Nieuwe camper importeren

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Nieuwe camper importeren



Bericht door rongreven »

Nee.
De eerste is Italiaans (Romeins) en de tweede Europees. :mrgreen:
De hoeveelheid is wel hetzelfde. :crazy:
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Nieuwe camper importeren



Bericht door Peter LMC »

Ja dat dacht ik ook al. :D
Gewoon verschil in schrijf wijze maar het betekend hetzelfde.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Nieuwe camper importeren



Bericht door seth_space »

Numeriek hetzelfde. Verschil is dat Romeinse schrijf wijze gebruikt wordt voor zware bestelwagens.
De 6d is voor personenwagens en lichte bestelwagens.

Even terug naar wat ts wil.
Zoek eerst heel goed uit of een bestelwagen met euro 6d temp nog als nieuw ingeschreven mag worden in Nederland.
Daar zou zo maar eens een hele dikke adder onder het gras kunnen zitten..
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Pirke123
Berichten: 203
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 0:01

Re: Nieuwe camper importeren



Bericht door Pirke123 »

seth_space schreef:
za 08 jan 2022, 17:09
Numeriek hetzelfde. Verschil is dat Romeinse schrijf wijze gebruikt wordt voor zware bestelwagens.
De 6d is voor personenwagens en lichte bestelwagens.

Even terug naar wat ts wil.
Zoek eerst heel goed uit of een bestelwagen met euro 6d temp nog als nieuw ingeschreven mag worden in Nederland.
Daar zou zo maar eens een hele dikke adder onder het gras kunnen zitten..
Hoe ga ik daar achter komen? De meeste regels die ik tot nu toe kon vinden op Google gelden voor lichte auto's, niet voor een voertuig wat 5500kg mag wegen. Ik kan maandag de RDW eens bellen. En dan heb ik waarschijnlijk de COC weer nodig.
Bürstner Argos 747-2 G luisterend naar de naam "Betsie"
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Nieuwe camper importeren



Bericht door DiffRental »

Pirke123 schreef:
za 08 jan 2022, 18:43
seth_space schreef:
za 08 jan 2022, 17:09
Zoek eerst heel goed uit of een bestelwagen met euro 6d temp nog als nieuw ingeschreven mag worden in Nederland.
Daar zou zo maar eens een hele dikke adder onder het gras kunnen zitten..
Hoe ga ik daar achter komen?
Wij hebben hetzelfde met de euro 5 gehad.
In alle EU landen hadden de voorraad campers een brief erbij zitten waarop stond dat deze uitgesteld op kenteken mocht worden gezet.
De adder die onder het gras zat was dat een Duitse wagen met Duitse uitstel brief niet ingeschreven werd in een ander EU land.
Dus als er sprake is van uitstel dan is dat ook in Duitsland bekend.
Oplossing is om de wagen 1 dag in te schrijven in Duitsland en daarna exporteren en invoeren in Nederland.
(In ons geval wel voor een licht voertuig, inderdaad even navragen bij de RDW en in Duitsland)
Groeten Peter
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nieuwe camper importeren



Bericht door hathi »

Eigenlijk is het niet zo moeilijk,en ik weet ook niet wat er nu ver,of ge -kocht is ,maar heb je geen Ad Blue,dan heb je zowiezo niet de laatste type Euro 6 van Fiat, en of je dat verwacht ?,…….Seth heeft daar wel een punt.zo ook Differental, maar misschien was daar de prijs ook naar,ikweet het niet,….dus even uitzoeken,of je krijgt wat je verlangt,het blijft een nieuwe Camper,en mss is de Ad blue uitvoering wel 1000 den euro’s duurder,dan noch kan het een prima Deal zijn
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Nieuwe camper importeren



Bericht door seth_space »

Hier heb je trouwens een goede samenvatting over de euro normeringen.
https://www.camperland.be/techniek/de-n ... chnologie/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Pirke123
Berichten: 203
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 0:01

Re: Nieuwe camper importeren



Bericht door Pirke123 »

seth_space schreef:
za 08 jan 2022, 21:13
Hier heb je trouwens een goede samenvatting over de euro normeringen.
https://www.camperland.be/techniek/de-n ... chnologie/
Mooi stuk, al weet ik niet of ik er blij van wordt dat ik me er zo in moet verdiepen. Ze zeggen wel dat de productie datum en verkoop datum uit elkaar kunnen liggen zodat handelaren hun voorraad kunnen verkopen, maar dat daar ook grenzen aan zitten. Dat zou kunnen betekenen dat de dealer hem überhaupt niet had mogen verkopen?

Voor de zwaardere voertuigen gelden andere normen, deze link gaf daar een goed overzicht voor: https://dieselnet.com/standards/eu/hd.php

Euro VI d kent een uiterlijke registratie 12/2021, de opvolger is euro VI e. Daar wordt helemaal niet gesproken over "temp".
Bürstner Argos 747-2 G luisterend naar de naam "Betsie"
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Nieuwe camper importeren



Bericht door DiffRental »

Pirke123 schreef:
zo 09 jan 2022, 7:24
Dat zou kunnen betekenen dat de dealer hem überhaupt niet had mogen verkopen?

Euro VI d kent een uiterlijke registratie 12/2021, de opvolger is euro VI e. Daar wordt helemaal niet gesproken over "temp".
Temp zal iets zijn voor de lichte voertuigen.

Wat ik hierboven al schreef, er zal een uitstel regeling zijn en als die afliep op 12-2021 dan zal de dealer de wagen al 1 dag ingeschreven hebben in Duitsland. Het verschil voor jullie is dan dat de camper op kenteken “eerste in gebruik” op 12-21 staat.
Eigenlijk koop je “demo” overjarig model wat al ingeschreven is geweest maar met 0 kilometers. Op papier “gebruikt” maar voor de belasting/BPM regels nieuw.

Vraag bij de dealer kopieën van de COC verklaringen, zowel van het basis voertuig (Fiat) en de COC van de camperbouwer.
Hierop staat precies om wat voor voertuig en met welke norm je te maken hebt. Met deze gegevens kun je bij de RDW om info vragen.

Als voorbeeld onze camper verliet in 2016 de Fiat fabriek en ging naar Knaus. Knaus bouwde er eind 2016 een camper van met modeljaar 2017. Eind 2016 is de wagen dus aangemeld en mag dan nog verkocht worden voor de euro 5 norm. Wanneer dat de wagen bij de dealer is aangekomen maakt dan niet zoveel uit.
Begin 2018 hebben wij de wagen nieuw gekocht, de uitstelregeling was tot 28-02-2018.
16-02-2018 heeft ie 1 dag in Duitsland ingeschreven gestaan op naam van de Dealer, 24-02-2018 stond ik in België bij de keuring met een auto die op papier 8 dagen oud was en waarvan ik op papier 2e eigenaar werd.
Groeten Peter
Pirke123
Berichten: 203
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 0:01

Re: Nieuwe camper importeren



Bericht door Pirke123 »

DiffRental schreef:
zo 09 jan 2022, 8:21
...
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Hoewel het dan op papier geen nieuw voertuig meer is, en een import ipv eerste tenaamstelling in Nederland. In het verkoopcontract heb ik een nieuwe gekocht, geen gebruikte. Nu willen we de camper graag hebben, maar dan nog.

Ik kan me overigens herinneren dat er ooit een rechtzaak was van iemand die succesvol BPM verlaging had aangevochten omdat de eerste inschrijving van zijn in Polen (dacht ik) gekochte auto in december was en hij registreerde hem in januari in Nederland. Vanwege de jaargrens vond de rechter ook dat hij als 1 jaar oud beschouwd mocht worden voor het bepalen van de BPM. Hij had er wel genoeg kilometers op zitten omdat hij hem zelf naar Nederland had gereden. Het argument was dat de afschrijvingstabel ook een categorie kende voor 0 maanden en 1 dag. Het standpunt vd belastingdienst dat ie minimaal 6 maanden oud moest zijn hield daardoor geen stand.

Ik kan alleen de jurisprudentie niet zo snel terugvinden.

Wel deze link: https://www.vanreeaccountants.nl/blog/n ... t-te-snel/ waarbij een kilometerstand hoger dan 1000km en een verschil eerste tenaamstelling en registratie in Nederland meer dan een week is, dat hij al als tweedehands werd beoordeeld door de rechter. Als ik m in Duitsland laat registreren (als dat niet al in december is gebeurd...), een maand wacht (wat gezien de zomerbanden die eronder liggen toch al een waarschijnlijkheid is) en dan via een omweg naar Nederland rij dan zou dat ook al voldoende moeten zijn om hem als tweedehands voor de BPM te mogen beschouwen.
Bürstner Argos 747-2 G luisterend naar de naam "Betsie"
Pirke123
Berichten: 203
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 0:01

Re: Nieuwe camper importeren



Bericht door Pirke123 »

Hier nog twee interessante uitspraken:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... R:2018:616

Man koopt auto in NL, exporteert hem naar Duitsland, rijdt er in 3 weken 3000km mee, voert hem weer in en claimt 38% BPM korting, rechter geeft hem gelijk.


https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:1695

Man koopt in Duitsland een auto, rijdt er 3000km mee (volgens mij op export kenteken als ik het goed lees), voert hem een week later in Nederland in als gebruikte auto.
Bürstner Argos 747-2 G luisterend naar de naam "Betsie"
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Nieuwe camper importeren



Bericht door DiffRental »

Iedere situatie is anders, in België hebben wij geen BPM.
Als het je de juridische rompslomp allemaal waard is zou je het kunnen uitzoeken.

Ik ken de afschrijf tabellen BPM niet uit mijn hoofd maar stel dat je 10% kan afschrijven, dan praat je over +/- 1500 euro.
Dat is best de moeite waard als je daar geen kosten en risico op verliezen aan hebt.

Wij kochten onze camper ongeveer 7.500 euro onder de prijs van een zelfde modeljaar 2017 euro 6 camper.
De euro 5 heeft minder toeters en bellen voor het behalen van de emmissie norm en daarmee (hopelijk) betrouwbaarder.
Voor mij waren dat 2 goede redenen om voor een overjarige euro 5 te kiezen. Dat de wagen op papier verschillende data heeft van eerste gebruik en laatste tenaamstelling mag het plezier niet bederven.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nieuwe camper importeren



Bericht door hathi »

Pinke ,ik zou het uit handen geven,en vermoed dat je ook nog kan verdienen,die rechtspraak,waarover je praat,die klopt,en daar weten ze hier alles van,”Bolsenbroek en Partners in Heumen,”..de instantie in NL,welke zulke zaken behandeld ,en de import voor je regelt……..even Google,en contact opnemen,
Hans
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Nieuwe camper importeren



Bericht door Peter+Annie »

Pirke123 schreef:
za 08 jan 2022, 15:39


maar ik gok dat het euro VI is ipv euro 6 omdat het een heavy duty motor is (als ik me niet vergis).

Emissie normen is geen brei hoor,en die worden nooit in Romeinse cijfers aangegeven.
Plaats reactie