remcilinders

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: remcilinders



Bericht door hathi »

Laatst gewijzigd door hathi op wo 29 dec 2021, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: remcilinders



Bericht door DiffRental »

Grotere diameter hoofdremcilinder of kleinere wielremcilinders. (Zoals het al was)
Tis niet zo moeilijk………….
Groeten Peter
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: remcilinders



Bericht door DiffRental »

Meine schreef:
wo 29 dec 2021, 10:38
In dat geval is de slag van de schoenen te groot; stelmechanisme gangbaar maken en remmen afstellen.
Het is natuurlijk wel zo dat als de oude schoenen versleten waren en ook de trommels wat ruimer zijn dat de nieuwe standaard remschoenen niet helemaal dezelfde radius hebben. Nieuwe dikke voering die maar op een klein deel draagt de eerste vele kilometers zal ook erg sponzig voelen. Daarom vaak uitdraaien van trommels en overmaat voeringen, info die we nu niet hebben.
Ook schrijft de TS dat er wat cilinders vast zaten, ook die geven in de oude situatie een kortere slag op het rempedaal.
Zelfde als je ooit kan hebben met nieuwe dikke remblokken of niet goed schoon gemaakte remzadels …………… sponzig de eerste 100 km

Maar zoals ik hierboven ook al schreef, er zijn 2 cilinders met een grotere diameter geplaatst en als dat origineel kleiner moet zijn dan lijkt mij de oplossing simpel.
Groeten Peter
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: remcilinders



Bericht door DHM »

Laat eens kijken naar je remkracht verdeler bij de achteras.
Is het daar ook ontlucht?
Deze verdelers hebben eigenlijk nooit wat te doen omdat campers vaak al maximaal belast worden.
Dit onderdeel wordt vaak vergeten bij remmen inspectie
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: remcilinders



Bericht door ducati 900 »

De remschoenen komen te ver los van de trommels
Ze moeten de remschoenen goed afstellen, tegen de trommel aan en dan heel iets terug.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: remcilinders



Bericht door AadenAnke »

Sorry heb ik teveel geloof in de deskundigheid van een garage? Volgens mij moet elke leerling monteur in zijn eerste praktijk week remvoeringen kunnen vervangen en afstellen de cilinders vervangen is bijna nog simpeler. Uit de reactie van Clen merk ik op dat we iets missen in het verhaal en de info. Maar daar buiten, remvoeringen een techniek uit de jaren Noach dat kan/mag toch niet fout gaan in een garage?

Gr Aad
Gebruikersavatar
stelnijmegen
Berichten: 392
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:47
Locatie: nijmegen

Re: remcilinders



Bericht door stelnijmegen »

DiffRental schreef:
wo 29 dec 2021, 11:18
Meine schreef:
wo 29 dec 2021, 10:38
In dat geval is de slag van de schoenen te groot; stelmechanisme gangbaar maken en remmen afstellen.
Het is natuurlijk wel zo dat als de oude schoenen versleten waren en ook de trommels wat ruimer zijn dat de nieuwe standaard remschoenen niet helemaal dezelfde radius hebben. Nieuwe dikke voering die maar op een klein deel draagt de eerste vele kilometers zal ook erg sponzig voelen. Daarom vaak uitdraaien van trommels en overmaat voeringen, info die we nu niet hebben.
Ook schrijft de TS dat er wat cilinders vast zaten, ook die geven in de oude situatie een kortere slag op het rempedaal.
Zelfde als je ooit kan hebben met nieuwe dikke remblokken of niet goed schoon gemaakte remzadels …………… sponzig de eerste 100 km

Maar zoals ik hierboven ook al schreef, er zijn 2 cilinders met een grotere diameter geplaatst en als dat origineel kleiner moet zijn dan lijkt mij de oplossing simpel.
klopt maar niet aan te komen....
Gebruikersavatar
stelnijmegen
Berichten: 392
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:47
Locatie: nijmegen

Re: remcilinders



Bericht door stelnijmegen »

ducati 900 schreef:
wo 29 dec 2021, 17:31
De remschoenen komen te ver los van de trommels
Ze moeten de remschoenen goed afstellen, tegen de trommel aan en dan heel iets terug.

Ben
staan zo strak mogelijk trommel gaat er strak over...meer kan niet
Gebruikersavatar
stelnijmegen
Berichten: 392
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:47
Locatie: nijmegen

Re: remcilinders



Bericht door stelnijmegen »

hathi schreef:
wo 29 dec 2021, 11:00
https://www.alko-tech.com/nl/klantencentrum mss hier?
ja ik heb dit adres heb hoop ze mij verder kunnen helpen...
maar ze zijn gesloten tot 4 januarie

dus wachten
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: remcilinders



Bericht door Bob Diesel »

Ik ben ooit hier goed geholpen

https://www.easonderdelen.nl/
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: remcilinders



Bericht door Hoofdnoorman »

stelnijmegen schreef:
wo 29 dec 2021, 22:52
ducati 900 schreef:
wo 29 dec 2021, 17:31
De remschoenen komen te ver los van de trommels
Ze moeten de remschoenen goed afstellen, tegen de trommel aan en dan heel iets terug.

Ben
staan zo strak mogelijk trommel gaat er strak over...meer kan niet
Methode een: Na het plaatsen van de trommel. Door gat wielbout de beide schoenen naar beneden drukken met een schroevendraaier. Let op dat je niet de cupjes kapot steekt. Daarna (lampje er bij) de gekartelde stelring van de zelfstelinrichting uitstellen.
Methode twee: Wielen monteren iets vooruit laten rollen en flink remmen. Iets achteruit rollen en flink remmen. Remmen vol druk pompen en ingetrapt houden. Hierna een 20 keer de handrem aantrekken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: remcilinders



Bericht door de Jonckheer »

Als de cilinders te groot zijn blijf je met een diep rempedaal zitten. Beter was geweest als ze de cilinders hadden opgeknapt met een revisiesetje ipv klakkeloos monteren wat de computer aangeeft. Zeker als er iets anders uit komt dan er in gaat, dat lijkt nergens op. Hoezo vertrouwen in die garage? Ze controleren niet eens en geven een auto mee waarvan het rempedaal bijna op de vloer trapt. Nooit meer teruggaan daar, wat een knoeiers!
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: remcilinders



Bericht door ducati 900 »

@ Rudi dat is als er een automatisch stelmechanisme in zit maar dat aal denk ik ook wel bij zo n Alko as.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: remcilinders



Bericht door Hoofdnoorman »

Heb geen idee, niet aan gedacht ook.
Dit soort klusjes was vroeger heel normaal met trommels. Helemaal als ze een klein beetje waren uitgesleten. Het goed "zetten" van de voeringen en afstellen is eventjes wat nadenken. En natuurlijk moet je de trommel wel even vastzetten bij deze klus.
Wij hadden vroeger op de LADA's aluminium trommels. Daar gebruikte ik altijd een verstelbaar caliber. Zelfde als van een eend. Dan kon de basisinstelling superstrak.

Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (13.61 KiB) 512 keer bekeken
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie