Condens voorkomen in dubbele bodem

Met de camper naar de sneeuw!
HoopOnTour
Berichten: 29
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 14:04

Condens voorkomen in dubbele bodem



Bericht door HoopOnTour »

Wij hebben een Burstner élégance en zijn er mee op wintersport geweest. Dat beviel goed.
Ook hebben we er een standkachel ingebouwd.
Deze gaf voldoende fijne warmte af, alleen zagen we veel condens in de dubbele bodem.
Nu in NL hebben we een nacht (met nachtvorst) de gaskachel laten branden maar we zien nog steeds condens in de dubbele bodem.
Hoe kun je dit het beste tegen gaan?
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Condens voorkomen in dubbele bodem



Bericht door AadenAnke »

Ventileren! Anders gezegd zorgen dat er tocht is tussen deze bodems

Gr Aad
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Condens voorkomen in dubbele bodem



Bericht door henk en lila »

Twee vragen:

1. Is het een probleem?
2. Waar komt het vocht vandaan?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Condens voorkomen in dubbele bodem



Bericht door mama »

Nogal normaal , de hele ruimte daaronder is koud omdat je de truma niet gebruikt hebt , maar wél de standkachel die enkel de omliggende ruimte verwarmde .
Op één twee drie gaat die ruimte en het matriaal niet opgewarmd zijn , dat gaat wél even duren eer dat allemaal opgewarmd is , en dan nog de nodige ventilatie om die vochtige lucht te .......
Verkeerd van zo te willen besparen, ventileren en verwarmen is de boodschap , en wél door de originele verwarming en niet gewoon één of twee openingen van die standverwarming , want zo krijg je koude zones met de daarbijhorende problematiek van condens op koudeplaatsen .
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Condens voorkomen in dubbele bodem



Bericht door Camperic »

mama schreef:
za 08 jan 2022, 11:45
Nogal normaal , de hele ruimte daaronder is koud omdat je de truma niet gebruikt hebt
De Truma verwarmt de ruimte in de dubbele bodem niet, dus dat lijkt me niet de oorzaak. Gebrek aan ventilatie wel, maar daarvoor zijn standaard geen openingen aanwezig.
HoopOnTour schreef:
za 08 jan 2022, 9:12
veel condens in de dubbele bodem.
Nu in NL hebben we een nacht (met nachtvorst) de gaskachel laten branden maar we zien nog steeds condens in de dubbele bodem.
In welke ruimte van de dubbele bodem heb je last van condens?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Condens voorkomen in dubbele bodem



Bericht door Bob Diesel »

De slangen vd truma , lopen door de bankkasten, en hebben uitstroom openingen naar de leef ruimte
Bij mijn Frankia was het zo dat aan beide zijden ,een bankkast zo diep was omdat er Bij die bankkast ook de dubbele bodem werd gebruikt , en dus door de slangwarmte ook deze verwarmd

Heb dan ook nooit vocht of bevriezing oid in de dubbele bodem gehad
Warm was het er ook niet :wink:

Dus gewoon die ring verwarming gebruiken :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Condens voorkomen in dubbele bodem



Bericht door Camperic »

Bob Diesel schreef:
za 08 jan 2022, 16:13
Bij mijn Frankia was het zo dat ..... Dus gewoon die ring verwarming gebruiken :idea:
Camperic schreef:
za 08 jan 2022, 15:44
De Truma verwarmt de ruimte in de dubbele bodem niet
TS heeft geen Frankia zoals jij had, maar een Bürstner Elegance net als ik :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Condens voorkomen in dubbele bodem



Bericht door Bob Diesel »

:mrgreen:

Waar loopt de ring verwarming leiding dan
Als dat id daarniet komt , tsja ,
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Condens voorkomen in dubbele bodem



Bericht door Camperic »

Loopt bij mijn camper in woonruimte en "garage", maar niet in de ruimtes van de dubbele bodem.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Condens voorkomen in dubbele bodem



Bericht door mama »

Bij iedereen met een dubbele bodem (vloer) of technische ruimte lopen die buizen daar , ook bij hymer bmc en exis en nog anderen .
Zou me echt verwonderen dat het bij een Bürstner Elegance die de hoogste in zijn klasse van het merk is , dit niet zou zijn .
En ze die buizen gewoon open en bloot in de bankkasten zouden leggen .
Trouwens in hun beschrijvingen zie ik dit zelfs meerdere keren staan : Dubbele bodem: geïsoleerd, verwarmd
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Condens voorkomen in dubbele bodem



Bericht door Camperic »

Prima, dan ken jij mijn camper beter dan ik en weet ik waar ik terecht kan met vragen :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
HoopOnTour
Berichten: 29
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 14:04

Re: Condens voorkomen in dubbele bodem



Bericht door HoopOnTour »

Camperic schreef:
za 08 jan 2022, 16:56
Loopt bij mijn camper in woonruimte en "garage", maar niet in de ruimtes van de dubbele bodem.
Precies! Na een nacht de Truma gebruikt te hebben was de garage warm maar niet de ruimte onder de vloer. We zagen condens bij het klepje links naar de deur om onder de vloer te kijken.
HoopOnTour
Berichten: 29
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 14:04

Re: Condens voorkomen in dubbele bodem



Bericht door HoopOnTour »

mama schreef:
za 08 jan 2022, 11:45
Nogal normaal , de hele ruimte daaronder is koud omdat je de truma niet gebruikt hebt , maar wél de standkachel die enkel de omliggende ruimte verwarmde .
Op één twee drie gaat die ruimte en het matriaal niet opgewarmd zijn , dat gaat wél even duren eer dat allemaal opgewarmd is , en dan nog de nodige ventilatie om die vochtige lucht te .......
Verkeerd van zo te willen besparen, ventileren en verwarmen is de boodschap , en wél door de originele verwarming en niet gewoon één of twee openingen van die standverwarming , want zo krijg je koude zones met de daarbijhorende problematiek van condens op koudeplaatsen .
De camper wordt verder heerlijk warm hoor, iets minder in het slaapvertrek maar dat vinden wij juist fijn. We zetten wel wat open zodat er ook in de vloer wanneer komt, want er moet wel aangezogen worden zodat er een lucht circulatie ontstaat.

Maar zoals verderop ook genoemd, na een dag en nacht met de Truma zagen we nog steeds condens bij het openen van het klepje links van de deur buiten. Alleen de garage was nu wel warm, dat is toch zonde!?
HoopOnTour
Berichten: 29
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 14:04

Re: Condens voorkomen in dubbele bodem



Bericht door HoopOnTour »

henk en lila schreef:
za 08 jan 2022, 9:30
Twee vragen:

1. Is het een probleem?
Lijkt me niet goed voor de accu’s eronder en de afvoerpijp van het grijs water was bevroren.

2. Waar komt het vocht vandaan?
We zagen het vooral bij het openen van de ruimte links naast de deur buiten op de klep.
Plaats reactie