Welke accu bij elektrische fietsen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Ad en Ria
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 03 jun 2020, 11:42
Locatie: Winkel NH

Welke accu bij elektrische fietsen?



Bericht door Ad en Ria »

Wij zijn in het bezit van een Burstner camper Nexxo 740, geïmporteerd uit Frankrijk,  bj 2017, met een EBL99, en een varta LFD90 als HHaccu , daarnaast heb ik een 100W zonnepaneel,
Ik red het in het voorjaar/zomer en najaar prima om vrij te staan, echter ik heb 1 luxe probleem en zou daar graag een oplossing voor vinden tegen redelijke kosten,
Ik zou onze fietsaccu's onderweg op willen laden, 36V Stella,  17Ah, 2 stuks, via een sinusomvormer van 300W
Ik vermoed een extra zonnepaneel en andere accu, zou ik het redden met een GEL accu en 200W aan zonnepanelen?
Mocht dit niet lukken dan komt een Lifepo4 in beeld, maar kan dit wel met de EBL99?
Graag jullie visie op dit luxe probleem,

Ad en Ria
Groetjes,
Ad en Ria
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke accu



Bericht door DJSmiley »

Hoeveel fiets je per dag? Een 36V / 17ah accu is 612Wh.

Dat laden vanaf 12V is 612/12 = 51Ah aan capaciteit, per accu. dus 102Ah voor 2 fietsen.
Tel daar nog eens zo'n 10% verlies bij op (omvormer en acculader), dan ga je naar de 120Ah benodigde capaciteit.

In de praktijk zul je de accu's niet dagelijks volledig leegrijden. Hoeveel wel? Dat kun je zelf het beste inschatten.

Zeg even gemiddeld 30% leegrijden per dag, dan kom je op ongeveer 18-20Ah per accu, dus 40Ah voor 2 fietsen. Dat is prima te doen.
Zeker als je rijd (laten tijdens het rijden, dan haal je netto veel minder uit de accu)

LiFePO4 is leuk, maar vergt wel de nodige aanpassingen. De EBL is in basis wel bruikbaar (lees: hoeft er niet uit) maar de ingebouwde lader is niet geschikt voor lithium.
Daarnaast heb je mogelijk nu een 'dom' scheidingsrelais, en heb je voor lithium een DC-DC nodig als je 'm optimaal wilt laden.
De EBL zelf kan blijven zitten, maar je moet dus wel eea aan andere laders plaatsen en, naar mijn mening, de grotere stromen buiten de EBL laten lopen (vind ie op de lange termijn niet zo leuk).
Hetzelfde geld voor de solarregelaar. Met een 100W paneeltje heb je nu hoogstwaarschijnlijk een simpele PWM regelaar die niet geschikt is voor lithium.

Al met al snel een investering van een goede 1000 euro ex montage. (accu, dc-dc, acculader, omvormer)

Blijft het probleem: Waar komt die stroom vandaan. Rij je voldoende om de accu daarmee vol te houden? Of sta je langere tijd stil. In het laatste geval is een grotere accu uitstel van je probleem, want er komt nog altijd te weinig binnen.

Aangezien je blijkbaar graag vrij staat zou ik de focus eerst leggen op de stroombron bij vrij staan: Je zonnepanelen.
Met voldoende zon en voldoende panelen kan het best zijn dat je dan al een heel eind komt.

Heb je de ruimte om meer solar te plaatsen: Als eerste doen. Neem er een goede MPPT regelaar bij, die kan tzt altijd hergebruikt worden als je wel naar LFP gaat. Maar misschien is dat nog nieteens nodig.
En als je bv een grote schotel hebt die je niet gebruikt kan die ruimte nuttiger benut worden door zonnepanelen.

Tuurlijk heeft LFP wel meer voordelen en heb je al snel de dubbele capaciteit van je huidige HH accu, maar het totaalplaatje blijft een investering die, naar mijn mening, pas zin heeft als ook een beetje nuttige hoeveelheid zonnepanelen hebt (Of echt dagelijks rijd)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke accu bij elektrische fietsen?



Bericht door hathi »

Ad, ik laad mijn 2x36V accu's vanuit de camper, bij stilstand en onder het rijden, dus op 12V naar 36Volt… Ik heb wel een Lfp, (NDS)accu, een compl, systeem om al die hier zo vaak genoemde problemen te omzeilen, en daarbij maakt het niet uit welke EBL, er in zit( ik heb er n.m. geen)…Solar, 100Wh is aan de krappe kant maar dat kost tegenwoordig €200 en dan heb je 300 Wh, de regelaar (€100,-) moet dan meestal toch, neem er een welke ook Lfp ondersteunt… Ik zou daar beginnen. Accu even laten, en dan verder uitbouwen, je zal zien, bij iedere stap krijg je meer mogelijkheden en je hoeft niet ineens geld uit te geven?? En tevens duidend op de laatste woorden van DJSmiley.
Hans
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welke accu bij elektrische fietsen?



Bericht door AadenAnke »

Ik heb 24 volt fiets accu’s die laad ik via de omvormer 12>230>24 niet het meest efficiënt maar wel de goedkoopste oplossing nog geen 50 euro voor de omvormer van af de huishoud accu tijdens het rijden 2 tegelijk en bij stilstand 1 wel met zon ivm het paneel van 115 watt dus vroeg in de ochtend of de middag laden bij stilstand. Alleen het laden van de rolstoel accu moet ik na het 1e uur ff een poosje stoppen omdat de belasting van de HH accu te hoog is naar mijn zin. Die laad ik dus met rijden als eerste. Laden als je laden kan en niet aan het eind van de dag dan zal het vast wel lukken

Gr Aad
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Welke accu bij elektrische fietsen?



Bericht door TestCase »

Probeer eerst eens om de fietsaccu's op te laden wanneer je rijd via een omvormertje, doen wij ook. Bevalt ons prima. Kost inderdaad alleen een omvormer van 500W?


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Ad en Ria
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 03 jun 2020, 11:42
Locatie: Winkel NH

Re: Welke accu bij elektrische fietsen?



Bericht door Ad en Ria »

Allemaal bedankt voor de reacties,
Ik denk dat ik lifepo4 maar ff uit m'n hoofd zet,
Als de camper over een paar maanden uit de stalling komt dan ga ik kijken wat ik bij kan plaatsen aan zonnepanelen, en een omvormer aanschaft,
Dan zal ik als mijn huidige accu's het niet trekken, overgaan naar Gel, kïjken wat ik qua capaciteit kwijt kan,
Het opladen van de fietsaccu's tijdens het rijden zal waarschijnlijk niet lukken, aangezien we meestal maar 1a 2 uurtjes rijden,

Mochten jullie nog ideeën hebben, hoor ik dat graag,

Allemaal veel plezier, en gezondheid in 2022,

Ad en Ria
Groetjes,
Ad en Ria
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Welke accu bij elektrische fietsen?



Bericht door doov »

Ad en Ria schreef:
do 30 dec 2021, 22:08
Wij zijn in het bezit van een Burstner camper Nexxo 740,

Ad en Ria
Ik zou een Adria hebben gekocht.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Welke accu bij elektrische fietsen?



Bericht door TestCase »



//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Welke accu bij elektrische fietsen?



Bericht door Camper-T »

Met één lood- of gel gebaseerde huishoudaccu van 90Ah wordt 2 fietsaccu’s via een omvormer opladen sowieso erg lastig dan niet onmogelijk. Immers mag zo’n type huishoudaccu maar voor 50% leeggetrokken worden waardoor deze netto maar 45Ah aan bruikbare capaciteit heeft.
Naast een omvormer voor e-bike laders heb je ook nog telefoon- of tablet laders, de verwarming, de waterpomp, verlichting, etc. aan de zelfde huishoudaccu accu hangen en die wil je ook nog blijven gebruiken.

Een zonnepaneel toevoegen kan zeker en is misschien eerder een gewenste aanvulling maar je kunt er eigenlijk niet vanuit gaan dat je zonnepaneel elke dag maximaal presteert. Niet alle dagen zijn zonnig, of zonnig genoeg waardoor de accu misschien maar weinig bijgeladen kan worden.
Als je daarnaast ritten van maximaal 1 á 2 uur maakt krijgt de accu ook niet voldoende tijd om opgeladen te worden dus je moet dan wat anders…

Het hele verhaal valt en staat met een balans tussen accucapaciteit, verbruik en oplaadcapaciteit. Met een grotere accu kun je meer verbruiken maar je hebt dan ook een voldoende grote oplaadcapaciteit nodig. Dan zou je kunnen zeggen; met een grotere accu en weinig zon heb je het zelfde probleem als met een kleine accu, in beiden gevallen worden ze nauwelijks bijgeladen via de zonnepanelen. En dat is in zoverre waar dat je het met een grotere accu langer uithoudt zonder bij te moeten laden. Vaak de reden dat bepaalde camperaars zelfs bovengemiddeld veel capaciteit aan accu in de camper willen, om zo lang mogelijk vrij te kunnen staan met gebruik van alle elektrische verbruikers.

Stel/theoretisch:
Jullie rijden de e-bike accu’s altijd leeg, dan moet de huishoudaccu volgens de berekeningen van @DJSmiley in totaal 120A kunnen leveren.
Blijf je met een lood- of gel accu werken waarbij die ‘50% van de capaciteit’ regel geldt dan moet de lood- of gel accu(s) dus 240Ah groot zijn.
Maar dan is de accu helemaal leeg en werkt daarna de camperelektra niet meer, dus je moet wat overhouden en zou richting 300Ah moeten.
Heb je voldoende laadstroom door 2 of meer grotere zonnepanelen dan ‘kan’ deze accu na 2-3 dagen met zon weer redelijk volgeladen zijn.
Tenzij tussentijds de e-bike accu’s nogmaals leeg gereden op worden geladen, dan trek je de accu(s) weer een stuk leeg en duurt dit langer.
Nogmaals is dit puur theoretisch benaderd en wordt het al anders als je de e-bike accu’s niet steeds leeg rijdt, maar het gaat om het inzicht.
Waar het hier om gaat is de conclusie: Wil je langer vrij staan met een redelijk elektrisch verbruik dan heb je dus meer accucapaciteit nodig.

De reden dat een bepaalde groep camperaars op een lithium gebaseerde huishoudaccu over zijn gestapt heeft ook met dit voorbeeld te maken.
Daarnaast is een lithium gebaseerde accu veel lichter. Want zou je 300Ah aan lood- of gel accu’s nemen dan schuif je al snel 100kg in de camper.
Maar nog belangrijker: een lithium gebaseerde accu mag je praktisch bijna leegtrekken, dus 90Ah capaciteit is dan ook tot bijna 90A leegtrekken.
Waar een hoop camperaars nog wel moeite mee hebben is de aanschafprijs van een lithium gebaseerde huishoudaccu, deze is niet mals. Plus wat @DJSmiley al aangaf, bij gebruik van een lithium gebaseerde huishoudaccu hoort ook een geschikte booster i.v.m. de dynamo, een lithium geschikte zonnelader en een lithium geschikte acculader 230V. Allemaal bijkomende kosten die het totaalplaatje voor lithium in de camper flink aandikken.

Maar waarschijnlijk is mijn theoretische verhaal iets te hoog ingeschat, fietsen jullie de accu’s nooit leeg en is het verdere verbruik ook minimaal.
Dan zou een mogelijke oplossing kunnen zijn om een tweede 90Ah accu parallel aan de eerste accu te koppelen en 1 of 2 grotere zonnepanelen op dak met een goede MPPT laadregelaar te laten installeren. Dan ga je al flink vooruit in capaciteit zonder al te veel geld uit te moeten geven.
Feit blijft wel; met 2 e-bike accu-opladers moet de capaciteit van de camper omhoog, of je moet plekken zoeken waar je 230V mag gebruiken.
Voorbeelden te over dat een welwillende restauranteigenaar, of CP beheerder de gelegenheid geeft om aldaar de e-bike accu’s kosteloos op te laden.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Welke accu bij elektrische fietsen?



Bericht door de toren »

In de praktijk fiets je overdag wij meestal 75 procent leeg en laad je in avond en nacht dan schijnt de zon niet op je paneel om bij te laden . Bij ons tot vervelens toe klik gasklep en alles dicht en uit . Zelfs met 2 ong 100 panelen en 3 * 90 accu s . wij fietsen dan ook zomaar bv 60 km per dag met 2 fietsen . Mooiste onderweg tegengekomen is 2 xtra accu overdag laden met zon hadden mensen veel plezier mee ,wij hebben een efoy geplaatst dan stopt het laden soms nog maar houden wel stroom om kachel en lampje etc aan te houden .
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke accu bij elektrische fietsen?



Bericht door hathi »

Ik kan me wel vinden,in de laatste 2 schrijvers,en daarom,is het ook van belang,hoe dikwijls je de E bike accu’s geladen dienen te worden,en dat is bij de laatste modellen E bikes,gemiddeld om de 3 dagen,en heb je daardoor,ook meer kans dat je een van die 3 dagen,ook weer zon hebt,en dan is het probleem ook weer opgelost,heb je dit niet,dan kun je vertrekken,( na 3 dagen is ook mijn limit) of een rit maken,bv naar een andere plek,en na 2 uur is het probleem ook weer opgelost,verder heb je als laatste mogelijkheid nog de accu’s laden aan een 230V laadpaal,met de orginele lader,maar die laatste 2 mogelijkheden,heb ik tot nu toe nog niet meegemaakt,ik heb met een Lfp 100 Amp,en omvormer van 12 naar 36V nog altijd genoeg stroom gehad,dus voor mij ideaal
Hans
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Welke accu bij elektrische fietsen?



Bericht door Will »

Het goedkoopste is om de drie dagen een camperplaats met stroompaal op te zoeken om daar de fietsen op te laden of lekker uit te gaan eten dan kan je hem gratis opladen sla je twee vliegen in klap. Je gaat toch geen 1000 euro investeren voor een bakkie expresso of fiets op te laden of je moet geld te veel hebben maar elektra is niet mijn hobby.

mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke accu bij elektrische fietsen?



Bericht door hathi »

Ieder zijn manier Will….dat uit eten kan ook wel zonder die accu te laden,zoiets is tegen mijn aard en principes,en ik ga niet met een lader uit eten :-B wat niet wil zeggen dat ik een ander ,dat niet gun!en ieder geeft zijn geld uit,zoals hij dat goed dunkt,dus ik aan een lader van €300,—, maar niet aan een omvormer,van €150,—, ook daar haal ik weer extra voordeel uit
Hans
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Welke accu bij elektrische fietsen?



Bericht door CaradoT135 »

Will schreef:
za 08 jan 2022, 17:46
Het goedkoopste is om de drie dagen een camperplaats met stroompaal op te zoeken om daar de fietsen op te laden of lekker uit te gaan eten dan kan je hem gratis opladen sla je twee vliegen in klap.
Als toch al gaat rijden kan je de accu's van de fietsen dan toch gaan laden, dat doen volgens mij een redelijk aantal hier op dit forum.
Plaats reactie