien in het interieur.
De totaalprijs van dit systeem komt daarmee in de buurt van 3000 €
Wat het dubbel is van de prijs voor een topmodel van dat merk met enkel de dubbele camera's + micro, infraroodverlichting en stofkap achterop in combinatie met een 7 inch display.
Er bestaan zeker goedkopere merken als je tevreden bent met "iets" mindere kwaliteit.
Misschien zullen de prijzen zakken naarmate er meer aanbieders volgen.
Het installatiewerk blijft hetzelfde en kan volgens het filmpje enkel door geschoold personeel.
Je hebt een combinatie van kennis over camperinterieurbouw, voertuigtechniek en van de programmatie nodig, zeldzaam. In het filmpje waren er verschillende techniekers actief voor 1 installatie.

https://www.dometic.com/nl-nl/outdoor/n ... eosystemen

Bikerwally maakt ons erop attent dat je voor die prijs ook de opname en bewakingsfuncties krijgt :thumbup:
Maar je mist de andere functies die op personenwagens met gebruik van dezelfde camera's toegevoegd werden.
- lane assist
- stuur assistentie
- verkeersbordenherkenning
- afstandsradar en adaptieve cruise control
- parkeer assitentie
- dode hoek waarschuwing
- ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door hurktoilet »

Hm, dat zijn nogal wat functies die je mist... Zou daar per functie trouwens wel omschrijving van willen zien, opdat ik de juiste verwachtingen krijg. Verkeersbordherkenning lijkt me logisch, maar wat moet ik me voorstellen bij stuurassistentie?
Overigens zag ik ook filmpje van Dometic zelf, waarin bij achteruitrijden de verwachte koers en afstand tot obstakel weergegeven werd, maar vooruit niet...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Camper_01

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door Camper_01 »

Beste Kampo, is er al iets op de markt met de " nieuwe functies " zoals U hierboven heeft omschreven? Dat zijn NL ook de functies die ik in mijn Kia Niro heb uitgezonderd de birdvieuw functies.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door kampo »

Hier een voorbeeld van wat vandaag leverbaar is.
Zowel personenwagen, transporter als vrachtwagen
Al deze systemen maken gebruik van de camera's.

https://www.youtube.com/watch?v=KGW1hdzxyh4

@camperO1
Ik ken enkel de Mercedes goed maar andere merken hebben vergelijkbare systemen.
Hetzelfde op de C klasse platform modellen kan je op de Sprinter krijgen.
Volgens mij bestaat iets vergelijkbaar nog niet in de after market voor narusting.
Je kan het in principe wel (gedeeltelijk) laten narusten op een recente Mercedes maar dat is waarschijnlijk onbetaalbaar.
Groeten Kampo
Camper_01

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door Camper_01 »

Beste Kampo, in mijn situatie gaat het voor een Burstner Travelvan 30 (ducato) van 2019.
Bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door appellover »

Mooi spul hoor ,maar waar gebruik het voor,tijdens rijden ?
Om in donker op afgelegen plek te kijken of iemand in de buurt komt ?
Bij parkeren zodat mijn vrouw niet meer uit hoeft te stappen en te roepen:STOP , je raakt bijna een paaltje ?
Lijkt me wel leuke gadget voor mannen al die camera’s ,heb nu alleen achterop als achteruitkijk spiegel.
M.a.w. waar gebruik je zoiets voor ?
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door Will »

Dat is ook mijn reactie een rijlesje is beter voor het zelfvertrouwen we praten over een busje van ongeveer 6 meter.
Het moet toch niet zo zijn om een busje rondom in de camera's van 2500 euro te hangen om een stukje te rijden.
Als Jonckheer zoiets zou nemen met zijn bus van 12 meter dat snap ik maar goed ieder zijn meug. :thumbup:

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door jurgenc »

De reactie “waarom heb ik het nodig”, lees ik vaak en ervaar ik niet positief. Je kan je zo ook afvragen waarom je een camper nodig hebt. Met een auto en een tent kan je bijv ook goed reizen.
H20
Camper_01

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door Camper_01 »

Is wel de toekomst, zelfs bij normale nieuwe personenauto's standaard leverbaar. Bij mijn Kia Niro alleen nog zonder zijcamera wel indicatie op de buitenspiegels. Maar wat een genot om ermee te rijden, mis ik echt op een nieuwe camper. Omgebouwde bestelwagens, zonder snufjes en wel de hoofdprijs. Meestal niet eens af fabriek leverbaar.
Zelfs in de meeste camperuitvoeringen zonder stuurwiel bediening voor de radio/navigatie en zonder radio/navigatie.
Laatst gewijzigd door Camper_01 op wo 12 jan 2022, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door hurktoilet »

Will schreef:
wo 12 jan 2022, 15:03
Dat is ook mijn reactie een rijlesje is beter voor het zelfvertrouwen we praten over een busje van ongeveer 6 meter.
Het moet toch niet zo zijn om een busje rondom in de camera's van 2500 euro te hangen om een stukje te rijden.
Als Jonckheer zoiets zou nemen met zijn bus van 12 meter dat snap ik maar goed ieder zijn meug. :thumbup:

Mvrgr.Wil
Zie het eerste bericht in dit draadje. De bedoeling was nadrukkelijk niet een discussie over de vraag of zo'n systeem zo veel geld waard is. De bedoeling is meer wat Ron net voor jou vroeg: waar kun je het voor gebruiken, wat zijn de mogelijkheden en wat zijn de verschillen de systemen. Bij de bedragen die gevraagd worden mag je die best goed op een rijtje hebben.
Of het zo veel geld waard is mag iedereen - met die kennis - voor zichzelf uitmaken.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door gjvonk »

Behalve actieve veiligheid tijdens het rijden, kan zo'n systeem ook nog afschrikkend werken tegen dieven...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Birdview camera systeem: waarop letten?



Bericht door appellover »

Begrijp er uit dat het systeem niet werkt met app ,zodat je op afstand kan kijken wie er bij de camper in de buurt is.
Net zoiets als het syteem in mijn huis,camerabeelden op mijn ipad als ik onderweg ben.
Dat zou voor mij wel een leuke aanvulling zijn .
Het is dus ook weer een geval van “ is niet duur maar wel hoop geld” hetzelfde als een iphone pro en ipad pro.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie