Solar installeren

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Solar installeren



Bericht door Autocaravana »

En om dan meteen een 200Ah liontron van bijna 2000 euro's aan te bevelen, vind ik wat voorbarig.
Niet alleen voorbarig, gewoon onnodig naar mijn smaak.
Topicstarter geeft duidelijk aan dat geen koelkast e.d. op de accu zijn aangesloten. Het gaat, zoals ik eerder schreef, dus om nogal beperkte verbruikers, zoals telefoons, verlichting en laptop. Een flinke accu in combinatie met de 180Wp zonnepanelen is echt voldoende, ook in de winter, of je moet een week in de regen staan.

Zoals gezegd is voor ons 95Wp met een gelaccu van 145Ah voldoende om ook de koelkast te laten draaien en eventueel ook nog de standkachel. We kunnen daarmee vrijwel onbeperkt vrijstaan, momenteel op de Canarische Eilanden.
Ik heb het idee dat voor de meeste mensen geldt dat de maximum periode van vrijstaan niet door de stroom wordt beperkt, maar door de hoeveelheid water en voedsel en wellicht de capaciteit van het toilet en de afvalwatertank. Voor ons is daarom het maximum 4 nachten.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Kelvinsane
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 okt 2021, 21:32

Re: Solar installeren



Bericht door Kelvinsane »

evdoetelaar+larana schreef:
do 06 jan 2022, 15:54
@Kelvinsane
Ik ben geen deskundige, maar toch even wat aandachtspuntjes:
1. in je verbruik mis ik de verwarming (de ventilator is een stroomverbruiker, ook als het een dieselkachel is)
2. laptop staat op 0, die wordt toch ook (dagelijks) gebruikt of moet geladen worden?
3. de 20Ah van je powerbank moet ook geladen worden, misschien niet dagelijks, maar kan dus op bepaalde dagen een piekverbruik betekenen, waar je berekening nu niet op is gemaakt
4. koelkast altijd alleen op gas? of anders via walstroom?
5. geen wifirouter?
6. geen radio of TV?
7. geen e-bikes?
8. geen andere electrische apparatuur of gereedschap (bijv. compressorpompje, accuschroevendraaier, etc.)?
9. de opbrengst van het zonnepaneel in de winter lijkt me erg optimistisch
10. een LiFePo4-accu zou ik i.v.m. levensduur niet verder ontladen dan 80%.
Bedankt voor de vragen die je stelt, dit helpt mij om het te perfectioneren. Ik heb inmiddels het verbruik weer wat meer aangepast en een ventilator + boiler toegevoegd. (De boiler verwarmt vnml met gas, de vraag is echter hoeveel stroom vraagt hij om draaiende te blijven (ik ben van een uur uitgegaan). Koelkast uitsluitend op gas, we hebben een half integraal met inbouwkoelkast, dit vraagt een verbruik van 2,5 Kwh p/d als ik het op stroom aansluit. Dat is onmogelijk met stroom op te vangen. :-)
Wij houden het verder inderdaad vrij basic. Zoals Autocaravana al aangeeft, we zullen immers ook niet meer dan een week ergens staan.

Autocaravana schreef:
do 06 jan 2022, 16:35
En om dan meteen een 200Ah liontron van bijna 2000 euro's aan te bevelen, vind ik wat voorbarig.
Niet alleen voorbarig, gewoon onnodig naar mijn smaak.
Topicstarter geeft duidelijk aan dat geen koelkast e.d. op de accu zijn aangesloten. Het gaat, zoals ik eerder schreef, dus om nogal beperkte verbruikers, zoals telefoons, verlichting en laptop. Een flinke accu in combinatie met de 180Wp zonnepanelen is echt voldoende, ook in de winter, of je moet een week in de regen staan.

Zoals gezegd is voor ons 95Wp met een gelaccu van 145Ah voldoende om ook de koelkast te laten draaien en eventueel ook nog de standkachel. We kunnen daarmee vrijwel onbeperkt vrijstaan, momenteel op de Canarische Eilanden.
Ik heb het idee dat voor de meeste mensen geldt dat de maximum periode van vrijstaan niet door de stroom wordt beperkt, maar door de hoeveelheid water en voedsel en wellicht de capaciteit van het toilet en de afvalwatertank. Voor ons is daarom het maximum 4 nachten.
Dank voor je reactie en het delen van jouw ervaring, ook dit helpt me enorm op weg. ik begrijp dat jullie ook aan het rondtrekken zijn, ik zal even een blikje wagen op jullie blog! :)
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Solar installeren



Bericht door jepebe »

Hier 300Wp op het dak.

Een compressorkk. en een dieselkachel die wat stroom kost, opladen Drie telefoons, wat verlichting en een flatscreen en Nintendo switch spelpc. Drie 105 Ah loodzuuraccus parallel.

Dit spul was ca 40% ontladen na vier dagen vrij in Italië op de wintersport deze week. Er is geen moment op stroom gelet, het had zuiniger gekund. Wat jij beschrijft lijkt me weinig verbruik, met dat paneel haalbaar om een week te overbruggen. Wel je gasverbruik bekijken. Ga je op LPG?
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Solar installeren



Bericht door jepebe »

Autocaravana heeft in mijn geval gelijk: mijn beperking is het toilet en de voorraad proviand. Maar dat kun je ook weer aanpakken, zodat iets anders je beperkt. Een week vind ik lang zat. Je had t over camperplaatsen van €30, die ken ik niet. Met wat zoeken lukt bijna alles van €0 tot €15
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Solar installeren



Bericht door 309T16 »

Toilet was bij ons ook de beprekende factor. Een tweede cassette aanschaffen verlengt de periode!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Solar installeren



Bericht door kampo »

Het is altijd juist om een berekening te maken met bijbehorende tabel.
Natuurlijk, maak je fouten, blijft dat zeer theoretisch en valt het juiste verbruik veel beter te bepalen door monitoring in de praktijk.
De gebruikers hier zijn zeer verschillend. Je wilt niet weten hoe zuinig sommige camperaars door het leven gaan. Met piep kleine systeempjes komen ze toe. Ze reizen bovendien enkel als het goed weer is. Dus lees goed mee en begrijp de behoefte en achtergrond van een +75 jarige consument die hier commentaar geeft niet te vergelijken valt met die van een jong en dynamisch stel.

Wat ik mis in je lijstje is wat meer achtergrondinfo.
Hoeveel km per dag ga je rijden (dynamostroom)
Ga je er een groter budget tegen aansmijten , want wat je wenst heeft zijn prijs.

Waar is het dakplan? Met dat laatste begin ik. Na veel tabellen gemaakt te hebben maak ik de optelsom niet meer. Focus op veel Wp, mooi geplaats en netjes afgewerkt, zonder schaduw.

Weet je wat een systeem in balans is
In balans voor actieve reiziger bij langere bewoning +home office ?
Als je wat autonomie wenst kom je uit op (12V Ducato basis, budget en middenklasse):
Dynamo van >150A,
LFP van 200Ah,
Booster van +/- 50A
Solar tussen 300 en 600Wp
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Solar installeren



Bericht door Atoz »

kampo schreef:
vr 07 jan 2022, 8:34
In balans voor actieve reiziger bij langere bewoning +home office ?
Als je wat autonomie wenst kom je uit op (12V Ducato basis, budget en middenklasse):
Dynamo van >150A,
LFP van 200Ah,
Booster van +/- 50A
Solar tussen 300 en 600Wp
Het is net datgene wat men hier niet wil zien schrijven.

En om op de man te spelen, dus onze top-beheerder kan het weer eens wissen, als je een camper op Gran Canaria gaat vergelijken met rondtrekken door Europa, dan ...
Hoeveel campers rijden daar nu rond op Gran Canaria?
Wat is de kostprijs om daar rond te kunnen rijden?
Was dat de vraag?
Zoek eens uit wanneer de zon schijnt in Europa.... Gedurende het ganse jaar.... En hoe staat de en tov de aarde.... En hoe lang schijnt ze dan?... Met welke intensiteit?
Het was schrikken!

De meest gemaakte fout is om ''mijn'' manier als ''de'' manier te promoten :)
Ik heb zelfs een zender die ik 24/24 7/7 kan gebruiken gans het jaar rond. Zelfs bij grijs weer.
400Ah / 0.12A = 138 dagen zonder enige zonneschijn.

Alleen ... Was dat de vraag? Neen!
Misschien moet ik eens dringend leren om datgene te doen wat anderen deden...
Zwijgen want de adviezen die we geven, zijn niet de adviezen die men lezen wil... :shh:

Leren lezen wat de vraag is, begrijpend lezen, een vak apart.
:wave:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Solar installeren



Bericht door appellover »

Valt me altijd tegen ,verschil theorie en in de praktijk.Heb 400wp op dak en 2x 95 amp agm.
Vooral in de winter en bewolkt moeten we toch oppassen.
Vooral de dieseltruma gebruikt nogal wat (watt).
Snacht doen we hem uit.Vooral voor de herrie.
Opladen van devices doen we met powerbank snachts en die laden we overdag als de zon schijnt.
Ook zo met ventilatoren op usb ,we hebben er 3 van 20cm met ingebouwde accu.
(Sfeer)verlichting dmv ledstrip op usb en op de powerbank.
Zo proberen stroom te sparen als het donker is.
Natuurlijk gebruiken we dan ook stroom,wat led spotjes,de tv ,pompje en die truma .Heb wel omvormer maar gebruik zeer zelden.
Vroeger ook de schotel op en neer en de decoder maar die zijn nu overbodig.Dus schotel kan weg en dan nog een zonnepaneel.
Dus reken je niet rijk want valt altijd tegen met accu .
Bij overwinteraars zie je ook vaak losse panelen om de camper heen staan,draait met de zon mee.
Nadeel is dat je erbij moet blijven .
Eigenlijk is alleen een kraan waar we regelmatig naar op zoek moeten.
Gr.Ron.
Laatst gewijzigd door appellover op vr 07 jan 2022, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Solar installeren



Bericht door Autocaravana »

En om op de man te spelen
Mag hoor.
Ik snap ook wel dat in een zonnige streek het allemaal wat gemakkelijker gaat, daarom schreef ik het er ook bij.
Er rijden trouwens bijzonder veel campers rond op de Canarische Eilanden en de meesten hebben wel zonnepanelen, want hier zijn nauwelijks campings en camperplaatsen. Als je geen zonnepanelen hebt dan moet je vaker verplaatsen en met de dynamo opladen. De afstanden zijn hier echter klein, dus dat is vaak ook niet echt een optie.
Op het vasteland heb je zo veel camperplaatsen en campings dat je zelden verlegen zit om een paal om je accu's op te laden, mocht het dagenlang somber weer zijn.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Solar installeren



Bericht door Atoz »

Veronderstel.....
Appellover, die trouwens in Spanje woont en de zon volgt...

Heeft 190Ah AGM ter beschikking
Dus bij 70% ontlading is dat 57Ah bruikbaar ''vermogen''.

Indien hij (Ron, het is maar een voorbeeld naar TS toe) een 100Ah LiFePO4, 1000€ dus, installeert
Dan heeft hij 80% ontlading bruikbaar 80Ah ''vermogen''

Indien hij nog 1000€ , dus 2000€ wil gaan spenderen ....
Dan heeft hij bij 80% ontlading bruikbaar 160Ah

De enige redenen waarom we hier die dure LiFeYPO4 systemen vermelden is:
80% veilige bruikbare ontlading
Zeer lange levensduur, als je ze correct behandelen wil
De laadcurve, ''slurpt'' op wat aangeboden wordt, tot ze 99% vol is
Geen sulfateringsproblemen, enkel bij loodzuur-achtigen bestaat dit, gaan ze stuk van als ze niet snel genoeg terug 100% geladen worden
Het is beter dat ze NIET te vol zijn (stel je in met parameters) want ze mogen zelfs niet te vol zijn. (Rare omschrijving)

Nadeel
Velen zeggen de prijs, maar mijn dure kwaliteits AGM accu's kosten ook minstens 500€/200Ah
Koude, vandaag staat de temperatuur op 4°C in een onverwarmde camper

Praktisch
Zie Kampo zijn beschrijving
Je rijd 1 uur met je camper en je LiFePO4 accu is en ook met 50Ah bijgeladen (als er plek was)

@Autocaravana
Ik vertrek, kom 70 dagen later thuis en heb geen paal ontmoet. Laden doe ik enkel met de zon. Dus ook niet al rijdende
Draaibare panelen zijn een super oplossing, maar ik wil me daar niet mee bezig houden, te lui voor. Heb het geprobeerd maar....
Thuis staat er 40 Wp draaibaar automatisch de zon te volgen. Liggen niet plat maar staan schuin.
Mooie opstelling om veel van zonnepanelen te leren, want de natuur zit merkwaardig in elkaar.
En natuurlijk geven we allemaal adviezen vanuit onze eigen ervaringen, dus ook vanuit Gran Canaria :-B
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Solar installeren



Bericht door appellover »

Als de 2 Varta accu’s einde zijn ga ik ook over op lfp.
Die 2 varta’s kocht ik samen voor 260€ gratis thuis in Spanje uit Duistland.Oude hier bij (engelse) veiling nog 100€ opgeleverd.
De oude die bij nieuw afleveren camper geplaatst waren hielden 3 jaar vol,ook agm .Eigen schuld ,te veel ontladen met slechts 100wp op dak,volgens die dealer meer dan genoeg tot deze malloot ook in de winter op stap ging.Hele systeem hield er mee op ,moest eerst uur rijden maar kalf was al verdronken.
Moet zeggen ook wel wat hobby om zoveel mogelijk op usb en powerbank te gebruiken.Ook de 4 g router is op usb maar die staat 24 uur aan dus dan heeft powerbank geen zin.
Gr.Ron.
Laatst gewijzigd door appellover op vr 07 jan 2022, 13:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Solar installeren



Bericht door Atoz »

Anderzijds....
260€ voor 3 jaar, tevreden gebruiker

1000€ / 260 = 4 ( automatische afronding naar boven)

4 x 3 jaar = 12 jaar voor hetzelfde geld, gewoon tevreden blijven.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een tevreden AGM gebruiker blijven, geen stress, geen gedoe, geen....
En ja die powerbank kun je met het te veel aan zon laden om na zonsondergang te gebruiken.

En wat er niet in zit gaat ook niet stuk, durft Kroppie te beweren.

Eventueel een gepersonaliseerde nummerplaathouder en je bent ook lid van de club
( LiFePO4 powered )
https://kentekenplaathouderontwerpen.nl ... -met-tekst
Of deze : Ook dit camperforumlid heeft een dure LiFePO4 aan boord

Terloops... Zijn er nog mensen die geen foto's meer kunnen plaatsen? Of ben ik de enige?
Bijlagen
Screenshot_20220107-135911~3.png
Screenshot_20220107-135911~3.png (5.33 KiB) 341 keer bekeken
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Solar installeren



Bericht door appellover »

Afbeelding

Je bent de enige

Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Solar installeren



Bericht door rhomodel »

Mijn ervaring: verwacht in de winter (zeker deze tijd) niet veel stroom op te wekken met je paneel... eigenlijk bijna nul. Verder ga ik geen adviezen geven: dat doen de anderen al, en die weten veel meer dan ik.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Plaats reactie