Truma iNet Box ervaringsvragen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
petra en andre
Berichten: 644
Lid geworden op: vr 24 dec 2004, 20:19
Locatie: den helder

Truma iNet Box ervaringsvragen



Bericht door petra en andre »

Sinds van de week hebben wij een nieuwe camper en deze heeft een i box. Nu vertelt de gebruiksaanwijzing dat het met bluetooth bediend kan worden. Dat lukt inderdaad al kwam ik wel 2 verschillende app's tegen van truma dus welke nou het handigst is, is vraag 1.
vraag 2 is als er een telefoonkaartje in gaat met bel te goed hoe werkt het dan? Hier word ik nl niet echt wijzer van de gebruiksaanwijzing. Bel ik het kaartje? Stel ik gewoon de kachel in via de app en doet de app dan de rest? En wat zijn dan de kosten daarvan? Hoe veel beltegoed moet er dan ongeveer op je kaartje staan? vraag 3 dus.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: truma i box ervaringsvragen



Bericht door DJSmiley »

Wat ik zo zie werkt de iBox met SMS.

Je moet dus een simkaartje erin doen die SMS kan ontvangen. De app verzend de SMSjes vanaf je telefoon naar de Truma. Dat gaat dus uit je bundel of kosten van je eigen telefoon.

De box zelf kan ook SMS terugsturen, maar of ie dat doet per commando weet ik niet. Er wordt iig geen data gebruikt, alles gaat via sms. Je zou dus een simpel prepaid ding kunnen pakken met een kleine SMS bundel, of met een relatief lage SMS prijs en kijken hoeveel ie verbruikt, dan kun je altijd nog een bundeltje erbij nemen.

Let wel dat afhankelijk van de provider prepaid kaartjes soms periodiek opgewaardeerd moeten worden en anders vervallen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Truma iNet Box ervaringsvragen



Bericht door myway »

Gaat het dan over het nieuwe inet x systeem?
petra en andre
Berichten: 644
Lid geworden op: vr 24 dec 2004, 20:19
Locatie: den helder

Re: Truma iNet Box ervaringsvragen



Bericht door petra en andre »

Zijn er meerdere i net systemen dan?
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Truma iNet Box ervaringsvragen



Bericht door GeVaSta »

De juiste app staat in de foto.
EC0DC242-5066-4EBA-BC63-FEBB6F45A15D.jpeg
EC0DC242-5066-4EBA-BC63-FEBB6F45A15D.jpeg (124.13 KiB) 1252 keer bekeken
Binnen het bluetooth bereik werkt de app rechtstreeks. Je ziet dus direct de status en kunt se boel bedienen.
Buiten bluetoothbereik gaat de uitwisseling inderdaad oer SMS. Je kunt vanaf je telefoon via SMS vanuit de app, een verzoek doen (bv geef de huidige status). De InetBox stuurt dan via SMS het antwoord (bv. Ingestelde waardes verwarming, huidige temperatuur, accuspanning etc.).
Ook kun je ‘alerts’ instellen voor bijv. minimum- of maximumtemperatuur. Wordt de waarde overschreden dan stuur de box een SMS.
Hoeveel beltegoed? Hangt er van af hoe vaak. Je wat wilt opvragen of in wilt stellen op afstand. Makkelijk zelf dus antwoord op te geven..

Groet, Geert.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Truma iNet Box ervaringsvragen



Bericht door myway »

petra en andre schreef:Zijn er meerdere i net systemen dan?
Ja.
Deze komt in januari volgens Truma, nou roepen die wel eens meer wat en dan komt het veel later.
In een aantal nieuwe campers is het al beschikbaar.

https://www.truma.com/uk/en/products/in ... et-x-panel
petra en andre
Berichten: 644
Lid geworden op: vr 24 dec 2004, 20:19
Locatie: den helder

Re: Truma iNet Box ervaringsvragen



Bericht door petra en andre »

Oké het begint duidelijker te worden😀. Heb dus de app van de foto nodig die heb ik ook werkend gekregen via bluetooth. Nu dus achter bel kaartje aan zodat wij het met de wintersport kunnen gebruiken.
Bedankt voor de antwoorden :-B
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Truma iNet Box ervaringsvragen



Bericht door Camper-T »

Volgens mij werkt de iNET box met een app die je ook buiten de deur kunt gebruiken als hierin een simkaart zit.
De simkaart wordt naar mijn weten niet gebruikt voor SMS-commando's maar puur voor data richting de app.
Je moet dus een data simkaartje hebben en die kun je aan een bestaand abonnement koppelen, of los nemen.

Tip:
De Truma iNet box kun je ook koppelen aan een Truma gastank niveaumeter die je onder de gastank(s) monteerd.
https://www.truma.com/nl/nl/producten/t ... velcontrol
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Truma iNet Box ervaringsvragen



Bericht door TestCase »

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Truma iNet Box ervaringsvragen



Bericht door GeVaSta »

Camper-T schreef:
wo 22 dec 2021, 13:04
Volgens mij werkt de iNET box met een app die je ook buiten de deur kunt gebruiken als hierin een simkaart zit.
De simkaart wordt naar mijn weten niet gebruikt voor SMS-commando's maar puur voor data richting de app.
Ik zou zeggen, lees mijn antwoord hierboven nog even door. Ik heb nl. zo’n ding en weet dus vrij goed hoe het werkt.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Truma iNet Box ervaringsvragen



Bericht door Camper-T »

Weer wat geleerd Kees!

Dus het is een soort Bluetooth-SMS hybride oplossing.
Geen app met hardware die puur data gebruiken.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Truma iNet Box ervaringsvragen



Bericht door DJSmiley »

Zou zeker mijn voorkeur zijn.

Alles met data is leuk. Helemaal afhankelijk van de cloud. Fabrikant over de kop, of ze vinden dat het product na 3 jaar te oud is en zetten de zooi uit en de halve functionaliteit is weg.

Dit werkt redelijk standalone, dus behalve een werkende app geen afhankelijkheid van de fabrikant. En als de fabrikant de app niet meer zou updaten is dat ook nog wel door een derde partij te maken. SMS is de beperkende faktor, maar dat gaat langer mee dan de gemiddelde 'cloud oplossing' van menig fabrikant.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Truma iNet Box ervaringsvragen



Bericht door Camper-T »

Ben ik met je eens. En SMS werkt ook zonder 4G/5G dekking.

Verder zijn de commando’s redelijk beperkt richting je Truma apparatuur waardoor er eigenlijk niet meer nodig is.
Vanuit mijn visie is de Truma app wel iets vertekenend, je neemt hierdoor dus al snel aan dat alles via data loopt.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
petra en andre
Berichten: 644
Lid geworden op: vr 24 dec 2004, 20:19
Locatie: den helder

Re: Truma iNet Box ervaringsvragen



Bericht door petra en andre »

Heeft dat tel kaartje dan wel meerwaarde, je kunt tenslotte de truma kachel ook op tijdklok zetten en wij weten toch wel redelijk hoe laat wij thuis willen komen en stellen daar de timer op in.
Plaats reactie