DC-DC lader voor AGM accu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: DC-DC lader voor AGM Accu's



Bericht door camperdiksmuide »

Mijn 335Wp zonnepaneel die aangesloten zit op een victron mppt smart 75/15 is aangesloten met een 6mm² kabel op de batterij. Zou mij dus verbazn dat uw pv installatie aangesloten is met 16mm² kabels? Heb je voldoende kennis omtrent draadsectie's om te weten wanneer een kabel 2,5/4/6/10/16... mm² bedraagt. Meestal is de originele aansluiting van het oudere campers tussen startbatterij/dynamo en ebl beperkt tot 6mm².
Bramvan
Berichten: 9
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 18:25

Re: DC-DC lader voor AGM Accu's



Bericht door Bramvan »

camperdiksmuide schreef:
do 06 jan 2022, 21:10
Voor een lader voor AGM batterij mag je gerust 10% tot max. 20% nemen van je totale accucapaciteit. Vraag is alleen hoe leuk je oude dynamo dat zal vinden. Die originelen lader van 10A i dus berekend op een accucapaciteit van ongeveer een 75-110Ah batterij. Maar ondertussen heb je uw batterijcapaciteit uitgebreid tot ? Ah, maar uw laadvoorziening hier niet op aangepast. Ken dus de beperking van je huidige dynamo, want dat zal het volgende knelpunt worden vermoed ik.
Accucapaciteit is nu 360Ah.
Zoals ik aangaf ik ben geleidelijk met tijd en volgens het budget me toelaat het systeem aan het verzwaren, het feit dat de dynamo en lader nog niet aangepast zijn heeft hiermee te maken en dat is wat ik nu een beetje aan het uitvogelen ben, hoe ik dat kan doen met zo weinig mogelijk sloop en herbekabelingswerk, vooral rond dat electroblok
Bramvan
Berichten: 9
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 18:25

Re: DC-DC lader voor AGM Accu's



Bericht door Bramvan »

camperdiksmuide schreef:
do 06 jan 2022, 21:21
Mijn 335Wp zonnepaneel die aangesloten zit op een victron mppt smart 75/15 is aangesloten met een 6mm² kabel op de batterij. Zou mij dus verbazn dat uw pv installatie aangesloten is met 16mm² kabels? Heb je voldoende kennis omtrent draadsectie's om te weten wanneer een kabel 2,5/4/6/10/16... mm² bedraagt. Meestal is de originele aansluiting van het oudere campers tussen startbatterij/dynamo en ebl beperkt tot 6mm².
Mijn zonnepanelen en alles die daar rond hangt is perfect berekend geweest door een kenner en werkt ook perfect, mijn vraag gaat ook daar niet over eigenlijk. Mijn vraag gaat over het aanpassen van het laadsysteem wat werkt tijdens het rijden
Bramvan
Berichten: 9
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 18:25

Re: DC-DC lader voor AGM Accu's



Bericht door Bramvan »

Nou lieverds,
Ik denk dat ik voldoende weet, de meeste winst in opladen tijdens het rijden zit dus in een zwaardere dynamo, de bekabeling van dynamo naar lader en accu's. En de laadstroom van de lader zelf.
Dat van die cyrix is ook een goeie, daar kijk ik ook even naar...
Dank voor alle tips!
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: DC-DC lader voor AGM accu's



Bericht door hathi »

Bram,toch mis ik in de samenvatting het aansluiten van de Solarregelaar,rechtstreeks op de Accu,s,en niet via de EBL,en dat heeft niets te maken,met dat het nu niet goed aangesloten zou zijn, maar het levert iets meer op voor de accu’s
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: DC-DC lader voor AGM Accu's



Bericht door kampo »

Bramvan schreef:
do 06 jan 2022, 21:24
...Accucapaciteit is nu 360Ah.
Zoals ik aangaf ik ben geleidelijk met tijd en volgens het budget me toelaat het systeem aan het verzwaren, het feit dat de dynamo en lader nog niet aangepast zijn heeft hiermee te maken en dat is wat ik nu een beetje aan het uitvogelen ben, hoe ik dat kan doen met zo weinig mogelijk sloop en herbekabelingswerk, vooral rond dat electroblok
Je zit inderdaad met een probleem...
De huidige (oude) EBL en bekabeling van toen laten niet toe van daar zomaar een accupack van 360Ah op aan te sluiten.
Alles is veeeel te klein. De EBL gaat snel stukgaan is mijn ervaring.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: DC-DC lader voor AGM Accu's



Bericht door Peter LMC »

Bramvan schreef:
do 06 jan 2022, 20:57
Peter LMC schreef:
do 06 jan 2022, 20:50
Wat voor camper heeft TS.
Merk chassis en bouwjaar etc.
TS?
Misschien een domme opmerking van mij maar wat doet het er toe dat het een fiat onderbouw is met hymer opbouw uit 1998?
Dat vroeg ik omdat er veel oudere voertuigen type zijn waar een zwaardere dynamo monteren niet mogelijk is.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: DC-DC lader voor AGM accu's



Bericht door 309T16 »

:thumbup:
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: DC-DC lader voor AGM Accu's



Bericht door jan- »

Bramvan schreef:
do 06 jan 2022, 21:16

Het gaat me niet per se om de spanning maar om de stroom bij het laden denk ik, is het niet zo dat een accu sneller oplaad met een lader die 30A kan leveren ipv met het huidige 10A ladertje van het electroblok? En als je bvb 4uur rijd met een 30A lader je accu meer geladen zal zijn dan als je vier uur rijdt met een 10A lader...?
De 14,7 volt is volgens de datasheets van de accu's die ik heb de gewenste laadspanning en ook beter voor de accu's .
Maar wat je zegt, een zwaardere dynamo en even de dikte van de kabels bekijken kan al winst in de stroom betekenen en dan vermoed ik dat een DC/DC lader van bvb 30A ook al verschil kan maken.

Denk ik dan toch, of denk ik nu heel onlogisch?
Die beperking van 10A van het elektroblok heb je alleen op 230V.
Hoeveel er in je huidige situatie wordt geladen tijdens het rijden hangt af van hoe vol de woonaccu's zijn (als ze leeg zijn is de stroom hoger) en de weerstand in de bekabeling en het relais in het Elektroblok.
Als de DC/DC dicht bij de woonaccu zit, maakt de dikte van de bekabeling niet zo veel meer uit. Het moet de stroom wel aankunnen. http://www.polz.info/leitungsrechner/

Maar weet je wel met hoeveel stroom je onderweg laadt? Zelfs al zou je met 30A 2 uur lang rijden, dan zijn je 360Ah accu's nog lang niet vol.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: DC-DC lader voor AGM accu's



Bericht door EasyBee »

Bramvan was 8 januari 2022 voor het laatst actief op het forum, dus of je nog antwoord krijgt??????
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: DC-DC lader voor AGM accu's



Bericht door jan- »

O ja, het is al weer 2023 :-B Dan denk ik ook dat we geen antwoord meer krijgen. Maar je weet maar nooit.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie