Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?
Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?
Gewoon uit nieuwsgierigheid:
Als ik achterin de manual naar het schema van een EBL kijk http://www.acpasion.net/foro/archivosad ... Ingles.pdf zie ik dat er 2 draden op de startaccu aangesloten moeten worden.
1 aan de achterkant (E20-3F) gaat naar het scheidingsrelais.
1 aan de voorkant (BL4) gaat naar de koelkast (via D+), 230V/zonnepaneel lader etc.
Waarom niet simpel 1 aansluiting en dan splitsen in de EBL zelf?
Edit: pijtjes toegevoegd
Als ik achterin de manual naar het schema van een EBL kijk http://www.acpasion.net/foro/archivosad ... Ingles.pdf zie ik dat er 2 draden op de startaccu aangesloten moeten worden.
1 aan de achterkant (E20-3F) gaat naar het scheidingsrelais.
1 aan de voorkant (BL4) gaat naar de koelkast (via D+), 230V/zonnepaneel lader etc.
Waarom niet simpel 1 aansluiting en dan splitsen in de EBL zelf?
Edit: pijtjes toegevoegd
- Bijlagen
-
- Screenshot 2021-12-29 at 11-40-57 811_582_EBL220_2_BA_EN_06_03_2008 - Schaudt_Electroblock_EBL220-2_Ingles pdf.png (130.4 KiB) 681 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jan- op wo 29 dec 2021, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?
Misschien is het duidelijker over welke nummering je praat ?
Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?
E20-3f= input vanaf startaccu, 60 amp afgezekerd.
BL4= input naar koelkast(vonker?lampje,e.d), 20 amp afgezekerd.
cor
BL4= input naar koelkast(vonker?lampje,e.d), 20 amp afgezekerd.
cor
Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?
Ik denk dat aan de achterzijde de laadstroom door de (dikke) kabels gaat en aan de voorzijde zijn de verbruikers aangesloten met de daarbij behorende zekeringen.
John
John
John
Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?
E20 (60A) wordt gebruikt voor voeding van de EBL als de motor loopt (D+ aanwezig)
Hierdoor wordt onder andere tijdens het rijden de huishoudaccu opgeladen.
BL4 (20A) wordt gebruikt voor voeding van een absorptiekoelkast als de motor loopt.
Verder wordt deze aansluiting gebruikt voor het aflezen van de spanning van de startaccu op het bediening-/controle-display.
Tevens wordt deze aansluiting gebruikt om de startaccu te laden als de camper op 220V is aangesloten.
Hierdoor wordt onder andere tijdens het rijden de huishoudaccu opgeladen.
BL4 (20A) wordt gebruikt voor voeding van een absorptiekoelkast als de motor loopt.
Verder wordt deze aansluiting gebruikt voor het aflezen van de spanning van de startaccu op het bediening-/controle-display.
Tevens wordt deze aansluiting gebruikt om de startaccu te laden als de camper op 220V is aangesloten.
Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?
Waar ze voor zijn was mij duidelijk. Maar nu moet je dus 2 draden van de startaccu naar de EBL trekken. Dan was het toch handiger om in de EBL, aan de achterkant waar de kabel van de startaccu binnenkomt, (via een zekering) een aftakking te maken voor de koelkast enz.?
Er staat nog bij dat je de draden apart van andere bedrading op de startaccu moet aansluiten.
Er staat nog bij dat je de draden apart van andere bedrading op de startaccu moet aansluiten.
Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?
Meer energieverlies a.g.v. grotere stroom door slechts één draad en soort van beveiliging. Ligt de ene draad eruit, dan heb je nog wel de andere draad met de daarbij behorende functies beschikbaar.
Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?
@309T16 Daar heb ik ook aan zitten denken, maar dat energieverlies heb je alleen tijdens het rijden en dan heb je toch al een hogere spanning van de accu. En als de 60A zekering of draad er uit ligt, is er weinig extra aan de hand. De startaccu wordt niet meer geladen en je koelkast gaat onderweg niet op 12V. Dan kan je beter een extra draad naar de huishoudaccu leggen, want dan werkt bijna niets meer.
@Marinus Bedankt! Nu weet ik waarom Schaudt dat nodig vindt. Alleen ik snap de redenering niet zo goed. Die draad met die 60A zekering zou toch dik genoeg moeten zijn om die 10A van de koelkast er bij te kunnen hebben? En als je vindt dat dan de accu met te weinig stroom geladen wordt, schrijf je toch een iets dikkere draad voor? De laadspanning is ook niet exact gelijk bij iedere auto.
Je zou verwachten dat je bij een startaccu alleen een draad naar de startmotor/dynamo, verdeelbox en camper zou hebben. Als je al een aparte draad voor de koelkast nodig hebt, is het geen wonder dat je vaak een wirwar van draden bij een accu ziet. In mijn zelfbouwcamper heb ik gewoon 2 dikke draden van de huisaccu en de woonaccu naar de elektrische ruimte, waar het verdeeld wordt over het scheidingsrelais, omvormer en zekeringskastje. 230V acculader is maar 10A, dus die kon gewoon op de zekeringskast.
@Marinus Bedankt! Nu weet ik waarom Schaudt dat nodig vindt. Alleen ik snap de redenering niet zo goed. Die draad met die 60A zekering zou toch dik genoeg moeten zijn om die 10A van de koelkast er bij te kunnen hebben? En als je vindt dat dan de accu met te weinig stroom geladen wordt, schrijf je toch een iets dikkere draad voor? De laadspanning is ook niet exact gelijk bij iedere auto.
Je zou verwachten dat je bij een startaccu alleen een draad naar de startmotor/dynamo, verdeelbox en camper zou hebben. Als je al een aparte draad voor de koelkast nodig hebt, is het geen wonder dat je vaak een wirwar van draden bij een accu ziet. In mijn zelfbouwcamper heb ik gewoon 2 dikke draden van de huisaccu en de woonaccu naar de elektrische ruimte, waar het verdeeld wordt over het scheidingsrelais, omvormer en zekeringskastje. 230V acculader is maar 10A, dus die kon gewoon op de zekeringskast.
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?
Denk dat "meneer Schaudt" liever 2 kabels heeft dan 1 die je voor de EBL aftakt.
Met een kabelsplitsing zou je misschien meer kans op storingen kunnen krijgen.(los rammelen)
"Schaudt" speelt liever op safe en vraagt om 2 kabels.
Als je het goed aanpakt met goede connectors, kan je best een dikkere kabel gebruiken en voor de ingang deze opsplitsen met de bijbehorende zekeringen 20 en 60 ampere.
Sjaak.
Met een kabelsplitsing zou je misschien meer kans op storingen kunnen krijgen.(los rammelen)
"Schaudt" speelt liever op safe en vraagt om 2 kabels.
Als je het goed aanpakt met goede connectors, kan je best een dikkere kabel gebruiken en voor de ingang deze opsplitsen met de bijbehorende zekeringen 20 en 60 ampere.
Sjaak.
Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?
Mss een kwestie van kosten besparing? Bij een kabel ,maakt dat niet uit,maar bij 100 den Campers ,natuurlijk wel ?
Hans
Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?
Vanwege kostenbesparing voor de camperbouwer had ik dus de splitsing in de EBL zelf verwacht.
Of bedoel je kostenbesparing voor Schaudt? Zo'n EBL is er toch juist voor om de fabricage voor camperbouwers te vereenvoudigen? De minnen worden toch ook in de Schaudt voor de camperbouwer gesplitst?
Of bedoel je kostenbesparing voor Schaudt? Zo'n EBL is er toch juist voor om de fabricage voor camperbouwers te vereenvoudigen? De minnen worden toch ook in de Schaudt voor de camperbouwer gesplitst?
Re: Waarom 2 draden tussen EBL en startaccu?
Er staat ook nog 'n asterix bij de koelkast voeding met de uitleg hiervan eronder vermeld.
Voor de veiligheid en stroom verdeling is dit zo ontworpen, er is dus over nagedacht wat de fabrikant alleen maar meer heeft gekost, maar daarbij wel KWALITEIT levert.
Voor de veiligheid en stroom verdeling is dit zo ontworpen, er is dus over nagedacht wat de fabrikant alleen maar meer heeft gekost, maar daarbij wel KWALITEIT levert.