Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?



Bericht door jan- »

Gewoon uit nieuwsgierigheid:

Als ik achterin de manual naar het schema van een EBL kijk http://www.acpasion.net/foro/archivosad ... Ingles.pdf zie ik dat er 2 draden op de startaccu aangesloten moeten worden.
1 aan de achterkant (E20-3F) gaat naar het scheidingsrelais.
1 aan de voorkant (BL4) gaat naar de koelkast (via D+), 230V/zonnepaneel lader etc.
Waarom niet simpel 1 aansluiting en dan splitsen in de EBL zelf?
Edit: pijtjes toegevoegd
Bijlagen
Screenshot 2021-12-29 at 11-40-57 811_582_EBL220_2_BA_EN_06_03_2008 - Schaudt_Electroblock_EBL220-2_Ingles pdf.png
Screenshot 2021-12-29 at 11-40-57 811_582_EBL220_2_BA_EN_06_03_2008 - Schaudt_Electroblock_EBL220-2_Ingles pdf.png (130.4 KiB) 681 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jan- op wo 29 dec 2021, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?



Bericht door Bob47 »

Misschien is het duidelijker over welke nummering je praat ?
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?



Bericht door cor heku »

E20-3f= input vanaf startaccu, 60 amp afgezekerd.
BL4= input naar koelkast(vonker?lampje,e.d), 20 amp afgezekerd.
cor
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?



Bericht door jan- »

Bob47 schreef:
wo 29 dec 2021, 12:05
Misschien is het duidelijker over welke nummering je praat ?
Ik heb hierboven pijltjes toegevoegd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
JohnN
Berichten: 484
Lid geworden op: vr 30 jul 2010, 10:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?



Bericht door JohnN »

Ik denk dat aan de achterzijde de laadstroom door de (dikke) kabels gaat en aan de voorzijde zijn de verbruikers aangesloten met de daarbij behorende zekeringen.

John
John
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?



Bericht door Marinus »

E20 (60A) wordt gebruikt voor voeding van de EBL als de motor loopt (D+ aanwezig)
Hierdoor wordt onder andere tijdens het rijden de huishoudaccu opgeladen.

BL4 (20A) wordt gebruikt voor voeding van een absorptiekoelkast als de motor loopt.
Verder wordt deze aansluiting gebruikt voor het aflezen van de spanning van de startaccu op het bediening-/controle-display.
Tevens wordt deze aansluiting gebruikt om de startaccu te laden als de camper op 220V is aangesloten.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?



Bericht door jan- »

Waar ze voor zijn was mij duidelijk. Maar nu moet je dus 2 draden van de startaccu naar de EBL trekken. Dan was het toch handiger om in de EBL, aan de achterkant waar de kabel van de startaccu binnenkomt, (via een zekering) een aftakking te maken voor de koelkast enz.?

Er staat nog bij dat je de draden apart van andere bedrading op de startaccu moet aansluiten.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?



Bericht door 309T16 »

Meer energieverlies a.g.v. grotere stroom door slechts één draad en soort van beveiliging. Ligt de ene draad eruit, dan heb je nog wel de andere draad met de daarbij behorende functies beschikbaar.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?



Bericht door Marinus »

Aansluiting Startaccu.JPG
Aansluiting Startaccu.JPG (29.33 KiB) 556 keer bekeken
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?



Bericht door jan- »

@309T16 Daar heb ik ook aan zitten denken, maar dat energieverlies heb je alleen tijdens het rijden en dan heb je toch al een hogere spanning van de accu. En als de 60A zekering of draad er uit ligt, is er weinig extra aan de hand. De startaccu wordt niet meer geladen en je koelkast gaat onderweg niet op 12V. Dan kan je beter een extra draad naar de huishoudaccu leggen, want dan werkt bijna niets meer.

@Marinus Bedankt! Nu weet ik waarom Schaudt dat nodig vindt. Alleen ik snap de redenering niet zo goed. Die draad met die 60A zekering zou toch dik genoeg moeten zijn om die 10A van de koelkast er bij te kunnen hebben? En als je vindt dat dan de accu met te weinig stroom geladen wordt, schrijf je toch een iets dikkere draad voor? De laadspanning is ook niet exact gelijk bij iedere auto.

Je zou verwachten dat je bij een startaccu alleen een draad naar de startmotor/dynamo, verdeelbox en camper zou hebben. Als je al een aparte draad voor de koelkast nodig hebt, is het geen wonder dat je vaak een wirwar van draden bij een accu ziet. In mijn zelfbouwcamper heb ik gewoon 2 dikke draden van de huisaccu en de woonaccu naar de elektrische ruimte, waar het verdeeld wordt over het scheidingsrelais, omvormer en zekeringskastje. 230V acculader is maar 10A, dus die kon gewoon op de zekeringskast.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?



Bericht door marjasjaak »

Denk dat "meneer Schaudt" liever 2 kabels heeft dan 1 die je voor de EBL aftakt.
Met een kabelsplitsing zou je misschien meer kans op storingen kunnen krijgen.(los rammelen)
"Schaudt" speelt liever op safe en vraagt om 2 kabels.

Als je het goed aanpakt met goede connectors, kan je best een dikkere kabel gebruiken en voor de ingang deze opsplitsen met de bijbehorende zekeringen 20 en 60 ampere.
Sjaak.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?



Bericht door hathi »

Mss een kwestie van kosten besparing? Bij een kabel ,maakt dat niet uit,maar bij 100 den Campers ,natuurlijk wel ?
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?



Bericht door jan- »

Vanwege kostenbesparing voor de camperbouwer had ik dus de splitsing in de EBL zelf verwacht.

Of bedoel je kostenbesparing voor Schaudt? Zo'n EBL is er toch juist voor om de fabricage voor camperbouwers te vereenvoudigen? De minnen worden toch ook in de Schaudt voor de camperbouwer gesplitst?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Hans56
Berichten: 7
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:47

Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?



Bericht door Hans56 »

Er staat ook nog 'n asterix bij de koelkast voeding met de uitleg hiervan eronder vermeld.
Voor de veiligheid en stroom verdeling is dit zo ontworpen, er is dus over nagedacht wat de fabrikant alleen maar meer heeft gekost, maar daarbij wel KWALITEIT levert.
Plaats reactie