Spikee's camper gehobby

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door FordtransitMK1 »

Mag ik vragen waar je deze water tank heb besteld ? en zit daar de ophanging bij ? is dit de schoon of vuil watertank of twee in 1? want twee tanks kun je onder niet kwijt of wel ? gaaf project ook zeg
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door spikee »

Oryx solutions in Duitsland. Is niet twee on een. Komt met alle brackets etc. Vuilwatertank moet ik nog regelen
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door HoK »

Heel strak!

+1 voor wrappen, mocht je hem ooit nog gaan verkopen dan kan de volgende eigenaar(esse) nog keuzes maken.
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door spikee »

We zijn al weer een hoop opgeschoten.

Dak schoongemaskt in voorbereiding van de aluminium dakrails en de dopjes er uit.
Afbeelding

Wieldrager heeft de toplaag gekregen:
Moest se boel even blokkeren voor de hond
Afbeelding

Voorste dakdrager is mechanisch af. Zit nu in de grondverf en morgen in de toplaag.
Afbeelding

Ik heb een hoop spullen besteld voor het watersysteem. Een niveau sensor, temperatuur sensor, warmtedraad (water verhitten tot boven vorst niveau). Dat komt nu allemaal langzaam binnen vanuit ali.

De elektronica gaat draaien op de automatiseringssysteem software van home assistant. Dit vanwege de zeer uitgebreide aantal sensoren die ondersteund worden en makkelijke integratie van wat complexere inputs.

In mijn bus zal je niet veel draden vinden die van hot naar her lopen buiten de 230 en 12v.

Vorst preventie in de watertank zal draaien op een simpele en goedkope stc 1000 temperatuur controller met een setpoint va n 3 graden. De logica om deze aan of uit te zetten zal in home assistant gebeuren d.m.v. binnen temperatuur, buiten temperatuur, water temperatuur, water niveau beschikbare accu capaciteit etc.

Voor velen zal dat mogelijk eng klinken, maat ik heb het zo uitgevoerd dat je alles lokaal kan bypassen door middel van een simpele knop. Dus mocht het systeem op begeven moment niet functioneren o.i d. Dan op knopje duwen en je hebt hetzelfde resultaat.

O.a. bewegings sensoren, raam/deur sensoren, temperatuur en luchtvochtigheid, aansturen van tank verwarming (aan of uit), aansturen van vloerverwarming (aan/uit) led verlichting, led verlichting knoppen (draadloos) voor de basis setup. Tevens heeft het systeem toegang tot daly bms (280ah lithium), renogy charge controller en renogy 3kw omvormer.

Deze laatste zijn vooral belangrijk om de energiebehoefte te balanceren. Teveel energie dan kan je altijd de boiler aanzetten e.d.

Het systeem weer dat je er bent d.m.v. je telefoon in de buurt is en of beweging sensor data. Je zou eventueel een "alarm" functie kunnen programmeren. Als je een sim kaartje toevoegde kan je via de app al deze zaken op afstand besturen of monitoren. Als je op vakantie bent en er is beweging in de bus wanneer jij op het strand ligt... dat wil je wel graag weten dan.

Mocht ik in de toekomst nog meer motivatie hebben dan mogelijk de maxxfann, en diesel heater er ook nog op aansluiten.

Het basis systeem heb ik al draaien, morgen nog even de led dimmer activeren en testen dan kan het systeem langzaam de bus in. Veel meer dan een 12v connectie heb je daar overigens niet voor nodig.
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door spikee »

In maart gaat eindelijk de eerste vakantie gebeuren. Toch handig die 40 vakantiedagen.
Primaire wat moet gebeuren is aansluiten van het watersysteem, aanpassing van keuken en optioneel toevoegen van zonnepaneel.

Klinkt als veel werk maar dat is allemaal relatief vlot geregeld.

Gezien ik nu een veel groter keukenblad heb dan van te voren ga ik de kraan en wasbak meer naar rechts plaatsen waardoor ik extra laden kan toevoegen waar nu de wasbak zit. Dan is er ook een goede plek voor bestek e.d.

Wordt vervolgd
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door HoK »

Ik ben benieuwd. HomeAssistant draait hier in huis wel, maar een stabiele dataverbinding tussen apparaten is dan echt wel een eis. Vooral als de stroom is uitgevallen heb ik lang niet altijd in 1x mijn apparaten weer terug wat ergernis geeft.
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door spikee »

Draait vrijwel allemaal op zigbee. Nog geen problemen mee ervaren. We zullen het zien :A
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door kampo »

spikee schreef:
vr 28 jan 2022, 21:46
...watersysteem. Een niveau sensor, temperatuur sensor, warmtedraad (water verhitten tot boven vorst niveau). Dat komt nu allemaal langzaam binnen vanuit ali.

De elektronica gaat draaien op de automatiseringssysteem software van home assistant. Dit vanwege de zeer uitgebreide aantal sensoren die ondersteund worden en makkelijke integratie van wat complexere inputs.

Vorst preventie in de watertank zal draaien op een simpele en goedkope stc 1000 temperatuur controller met een setpoint va n 3 graden. De logica om deze aan of uit te zetten zal in home assistant gebeuren d.m.v. binnen temperatuur, buiten temperatuur, water temperatuur, water niveau beschikbare accu capaciteit etc.

... Teveel energie dan kan je altijd de boiler aanzetten e.d.

...Mocht ik in de toekomst nog meer motivatie hebben dan mogelijk de maxxfann, en diesel heater er ook nog op aansluiten.
Mooi bezig :thumbup:

Paar bedenkingen hierover van uit mijn ervaringen.
Het blijkt niet zo éénvoudig om het onvoorziene te voorzien in je programmatie. De vorstbeveiliging mag je accu niet leegvreten, mag niet werken als de tank leeg staat, niet oververhitten en natuurlijk enkel als het vriest. Dat laatste is moeilijk meten. Want het kouder in dat ene hoekje dan op een andere plek. Met één verwarmingselement kan je geen tank vorstbeveiliging bouwen. Het zwakste punt zal bepalen hoe goed het werkt.

Als de boiler leeg staat en je het elektrisch boiler element onder stroom zet dan brandt de weerstand door. Dus opletten bij het automatiseren.

Voorzie meteen en in detail de plaats voor de maxxfan en dieselkachel. Later kan dat eigenlijk niet meer of is het behelpen.
Groeten Kampo
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door spikee »

Dat soort zaken neem ik zeker mee in de programmering.
Hoewel de meeste zaken relatief dom zijn. Mijn elektra bestaat uit een renogy 3kw omvormer, Renogy 50A DC/DC met MPPT en een DIY lifepo4 280Ah pakket.

Nieuwe inrichting keuken:
Afbeelding

Extra lades:
Afbeelding

Een kastje onder de wastbak. Voor de waterpomp, filters etc. Stuk bij de deur blijft open.
Ik had nog alu profiel liggen vandaar die keuze. Wordt nog afgewerkt met hout.
Afbeelding

Werkt overigens wel fijn die ladesystemen:
Afbeelding

Dakrek is geverfd, ergens komend weekend op het dak schroeven. En dan tevens gat maken voor de doorvoer van de solar e.d.
Vloerverwarming is ook getest. Trekt ~600W en na een kwartier is het erg aangenaam om met blote voeten hierop te lopen.
Een echte temperatuur regeling hierop lijkt overkill vanwege het beperkte vermogen. Waarschijnlijk is het af toe aanzetten om het aangenaam te houden voor de blote voeten voldoende. Tenzij je aan de paal staat, want dan gewoon continue aan.

(230V) Koelkast ook aangezet en die doet het prima. ~60W bij medium settings. Dus daar hoef je verder niet naar om te kijken.

Nog een foutje bij de wieldrager ... enkele pagina's hiervoor de bracket nog wat aangepast, maar hierdoor stond deze niet meer recht op de deur ... oeps!
Afbeelding

Gelukkig is staal wel makkelijk om mee te werken dus even stukje doorslijpen, staaf er aan en onder goede hoek buigen:
Afbeelding

Lassen, vlakschuren en vers likje verf er over: zie je staks niks meer van.
Afbeelding

Straks de wieldrager even monteren. Dan nog wat werk doen aan de elektra binnen. o.a. extra stopcontacten, hier en daar wat opruimen etc.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door amigob2 »

Ik ga voor mijn reservewiel ook zelf een drager maken en ben een beetje huiverig om deze op de manier als jij doet aan de deur te bevestigen. In America hebben ze blijkbaar allemaal een versteviging in de deur voor de magneet deur open houder. Ik vermoet dat het beugeltje wat jij hebt gemaakt voor binnen niet genoeg is. By Owl volgens mij hebben ze nu een plaat die aan twee kanten aan de verbindings-schotten vast zitten. Enm dat is boven op de standerd versteviging.

Ik heb een hele sterke plaats gevonden en dat is rechts naast de nummer, en daar ga ik de wiel draag vast maken. De krachten zijn 3 maal minder, en in die hoek van de deur voelt het echt heel degelijk.

Ik heb op de plek van het reserve wiel nu een 90-100 liter water tank en een LPG tank van 30 liter past allemaal net, maar het past.
IMG_20220208_112718.jpg
IMG_20220208_112718.jpg (94.28 KiB) 568 keer bekeken
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door spikee »

Mijn bus heeft daar geen OEM versteviging. Owl vans doet hetzelfde wat ik doet. Overigen is duitsland lijmen ze gewoon een stuk alu op de binnen of buitenkant. Daar komt overigens niet veel kracht op te staan, is puur om "zwabberen" tegen te gaan. Deur scharnieren van sprinter zijn meer dan stevig genoeg. Bij ducato is dat wel wat anders. Maar ieder is vrij om te doen wat hij of zij wilt :)

Overigens die "magneet" versteviging is ook maar 1.2mm plaatwerk waar wat richels in gemaakt zijn en er op is geplakt.

oveigens ook nog voorste dakrek geplaatst:
Afbeelding

Had ook nog wat tijdelijks gemaakt voor mijn zonnepaneelen. Maar weet niet of ik voldoende tijd heb om dat te plaatsen voor deze vakantie.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door spikee op ma 28 feb 2022, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door amigob2 »

Er zijn een aantal plaatjes te vinden op internet waar de lak gescheurd is op die bevestiging. kan zo geen foto vinden.
We zullen het zien. Want ik denk dat de krachten die er opkomen groot zijn veel groter dan wat de meeste denken.
De grote G krachten komen niet door het remmen of accelereren, maar door verkeersdrempels, en dat soort dingen.
De beweging die het wiel moet maken zijn dan niet groot maar de acceleratie die het wiel moet maken wel om dat de
hoek van de bus ten opzichte van het wegdek veranderd.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door spikee »

Ondertussen al een aantal weken verder. Ik heb geen problemen ervaren met de wieldrager, Ondertussen 1000km op verschillende ondergronden gereden en is allemaal prima. Enige wat je merkt is dat er wat flex is in de deur wanneer je hem dichtgooit. Mogelijk dat ik daar ooit nog eens een support bracket maakt.

Ik had de lifepo4 accu nog opnieuw moeten balanceren. Deze stond namelijk al bijna een jaar stil. met 160-200A doet hij het nog prima. (als je even wacht dan gaat diff volt ook wat omlaag). Bij lagere stromen ~50A is dit < 20mv.
Afbeelding

Afgelopen weekend eerste test trip gemaakt voor de vakantie. Toilet en gasfles even provisorisch er in gezet.
Afbeelding
Afbeelding
Werkt overigens prima (fitting die je zit is voor water vanuit de tank.

Watertank zit er ook onder, hoewel het werkt, ben ik daar niet helemaal kapot van. later mogelijk die hele reservewiel drager demonteren en daar gewoon een tank op de traditionele manier onder te monteren
Afbeelding

Ik had niet veel tijd meer dus het moest allemaal wat snel snel. Maar ging allemaal prima.
Afbeelding

Hondje vond het ook leuk:
(houten planken waren er even tijdelijk uit , tevens met achterste dakpaneel)
Afbeelding

leuke gratis staplaats voor campers in de jachthaven nabij de veluewezoom:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gevonden via Park4night, was ook stroom aanwezig (geen idee hoe dat werkt), maar had mijn kabels niet bij me.

Was wel een beetje koud, we begonnen de nacht met een graad of 12 binnen, in de morgen was het 3 graden. Lepeltje lepeltje was wel nodig.
's morgens zag ik dat de deur nog op een kier stond, dat heeft vast niet meegeholpen :lol3:

Gezien we naar het oosten van frankrijk gaan, waar het nog wel koud kan zijn heb ik maar even snel een diesel verwarming besteld.
Ik heb een standkachel af fabriek, maar daar zit een storing in. Dat moet ik na de vakantie eens uitzoeken was daar mis is.
Long term ga ik zoiezo alles via water verwarmen (radiatoren) , dan hoeft die heater ook niet altijd aan te staan.
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door spikee »

De uiteindelijke stijl gaat ongeveer zoiets worden:
(op maat laten onwerpen)
Afbeelding

de 230V koelkast doet het overigens helemaal prima in de bus. verrassend genoeg blijft ook de deur e.d. goed gesloten tijdens het rijden.
Plaats reactie