Kwaliteit kitwerk Benimar camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10179
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



Bericht door Peter LMC »

myway schreef:
di 04 jan 2022, 11:50
Welke kit gebruiken de meeste camper/caravan fabrikanten.
Dekalin.
Inderdaad. Made in Holland.
jurgenc
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



Bericht door jurgenc »

Onze vorige camper, een Benimar mileo 211 van 2011 heeft in het totaal bijna 6 jaar (tijd bij de dealer meegerekend als stockwagen) altijd buiten gestaan. De kit zag er misschien niet meer hagelwit uit, maar niets abnormaals.

Een productiefout (slechte of verkeerde kit), manipulatiefout, pech ... kan altijd, maar daarom is er garantie.
H20
jurgenc
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



Bericht door jurgenc »

isoplus schreef:
di 04 jan 2022, 11:14
...
Het verkleuren van kit is ongetwijfeld niet te vermijden maar het spul moet gewoon vast zitten en afdichten.
Let op, veel fabrikanten( ook Hymer) wijzen garantie op waterdichtheid af indien de camper niet jaarlijks door hun dealer op waterdichtheid gecontroleerd is.
Dat is eigenlijk een lachertje omdat het ding sowieso minstens 5 jaar waterdicht moet zijn.
Je hebt de wettelijke garantie van 2 jaar (ook zonder de jaarlijkse waterdichtheidscontrole).
Indien je beroep wil doen op de vijf jaar fabrieksgarantie, dan moet je voldoen aan de bijkomende voorwaarde(n), nl. de jaarlijkse waterdichtheidscontrole.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-product
https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... t/garantie
H20
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



Bericht door CaradoT135 »

jurgenc schreef:
di 04 jan 2022, 13:58
Je hebt de wettelijke garantie van 2 jaar (ook zonder de jaarlijkse waterdichtheidscontrole).
Volgens de link waar je naar linkt is het iets anders.
Duur van wettelijke garantie

De duur van de wettelijke garantie mag de verkoper of fabrikant niet zelf kiezen. Want dat volgt uit de wet. Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland staat geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet.
McLouis-078
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
Locatie: Dordrecht

Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



Bericht door McLouis-078 »

Bas vd laar schreef:
di 04 jan 2022, 0:16
Nee, dat staat nergens, je mag hem ook op het strand in de zoute lucht parkeren.
Feit is dat de mijne altijd binnen staat en na 33 jaar nog als nieuw is, met alle kit nog origineel.
Dat gaat die van jou never nooit halen op deze manier.

Wereldvreemd? Je bedoelt het tegenovergestelde, ik heb genoeg ervaring met campers

Een Benimar is geen Hymer, maar kan ook lang probleemloos en zonder lekkage meegaan, maar niet als deze altijd buiten staat.
De conditie gaat snoeihard achteruit en je zult gegarandeerd lekkage krijgen, binnen een paar jaar.
En waarom? Er zijn genoeg droge stallingen waar je camper het fijn vindt.
Wat je uitspaart aan stallingskosten krijg je binnen een paar jaar meervoudig terug aan reparaties.

Nogmaals, doe wat je wilt, maar als ik zo'n jonge camper had dan zou ik er zuinig op zijn en er goed voor zorgen.
Vorstvrij binnen stallen is het behoud van je camper.
Ik denk dat het vinden van een betaalbare stalling niet overal even makkelijk is. Een stalling vinden überhaupt, het aantal campers is behoorlijk gestegen. Ik sta buiten en zou graag switchen, maar hier is niks te krijgen.
Ik vind het dus wat makkelijk reageren, we wonen niet allemaal in Brabant of Zeeland.
makkelijk is moeilijk zat
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



Bericht door appellover »

Hier in Spanje is per 01-01-22 de wettelijke garantietermijn verhoogt van 2 naar 3 jaar.
Waarom is dat in heel EU niet gelijk,geen urgentie in Brussel ?

Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Peter+Annie
Berichten: 1346
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



Bericht door Peter+Annie »

CaradoT135 schreef:
di 04 jan 2022, 15:03


. Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland staat geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet.
[/quote]

Volgens onze rijksoverheid dienen zij zich ook aan EU richtlijnen te houden ( 99/44/EG)

https://www.eccnederland.nl/nl/hulp-bij ... ij-aankoop

En omdat Nederland de EU regels geratificeerd heeft dienen wij ons aan EU regels te houden.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



Bericht door CaradoT135 »

Ik mag toch hopen dat ons Nederlands recht mij als consument gaat helpen als de kit van mijn drie jaar oude camper zodanig loslaat dat het gaat lekken, en mij niet gaat vastpinnen op die twee jaar wettelijke garantie. We hebben in Nederland iets van een verwachte levensduur als garantie termijn.
Zolang u mag verwachten

De ‘wettelijke garantie’ heeft geen vaste duur. Ook staat er niet in de wet per product hoe lang het mee moet gaan. Hoe lang hebt u dan wettelijke garantie? De wet zegt alleen dat een product zo lang mee moet gaan als u ervan mag verwachten. De wettelijke garantietermijn hangt dus af van wat u mag verwachten van uw product.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 939
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



Bericht door LMC591A28JTD »

Peter LMC schreef:
di 04 jan 2022, 12:04
myway schreef:
di 04 jan 2022, 11:50
Welke kit gebruiken de meeste camper/caravan fabrikanten.
Dekalin.
Inderdaad. Made in Holland.
Dekalin is van Dinol en Dinol is van Würth. Volgens mij een van oorsprong Duitse multinational...... citaat:
Die DEKALIN Deutsche Klebstoffwerke GmbH wurde 1907 gegründet.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
jurgenc
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



Bericht door jurgenc »

Ik had eigenlijk naar een Belgische site moeten verwijzen, want de camper is, indien ik me niet vergis, in België gekocht.
H20
jurgenc
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



Bericht door jurgenc »

CaradoT135 schreef:
di 04 jan 2022, 16:45
Ik mag toch hopen dat ons Nederlands recht mij als consument gaat helpen als de kit van mijn drie jaar oude camper zodanig loslaat dat het gaat lekken, en mij niet gaat vastpinnen op die twee jaar wettelijke garantie. We hebben in Nederland iets van een verwachte levensduur als garantie termijn.
Zolang u mag verwachten

De ‘wettelijke garantie’ heeft geen vaste duur. Ook staat er niet in de wet per product hoe lang het mee moet gaan. Hoe lang hebt u dan wettelijke garantie? De wet zegt alleen dat een product zo lang mee moet gaan als u ervan mag verwachten. De wettelijke garantietermijn hangt dus af van wat u mag verwachten van uw product.
Als je die vervelende jaarlijkse waterdichtheidscontroles laat doen, heb je zelfs 5 jaar (fabrieks)garantie.
H20
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



Bericht door Charm »

Volgens mij alleen op waterdichtheid
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Mathijs_
    Berichten: 333
    Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

    Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



    Bericht door Mathijs_ »

    Even over de garantie, die is 5 of zelfs 7 jaar mits je de vocht metingen heb laten uitvoeren. Die van ons is 3 jaar oud en heeft het zelfde als beschreven in de OP.

    Kit moet gewoon minimaal die tijd ook mee gaan en nog veel langer, zou mooi zijn als dat maar 2 jaar zou mee gaan en je zelf daarna voor de kosten zou moeten opdraaien.
    Mathijs_
    Berichten: 333
    Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

    Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



    Bericht door Mathijs_ »

    Charm schreef:
    wo 05 jan 2022, 11:21
    Volgens mij alleen op waterdichtheid
    Hier is de kit toch voor bedoeld? Mijn ervaring is dat ze het gaan verhelpen.
    Plaats reactie