Probleem CBE PC-100 / DS300

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Jan Weinsberg
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 06 dec 2021, 11:01

Re: Probleem CBE PC-100 / DS300



Bericht door Jan Weinsberg »

De zekering verwijderd en ook de massa schoon gemaakt, geen effect. Tijdens de minuut dat het display aanblijft nadat je het inschakelt werkt ook gewoon alle verlichting en waterpomp gewoon dus er loopt prima stroom door
Met 15 bedoel ik het nummer van het aansluit pootje van de 16-polige stekker op de PC-100. Ik dacht uit het schema te lezen dat dit B2 was. Ik heb ontdekt dat het het signaal van de lader is. Als ik daar het stekkertje van los maak zakt die spanning naar nul en gaat het 220V lampje op het display uit. De spanning van de hh-accu blijft gewoon rood op het display.
Vraag is dus waar zit de intelligentie die denkt dat de spanning zo laag is dat het systeem wordt uitgeschakeld? Op de DS300 of de PC-100? En daarmee ook waarschijnlijk de fout.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Probleem CBE PC-100 / DS300



Bericht door Metor »

Zonder de interne schema's van de betreffende apparatuur is er weinig van te zeggen.
Probeer die gedetailleerde schema's te pakken te krijgen, het probleem is dan in veel gevallen op te lossen mbv dit forum. Anders naar een CBE gecertificeerde reparateur.
Gebruikersavatar
Jan Weinsberg
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 06 dec 2021, 11:01

Re: Probleem CBE PC-100 / DS300



Bericht door Jan Weinsberg »

Dat klopt maar er zijn nergens schema’s te vinden en omdat deze unit in heel veel campers zit zou juist iemand anders hetzelfde probleem gehad kunnen hebben of de schema’s hebben. Jan
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Probleem CBE PC-100 / DS300



Bericht door Burnerchief »

Als het probleem zich voordoet na enige tijd zou dat kunnen wijzen dat er iets wordt opgewarmd dat als het warm is geen/slecht contact maakt of waarde verloopt tijdens opwarmen.
Verdachte componenten condensatoren diodes transistoren vooral de solderingen met een loupe checken zonodig doorsolderen bij twijfel is zonder meer altijd goed alle aansluitingen doorsolderen
Condensatoren vervangen door dezelfde waarde ze verlopen na verloop van tijd.
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Gebruikersavatar
Jan Weinsberg
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 06 dec 2021, 11:01

Re: Probleem CBE PC-100 / DS300



Bericht door Jan Weinsberg »

Ben nog aan het zoeken naar de oorzaak maar kreeg via een Duits forum wel de beschrijving van de stekker van de DS300 naar de PC-200. Dacht deel hem want dan kunnen meer mensen er gebruiken van maken:

Hier is de toewijzing van de J9. Er zijn twee verschillende manieren van tellen. Voor elektronicatechnici is de vierkante pin altijd Pin1. Dan zijn er nog de "experts" die andersom tellen.
Het is in ieder geval de tweede van rechtsboven. Pin 15 of Pin 2. Direct aangesloten op B2 volgens het schakelschema.
AA51AE83-3F2F-486B-9D56-91532A6A2A47.jpeg
AA51AE83-3F2F-486B-9D56-91532A6A2A47.jpeg (35.36 KiB) 284 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jan Weinsberg
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 06 dec 2021, 11:01

Re: Probleem CBE PC-100 / DS300



Bericht door Jan Weinsberg »

Uiteindelijk de oplossing gevonden. Na goed meten bleek dat de juiste spanning op het paneeltje aankwam. Uiteindelijk dus de CBE PC-100 vervangen. Nu werkt alles weer prima. Dank voor de verschillende tips!
Jan
Plaats reactie