camperbanden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: camperbanden



Bericht door Adfur »

Dat testen met een korreltje zout genomen moeten worden, zoals gesuggereerd wordt, ben ik het niet eens. Heb ooit Matador banden onder mijn caravan gehad. Kwamen als zeer slecht uit de test, wat ook klopte met de praktijk. Heb op het caravanforum heel veel gelezen over klapbanden met betreffende banden en ook zelf de klapband van een slachtoffer gezien. Heb ze voortijdig laten vervangen toen ik dat las. Ik ga gewoon voor de beste uit de test, heb recent mijn banden laten vervangen voor Continental Vanco 4 season 121R (M&S).
Laatst gewijzigd door Adfur op do 30 dec 2021, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: camperbanden



Bericht door AadenAnke »

Dat klappen kwam dat door een te laag draag vermogen of een te lage druk en dus te warm? Dat of een beschadiging is altijd de oorzaak van een klapper! Ik zie het vaak bij de stalling onder de caravan een bandje met een te laag draagvermogen en niet hard dan trilt het zo natuurlijk gaat het dan ook nog met lage halen van 3a4 uur over de plagen naar het zuiden en dan bij terugkomst we hebben een klapper gehad o zo erg en wat een schade. Heb erbij gestaan dat de zoon (die heeft een garage bij de stalling) die weigerde er 2 op internet gekochte bandjes onder een caravan te leggen die waren niet geschikt. Een veel te laag draagvermogen o wat waren ze 😡 gingen er toch onder en in April gaan ze weer naar Spanje. Gewoon een geschikte band het merk is bijzaak

Gr Aad
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: camperbanden



Bericht door seth_space »

Het blijft een wonderlijk gegeven dat men moeiteloos een camper koopt van vele tienduizenden euros tot ver over een ton maar dat men op die paar vierkante centimeter die je contact met het wegdek vormen en o.a. bepalen of je tijdig tot stilstand komt of net te laat een paar tientjes wil besparen.

Wat die testen betreft.. de topmerken komen er onderling op details vrijwel altijd goed uit. Daar is uiteraard wel een winnaar maar de onderlinge verschillen zijn vaak klein Daar kunnen individuele zaken zoals comfort, afrolgeluiden en slijtage dan ook persoonlijke redenen zijn om van het advies af te wijken.
De echt slechte banden komen er vaak hel herkenbaar uit en het advies om die te mijden zou ik dan ook niet negeren.

Wil je gewoon gebruikersreviews lezen voor een orientatie dan blijft dit een prima site:
https://www.autobandentest.com/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
panda58
Berichten: 706
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: camperbanden



Bericht door panda58 »

AadenAnke schreef:
wo 29 dec 2021, 9:32
50.000km en dan aan vervanging toe? Anke deed met de Alto tussen de 60 en 70.000k. altijd korte stukjes hier op het dorp en in de polder en dan zat er nog rond de 3 mm profiel op de voorbanden dan gingen er gewoon rondom nieuw onder Maxxis 4 seizoenen een 60€ per stuk of zo. Bij de Dacia redelijk veel grote weg 90.000 km voor en 120.000km achter! Dan verbaas ik me over 50.000km aan vervanging toe zijn met welk merk dan ook. We deden zelfs op de taxi in Rotterdam 80 tot 100.000km met de banden MB220D

Gr Aad
Geen idee of dat weinig is.
Maar ja Michelin hoeft voor mij ook niet weer.
Kijken of de Maxxis beter doet.
Scheelt in iedergeval in de prijs.
We hebben allebeide een rustige rijstijl dus daar kan niet aanliggen.
Maar goed het ging hier over camperbanden.

Ontopic maar weer :-B

Gr jan
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: camperbanden



Bericht door lassche »

Onder mijn vorige camper ook goede ervaringen met Maxxis All Seasons. Slechte ervaringen met Vredestein, zowel wat betreft wegligging als slijtage. Nu Conti All Seasons. Ook prima.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: camperbanden



Bericht door Cee Pee »

De nieuwe Maxxis All Seasons liggen alweer klaar bij de bandenboer, ze gaan er vrijdag onder. :thumbup:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: camperbanden



Bericht door Pilha »

Zo zie je maar: ik heb de 4 seizoenen banden Maxxis Vanpro er juist voortijdig (1 1/2 jr - 45000km - restprofiel 5mm)
af laten halen wegens duidelijk afgenomen grip.
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: camperbanden



Bericht door lassche »

Mijn ervaringen hebben betrekking op de Maxxis Ma-las.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: camperbanden



Bericht door Pilha »

Maxxis MA-LAS voor lichtere voertuigen.
Maxxis Vanpro AS MA-LAS voor zwaardere voertuigen zoals de camper van TS.
Jammer dat die (onafhankelijke) bandentests niet na een x-tal km's nog eens gedaan worden.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: camperbanden



Bericht door EasyBee »

Dan heb je ook nog Maxxis AS AL2 met M+S markering en 3-peak mountain snowflake symbool (3PMSF).
Zitten er nu een jaar onder en bevallen tot nu toe goed.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: camperbanden



Bericht door Peter+Annie »

Adfur schreef:
wo 29 dec 2021, 12:06
. Heb op het caravanforum heel veel gelezen over klapbanden met betreffende banden en ook zelf de klapband van een slachtoffer gezien.
Op het caravan forum zitten volgens mij veel mensen die bij iedere caravan die met een klapper langs de weg staan stoppen om te kijken wat voor merk banden erop ligt,wat de DOT code is,hoeveel de L.I. is,en wat de bandenspanning geweest is.

Of..... ze hebben veel mensen in hun kennissenkring die enorm veel pech hebben en altijd de verkeerde banden hebben.
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: camperbanden



Bericht door Peter+Annie »

de Jonckheer schreef:
ma 27 dec 2021, 13:04
Dat Chinese banden allemaal slecht zijn is natuurlijk grote onzin, dat zou betekenen dat heel China op slechte banden rondrijd.
Natuurlijk niet;99,9 % van de Chinese banden zijn van prima kwaliteit,alleen..die exporteren ze niet die houden ze voor zichzelf. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: camperbanden



Bericht door Pienmajer »

Ik rij op vanco fourseason 2, 225/75/16 120/121R
Zeer tevreden. Nu 35000 km, maar ik denk dat ik de voorbanden bij 50.000 moet vervangen om ze ook in winterse omstandigheden te rijden.
McLouis-078
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
Locatie: Dordrecht

Re: camperbanden



Bericht door McLouis-078 »

Op het caravan forum zitten volgens mij veel mensen die bij iedere caravan die met een klapper langs de weg staan stoppen om te kijken wat voor merk banden erop ligt,wat de DOT code is,hoeveel de L.I. is,en wat de bandenspanning geweest is.

Of..... ze hebben veel mensen in hun kennissenkring die enorm veel pech hebben en altijd de verkeerde banden hebben.
[/quote]

Die wijsheid wordt veelal ingegeven door de onderhoudsbedrijven. Die hebben vaak een voorbeeld staan van een goedkoper merk waarvan het hele loopplank weg is of gescheurd. Dit gebeurd er wanneer u een B merk band monteert…… U kunt echt beter de Michelin’s nemen, uiteraard de CP versie hé. Het draait allemaal om de verdiensten.
makkelijk is moeilijk zat
Plaats reactie