Welke acculader moet ik kopen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke acculader moet ik kopen?



Bericht door Aloys »

Die 14,2V is ongeveer de laadspanning van start- en semitractie-accu's, 14,8V is voor veel AGM-accu's.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke acculader moet ik kopen?



Bericht door hathi »

Richard3 schreef:
zo 26 dec 2021, 15:17
Bedankt voor de tip.
Ik dacht dat het dan gewoon een kwestie was van langer laden.
Ja Richard dat heb je goed gedacht,vol word ie zo wie zo, dus doen wat je goed dunkt
Hans
Richard3
Berichten: 50
Lid geworden op: di 07 sep 2021, 18:14

Re: Welke acculader moet ik kopen?



Bericht door Richard3 »

Ik vraag me ook af waarom er in het laatste schema 2 spanningen staan vermeld bij zowel setting 3 als 4.
Heb al geprobeerd contact op te nemen met de fabrikant, echter gesloten wegens kerstvakantie.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke acculader moet ik kopen?



Bericht door DJSmiley »

Aborbtie / float

De eerste waarde is de spanning tot waar ie de accu oplaad, de 2e spanning is de waarde waar ie de accu vervolgens op houd als ie eenmaal vol is.

De exacte setting die je moet hebben staat in de datasheet van je accu. In het geval van die CPC 150-12: Float use / cyclic use 13.6 - 13.8V / 14.5 - 14.9V

Dat betekend voor deze accu dus setting 4
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke acculader moet ik kopen?



Bericht door myway »

Richard3 schreef:
myway schreef:
zo 26 dec 2021, 14:49
Mocht je hem toch willen , kijk dan achter in de handleiding voor de instelling.
In de tekst van de handleiding wordt dat niet juist aangegeven.
In de tekst van de handleiding staat dus stand 3 of stand 4, bij de specificaties achterin zou ik dan moeten kunnen vinden welke laadspanning ik moet hebben voor deze accu ( https://www.cellpower.nl/pub/media/data ... 0-12_1.pdf )

Schermafbeelding 2021-12-29 190049.png
maar welke laadspanning moet ik hebben?

Schermafbeelding 2021-12-29 190114.png
14.2/13.8 of 14.8/13.8 ?
De instellingen die hierboven staan afgebeeld zijn van een ouder type.

De laders die nu verkocht worden hebben dit

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waarom ze een natte semitractie accu met 14.6 volt, stand 2, willen laden is mij altijd een raadsel geweest.

Maar nogmaals ik zou een zwaardere lader kopen voor die accu.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Welke acculader moet ik kopen?



Bericht door Metor »

@TS Zou toch maar het advies voor een zwaardere lader ter harte nemen.
10A op een CPC150-12 (van +/- 165Ah bij C20) is te krap.
Je moet er ook nog rekening mee houden dat er gebruikersstroom afgenomen wordt tijdens het laden.
Uit de gebruikershandleiding van de Xentec:
=============
Laadtijd bewaking
Alle fases van het laadproces zijn tijd bewaakt, maar in het bijzonder de eerste laadfase, de hoofdlading. Mocht deze fase langer duren dan 14uur dan zal de lading stoppen en de ‘power’ indicatie rood oplichten. Belangrijkste noodzaak hiervan is dat zo voorkomen kan worden dat een kapotte accu doorgeladen blijft worden. Maar uit deze bewaking kan ook blijken dat de lader niet passend is voor de specifieke situatie. De laadstroom staat bijvoorbeeld in onjuiste verhouding tot de accucapaciteit (de accu loopt schade op als het laadproces te lang duurt) of door aanwezigheid van grote gebruikers blijft er onvoldoende laadstroom over voor het laden van de accu.
==============

De 20A versie nemen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2633
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welke acculader moet ik kopen?



Bericht door jan- »

Volgens mij heeft Richard3 gelijk: het belangrijkste verschil is dat het wat langer duurt.

Dat het voor de accu beter zou zijn om met een grotere stroom te laden is zo minimaal. Met je panelen laadt je toch ook vaak met een lage stroom? Of moet je de panelen dan uitschakelen?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke acculader moet ik kopen?



Bericht door myway »

Idd.
En als de accu dan 80% vol zit en de lader gaat naar absorptie fase gaat dat geweldig lukken met een kleine lader
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke acculader moet ik kopen?



Bericht door Kroppie »

die +10% C, het is geen heilig moeten, het is een aanbeveling, en daar mee kan men doen wat men wil, maar de eventuele conseqenties zijn voor u.!
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Richard3
Berichten: 50
Lid geworden op: di 07 sep 2021, 18:14

Re: Welke acculader moet ik kopen?



Bericht door Richard3 »

Ik heb dus de lader van 10ampere ingebouwd. Krijg ik dit wel aangesloten in Italië op de camping waar er 3 ampère uit het 220volt stopcontact komt?

Is het gebruik van de lader 10amp x 12 volt = 120 watt verbruik.
En als ik dan 120 watt verbruik aansluit op 220 volt, is mijn verbruik dan 0,6 ampère aan de paal van de camping?
Laatst gewijzigd door Richard3 op wo 22 jun 2022, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke acculader moet ik kopen?



Bericht door DJSmiley »

Klopt!

(minimaal) meer omdat de lader geen 100% efficientie heeft en de lader rond de 13-14V geeft, maar je manier van berekenen klopt: Hogere spanning, lagere stroom
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
barttenh
Berichten: 31
Lid geworden op: di 23 aug 2022, 21:00

Re: Welke acculader moet ik kopen?



Bericht door barttenh »

Wist niet goed of het in dit topic past maar anders had ik een nieuwe moeten starten:

Mijn startaccu is leeg, heb hem eruit gehaald en wil hem thuis aan acculader leggen, ook voor de winter.
Specificaties accu: 12V - 85Ah

Is dit een geschikte acculader?: https://www.acculaders.nl/aq-tron-aq3500.html

of zou je ook een versie kunnen kopen die tot minder Ah gaat?
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2633
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welke acculader moet ik kopen?



Bericht door jan- »

Als je de tijd hebt, kan het inderdaad met een simpele lader. Ook b.v. met deze: https://www.action.com/nl-nl/p/ferm-acculader/.
Je kan ook een accupool loshalen als je hem een tijd niet gebruikt. Dan loopt de accu niet leeg.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
barttenh
Berichten: 31
Lid geworden op: di 23 aug 2022, 21:00

Re: Welke acculader moet ik kopen?



Bericht door barttenh »

te laat losgehaald, hij is al leeg.... dus heb een lader nodig om na de winter weer op pad te kunnen.
is er dan voor de kwaliteit van de accu verschil tussen een action lader of die ik als voorbeeld gaf?

halen jullie overigens de huishoudaccu ook los (min), want deze zit nogal goed weggewerkt onder de stoelen. of is dit niet nodig?
Plaats reactie