Kwaliteit kitwerk Benimar camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Kwaliteit kitwerk Benimar camper



Bericht door Charm »

Onze Benimar is nu 1.5 jaar oud maar als je het kitwerk en dan met name op het dak, in ogenschouw neemt lijkt het wel een heel oud baasje. De kit is erg verweerd en is op een aantal plekken diep zwart. Onze Adria camper van 2004 die we twee jaar geleden hebben verkocht, zag er net zo uit. Ook het kitwerk laat op een aantal plekken aan de zijkant los. Het is beschamend voor zo'n jonge camper. Onze camper staat altijd buiten en ik realiseer me dat hierdoor het verweer sneller zal optreden. Ik accepteerde dat voor onze 15 jaar oude Adria maar niet van onze 1.5 jaar jonge Benimar. Een nieuwe camper, voorlopig geen zorgen meer maar niets is echter minder waar. Zou het kunnen dan er een verkeerde kit is gebruikt (al of niet per ongeluk) of gaat de kwaliteit van de afwerking van campers er sowieso op achteruit en zijn mijn verwachtingen te hoog gegrepen?

Ik heb natuurlijk een garantieclaim ingediend bij de dealer en die lijkt geaccepteerd; eind februari gaat hij voor een week terug naar België. Ik ga ervan uit dat het (visueel) opgelost wordt maar een vervelend gevoel houd ik er wel aan over. Wat voor verborgen ellende gaat er nog op ons afkomen na afloop van de garantie in juni? Het imago van de Benimar heeft wat ons betreft een behoorlijke knauw gekregen.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Bas vd laar
    Berichten: 6332
    Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
    Locatie: Prachtig Brabant

    Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



    Bericht door Bas vd laar »

    Een nieuwe camper 365 dagen per jaar buiten laten staan.
    Ik zal het nooit begrijpen.
    Het is wachten tot het fout gaat, niet of, maar wanneer.
    Gebruikersavatar
    Bob Diesel
    Berichten: 31984
    Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
    Locatie: limbabwe
    Contacteer:

    Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



    Bericht door Bob Diesel »

    En ik maar denken dat ze voor buiten gebruik gebouwd worden
    Binnen laten staan da,s pas dom :bang:

    Je zou er bv mee naar Peniscola kunnen rijden :idea:
    Staat de fabriek
    Groetje's
    Bob
    Afbeelding

    Reisverslagen ed
    https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

    Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



    Bericht door Charm »

    Bas vd laar schreef:
    ma 03 jan 2022, 23:12
    Een nieuwe camper 365 dagen per jaar buiten laten staan.
    Ik zal het nooit begrijpen.
    Het is wachten tot het fout gaat, niet of, maar wanneer.
    Beetje wereldvreemde opmerking maar ieder zijn ding. In onze handleiding staat nergens dat de camper niet het hele jaar buiten mag staan. In die van jou wel? ;;-)
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Bas vd laar
      Berichten: 6332
      Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
      Locatie: Prachtig Brabant

      Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



      Bericht door Bas vd laar »

      Nee, dat staat nergens, je mag hem ook op het strand in de zoute lucht parkeren.
      Feit is dat de mijne altijd binnen staat en na 33 jaar nog als nieuw is, met alle kit nog origineel.
      Dat gaat die van jou never nooit halen op deze manier.

      Wereldvreemd? Je bedoelt het tegenovergestelde, ik heb genoeg ervaring met campers

      Een Benimar is geen Hymer, maar kan ook lang probleemloos en zonder lekkage meegaan, maar niet als deze altijd buiten staat.
      De conditie gaat snoeihard achteruit en je zult gegarandeerd lekkage krijgen, binnen een paar jaar.
      En waarom? Er zijn genoeg droge stallingen waar je camper het fijn vindt.
      Wat je uitspaart aan stallingskosten krijg je binnen een paar jaar meervoudig terug aan reparaties.

      Nogmaals, doe wat je wilt, maar als ik zo'n jonge camper had dan zou ik er zuinig op zijn en er goed voor zorgen.
      Vorstvrij binnen stallen is het behoud van je camper.
      Gebruikersavatar
      Atoz
      Berichten: 5457
      Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
      Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

      Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



      Bericht door Atoz »

      Hoe moeten we dat dan doen als we vijf tot zes maand onderweg, richting zon, rijden?
      Een opblaasbare car-port is dat voldoende?

      Ik vermoed Charm dat de Belgen hun aankoopprijs zo laag is dat kwaliteit niet meer kan.
      Maar evenzeer kan dat ook zo bij andere bedrijven gebeuren.
      Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
      740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
      TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
      4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



      Bericht door Charm »

      Onze camper staat permanent voor de deur. We kunnen elk moment op pad. Dat vinden wij veel waard. Een camper is voor ons een gebruiksvoorwerp niet een kunstobject dat zo lang mogelijk zijn waarde moet behouden. Wij hebben daarom bewust geen stalling genomen. Jouw suggestie dat het niet overdekt stallen van onze camper een financiële reden zou hebben, verwijs ik naar het rijk der fabelen. Het tegendeel is waar. Bovendien, als we er de komende 10 jaar of meer plezier van kunnen hebben, zijn wij tevreden. De tweede hands waarde zal ons een zorg zijn. In ons laatste hemd zitten geen zakken, zei mijn moeder altijd :lol:
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        Loeki
        Berichten: 297
        Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 9:04

        Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



        Bericht door Loeki »

        Bas vd laar schreef:
        di 04 jan 2022, 0:16
        Nee, dat staat nergens, je mag hem ook op het strand in de zoute lucht parkeren.
        Feit is dat de mijne altijd binnen staat en na 33 jaar nog als nieuw is, met alle kit nog origineel.
        Dat gaat die van jou never nooit halen op deze manier.
        Nieuw zal hij zo wel blijven!!!!
        Maar het is heel jammer want U had er zovele mooie reizen mee kunnen maken in die 33 jaar......
        Maar ja, dan had U er mee buiten moeten komen.
        Verloren investering zou ik zo zeggen
        Gebruikersavatar
        Zonneke
        Berichten: 1751
        Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

        Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



        Bericht door Zonneke »

        Over welke naden heb je het? Die aan de zijkanten of die dikke overgang kap-woongedeelte?
        De onze nadert de drie jaar en staat sindsdien ook buiten, wel onder een overkapping.
        Will
        Berichten: 3561
        Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

        Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



        Bericht door Will »

        Onze camper staat permanent voor de deur. We kunnen elk moment op pad. Dat vinden wij veel waard. Een camper is voor ons een gebruiksvoorwerp niet een kunstobject dat zo lang mogelijk zijn waarde moet behouden.
        Ik denk dat Bas wel gelijk heb want een camper die gekit is dat is toch anders als een buscamper die geen kitnaden heeft.
        Maar dit is wel erg snel en dat vind de dealer ook vandaar dat hij weer in orde gebracht wordt.
        Het zal misschien ook mee te maken hebben met de enorme vraag naar campers waardoor er ook grote druk staat op de produktie dus foutjes gemaakt worden.

        Mvrgr.Wil
        Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
        Gebruikersavatar
        kampo
        Berichten: 8959
        Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
        Locatie: Brussel

        Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



        Bericht door kampo »

        Natuurlijk dient een camper om gebruikt te worden !

        Maar wat Bas hier schrijft kan ik enkel bevestigen van uit mijn ervaring.
        Al die kunststof dozen verouderen veel sneller als ze permanent buiten staan.
        Hoeveel sneller is duidelijk merk/type afhankelijk.
        Bij de verschillende soorten kit die ze gebruiken zitten grote verschillen.
        Tussendoor gebruiken ze al eens rommelkit.
        Dat kan je toch niet gaan ontkennen ?

        Wat me wel opvalt is dat personenwagens tegenwoordig veel beter bestand zijn tegen buitenstaan/veroudering als vroeger.
        Groeten Kampo
        Gebruikersavatar
        GeMa
        Berichten: 504
        Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

        Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



        Bericht door GeMa »

        Beetje onzinnige discussie.

        Natuurlijk koop je een camper om te gebruiken, maar.... je probeert natuurlijk ook je investering zo goed mogelijk te onderhouden en beschermen, zodat je er lange tijd van kan genieten!

        Je kunt beiden, stallen om de camper bij niet gebruik in zo goed mogelijke staat te houden en daarnaast zoveel mogelijk er mee weg te gaan. Het is maar net waar je prioriteit ligt.

        Onze (2 jaar oude) auto ziet er nog als nieuw uit, die van de buurman (net zo oud) niet. Tja, maar net wat je belangrijk vindt.

        En ja, de kitnaden (zeker bij een halfintegraal) zijn een kwetsbaar punt. Kit verweert sneller als b.v. de cabine of de aluminium panelen, maar zo snel en zo erg, dat is niet echt kwaliteit.
        +Onderweg+

        Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



        Bericht door +Onderweg+ »

        Will schreef:
        di 04 jan 2022, 8:43
        Ik denk dat Bas wel gelijk heb want een camper die gekit is dat is toch anders als een buscamper die geen kitnaden heeft.
        Ook een buscamper heeft kitnaden, o.a. verticaal tussen de diverse panelen. Natuurlijk veel minder dan een 'gewone' camper, maar toch. Die carroseriebouwers gebruiken hoogwaardige carrosseriekitten, veelal relatief duur polymeer. Toch veroudert ook deze kit en dient soms vervangen te worden.
        Gebruikersavatar
        evdoetelaar+larana
        Berichten: 6795
        Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
        Locatie: Schijndel

        Re: Kwaliteit kitwerk Benimar camper



        Bericht door evdoetelaar+larana »

        Charm schreef:
        ma 03 jan 2022, 22:16
        De kit is erg verweerd en is op een aantal plekken diep zwart. Ook het kitwerk laat op een aantal plekken aan de zijkant los.
        eind februari gaat hij voor een week terug naar België. Ik ga ervan uit dat het (visueel) opgelost wordt Wat voor verborgen ellende gaat er nog op ons afkomen na afloop van de garantie in juni?
        Normaliter wordt voor buitenkit een levensduur van ca. 8 jaar gehanteerd. In dit geval is de veroudering al na 1,5 jaar opgetreden. De gebreken die TS beschrijft geven de indruk dat a) er mogelijk een ongeschikte kit is gebruikt (versnelde veroudering) en b) de verwerkingsvoorschiften mogelijk niet goed zijn gevolgd (onthechting). Herstel is mogelijk, mits dat goed wordt gedaan. Wordt dat niet goed gedaan, dan zullen de problemen na enige jaren weer optreden (kan er dan nog aanspraak gemaakt worden op garantie?). Het is dus van belang dat TS overtuigt raakt dat het herstel op de juiste manier wordt gedaan en met het juiste kitproduct. Vraag de hersteller op voorhand welke werkwijze hij gaat hanteren en welke producten hij gaat toepassen. Misschien kan deze info TS van nut zijn. https://www.connectproducts.nl/files/in ... voegen.pdf. Vraag ook garantie op de herstelwerkzaamheden.
        Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
        Plaats reactie