Zekeringenbox accupool

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Zekeringenbox accupool



Bericht door Camperic »

De zekeringenbox op de pool van mijn startaccu blijkt er zo uit te zien:

IMG_026331 (Klein).JPG
IMG_026331 (Klein).JPG (62.13 KiB) 744 keer bekeken

Gelukkig heb ik onderweg nog geen probleem met zekeringen daar gehad :wink: , maar ook het aansluiten van nieuwe kabel voor de DC-DC booster zal lastig worden. Daar komt nog bij dat ik er vrijwel niet bij kan vanwege motorkap in brievenbus formaat en accu tegen schutbord :-?

Ik wil dan ook deze box vervangen en denk er over om de zekeringenbox wat verder naar voren te monteren, zodat ik er gemakkelijker bij kan.
Wat zou een geschikte zekeringenbox zijn en welke kabeldikte kan ik het beste gebruiken van accupool naar zekeringenkast (lengte ± 30cm)?
Meedenken over alternatieve oplossingen mag en graag zelfs!
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zekeringenbox accupool



Bericht door DJSmiley »

lijkt heel erg op dezelfde box als op de X250 serie zit.

Die kun je op een sloperij wel halen. De box naar voren monteren kan, maar dan zul je wel een degelijke kabel moeten gebruiken en de vraag is of de kabellengte van de bestaande afgaande kabels voldoende is. Met 30cm kan het wel, mits je een fatsoenlijk persgereedschap hebt. Reken op 70mm2 of 95mm2, want ook de stroom van je startmotor zal erdoorheen lopen.

Maar heel eerlijk: Ik zou het niet doen. Die box ziet er wel goed geoxideerd uit, dus vervangen kan geen kwaad. Maar verplaatsen.. normaliter hoef je er eigenlijk nooit bij. Dus ik zie de meerwaarde van al die moeite eigenlijk niet.

Normaliter zit er, iig bij de X250, ook nog een kapje overheen die ook eea beschermd. Als die ontbreekt kan t goed zijn dat dit het gevolg is geweest van veel vocht.

De zekeringkast in mijn X250 uit 2007, ook direct op de accupool:
IMG_8718.JPG
IMG_8718.JPG (66.55 KiB) 727 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Zekeringenbox accupool



Bericht door Camperic »

Vervangen ben ik in ieder geval van plan. Als ik dat niet doe dan krijg ik daar ongetwijfeld een keer spijt van en nu ben ik er toch aan bezig.
Kabel van accupool naar zekeringenbox zou ik op maat met persoog bestellen, maar of de kabellengtes van aangesloten kabels lang genoeg zijn om te kunnen verplaatsen is wel een punt van aandacht :thumbup:

Lijkt inderdaad op de box van een X250 en op de sloop halen had ik ook al aan gedacht, maar of ik daar een box vind die veel beter is betwijfel ik. Zo'n sloperij zit hier echter wel dichtbij, dus er even gaan kijken kan zeker geen kwaad.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zekeringenbox accupool



Bericht door DJSmiley »

Ongetwijfeld. Die van jouw is zo geoxideerd, kan niet slechter worden.

Deijne en cj hebben zat x250 ducatos liggen dus die zekering kast is makkelijk te scoren

Ik gok dat ze ook wel te vinden zijn op personenauto’s, veel van dat soort onderdelen zijn niet specifiek voor 1 model.

Ik zou ook meteen de zekeringen vervangen, check ff de waardes en sloop er een paar uit een andere donorauto
Let wel, t kan zijn dat de startmotorzekering geen normale zekering is. Bij mijn x250 is dat een CAL5. Die kunnen relatief lang een hogere stroom dan hun normale waarde. (Itt tot een normale zekering)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Zekeringenbox accupool



Bericht door Camperic »

DJSmiley schreef:
do 06 jan 2022, 22:51
Deijne en cj hebben zat x250 ducatos liggen dus die zekering kast is makkelijk te scoren
Slechter kan niet, dat ben ik met je eens. Vervangen wil ik echter slechts één keer hoeven doen, dus alleen met iets dat goed (genoeg) is.
Deijne is de sloperij hier dichtbij :wink:
Daar ben ik onlangs nog diverse zekeringenboxen tegen gekomen op zoek naar iets anders, maar had er toen geen aandacht voor. Binnenkort als het wat droger is een keer gaan kijken en dan inderdaad meteen ook wat andere zekeringen scoren :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie