LifePO4 en lage temperatuur

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door gjvonk »

Wij zijn ook geen winterkampeerders, maar bij onze kerstreizen naar de Spaanse Costa's zowel op de heen al terugreis vaak genoeg stevige winterse omstandigheden meegemaakt (o.a. overnacht in Madrid en een keer in Salamanca met minstens -5°C) en langs de zwaar besneeuwde wintersporthellingen van de Sierra Nevada gereden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door kampo »

jan- schreef:
ma 27 dec 2021, 20:12
...
4) Met de hand schakelen. Maar als je wat vergeet zit je misschien met een lege of kapotte accu.

Mooiste lijkt mij dus een BMS of accu met een aparte load en charge aansluiting. Maar die zie je niet veel. Ben benieuwd hoe ze dit bij kant en klare accu's doen, want daar kan je de laders niet apart aansluiten.
Wat mij betreft hebben al de "normale" LFP met BMS een gescheiden load en charge relais.
Enkel bij zelfbouwers en bij drop in LFP accu's heb je dat niet. Het lijkt alsof die op het forum over vertegenwoordigd zijn. Maar op de "LFP markt" is dat misschien anders om.

Verder stel ik vast dat de lage temperatuur uitschakeling zo goed als iedereen betreft.
Het uitschakelen gebeurd voor je het beseft maar moet daarom nog geen probleem zijn.
Tenslotte is het belangrijk dat je stroom kan afnemen. Laden kan later.
Je moet de LFP accu(s) altijd warm binnen in het voertuig monteren.
Het is goed om de inbouwpositie met zorg te bepalen.
Op de koude metalen plaat onder de begeleiderszetel is niet de beste positie.
Het eventuele elektrisch verwarmingsmatje, of met koelvloeistof onder de accu is aan te bevelen voor voertuigen waar wintergebruik voorkomt. Dan kan je in een noodgeval manueel inschakelen.
Belangrijkste is dat die verwarmingen geen over temperatuur genereren. Natuurlijk moet je LFP altijd voorzien zijn van afleesbare temperatuur.
Het blijft belangrijk om de voorhanden capaciteit te kunnen monitoren, maar dat heeft bijna iedereen nu standaard.

Ik wil nog toevoegen aan de mooie en goede beschrijvingen van DJSmiley en Meteor :thumbup: :silent: dat de LFP accu capaciteit serieus afneemt met dalende temperatuur. Net zoals vroeger bij LZ accu's.
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door DJSmiley »

En dat wordt ook mooi door Ganfeng gespecificieerd in hun datasheet

Zo zie je dat je van de 100Ah bij -20 'maar' 70Ah overhoud
dischargetemp.JPG
dischargetemp.JPG (51.64 KiB) 645 keer bekeken
Helaas melden maar weinig fabrikanten dit, Ganfeng is de enige waar ik dit zo gedetailleerd vermeld zie worden. De meeste houden op bij 'niet laden bij 0 graden', zonder verdere nuances, '1C max laden'. Ja, maar niet bij elke SOC/temperatuur. Wat dat betreft is die Ganfeng datasheet wel een mooie referentie. Omdat het dezelfde LiFePO4 techniek/chemistry is verwacht ik niet dat dit bij andere merken heel veel anders zal zijn.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door kampo »

Het bekende blauwe merk geeft dit ook op.
Zoals gebruikelijk weer veel conservatiever.
Van de 100Ah bij +25°C blijft nog maar 50Ah over bij minus 20°C
Deze betere merken kunnen systematisch minder ... lijkt het wel
Geven ze het wel allemaal op voor een ontlading aan 1C ?

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door Karelkaywa »

kampo schreef:
di 28 dec 2021, 18:53
.... dat de LFP accu capaciteit serieus afneemt met dalende temperatuur. Net zoals vroeger bij LZ accu's.
Volgens mij niet alleen vroeger maar ook nog vandaag :-B
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2636
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door jan- »

kampo schreef:
di 28 dec 2021, 18:53
jan- schreef:
ma 27 dec 2021, 20:12
...
4) Met de hand schakelen. Maar als je wat vergeet zit je misschien met een lege of kapotte accu.

Mooiste lijkt mij dus een BMS of accu met een aparte load en charge aansluiting. Maar die zie je niet veel. Ben benieuwd hoe ze dit bij kant en klare accu's doen, want daar kan je de laders niet apart aansluiten.
Wat mij betreft hebben al de "normale" LFP met BMS een gescheiden load en charge relais.
Enkel bij zelfbouwers en bij drop in LFP accu's heb je dat niet. Het lijkt alsof die op het forum over vertegenwoordigd zijn. Maar op de "LFP markt" is dat misschien anders om.
Als het niet om zelfbouw LFP's gaat, wordt in campers tegenwoordig dacht ik meestal kant en klare LFP accu's ingebouwd (al of niet met DC/DC boosters). Wat bedoel je dan met de "LFP markt"? Expeditievoertuigen?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door kampo »

Nee ik denk dat, in aantallen, het gros van de LFP accu's momenteel naar service voertuigen voor nutsbedrijven gaan. Niet te vergeten giga aantallen LFP accu's voor home storage, ESS systemen (energy storage system).
Campers en bootjes, dat zijn altijd kleine aantallen en narusting is pas laat begonnen. Vast staat dat het aantal gaat toenemen. Zelfbouwers maken veel wind maar dat zijn weinig stuks.
Expeditievoertuigen, de grotere in nieuwbouw, zijn vandaag zeker met LFP accu. In aantallen stelt dat helemaal niets voor.
In fun natuurlijk wel :P
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door Atoz »

Zelfbouwers maken veel wind maar dat zijn weinig stuks.
Durven ze hier te schrijven, maar als het juist is is het juist voor me.
+1 dus

Stelt zich de vraag of, ook ik, niet beter een windmolen-project had opgestart. :lol3:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door Camper-T »

Ik vraag mij af waarom Winston’s LiFeYPO4 accu’s wel onder het vriespunt kunnen laden, volgens de specs van Winston zelfs tot -45 graden.

https://en.winston-battery.com/static/u ... 513482.pdf

Heeft dit met de toevoeging van Y (Yttrium) te maken, creëren LiFeYPO4 cellen zelf enige warmte bij laden/ontladen, of is het wat anders?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door Atoz »

In dezelfde reeks verschenen:
Moeder waarom leven wij?
Waarom is de aarde rond?
Komkommer-tijd met de camper.

Simpel antwoord: omdat de samenstelling anders is.
Ingewikkeld antwoord: staat op de volgende pagina.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door Camper-T »

Zoals Albert Einstein al zei: “Het belangrijkste is dat we niet ophouden met vragen stellen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door Atoz »

Natuurlijk gaf ik een stom antwoord....
Dus ging ik op zoek, gewoonweg omdat ik het niet echt wist...
Dus vond ik ergens :
the main difference between lifepo4 and lifeypo4 is additional Yttrium at the cathode of the lifeypo4 cells to speed up electron transfer especially at cold temperatures. They are the better choice, especially for electric car usage

En GWL vermeld het hieronder te openen linkje:
https://gwl-power.tumblr.com/post/23708 ... p-and-lfyp


Maar eerlijkheidshalve gaat dit chemisch echt boven het petje.

Maar soms ben ik goedgelovig. :-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door Camper-T »

Zelf ook even gezocht op feitelijke verschillen tussen LiFePO4 en LiFeYPO4 en raakte vaak verstrikt in forums waar geen nuttig antwoord stond.
Het lijkt inderdaad dat LiFeYPO4 beter (wel?) geschikt is om rond het vriespunt of lager te laden en te ontladen.
Uit de info blijkt ook dat de toevoeging van Yttrium een hoger aantal laadcycli geeft waardoor de accu langer meegaat dan een LiFePO4 variant.
Omdat het prijsverschil tussen grade-A LiFePO4 en LiFeYPO4 niet extreem is zou je denken dat LiFeYPO4 dan toch interessanter zou moeten zijn.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door kampo »

Het toevoegen van Ytrium maakt dat de accu een paar graad (+/-5) lager in temperatuur aankan.
Helemaal niet tot minus 40°C wat commerciële onzin is. Je kan nog wel stroom afnemen/laden maar het is gewoon destructief voor de levensduur.
In de LFP beginjaren was dit Y type een hype. Vandaag stel ik vast dat Y zich niet heeft doorgezet en weer op de achtergrond geraakt is. Waarom weet ik niet, want als het een tovermiddel zou zijn dan wil iedereen dat toch hebben ?
Groeten Kampo
Plaats reactie