Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jacosta
Berichten: 21
Lid geworden op: za 11 dec 2021, 20:21

Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door jacosta »

ik heb een vraagje:
Ik heb momenteel een standaard 1 DIN autoradio in mijn Ducato 2019. Aangezien ik ook een achteruitrijcamera wil installeren ben ik me aan het oriënteren op ééntje met groter beeldscherm, dus 2 DIN. Nu is mijn vraag past die altijd zonder problemen in het dashboard? Ik heb nu bovenop dashboard een standaard tablet houder zitten. Het lijkt me zo op het oog dat deze nogal diep in dashboard zit, waardoor 2 DIN niet zou passen.
Klopt dit en moet ik dan mijn tablethouder soms ook vervangen door dicht dashboard afdekplaat?
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: 2 Din autoradio / navigatie in Ducato passend



Bericht door camperdiksmuide »

Ik raad je eerder een 7inch spiegelmonitor aan. Daarop kan je 1 of 2 camera's aansluiten. Deze kan je dan ook perfect naar U toe richten. Natuurlijk enkel bruikbaar als de achteruitkijkspiegel geen functie heeft. Verder kan je radio behouden zoals die nu is, doen wij door een tablet 10 inch te gebruiken in de tablethouder met daarop ondermeer de navigatie app. Voordeel is dat je toestel voor veel meer kan gebruiken. Dus even overwegen zou ik zeggen.
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: 2 Din autoradio / navigatie in Ducato passend



Bericht door camperdiksmuide »

Maar je kan wel degelijk dubbel DIN inbouwen met behoud en werking van tablethouder.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: 2 Din autoradio / navigatie in Ducato passend



Bericht door DiffRental »

Tablethouder blijft gewoon bestaan.
Je moet het gat minimaal aanpassen, bakje demonteren en dan wat plastic weg zagen.
Dan kan je een inbouw frame plaatsen.

Heb dit in 2018 gedaan bij onze nieuwe buscamper.
Groeten Peter
jacosta
Berichten: 21
Lid geworden op: za 11 dec 2021, 20:21

Re: 2 Din autoradio / navigatie in Ducato passend



Bericht door jacosta »

camperdiksmuide schreef:
ma 27 dec 2021, 18:31
Ik raad je eerder een 7inch spiegelmonitor aan.
spiegelmonitor had ik ook al aan gedacht, maar is bij mij geen optie, aangezien ik remis verduistering heb en de rails hiervan in de weg zitten.
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: 2 Din autoradio / navigatie in Ducato passend



Bericht door camperdiksmuide »

Wij hebben ook remis verduistering met uitsparing ter hoogte van de binnenspiegel, dus wel degelijk mogelijk hoor. Spiegelmonitor gemonteerd op de origineel aanwezige binnenspiegel die geen functie heeft. Dien je natuurlijk wel de juiste remisverduistering te hebben.
Camper-T
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: 2 Din autoradio / navigatie in Ducato passend



Bericht door Camper-T »

In principe kun je elk gewenst model 2DIN autoradio inbouwen, het enige wat je er bij nodig hebt is een dashboard frame voor de juiste Ducato.
Dit is een kunstof lijst die rondom de radio valt en netjes aansluit op het dashboard.
En natuurlijk heb je een verloopkabel nodig om van Ducato kabelboom naar radiomerk X aansluitingen te gaan, optioneel met stuurwielbediening.

Kies je voor een 2DIN radio met een camera-aansluiting dan zou ik persoonlijk ook voor een model met DAB+ radio en CarPlay/Android Auto gaan. Hierdoor kun je je smartphone inpluggen via USB en op het 2DIN radioscherm apps als Google Maps, Waze, Flitsmeister, etc. gebruiken.
In deze uitvoering zie je in Ducato campers tegenwoordig vaak de Pioneer AVIC-EVO1-DT2-C-GR als veelgebruikte “Ducato camper autoradio”.

Ook de autoradiomerken Alpine en Xzent hebben specifieke Ducato autoradio’s welke middels (los) bijgeleverde verloopkabels en accessoires perfect aansluiten op de Ducato radiotechniek en het dashboard, soms compleet met iGo Primo navigatie voor grote voortuigen en de Park4Night App.
Op YouTube vind je veel Ducato inbouw- en review filmpjes van de Duitse firma ARS24, ook over vervangende (betere) speakers en camera’s.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door GeMa »

Hier Pioneer AVIC EVO 01 (dubbel DIN) in de speciale camper uitvoering. Bevalt op zich goed, navigatie met camper POI's en aansluiting achteruitrijcamera. In de speciale FIAT Ducato uitvoering keurig passend frame voor dashboard. DAB+, Apple Carplay, Android Auto etc.
jacosta
Berichten: 21
Lid geworden op: za 11 dec 2021, 20:21

Re: 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door jacosta »

ik zat te kijken naar een Dynavin. zijn een stuk goedkoper dan de Pioneer. Iemand hier ervaringen mee? Ik ben vrij onbekend met Adroid en DAB radio's. waar speciaal op letten? Ik begreep dat je tenminste Android 10 moet hebben en genoeg geheugen. Maar wat is genoeg?
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door DiffRental »

Er is een groot verschil tussen een “android” radio of een radio die “android auto” en “Apple CarPlay” ondersteund.

Een Kenwood of Pioneer ondersteunen dus je Navigatie op je telefoon en wat je op je telefoon hebt staan zie je op het scherm van je autoradio. Dus het navigatie programma (de app) staat op je telefoon maar zie je op je radioscherm.

Een android radio is een radio die als besturing android gebruikt, met een eigen geheugen waar je de (navigatie) app’s opzet die je wil gebruiken.

Een Kenwood of Pioneer radio die android auto en Apple CarPlay ondersteunen hoeven niet duurder te zijn.
Als je een goede telefoon hebt waar je nu ook al mee kan navigeren dan is dit wellicht een betere (goedkopere) keus.

Pioneer 350 euro
Groeten Peter
Camper-T
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door Camper-T »

jacosta schreef:
di 28 dec 2021, 18:02
ik zat te kijken naar een Dynavin. zijn een stuk goedkoper dan de Pioneer. Iemand hier ervaringen mee? Ik ben vrij onbekend met Adroid en DAB radio's. waar speciaal op letten? Ik begreep dat je tenminste Android 10 moet hebben en genoeg geheugen. Maar wat is genoeg?
Waar je ook goed op moet letten zijn de goedkope Chinese Android radio clones. De Android software werkt meestal wel redelijk maar dan heb je nog de hardware er omheen. Gebrekkige radio-ontvangers, geen DAB+, minimale versterker, of geen equalizer instellingen, spontane uitvalt, etc. Ik heb ze allemaal al eens gezien.

Persoonlijk adviseer ik om een bekender merk te nemen waardoor je grotere kans hebt op een goed product.
Natuurlijk is een Alpine radio van +€1.000,00 prachtig maar een Pioneer 2DIN van €350,00 doet het ook prima.
Let wel altijd op dat bij elke radio een juiste verloopkabel-set nodig is om deze op een Ducato aan te sluiten.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
jacosta
Berichten: 21
Lid geworden op: za 11 dec 2021, 20:21

Re: Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door jacosta »

Natuurlijk is een Alpine radio van +€1.000,00 prachtig maar een Pioneer 2DIN van €350,00 doet het ook prima.
Ik ben nog geen pioneer van €350,- tegengekomen. Ook Pioneer prijzen beginnen vanaf zo'n €900,- , tenminste wat ik tot nu toe heb kunnen vinden.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6351
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door rongreven »

DiffRental schreef:
wo 29 dec 2021, 8:00
Er is een groot verschil tussen een “android” radio of een radio die “android auto” en “Apple CarPlay” ondersteund.

Een Kenwood of Pioneer ondersteunen dus je Navigatie op je telefoon en wat je op je telefoon hebt staan zie je op het scherm van je autoradio. Dus het navigatie programma (de app) staat op je telefoon maar zie je op je radioscherm.

Een android radio is een radio die als besturing android gebruikt, met een eigen geheugen waar je de (navigatie) app’s opzet die je wil gebruiken.

Een Kenwood of Pioneer radio die android auto en Apple CarPlay ondersteunen hoeven niet duurder te zijn.
Als je een goede telefoon hebt waar je nu ook al mee kan navigeren dan is dit wellicht een betere (goedkopere) keus.

Pioneer 350 euro
Hierboven staat een link, €349,00
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Een 2-Din autoradio/navigatie passend in Fiat Ducato (2019)



Bericht door DiffRental »

jacosta schreef:
wo 29 dec 2021, 21:22
Natuurlijk is een Alpine radio van +€1.000,00 prachtig maar een Pioneer 2DIN van €350,00 doet het ook prima.
Ik ben nog geen pioneer van €350,- tegengekomen. Ook Pioneer prijzen beginnen vanaf zo'n €900,- , tenminste wat ik tot nu toe heb kunnen vinden.
Waarschijnlijk kijk je dan naar Radio’s met een eigen intern navigatie systeem, dus 1 die zonder telefoon koppeling werkt met eigen kaarten die je moet updaten.
Dat is heel iets anders dan een android auto of Apple CarPlay koppeling.
Groeten Peter
Plaats reactie