Solar installeren

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Kelvinsane
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 okt 2021, 21:32

Solar installeren



Bericht door Kelvinsane »

Hallo allemaal,

Ik zou graag zelf zonnepanelen willen monteren op onze camper en dusdanig heb ik mij hier een tijdje in verdiept. Vanwege gebrek aan kennis merk ik dat het lastig is om keuzes te maken. Ook merk ik dat de diverse webshops het lastig vinden om eenduidig advies te geven, maar wellicht stel ik de verkeerde vragen :crazy:). Op dit moment ga je ook niet gemakkelijk naar de winkel voor advies vanwege de lock-down, vandaar dat ik het hier even plaats, hopelijk dat er iemand met enige ervaring mij kan verifiëren dat ik op de juiste weg zit.

Situatie: Ik heb een Fiat Ducato Dethleffs 2008.
Samen met mijn vriendin wil ik een jaar rondtrekken door Europa waarbij het wenselijk is om soms enkele dagen off-grid te staan.

We denken een capaciteit nodig te hebben van om en nabij de 28Ah per dag.
- waterpomp 0,5u p/d (2,3Ah)
- verlichting 4 u p/d (8,3Ah)
*- laptop 1x opladen (7,5Ah)
*- 2 telefoons opladen (8Ah)

*Om nog een dag extra te overleven hebben we ook een paar powerbanks mee en in realiteit zullen we ook niet dagelijks op de laptop zitten.

Ik heb maar beperkte ruimte op de camper (1.50 x 1.10) en kom dan al gauw op een zonnepaneel van maximaal 180Wp. Ik heb geleerd dat je hier 20% verlies van af moet halen en effectief 144 W overhoudt. Als ik dit deel door de voltage (14,4) kom ik uit op een winteropbrengst van 10Ah, waarbij de zomer (x3) rond de 30Ah zit.

In de zomer zit ik dus in principe prima, echter in de winter levert het niet voldoende op.
Om enigszins capaciteit uit te breiden en ook in de winter 2/3 dagen te kunnen staan wil ik de bestaande hh accu vervangen voor een AGM accu van 145 ampere. Daarvan geleerd: accu is nooit 100% maar voor 95% vol. :G Effectief dus een capaciteit van 137,75Ah. Een AGM accu wil je, tbv een lange levensduur niet verder ontladen dan 50%. Dat betekent dus, 68,875Ah.

Solar opstelling ziet er als volgt uit:
- Topsolar Zonnepaneel 180 Wp Mono
- Solar montage spoilers
- Victron Smartsolar Mppt 75/15
- Solara dakdoorvoer

Dan komt eigenlijk mijn vragen:
- Betekent met bovenstaande opstelling, dat ik werkelijk op zonnige dagen voldoende opbrengst heb?;
En op niet-zonnige dagen (zonder bijladen) 2/3 dagen vrij kan staan o.b.v. bovenstaand verbruik? Of zie ik iets over het hoofd?
- Mis ik iets in bovenstaande Solar opstelling?
- Welke kabels en aansluitingen moet ik bestellen? (zijn de kabels tussen het paneel en de regelaar hetzelfde als de kabels tussen de regelaar en de accu?)

Tot slot hoor ik mensen ook spreken over een omvormer, wanneer heb ik je dit nou echt nodig? Wij gebruiken namelijk geen zwaar apparatuur zoals koffie apparaten of ventilatoren en zouden het niet erg vinden dat een telefoon er de hele nacht over doet om op te laden. Off-Grid mag dan ook een beetje primitief voelen. :wink:

Een heleboel vragen, ik besef het me.
Hopelijk kan er iemand mij even de juiste richting in duwen.
Laatst gewijzigd door Kelvinsane op do 06 jan 2022, 12:58, 3 keer totaal gewijzigd.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Solar installeren



Bericht door myway »

Je dacht dat je hier wel eenduidig advies gaat krijgen
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Solar installeren



Bericht door Autocaravana »

Mijn 95Wp paneel levert zelden meer dan 250Wh op een dag. Dan moet ik de hele dag zon hebben en moet het hefdak redelijk gunstig staan t.o.v. de zon.
Dit is overigens wel voldoende om de accu op peil te houden. Aangesloten is de compressorkoelkast, verlichting (11 Watt), opladen van 2 telefoons, een iPad, een MacBook en om de dag een e-reader.
250Wh komt overeen met ca. 20Ah.

Met alleen verlichting en het opladen van enkele apparaten zou ik me niet te veel zorgen maken. Aan 28Ah kom je vast niet. Sterker nog, een zonnepaneel heb je dan helemaal niet nodig. Een redelijk zware huishoudaccu moet dan wel een dag of 5 kunnen overbruggen.

Een omvormer gebruik ik niet (meer). Direct met USB of USB-c opladen gaat behoorlijk snel en is ook zuiniger dan met een omvormer.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
pwhooftman
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Solar installeren



Bericht door pwhooftman »

Je rekent 28Ah per dag uit, maar de door jou berekende 10A in de winter en 30A in de zomer is 10Ah resp. 30Ah per uur!
Overigens verwacht ik in ideale omstandigheden 's winters hoogstens 5A gedurende een uur of 6 als je geluk hebt (=30Ah), en 's zomers 20A gedurende 10 uur (200Ah, zat dus). Dus ik denk dat je een heel eind komt.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Solar installeren



Bericht door myway »

Uhhhhh met een 180 watt paneel
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Solar installeren



Bericht door hathi »

Dus kun je niet om een Lfp 4 accu heen,of even op het dak,of je nog een paneeltje meer kwijt kan, wat volgens mij ook nog wel kan ?
Hans
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6759
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Solar installeren



Bericht door evdoetelaar+larana »

In de zomer moet je koelkast flink koelen en in de winter, voorjaar en najaar is het verbruik hoger door gebruik van de kachel. Dus of 28A ook representatief is zou ik nog eens doorrekenen. Met een 180Wp paneel heb je onvoldoende opbrengst voor je dagelijkse energieverbruik. Een 100Ah of 120Ah LiFePo4-accu geeft je iets meer marge dan een 145Ah AGM-accu. Daarnaast kun je niet alleen op de zon vertrouwen en heb je ook andere vormen van opladen nodig, zoals bijv. een laadbooster (bij LiFePo4 is deze zelfs onvermijdelijk). Tenzij je aan de walstroom gaat, maar dat kost je ook zeker € 3,- per dag extra t.o.v. het stageld voor de camperplaats of camping.

Meer info over electra en een rekentool voor je energiebalans (en andere camperonderwerpen) vindt je op deze site. https://www.zwiebelfam.nl/elektra/
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Solar installeren



Bericht door Atoz »

De fout staat in de volgende zin: We denken een capaciteit nodig te hebben van om en nabij de 28A per dag.

Je moet stoppen met te denken, je moet weten, eventueel zelfs meten.

Gevolg is dat je vele reacties gaat krijgen en de bomen nog moeilijker te vinden zijn in jouw bos.

Maar het kan, vandaag nog ''eenvoudiger'' dan verleden jaar.
De huidige techniek heeft vele mogelijkheden.
Ik denk dan aan een lithium koop systeem, vergeet zelfbouw, da's voor de gekken op dit forum.
Een 200Ah liontron met verwarmingsmatjes lijkt me een zinvolle start voor iemand die een jaartje in de camper vrij wil leven.
Die accu moet ook terug vol, VEEL zonnepanelen en een 30Ah dc/dc booster tijdens het rijden.

Hoeveel is VEEL?
Je dak vol. Desnoods over de dakkluiken.
Zie Kroppie
Zie Hoofdnoorman
Zie ... Mezelf, waar ik 740Wp rond de luiken plaatste. Zes weken puzzelen om de juiste maten te vinden.

Het kan, het werkt, maar tijdens de donkere dagen is het opletten geblazen!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Solar installeren



Bericht door 309T16 »

myway schreef:
wo 05 jan 2022, 22:37
Uhhhhh met een 180 watt paneelAfbeelding
Zoals je al voorspelde. Allerlei adviezen.

Wordt weer lekker gegoogeld met eenheden en getallen.

Voor TS.

A is de stroom in Ampere. Dat is te vergelijken met de hoeveelheid water, die per tijdseenheid uit de kraan komt (L/minuut bijv.).
Je energie behoefte druk je uit in Ah. Dus de stroom vermenigvuldigd met de tijdseenheid.

Een 180Wp paneel dat vlak 80% max levert komt niet hoger dan 10A bij ideale zon. Dan zou de zon 20 uur moeten schijnen om aan 200Ah te komen :-B
Kelvinsane
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 okt 2021, 21:32

Re: Solar installeren



Bericht door Kelvinsane »

309T16 schreef:
do 06 jan 2022, 11:59
myway schreef:
wo 05 jan 2022, 22:37
Uhhhhh met een 180 watt paneelAfbeelding
A is de stroom in Ampere. Dat is te vergelijken met de hoeveelheid water, die per tijdseenheid uit de kraan komt (L/minuut bijv.).
Je energie behoefte druk je uit in Ah. Dus de stroom vermenigvuldigd met de tijdseenheid.

Een 180Wp paneel dat vlak 80% max levert komt niet hoger dan 10A bij ideale zon. Dan zou de zon 20 uur moeten schijnen om aan 200Ah te komen :-B
Haha! Dat verklaart maar weer het kennisniveau. al doende leert men. :clap:
Foutje, bedankt. ;-) Ik zal de tekst even aanpassen :lol3: .

Dank allen voor het advies en de verwijzingen (naar o.a. Zwiebelfam) hiermee kom ik weer een stukje dichterbij de ideale opstelling.

Eerst even wat bomen wegkappen om het bos weer te zien.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Solar installeren



Bericht door Metor »

Situatie bij ons is vergelijkbaar 2x90Wp plat op het dak.
Volgend zijn geschatte opbrengsten door ervaring en monitoren.
Zomer is 50Ah max., gemiddeld 30Ah, minimaal 10Ah per dag.
Voorjaar en najaar 35Ah max., gemiddeld 20Ah, minimaal 7Ah per dag.
Winter geen ervaring.
Verbruik bij ons is ook vergelijkbaar, praktisch ongeveer 20Ah per dag.
Op donkere dagen zuiniger met stroom en komen we altijd wel rond.
Accu 40Ah lifepo4.
Een agm van 145Ah kan meer energie opslaan, dus heb je nog langere periode voor de overbrugging van eventuele donkere dagen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2633
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Solar installeren



Bericht door jan- »

Voor alleen:
- waterpomp
- verlichting
- laptop 1x opladen
- 2 telefoons opladen
heb je niet veel nodig. En om dan meteen een 200Ah liontron van bijna 2000 euro's aan te bevelen, vind ik wat voorbarig. Voor koelen en verwarmen (voorgloeien, fan?) heb je geen stroom nodig? Probleem zal in de winter zijn bij grijs weer en wat langer off-grid staan. En dan is LiFePO4 inderdaad handig (als de zon even schijnt of je even rijdt) om je de accu snel te kunnen vullen. Maar misschien lukt het met een simpele loodaccu of een kleinere LiFePO4 accu ook nog wel. b.v. https://de.renogy.com/lithium-lifepo4-b ... -funktion/

Panelen zijn relatief goedkoop. Dus daar inderdaad zo veel mogelijk van plaatsen. Ook al heb je maar een kleine accu. Als de zon maar zwak of even schijnt, is het toch handig dat er wat energie in je accu kan komen.
Atoz schreef:
do 06 jan 2022, 11:51
De fout staat in de volgende zin: We denken een capaciteit nodig te hebben van om en nabij de 28A per dag.

Je moet stoppen met te denken, je moet weten, eventueel zelfs meten.
Ik denk dat je het pas kan weten na een jaar rondtrekken door Europa
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Kelvinsane
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 okt 2021, 21:32

Re: Solar installeren



Bericht door Kelvinsane »

Ik heb bijgevoegde uitgerekend. Exact is lastig te bepalen inderdaad gezien de betrekkelijke variabelen, zon, verbruik, etc.

We hoeven inderdaad niet wekenlang off-grid te staan. We zijn heel blij als we 1 week off-grid zouden kunnen. Maar iedere dag off-grid levert natuurlijk wel weer een extraatje in € op. Jullie hebben me wel even aan het denken gezet m.b.t. de lithium accu's. Ik zie het namelijk zo, 20 dagen * 30 euro betalen voor een camperplek, of die 600 euro bijleggen bovenop de kosten van een AGM 145Ah accu, dan is de keuze snel gemaakt. Echter dan zit je meteen ook weer met een booster, aanpassing van dynamo, etc. etc. :wtf:
Ipv de regen in de drup, van de drup in de regen. ;-)
Bijlagen
WhatsApp Image 2022-01-06 at 14.33.22.jpeg
WhatsApp Image 2022-01-06 at 14.33.22.jpeg (80.91 KiB) 589 keer bekeken
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6759
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Solar installeren



Bericht door evdoetelaar+larana »

@Kelvinsane
Ik ben geen deskundige, maar toch even wat aandachtspuntjes:
1. in je verbruik mis ik de verwarming (de ventilator is een stroomverbruiker, ook als het een dieselkachel is)
2. laptop staat op 0, die wordt toch ook (dagelijks) gebruikt of moet geladen worden?
3. de 20Ah van je powerbank moet ook geladen worden, misschien niet dagelijks, maar kan dus op bepaalde dagen een piekverbruik betekenen, waar je berekening nu niet op is gemaakt
4. koelkast altijd alleen op gas? of anders via walstroom?
5. geen wifirouter?
6. geen radio of TV?
7. geen e-bikes?
8. geen andere electrische apparatuur of gereedschap (bijv. compressorpompje, accuschroevendraaier, etc.)?
9. de opbrengst van het zonnepaneel in de winter lijkt me erg optimistisch
10. een LiFePo4-accu zou ik i.v.m. levensduur niet verder ontladen dan 80%.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie