Reis naar Finland en via Zweden terug

Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Reis naar Finland en via Zweden terug



Bericht door Aloys »

Ik heb 12 berichten geleden al gevraagd om weer on topic te gaan, dus even hieronder wat gegumd...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jgwhaazen
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 19 nov 2007, 16:18
Locatie: Liessel

Re: Reis naar Finland en via Zweden terug



Bericht door jgwhaazen »

Hoi allemaal, nogmaals dank voor de reacties.

Het plan wordt om van Travemunde naar Malmo te gaan en dan van Stockholm naar Turku. Beide nachtboten dus lekker slapen en toch kilometers maken.
Vraagje, heeft het zin om fietsen mee te nemen? het idee is als we bij een dorp of stad staan deze met de fiets te verkennen of als we ergsn staan met de fiets boodschappen te doen.
Dank voor de reacties.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Reis naar Finland en via Zweden terug



Bericht door beatrix18 »

Tijdens zo'n rondreis sta je niet echt lang op één plaats.
Ook kom je op zo'n rondreis langs voldoende plekken waar je, zonder parkeerprobleem, boodschappen kan doen.
Ook kan je overal even je benen strekken en naar behoefte lekker wandelen.
Fietsen zijn dus beslist geen "must". Maar als je de fietsen juist graag wel mee wil nemen...

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Reis naar Finland en via Zweden terug



Bericht door FrS »

wij zijn heen travemünde - helsinki - terug Naantali ( bij Turku) - Kapelskar (boven Stockholm) =een dagboot , hut niet verplicht
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Reis naar Finland en via Zweden terug



Bericht door FrS »

jgwhaazen schreef:
wo 12 jan 2022, 16:55
Hoi allemaal, nogmaals dank voor de reacties.

Het plan wordt om van Travemunde naar Malmo te gaan en dan van Stockholm naar Turku. Beide nachtboten dus lekker slapen en toch kilometers maken.
Vraagje, heeft het zin om fietsen mee te nemen? het idee is als we bij een dorp of stad staan deze met de fiets te verkennen of als we ergsn staan met de fiets boodschappen te doen.
Dank voor de reacties.
buiten de grote wegen veel gravel wegen, dikke banden ??
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Reis naar Finland en via Zweden terug



Bericht door beatrix18 »

Wat zijn "dikke" banden en hoezo m.b.t. gravel wegen???

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Reis naar Finland en via Zweden terug



Bericht door kampo »

Grote reizen doe je best met een goed onderhouden voertuig.
Paar maanden voor de reis de afspraken vastleggen, niet de week voor vertrek. Alles zit vol.
Dikke banden zijn niet nodig. Wel goede recente banden met de juiste druk en ook een reservewiel, krik en wat oefening.

Ga je nog tijd en energie over hebben om te fietsen ?
Groeten Kampo
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Reis naar Finland en via Zweden terug



Bericht door Jan en Simonne »

beatrix18 schreef:
wo 12 jan 2022, 20:01
Wat zijn "dikke" banden en hoezo m.b.t. gravel wegen???

Peter
Van die off road fietsbanden, denk ik?
Maar inderdaad, fietsen op die gruswegen, dat lijkt mij een aparte vaardigheid.
Maar om een stadje te bekijken kan het waarschijnlijk wel.
Hoewel wij altijd de fietsen bij ons hebben, hebben we ze in die landen nooit gebruikt.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
toos de kroon
Berichten: 421
Lid geworden op: di 04 okt 2005, 15:07
Locatie: brabant
Contacteer:

Re: Reis naar Finland en via Zweden terug



Bericht door toos de kroon »

Wij zijn ook al enkele keren naar Finland op vacantie geweest met de camper
Wij gingen altijd over de Aland eilanden en gaan we in Grisslehamn met de eerste overtocht naar Eckero (maar wij hebben ook alle tijd )dat is een goedkope oversteek naar Finland
Maar je moet dan wel 3 overnachtingen hebben op de eilanden (formulier met stempels vragen) die je dan ook moet laten zien bij de laatste overtocht naar Naantali (finland) En Eckero is het grootste eiland de andere stellen niet zo veel voor maar wel mooi om een keer mee te maken en een goedkope oversteek en niets van te voren bespreken
Haast is zonde van de tijd
http://blog.seniorennet.be/toni/
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Reis naar Finland en via Zweden terug



Bericht door Mickel Moen »

Wij hebben ook al verschillende keren deze eilandhoppen oversteek gemaakt. Zowel de zuidelijke als de noordelijke route.
Dat van dat formulier herken ik niet. Ik heb een account bij https://www.alandstrafiken.ax/en gemaakt en wij boeken gewoon steeds de dag vooraf via internet. Dat is ook wel verstandig, want op deze kleine veren is maar beperkte ruimte voor grotere voertuigen. Je kunt dus hebben, dat een bepaalde aftocht vol zit. Ik meen ook, dat het niet drie, maar minimaal 1 nacht moet zijn.
Juist de kleine eilanden hebben hun eigen charmes. Niets te beleven. Juist daarom.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Reis naar Finland en via Zweden terug



Bericht door Aloys »

Eén verplichte overnachting, dat was toch op het eiland Brändo?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Reis naar Finland en via Zweden terug



Bericht door Mickel Moen »

Voor zover ik weet maakt het niet uit op welk eiland. Gewoon 1 nacht. In totaal waren wij er altijd meerdere nachten, gewoon omdat het leuk is om er langer te blijven. Wij hebben overnacht op Vårdö, Kumlinge, Brando en Kökar.

Alandstrafiken is bedoeld voor het inlandse vervoer en niet voor transit.

Ik lees net op de site, dat ze voor iedere overtocht in totaal Max 17 meter reserveren voor langere voertuigen. Campers, auto’s met caravans enz.
Het kan dus ook voorkomen, dat je een dag langer op een eiland moet blijven. Zo hebben wij wel eens de vroege boot genomen, omdat de rest van de dag al vol zat. Nu hebben wij een VW T5. Deze valt binnen de 5 meter. Net zo lang als een grote stationwagen. Het kan dus zijn, dat voor ons alleen de hoogte geldt. Wie met een grote camper reist is het wellicht slim om voor de totale reis te reserveren. Het is wijs je eerst goed te oriënteren op hun site.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Beroepsreiziger

Re: Reis naar Finland en via Zweden terug



Bericht door Beroepsreiziger »

Hallo.

Verdiep je eigen eens in Åland.
Zowel in de geschiedenis, als de huidige status die ze nu hebben.

Dan begrijp je misschien ook waarom de oversteek via Åland goedkoop is, en waarvoor die minimale 1 overnachting een eis is.

Buiten dat het misschien een goedkope oversteek is........
Als 'geld' het probleem is, blijf dan dichter bij huis...
Åland is een uniek stukje Europa.

Dat hoef je natuurlijk niet te bekijken, en je hoef er niks van te leren, je kan het gewoon gebruiken als goedkope overtocht.
En vervolgens 2000km door saaie bossen te rijden. (Waar ook niks te beleven is.)
Om op de Noordkaap te komen, waar je op een kale rots kan kijken naar de zon!
Wel midden in de nacht natuurlijk!!!

Een gezegde is: Het is vast wel ergens 17.00 op de Wereld, dus :cheers:

Mijn punt is, men kijkt alleen naar de goedkope overtocht, want men heeft een 'doel', maar ze missen wat ze missen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Reis naar Finland en via Zweden terug



Bericht door Mickel Moen »

Als dit een reactie is op mijn reactie, dan interpreteer je mijn reacties niet goed.

Ik heb nergens gesteld, dat wij deze overtocht nemen, omdat deze goedkoop is. In 1984 hebben wij Finland voor het eerst bezocht. Toen ook voor het eerst kennisgemaakt met Aland. De meeste mogelijkheden om Finland uit- en in te reizen, hebben we nu wel verkend. Bovenlangs over land, via de Baltische landen, Travemunde-Helsinki, Helsinki-Rostock, Kapelskar-Mariehamn-Turku en via Aland met Eckero line en Alandstrafiken. En een keer met het vliegtuig.
Toen wij een Finse schoonzoon kregen, hebben we de bezoeken aan Finland geïntensiveerd. Ondermeer om de verjaardag van onze dochter daar in de zomer te vieren, maar we hebben daar ook kerst en oud-en nieuw met haar schoonfamilie mogen vieren.

Door deze familie werden we gewezen op de diensten van Alandstrafiken. Zo hebben we ook een aantal van de kleinere eilanden leren kennen en waarderen. Niet voor 1 nacht, maar voor meerder nachten. En zeker hebben wij ons verdiept in de geschiedenis en status van Aland.

Mocht je reageren op mijn opmerking "Niks te beleven", dan begrijp ik dat. Wellicht is dit een typisch Friese uitdrukking: "Neat te beleven" dit is een soort van understatement. Vrij vertaald: Omdat je op geen enkele manier vermaakt wordt, ontdek je de schoonheid omdat je het zelf moet doen.

Dat geldt ook zeker voor de rest van Finland. Wie dit land alleen gebruikt om naar de Noordkaap te reizen zal het land niet leren waarderen. Overigens hebben wij de Noordkaap tot nu overgeslagen. Ik denk juist omdat het zo'n toeristisch bucketlist dingetje geworden is.

Jouw laatste zin, onderschrijf ik dus van harte. :cheers:
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie