Spikee's camper gehobby

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Spikee's camper gehobby



Bericht door spikee »

Goedendag,

Ik hobby vanalles en nogwat aan de camper. Ik dach ik deel dat eens.
Huidig project: Dakrek met terras

Mijn inspiratie is de storyteller overland Beast 4x4 MB sprinter, deze is helaas met 200K euro iets boven mijn budget.
https://www.storytelleroverland.com/202 ... -mode-4x4/

Afbeelding

Dan doen we het zelf maar dan ;)
Bestaat uit twee delen, voorste deel en achterste deel.

Ontwerp grofweg: (vierkante doos is maxxfan , let niet op de gaatjes :) )

Afbeelding

bestaat uit 50x30x2mm stalen koker. Is wat overkill maarja dat hadden ze liggen bij de lokale metaalhandel.
Gewicht van het frame is ongeveer 17 ish kg. Mocht ik het nog eens maken dan had ik verder gezocht naar 1 a 1.5mm dik staal of zelfs aluminium. frame is meer dan sterk zat. Al lijkt dit gewicht in lijn met wat ik o.a. bij de professionele roof racks zie. Meeste gewicht zal komen vanuit de verdere dakbedekking.

Ik heb als basis de MB upfitters DXF gebruikt welke voor ieder aanzicht een op schaal tekening heeft van mijn L2H2 bus.
Dat is wel zo handig tijdens het tekenen. Scheelt een hoop werk:

Afbeelding

Ondertussen is het grotendeel van het rek af. Mijn fluxcore lasdraad is op dus daar ben ik nu nog op aan het wachten.
Verder moet ik nog de montage brackets buigen en er op lassen:

Afbeelding

4 brackets over de lengte van ~1.6m , iedere bracket heeft plaats voor 2 M6 bouten.
Deze zullen uiteindelijk op mijn dakrail monteren: (goedkoper dan OEM)

Afbeelding

Huidige staat:

Afbeelding

Voor de eerste keer hobbyen met staal is het mooi gelukt:

Afbeelding

Afbeelding

Helaas heb ik geen werkplaats of schuur dus al mijn gehobby moet in de tuin gebeuren.
Laatst gewijzigd door spikee op wo 05 jan 2022, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door spikee »

Additioneel ben ik ook nog een wieldrager aan het maken.
Ik wil namelijk mijn watertank op de plaats van het reservewiel monteren voor een laag zwaartepunt.
Reservewiel moet dan ergens anders heen.

Afbeelding

Deze maakt gebruik van de gaten in de scharnieren van mijn bus. Overal zit rubber tussen en verschillende verstevigingsplaatjes om de druk op plaatwerk e.d. te verminderen. Zit een gat in de deur om het zwabberen tegen te gaan.
Hier heb ik een hoekbeugel voor gemaakt zodat deze in de versteviging van de deur gemonteerd kan worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Puur met de montagegaten in de scharnier kon ik er met gemak mijn volle gewicht aan de horizontale buis hangen op het uiteinde met vrijwel geen flex. Meer dan stevig genoeg dus. De ronder wielmontageplaat heb ik laatst met de plasmasnijder uitgesneden. Dit was geen succes vanwege te veel vocht in mijn luchtlijn. Ik heb wat filters op ali. besteld gezien dat hier in EU niet te betalen was. Ooit eens een luchtdroger bouwen dan.

Daarna een bout in het midden, en dan de haakse slijper in de bankschroef en rondjes draaien maar, zo krijg je ook een cirkel ;)
Metaal wat ik had liggen daarvoor was wat dik 10mm ofzo. Ik was van plan om deze van 6mm dik te maken maar daar kon ik geen plaatje van vinden. Dan maar iets dikker.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door pele »

Interessant project! Let toch maar op het gewicht.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door DucatoDolf »

Ziet er leuk uit. Graag straks wat foto's van het totaalplaatje :D
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door HoK »

Nog een handige met metaal. Ik hou hem in de gaten!
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door spikee »

Ik ben ook maar een hobby meneer hoor haha. Doe mijn best.
Vandaag eindelijk mijn lasdraad ontvangen. Had niet veel zin vandaag dus maar een uurtje gehobbyd.
Enkele delen van de wieldrager gerealiseerd.

Begonnen met het uitslijpen van de wieldrager support plaat. Ging verassend makkelijk, scheel veel werk vesus plasmasnijder (met hobby apparatuur dan).
Afbeelding

De support plaat waar het wiel op gemonteerd zit was niet helemaal rond. Met wat gehobby deze constructie gemaakt. Gaat verassend goed.
Afbeelding

Puntlasje er op:
Afbeelding

Vrij mooi lasje voor een hobbyist als ik:
Mijn kleine hbm 155 moest op vol vermogen draaien en moest een paar keer afkoelen vanwege oververhitting.
Uiteindelijk goed gelukt.
Afbeelding

Tafel vloog nog even in brand:
Afbeelding

En ik was nog een stukje vergeten:
Afbeelding

Reservewiel er eens af gehaald. Zat geen lucht in, maar wel nog een schroef van de vorige eigenaar :thumbdown:
Afbeelding

Morgen ga ik het geheel aan elkaar lassen. Mogelijk dat ik nog wat gaten in de support plaat maak om wat gewicht te besparen. De plaat is wat dik voor deze toepassing.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door tranny »

Kun je die HBM niet gebruiken met gewoon lasdraad + gas?
Dat last een heel stuk goedkoper en schoner als met dat fluxdraad, en scheelt je een hoop nawerk met al die lasspetters verwijderen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door spikee »

Kan inderdaad, op zich gaat dat vrij goed met INE fluxcore lasdraad, hierbij heb ik nog geen moeite gedaan met anti spetter spray o.i.d.
Ik las wat te weinig om zn fles er bij te nemen. Buiten dat is deze HBM 155 een net niet verhaal. Hij doet het, maar er zijn veel verbeterpunten. In de toekomst gaat er zeker een betere komen incl. gasfles.
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door spikee »

Het is wat koud buiten, en mijn dakrails zijn nog steeds niet binnen.
Het gaat wat trager dan geplanned.

Papieren template voor de wielbout gaten op van de wieldrager:

Afbeelding

Gaatjes geboord en daarna draad getapped:

Afbeelding
M14 tappen blijft toch een uitdaging. Na een uurtje klooien is het uiteindelijk gelukt.

Leuke tip: tot 6mm dik staal kan je prima met de decoupeer zagen *wel goede zaagjes kopen*

Afbeelding

Zodadelijk nog even de brace er in lassen en wat lasjes opschonen. Dan is hij in princiepe klaar buiten het spuiten.
Daar is het nu nog iets te koud voor. Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door tranny »

Waarom las je er geen bouten in i.p.v. draad te tappen?
Als je er bouten in last kun je het wiel gewoon ophangen en heb je beide handen weer vrij om de moeren te bevestigen, dat werkt iets prettiger en lichter.
De meeste 4x4's hebben ook een drager met vaste bouten waar de wielmoeren op gedraaid worden, zijn meestal 3 stuks.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door HoK »

Mocht je de luxe hebben van een kolomboor, deze kunnen prima helpen om je tap perfect haaks te houden. Wel zelf de tap bewegen tenzij je machinetaps gebruikt.
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door spikee »

tranny schreef:
vr 14 jan 2022, 18:12
Waarom las je er geen bouten in i.p.v. draad te tappen?
Als je er bouten in last kun je het wiel gewoon ophangen en heb je beide handen weer vrij om de moeren te bevestigen, dat werkt iets prettiger en lichter.
De meeste 4x4's hebben ook een drager met vaste bouten waar de wielmoeren op gedraaid worden, zijn meestal 3 stuks.
Tja... dat is een goede vraag. Mbt het wiel plaatsen, in twee van de gaten zal in een locatiepen draaien, dan steek je die in het gat en zit ie perfect voor de andere bouten.

Kolomboor is inderdaad wel een goeie, heb nu vrijwel geen ruimte ... dat is het probleem :x
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door spikee »

Vandaag laatste brace ingelast en de boel geschuurd en schoongemaakt.
Het was te koud buiten om te spuiten, en omdat hier wel wat structuur op mag dit met de roller gedaan. Effect van de roller is een beetje hammerrite lite. Op zich niet verkeerd. Ga hier waarschijnlijk raptor liner o.i.d. overheen doen.

De primer die ik gebruikt is sigmacover 280 (2K). Mooi spul, niet duur. Is voor bootjes e.d. Mogelijk de best dekkende verf die ik ooit heb gebruikt.
Een laag is meer als voldoende. Dekt ook super voor putjes e.d. Rolt zeer mooi. Ook met de kwast is het niet verkeerd. Kan je vanaf ~5 graden Celsius toepassen.

Op zolder opgehangen:
Afbeelding

Eerste paar rollen:
Afbeelding

Is nu aan het drogen. Denk dat ik maar 150-250ml primer heb hoeven te gebruiken.

ook nog eens een stukje wrap geprobeerd. Ging 2x fout, toen eens een video op google gekeken en daarna ging het perfect.
Op wit is dit erg dominant, maar op Mercedes Benz Pebble gray (tan) ziet dat er beter uit ... hoop ik.

Voor 13 euro voor een rol van 30cm x 3m kan je wel eens hobbyen (random china met air release functie).

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Overigens denk ik dat het veel makkelijker is om dat onder gedeelte te spuiten/te rollen met een 2k verf. Reden dat ik daar aan twijfel is voor de waarde van de bus. Wrap kan je er zo weer af trekken, 2k verf is erg permanent.

De schroeven e.d. voor de dakrails zijn binnen. De dakrails zelf helaas nog niet. Mogelijk kan ik daar volgend weekend mee verder.

Vers watertank is besteld. Komt op de plek van het reservewiel. 65L :
Afbeelding

Ben overigens nog aan het nadenken om niet toch flares in te bouwen.
Dan heb ik slaapplek voor 4 man (slaapbank + "vast" breedtebed). Voor de verkoop in de toekomst + meer opslag vanwege garage + mogelijk iets comfortabel bed. Additioneel wordt die ruimte achter nu vrijwel niet gebruikt, heb een extra stuk aanracht er aan geplakt om het toch maar op te vullen. En rechts achter staat de WC. verder is die ruimte leeg.
Nu ziet het er zo uit:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Spikee's camper gehobby



Bericht door Peter LMC »

Als het geplakt is of gewrapt dan gaat het nog.
Maar als onderdorpels zwart gemaakt zijn dan denk ik meteen aan Roest.
Wat men dan (goedkoop) wil verbergen.
Bij mijn sprinter kwamen er ook roest puntjes, door steenslag, op de dorpels.
Toch maar even gestraald en in de grondlak en weer netjes in de originele kleur terug gespoten.
Wel makkelijk als je het allemaal nog zelf kunt doen. :-B
Probeer hem zo origineel mogelijk te houden vind ik zelf.
Dan behoud je voertuig beter zijn waarde.
Maar het komt goed zie ik wel. :thumbup:
Plaats reactie