camperbanden
Re: camperbanden
Neem persoonlijk ook geen Michelin weer heb op de achteras last van "cupping" ondanks dat de banden steeds op spanning zijn gehouden. Cupping is dat verschillende vakken in de band ongelijk afslijten. Nog nooit eerder mee gemaakt. Banden zijn van okt 2017
Re: camperbanden
Is dat puur door de banden of is er iets anders aan de hand? Ik vrees het laatste voor je. Laat/doe de achteras op vering e.d. Een keer goed nakijken
Gr Aad
Gr Aad
Re: camperbanden
Laatst deze banden gemonteerd ( zie https://www.anwb.nl/auto/tests-en-speci ... lo-altrust ).
Geen zg " camperband " maar 10 lagen en aanmerkelijk prettiger geprijst en nog eens 10mm profiel.
Sterkte
Geen zg " camperband " maar 10 lagen en aanmerkelijk prettiger geprijst en nog eens 10mm profiel.
Sterkte
Re: camperbanden
Met vering,en achteras is niets aan de hand,alles is nagekeken. Schokbrekers,achteras,luchtvering enz.
Re: camperbanden
Face dat kunt u nu wel zeggen,maar gecupte banden,ligt meestal niet aan het merk banden, maar komt meestal door een te lage bandenspanning,!als de schokbrekers goed zijn, tenminste?…is dat alies echt goed , en is het geen Wc eend , dan moet de Camper uitgelijnd worden,en dat is zoals met veel zaken,dat kunnen niet veel bedrijven,echt goed, ,ze lijnen de voorwielen,en klaar ,geld ,dikwijls merkt men het niet eens,maar dat is geen 4 wiel uitlijning,en je weet dus nooit hoe de Achteras staat ? Mss heb je met de achterwielen,wel ooit een stoepje of trottoir geraakt,en staat de achteras niet meer in lijn,komt veel voor
Hans
Re: camperbanden
Heb nu 2 banden van Falken gekocht voor de achterste as van onze 3-as camper. Dat zijn ook banden die veel gebruikt worden in Rally's.
Als ik er tevreden van ben zal ik de volgende eens op de vooras monteren. Scheelt wel enorm in prijs met een Michelin band, voor 215/75/R16C is dat meer dan 70€ per band.
Als ik er tevreden van ben zal ik de volgende eens op de vooras monteren. Scheelt wel enorm in prijs met een Michelin band, voor 215/75/R16C is dat meer dan 70€ per band.
- Bob Diesel
- Berichten: 31858
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: camperbanden
Inderdaad krijg ik het idee dat alleen de voorwielen uitgelijnd worden,ik heb ook nog nooit ontdekt dat men achterwielen uitlijnd.
Zal eens navragen bij de bandenboer .
Zal eens navragen bij de bandenboer .
Re: camperbanden
De Voorwielen,worden uitgelijnd op de Achterwielen,zodoende is dat de basis,om te beginnen,en beladen,met gewichten er in ,ik heb monteurs gehad welke het al op het oog zagen,en aleer ze begonnen,al aangaven,wat er aan de as,of een wiel niet goed was,kon ik het eerst repareren,eer ze begonnen, …dus de tijd zal het leren, maar een merk band cupt , eigenlijk nooit,zonder oorzaak
Hans
Re: camperbanden
Denk dat cupping een Michelin dingetje is.
Voornamelijk op de buitenkant van het profiel en op de aangedreven wielen.
Maar het stoort mij niet - voor het te erg wordt zijn de banden al vervangen vanwege het restprofiel.
Ik rijd met de correcte bandenspanningen.
Deze foto mijn oude vervangen Agilis CrossClimate 225/75R-16 met 70.000km's en 4mm restprofiel
En daaronder motorband Road Pilot CT3, de CT2 had het ook trouwens.
Re: camperbanden
Cuppen is niet afhankelijk van het bandenmerk, maar wordt veroorzaakt door het ophangsysteem van het wiel.
Cuppen ontstaat als het wiel met een bepaalde frequentie gaat trillen.
Begrenst door het ophangsysteem kan een wiel voornamelijk alleen in verticale richting trillen.
Dit trillen veroorzaakt een wisselende belasting van de band op het wegdek.
Op de plek waar de band met een hogere belasting op het wegdek wordt gedrukt slijt de band harder dan op de plek met een lagere druk.
Zodra het cuppen eenmaal is begonnen versterkt het zichzelf.
Cuppen vindt altijd plaats op de zijkant van het loopvlak, hier is immers de tegendruk vanuit de wang van de band groter dan midden op het loopvlak.
De meest voorkomende oorzaak van cuppen is een (zeer) geringe onbalans in het wiel in combinatie met een afwijking (speling) in het veersysteem.
Dit kan zijn een slecht functionerende schokdemper, een slechte, zachte of versleten rubber in de ophanging van de schokdemper, geringe speling in het ophangsysteem van het wiel, een kleine beschadiging in de velgrand, onbalans in de velg door vuilafzetting.
Op gestuurde wielen en onafhankelijk opgehangen wielen kan ook de (slechte) uitlijning cuppen veroorzaken.
Cuppen ontstaat als het wiel met een bepaalde frequentie gaat trillen.
Begrenst door het ophangsysteem kan een wiel voornamelijk alleen in verticale richting trillen.
Dit trillen veroorzaakt een wisselende belasting van de band op het wegdek.
Op de plek waar de band met een hogere belasting op het wegdek wordt gedrukt slijt de band harder dan op de plek met een lagere druk.
Zodra het cuppen eenmaal is begonnen versterkt het zichzelf.
Cuppen vindt altijd plaats op de zijkant van het loopvlak, hier is immers de tegendruk vanuit de wang van de band groter dan midden op het loopvlak.
De meest voorkomende oorzaak van cuppen is een (zeer) geringe onbalans in het wiel in combinatie met een afwijking (speling) in het veersysteem.
Dit kan zijn een slecht functionerende schokdemper, een slechte, zachte of versleten rubber in de ophanging van de schokdemper, geringe speling in het ophangsysteem van het wiel, een kleine beschadiging in de velgrand, onbalans in de velg door vuilafzetting.
Op gestuurde wielen en onafhankelijk opgehangen wielen kan ook de (slechte) uitlijning cuppen veroorzaken.
Re: camperbanden
@Marinus : dank voor de duidelijke uitleg.
Ik kan me er wel in vinden. Bij onze camper last van cuppen op de voorbanden, niet Michelin maar Hankook. Na vervangen van de complete veerpoten bij Carsupport inclusief uitlijnen en nieuwe banden (waren toch al behoorlijk versleten) geen enkel probleem meer. Bij de motor net zo'n achterband als @Pilha hier boven laat zien, betrof geen Michelin maar een Bridgestone. Schokdemper achter was aan zijn einde. Nieuwe schokdemper + veer en een nieuwe achterband en probleem opgelost.
Ik kan me er wel in vinden. Bij onze camper last van cuppen op de voorbanden, niet Michelin maar Hankook. Na vervangen van de complete veerpoten bij Carsupport inclusief uitlijnen en nieuwe banden (waren toch al behoorlijk versleten) geen enkel probleem meer. Bij de motor net zo'n achterband als @Pilha hier boven laat zien, betrof geen Michelin maar een Bridgestone. Schokdemper achter was aan zijn einde. Nieuwe schokdemper + veer en een nieuwe achterband en probleem opgelost.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: camperbanden
't Zal best. Alsof je cupping even wegsleutelt.
Doorrijden op een motor, en camper blijkbaar, tot de schokbrekers op zijn.........
Verkeerd ingestelde, of versleten demping, beschadigde velgen, onbalans in het wiel, speling op de vorken/arm/lagers, en rijdt u vooral zo maar door.
Want dat merk je lang voordat een band begint te slijten. Zeker op een motor, althans, zo zou behoren.
Ik denk dat cupping naast het fabrikaat band mede afhankelijk is van de rijstijl.
Mijn keuze voor een goede camperband (en motor) is niet afhankelijk van deze randverschijnselen want ik rijd ze niet af tot op het karkas.
Doorrijden op een motor, en camper blijkbaar, tot de schokbrekers op zijn.........
Verkeerd ingestelde, of versleten demping, beschadigde velgen, onbalans in het wiel, speling op de vorken/arm/lagers, en rijdt u vooral zo maar door.
Want dat merk je lang voordat een band begint te slijten. Zeker op een motor, althans, zo zou behoren.
Ik denk dat cupping naast het fabrikaat band mede afhankelijk is van de rijstijl.
Mijn keuze voor een goede camperband (en motor) is niet afhankelijk van deze randverschijnselen want ik rijd ze niet af tot op het karkas.
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: camperbanden
Eens met Marinus.
Maar niet helemaal want het kan ook aan het merk en type band alleen liggen.
Zelf 2x een nieuwe personenauto uit de VAG stal gehad.
En de banden op de achterwielen begonnen ook al vlug te cuppen.
Naar de dealer en ja het probleem was bekend bij dit type gemonteerde band van Conti.
Ander merk er op en weg probleem.
Bij mijn eigen camper ( MB Sprinter) dit verschijnsel op de vooras met Vredestein banden.
Ander merk er op (Nokian 4 season) en weg probleem.
Het ligt niet altijd aan het voertuig zelf.
Maar niet helemaal want het kan ook aan het merk en type band alleen liggen.
Zelf 2x een nieuwe personenauto uit de VAG stal gehad.
En de banden op de achterwielen begonnen ook al vlug te cuppen.
Naar de dealer en ja het probleem was bekend bij dit type gemonteerde band van Conti.
Ander merk er op en weg probleem.
Bij mijn eigen camper ( MB Sprinter) dit verschijnsel op de vooras met Vredestein banden.
Ander merk er op (Nokian 4 season) en weg probleem.
Het ligt niet altijd aan het voertuig zelf.