Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door Camper-T »

Er zit inderdaad een groot prijsverschil tussen 2DIN autoradio’s zonder- en met eigen navigatiesoftware, daar betaal je flink extra voor.
Met de komst van CarPlay/Android Auto is de navigatiesoftware in de autoradio minder belangrijk geworden dus je kunt geld besparen.
Echter zijn er altijd gebruikers die niet van hun telefoon of dekking afhankelijk willen zijn en daarom die navigatiesoftware gebruiken.

Persoonlijk heb ik best moeite met de dure updates die navigatiesoftware in de 2DIN autoradio’s kosten, software die nieuw alsnog vaak
achterloopt op het continue veranderende wegennet. De gratis navigatie-apps op de telefoon worden permanent online bijgehouden en
hebben deze tekortkoming een stuk minder.
Natuurlijk kost vaste navigatiesoftware geen dataverbruik maar dit is met de meeste navigatie-apps minimaal, of werken ook off-line.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door gjvonk »

Ik weet niet hoe het bij automerk onafhankelijke Android radio/navigatie combinaties en of je daar na verloop van een aantal jaar ook opeens geconfronteerd kunt worden met een verlopen contract met een aanbieder van navigatiesoftware?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door Camper-T »

De meeste autoradio’s van de grotere merken bieden vrijwel altijd navigatiesoftware X aan met X jaar gratis updates.
Hierna ben je vrij om het zo te laten, of om tegen (dure) betaling te blijven updaten.

De Chinese (Android) clones installeren meestal iets van iGo of gelijksoortig en dan niet altijd de meest nieuwe versie.
Wil je updaten dan moet je gelijk voor betaalde versies kiezen, of het duistere internet afspeuren naar gratis versies.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
jacosta
Berichten: 21
Lid geworden op: za 11 dec 2021, 20:21

Re: Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door jacosta »

Dank voor de reacties. Weer wat geleerd, het hele Android / navigatie autoradio gebeuren was nieuw voor mij. Ik zal eens wat verder zoeken. Autoradio met eigen navigatie software is voor mij ook niet nodig.
Als je zoekt op autoradio specifiek voor Ducato kom je automatisch uit bij de duurdere versies ben ik wel achter gekomen. Ik zal dus moeten zoeken naar een universele 2DIn autoradio, en daarnaast een Ducato specifiek montage rekje bij kopen, neem ik aan?
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door GeMa »

jacosta schreef:
di 28 dec 2021, 18:02
ik zat te kijken naar een Dynavin. zijn een stuk goedkoper dan de Pioneer. Iemand hier ervaringen mee? Ik ben vrij onbekend met Adroid en DAB radio's. waar speciaal op letten? Ik begreep dat je tenminste Android 10 moet hebben en genoeg geheugen. Maar wat is genoeg?
Dynavin is een "duits" merk (weet niet waar ze de boel laten assembleren, maar ze ontwikkelen wel zelf) en lijkt inderdaad een goede prijs/kwaliteit te hebben. Heb zelf het 360 graden camera-systeem voor de camper bij ze besteld. Is nog niet gemonteerd, dus even afwachten, maar het ziet er in ieder geval goed en professioneel uit.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door DiffRental »

jacosta schreef:
do 30 dec 2021, 16:52
daarnaast een Ducato specifiek montage rekje bij kopen, neem ik aan?
Klopt en dat is even goed uitkijken, er zijn namelijk verschillende dashboards.
Ik vermoed dat je nu een 1 din montage hebt met daaronder een opbergvakje?
In dat geval zie mijn eerste post.

Er zijn ook frames te koop voor dashboards die al geschikt zijn voor een 2 din radio.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door DiffRental »

Als ik mij het goed herinner dan heb je onderstaand frame nodig als je een originele 2 din radio van Fiat wil vervangen door een universeel.
met radio voorbereiding
Onderstaand frame gebruik je als je nu een enkel din radio hebt met een opberg vakje dus geen radio voorbereiding, waarschijnlijk ook zonder stuurwielbediening.
Inbouw frame zonder radio voorbereiding

Je moet je niet blind staren op de bouwjaren die vermeld zijn.
Destijds heb ik dit via een dealer willen bestellen en die kwam er ook niet uit.
Gewoon goed kijken wat je nu hebt.
Groeten Peter
jacosta
Berichten: 21
Lid geworden op: za 11 dec 2021, 20:21

Re: Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door jacosta »

DiffRental schreef:
do 30 dec 2021, 17:08
Klopt en dat is even goed uitkijken, er zijn namelijk verschillende dashboards.
Ik vermoed dat je nu een 1 din montage hebt met daaronder een opbergvakje?
In dat geval zie mijn eerste post.
Ik heb momenteel een 1Din radio met daarboven een plastic afdekkap en bovenop dashboard een tablet houder.
Nog even uitvogelen welke van de 2 door jouw voorgestelde frames ik nodig heb
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door DiffRental »

Inderdaad, het bakje zat erboven, was bij mij ook zo.
Ik heb het met gemaakt met frame 2.
Groeten Peter
jacosta
Berichten: 21
Lid geworden op: za 11 dec 2021, 20:21

Re: Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door jacosta »

Ik heb radio even verwijderd om te zien wat er achter zat en inderdaad lijkt me frame 2 de goede te zijn. Dank voor meedenken. Ga spul bestellen
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

ARe: Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door Schovie »

Let ook even op de bijgeluiden die sommige 2 din autoradio's maken. Ik heb een dure Pioneer waarin een fan zit die ik een zeer storend geluid vind maken. Ik heb de fan al eens vervangen voor een andere fan, maar je blijft hem horen. Koop er dus een zonder koelfan.

En ja, op een Ducato van 2019 past een 2 din radio.
Gebruikersavatar
Jan Weinsberg
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 06 dec 2021, 11:01

Re: Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door Jan Weinsberg »

Ik heb zelf een android 10 van marktplaats voor €435 ingebouwd inclusief DAB met 64 Gb ingebouwd van marktplaats (inbouwnavigatie.com). Daar zit ook navigatie op maar ik gebruik gewoon die van m’n telefoon. Hij doet het wel maar heb geen idee hoe goed en up to dat dat is. Wel speel ik spotify af en de afbeeldingen en nummers komen prima in beeld en je kunt naar het volgende of vorige nummer via het schermpje. Ook de car-kit werkt prima (alhoewel een camper op de snelweg wel heel veel geluid maakt). Maar in de stad gaat het goed. Ik neem wel op en sluit af via het scherm van de radio maar bel uit vaak eerst met de telefoon zelf en ga dan verder op de carkit. Ik heb een bekabelde achteruitrijcamera ingebouwd van €99 euro van achteruitrijcamera.nl en dat werkt uitstekend. Besloten dat niet op de achteruitrijlampen aan te sluiten (voor inschakelen) maar met een losse schakelaar. Voordeel is dat ik nu ook tijdens het rijden even kan zien of alles goed gaat met het fietsenrek.
Geluid is prima maar ik heb wel de speakers vervangen door Alpine speakers voor en achterin inclusief demping materiaal en een versterker voor wat beter geluid. Volgens mijn kinderen mag ik nu alleen nog naar jongerencampings :-) Die radio is eigenlijk prima zeker met DAB. Wel een klus om in te bouwen maar de stekkertjes zaten er bij en na eindelijk alles aangesloten te hebben werkte het onmiddellijk. Kabel voor de achteruitrijcamera is wel een flinke klus (in mijn camper kon ik niet van binnenuit bij het derde remlicht) maar na veel vloeken en oplossingen zoeken is het resultaat prima. Als je niet onhandig bent gewoon aan beginnen. Succes
jacosta
Berichten: 21
Lid geworden op: za 11 dec 2021, 20:21

Re: Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door jacosta »

Jan Weinsberg schreef:
di 04 jan 2022, 0:01
Kabel voor de achteruitrijcamera is wel een flinke klus (in mijn camper kon ik niet van binnenuit bij het derde remlicht) maar na veel vloeken en oplossingen zoeken is het resultaat prima. Als je niet onhandig bent gewoon aan beginnen. Succes
Ik heb mijn besteld derde remlicht camera ook ontvangen. Ik kom er nu achter dat ik voor montage van deze camera het vierkante montage busje, waar originele lamp op gemonteerd zit, moet verwijderen en dus van binnenuit erbij zal moeten komen. Dat gaat in mijn camper niet zonder halve camper interieur te slopen. Jij had ook zo'n camera? Hoe heb je dat dan opgelost?
Gebruikersavatar
Jan Weinsberg
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 06 dec 2021, 11:01

Re: Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door Jan Weinsberg »

Wat ik heb gedaan nadat ik het remlicht heb verwijderd (dat kon ik wel) is er via het grote gat in het midden moertjes aan de binnenkant heb geplakt van de twee schroef gaten met superlijm. Een heel geklungel maar daardoor kon ik daarna de schroef om het remlicht te bevestigen er van buitenaf indraaien. Had van buitenaf door de beide bevestigingsgaten en elektriciteitsdraad door het gat gehaald en daarna door het midden het er het moertje op gedaan, knoop in draad achter moertje, superlijm op moertje en daarvan buiten door het kleine gat weer strak getrokken. Na een paar keer proberen bleef een moertje zitten en kon ik het remlicht vastschroeven. Het is moeilijk in woorden te omschrijven en hoop dat duidelijk is wat ik bedoel. Helpt dat?
Jan
Plaats reactie