de startonderbreker

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

de startonderbreker



Bericht door NAWM »

We hebben een vrachtwagen en de verzekering wil wat.
Mijn vraag gaat over 'n startonderbreker: werkt dat alleen electrisch of moet ook de dieselleiding worden afgesloten bij inbraak?
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: de startonderbreker



Bericht door 1934 »

Misschien een idee ,,als de verzekering wat wilt,, die eens vragen wat ze willen ?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: de startonderbreker



Bericht door Aloys »

NAWM schreef:
do 30 dec 2021, 16:35
'n startonderbreker: werkt dat alleen elektrisch of moet ook de dieselleiding worden afgesloten bij inbraak?
@1934: dat ga je toch niet aan de verzekering vragen, hoe zo'n startonderbreker werkt?
Ik denk dat het elektrisch werkt, maar er zijn hier vast mensen met meer kennis van techniek dan ik.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: de startonderbreker



Bericht door tranny »

Eerst maar eens informeren of die verzekeraar nog een bepaalde klasse eist of andere voorwaarden stelt, en hier ook even aangeven wat voor een vrachtwagen het betreft.
Bij de meest simpele versies (klasse 1) wordt de aansturing/voeding van de brandstofpomp (diesel) of bobine (benzine) geblokkeerd.
Bij de oude vrachtwagens (volledig mechanische brandstofpomp) zal daarvoor een afsluiter in de brandstofleiding geplaatst moeten worden,
maar je kunt ook de startmotor aansturing blokkeren.... bij het moderne spul kun je het ook via de boordcomputer sturen.
Dat kan dan nog volledig automatisch bediend via een transponder in/bij je sleutel, dat kan ook gewoon heel simpel handbediend via een "geheim" geplaatst knopje.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: de startonderbreker



Bericht door NAWM »

De verzekering gaf me drie mogelijkheden: een alarm, een bearlock of een startonderbreker.

Een alarm heeft niet mijn voorkeur, dat moet elk jaar gekeurd, en gaat af als er niets aan de hand is, en niemand kijkt er van op, hooguit “Doe Dat Ding Uit”.

Een Bearlok kan bij mij niet, het is een oude vrachtauto.

Blijft over een startonderbreker. Als het alleen elektrisch mag, is het een schakelaar hoop ik. Maar ik weet niet hoe storingsgevoelig het is. En zelf de diesel weer oppompen als dat ding de motor heeft drooggelegd, is ook geen hobby.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: de startonderbreker



Bericht door Zonneke »

Beveiliging vereist door verzekering zal toch aangetoond moeten worden door middel van de nodige wettige documenten.
Betwijfel of eigen ontwerpen tot goedkeuring zal leiden.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: de startonderbreker



Bericht door jansloos »

Dan is er nog een mogelijkheid:

Andere verzekeringsmaatschappij.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: de startonderbreker



Bericht door hathi »

Mss is een simpele ,massa schakelaar,op de Startaccu ,voor jouw een optie,ik gebruik deze al 30 jaar,,voor dit doel,en is tevens voor de winter stalling,en nog nooit een storing gehad,…….is dit niet voldoende dan ,volg je het advies van Jansloos
Hans
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: de startonderbreker



Bericht door NAWM »

Vrachtwagen, 12ton. Niet elke verzekering wil mij :D

En het moet dus een door hun goedgekeurd dingetje zijn. En ik moet mij erbij veilig voelen.
In de afgelopen jaren heb ik mij niet onveilig gevoeld omdat er geen beveiliging in zat, we maken nooit iets engs mee.
Ik informeer welke startonderbreker ze willen.

Zal misschien ook afhangen van de taxatiewaarde?
We gaan het zien :cheers:
Plaats reactie