Hefdak aan binnenkant afwerken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
marion66
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 aug 2021, 17:13

Hefdak aan binnenkant afwerken



Bericht door marion66 »

Hoi, wij hebben een Fiat ducato l1h1 en daar een hefdak in laten zetten door Atrion. Nu vind ik de het plafond nogal lelijk want grijs. Eigenlijk willen we dit aftimmeren met dunne houten schroten. Kan dit eigenlijk qua gewicht en heeft het zin om er ook nog een laag armaflex op te plakken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Hefdak aan binnenkant afwerken



Bericht door DucatoDolf »

Hang eerst een equivalent van het te gebruiken gewicht aan de kap en kijk of tie omhoog blijft staan?

Als dit dak het superplatte dak is, dan is de montage van de gasveren in een Ducato vaak nogal fragiel. Zit er een gezette steun hoek in? Zonder dat, denk ik dat het busdak een beetje in gaat zakken, op de punten van de gasveren. Een foto zou handig zijn. Maar zoals gezegd, eerst het gewicht gewoon aan het dak hangen en kijken wat er gebeurt. 8-)

Armaflex geen idee, kwaad kan het niet, maar zit er niet een plaat hout tegen? En hoe bevestig je de latten als er al armaflex tussen zit? rachelwerkje?

Leuk idee.
marion66
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 aug 2021, 17:13

Re: Hefdak aan binnenkant afwerken



Bericht door marion66 »

DucatoDolf schreef:Hang eerst een equivalent van het te gebruiken gewicht aan de kap en kijk of tie omhoog blijft staan?

Als dit dak het superplatte dak is, dan is de montage van de gasveren in een Ducato vaak nogal fragiel. Zit er een gezette steun hoek in? Zonder dat, denk ik dat het busdak een beetje in gaat zakken, op de punten van de gasveren. Een foto zou handig zijn. Maar zoals gezegd, eerst het gewicht gewoon aan het dak hangen en kijken wat er gebeurt. 8-)

Armaflex geen idee, kwaad kan het niet, maar zit er niet een plaat hout tegen? En hoe bevestig je de latten als er al armaflex tussen zit? rachelwerkje?

Leuk idee.
Dank voor je snelle reactie! Zal straks even kijken wat voor steunen erin zitten met evt foto erbij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Hefdak aan binnenkant afwerken



Bericht door AadenAnke »

Ik zou het zeker niet met hout of zo doen. Gewicht moet laag blijven voor de rij stabiliteit. Armaflex bekleden met een schimmelvrije bekleding/stof

Gr Aad
marion66
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 aug 2021, 17:13

Re: Hefdak aan binnenkant afwerken



Bericht door marion66 »

AadenAnke schreef:Ik zou het zeker niet met hout of zo doen. Gewicht moet laag blijven voor de rij stabiliteit. Armaflex bekleden met een schimmelvrije bekleding/stof

Gr Aad
Is ook nog een idee, bedankt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Hefdak aan binnenkant afwerken



Bericht door bennieh »

In mijn Expert heb ik het Atrion hefdak geïsoleerd met ik dacht 25 mm Armaflex, en afgewerkt met 4 mm plaat, geschroefd op houten latjes rondom.
Voor foto's, zie de laatste van de serie in dit topic viewtopic.php?t=8474048
Kan net qua gewicht, het dak blijft nog open staan.
Peugeot Expert L2H2 2009
marion66
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 aug 2021, 17:13

Re: Hefdak aan binnenkant afwerken



Bericht door marion66 »

bennieh schreef:In mijn Expert heb ik het Atrion hefdak geïsoleerd met ik dacht 25 mm Armaflex, en afgewerkt met 4 mm plaat, geschroefd op houten latjes rondom.
Voor foto's, zie de laatste van de serie in dit topic viewtopic.php?t=8474048
Kan net qua gewicht, het dak blijft nog open staan.
Ha wat leuk sterrenhemel! Ik vroeg me eigenlijk ook af of het noodzakelijk is om het hefdak te isoleren. Snap wel dat er door het tentdoek aardig wat kou/warmte doorkomt maar scheelt volgens mij toch als het dak goed geïsoleerd is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Hefdak aan binnenkant afwerken



Bericht door bennieh »

Tijdens koude nachten doen we het dak dicht. Dat scheelt best in warmte binnen houden.
De Armaflex was overigens geen 25 maar 19 mm dik.
We hebben trouwens één keer tijdens harde wind meegemaakt dat het dak dicht viel.
Iets zwaardere gasveren zou een oplossing zijn, maar goed, voortaan doen we dan het dak uit voorzorg dicht.
Peugeot Expert L2H2 2009
Plaats reactie