LifePO4 en lage temperatuur

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door Peter LMC »

Bij bijna alle merken Lifepo4 accu's zie ik staan dat bijladen pas mag bij een temperatuur van 0 gr C of hoger.
Ontladen mag dikwijls tot - 20 graden C.
Maar nu had het hier thuis de afgelopen nacht 4 graden gevroren.
Ook in Portugal heb ik diverse keren nachtvorst gehad tot wel - 12 graden C.
Mijn accu's staan in een zijkant kast en daar is dan ook de terplekke heersende buitentemperatuur.
Stel;
Nu heb je ergens overnacht met bv min 10 gr C en wil ga je in de morgens weer verder gaan rijden.
Eigenlijk mag je dan je Lifepo4 niet aan de laden zetten of zie het verkeerd.
Hoe gaan jullie hier mee om. :?:
Denken jullie er niet bij na en starten gewoon je motor en de lifepo4 wordt automatisch bijgeladen en vertrekken.
Of hoe gaan jullie er mee om om accu schade te voorkomen.
Of zie ik het verkeerd :?:
Ik vind op het net maar 3 merken die, uitvoorzorg hiervoor, een versie met verwarmingsmat hebben voor gebruik bij de temperaturen onder nul..
Dat zijn de Liontron en de Wattstunde en de Chins.
Maar de laatste is niet leverbaar in Nederland.
Of zijn er meer merken die dit hebben. :?:
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Lifepo4 en lage temperatuur.



Bericht door Zonneke »

Hier weinig problemen daar voor vertrek en eens onderweg de camper constant op temperatuur wordt gehouden door de dieselverwarming.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Lifepo4 en lage temperatuur.



Bericht door GeMa »

Er kunnen inderdaad problemen ontstaan als je bij een te lage temperatuur gaat laden. Met name de levensduur heeft er onder te lijden, maar er kan in extreme gevallen ook meer schade ontstaan. Vaak vangt het BMS wel het e.e.a. op en er zijn ook speciale Lithium acculaders die de temperatuur in de gaten houden. Of, zoals gezegd, zorg voor een verwarmingsmatje (recente LifePO4's hebben zelfs een ingebouwde verwarming).
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Lifepo4 en lage temperatuur.



Bericht door EasyBee »

Een fatsoenlijke Lifepo4 heeft toch een temperatuursensor aan de BMS die dan het laden stopt totdat temperatuur weer boven 0 komt?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Lifepo4 en lage temperatuur.



Bericht door DJSmiley »

Een goede accu zal het laden voorkomen (BMS regelt dat)

Maar als de accu in de leefruimte staat is ie altijd wel warm genoeg. Als het daar vriest staat of je camper in de stalling, of gaat alles stuk.. compressorkoelkast die niet meer werkt, leidingen die kapotvriezen enz. Kortom: tijdens gebruik zul je dan nooit daar tegenaan lopen.

Als het echt zo koud buiten is laat je je kachel zoiezo als vorstbescherming draaien.

Genoeg merken die een verwarmingsoptie hebben overigens, maar of je dat nodig hebt moet je zelf afvragen. Ik heb het niet.
De momenten dat ie <0 graden komt (mijn BMS staat ingesteld op 4 graden) dan is de accu afgekoppeld en dus ook geen verbruik en dus geen reden om te hoeven laden.

Alleen bij een grotere camper met een aparte garage/onderbouw oid dan zul je eerder daarmee te maken krijgen. Dan kan een verwarmingsoptie zinvol zijn.

In NL is het aanbod idd vrij beperkt. De Liontron Artic is bv een geschikte, maar ook de SuperB accu's hebben een verwarming.
Ook de Relions hebben een serie met verwarming (de -LT modellen)

Alternatief is zelf iets maken: Je kan bv met een D+ een kleine omvormer laten inschakelen met een kleine vorstbeveiliging. Dan draait die alleen bij een draaiende motor en zal de accu opwarmen. Idem voor een verwarmingsmatje. Bij gebrek aan toegang tot een BMS bij een kant en klare accu moet je dus zelf iets hebben om die in te schakelen, continue verwarmingsmatje aan kost behoorlijk wat energie. (En zeker als je die ruimte niet heel stevig kunt isoleren)

Let wel: Opwarmen gaat niet heel snel. En het is van belang dat de sensoren de accuceltemperatuur meten. Een sensor in de behuizing kan anders prima 5 graden geven, terwijl de echte celtemperatuur nog veel lager is. Reken maar dat je rustig 1-2 uur verder bent bij een beetje stevige vorst voordat de cellen ook een coretemperatuur hebben die laden toestaat... zoniet langer. Dan moet je wel een stuk rijden voordat je accu's op temperatuur zijn en uberhaupt beginnen met laden.
Goed isoleren is dus zeker aan te raden van die ruimte.

Eventueel zou je nog iets kunnen maken wat bij lage temperaturen lucht uit de leefruimte wegtrekt (=warmere lucht) en zo dat compartiment op temperatuur houd.

Andere opties zijn kijken naar LiFeYPO4 accu's ipv LiFePO4. Die kunnen wel bij lage temperaturen geladen worden, zonder de noodzaak van verwarmingsmatjes
of de accu verplaatsen naar de leefruimte en de vrijgekomen ruimte gebruiken voor niet-kritische opslag.

Of gewoon bij een loodaccu blijven. Dat is soms ook een prima optie, ook al klinkt dat ouderwets. Lithium is niet altijd de enige oplossing.
Als je bv bijna altijd aan de paal staat dan voegt Lithium, behalve een hoge prijs, eigenlijk weinig toe.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op di 21 dec 2021, 16:43, 5 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Lifepo4 en lage temperatuur.



Bericht door jheeck »

Ik heb met mijn buscamper niet zo snel problemen omdat die in een stalling staat als ik 'm niet gebruik en ik denk dat het daar niet zo koud wordt. Als ik 'm wel gebruik houd ik 'm voor de watervoorziening vorstvrij en de huishoudaccu staat in de sokkel van de passagiersstoel.
Mijn SuperB accu heeft voor mij ruim genoege grenzen:
tempspecs.png
tempspecs.png (38.3 KiB) 2965 keer bekeken

In jouw geval zou ik bij reizen onder verwachte vorstcondities toch kijken of die accubak wellicht geïsoleerd en een beetje verwarmd kan worden.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Lifepo4 en lage temperatuur.



Bericht door Metor »

Peter LMC schreef:
di 21 dec 2021, 16:18
Mijn accu's staan in een zijkant kast en daar is dan ook de terplekke heersende buitentemperatuur.
Dat is dan een slechte plaats voor een LFP accu zonder lage temperatuur laadbescherming.
Accu verplaatsen naar binnen. Onder een van de cabine stoelen is bv een goede plek.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1041
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Lifepo4 en lage temperatuur.



Bericht door amigob2 »

Zeker niet alle BMS'en hebben de temperatuur beveiliging
Een voorbeeld daar van is "Daly superior" wil alleen maar zeggen kijk goed in de spec,
als het er niet instaat, kun je er van uitgaan dat hij die bescherming niet bied.
Dit geld dus ook als je een complete LIFEPO accu koopt met "geintegreerde BMS"
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6761
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Lifepo4 en lage temperatuur.



Bericht door evdoetelaar+larana »

In onze camper hebben we een Bulltron LFP. met automatische verlaging van het laadvermogen bij temperaturen onder 0°C in de accu, laad de accu op met max. 40A bij -20°C. http://www.bulltron.net/media/docs/date ... 00ah-2.pdf
Ik heb het niet getest bij temperaturen onder 0°C, camper staat in de winterstalling en de accu hebben we vorstvrij in onze garage.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lifepo4 en lage temperatuur.



Bericht door Atoz »

Verwarmingsmatjes.... Ik geloof daar niet in.
Denken dat het in de leefruimte niet vriest.... Momenteel 1,7°C
Verwarmen tijdens stilstand..... Neen
LiFeYPO4.... Na al die goedkope chinese LiFePO4 accu's gaan we dat niet doen.

Instellingen BMS zorgen dat er onder 5°C gewoon niet geladen kan worden
Instellingen laadregelaar doen hetzelfde

En ja dat is dus een serieus probleem.... LiFePO4 gaat niet zo maar in koude streken.
Je kan verwarmen maar dat kost je dan weer wel wat.

Nu ben ik een zon-camper-leven-type, dus geen last van..... Vergeet het!
Want als je terug naar huis rijden gaat, dan moet je half december dus wel door koude streken rijden.

En zo is het dus altijd wel wat ;-)

Loodzuur was zo slecht nog niet. :evil:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lifepo4 en lage temperatuur.



Bericht door Kroppie »

het leed dat auto heet :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2633
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Lifepo4 en lage temperatuur.



Bericht door jan- »

Wat je denk ik zou willen is dat de ingebouwde verwarming alleen werkt als de accu wordt geladen. Anders loopt je accu leeg als deze in de kou staat geparkeerd. Als ik het goed begrijp werkt dit zo bij de Renogy accu.

https://www.renogy.com/12v-100ah-smart- ... -function/
Self-Heating Function
Meet our revolutionary self-heating function. This technology allows you to charge your batteries in cold environments effortlessly. When connected to an input, the self-heating function will start operating automatically once the battery temperature drops below 41°F (5°C).
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Lifepo4 en lage temperatuur.



Bericht door Camperic »

Uit de handleiding van mijn LiFePO4:

Essentieel onderdeel van de LiFePO4 accu is zijn Batterij Management Systeem (BMS). De BMS bewaakt de cellen waaruit de accu is opgebouwd voor de volgende risico’s:
▪ Te diepe ontlading – Een LiFePO4 accu zal uitvallen als de spanning in een cel lager is dan 2,5V. De BMS schakelt de accu af voordat de celspanning dit punt bereikt.
▪ Overspanning – Als de celspanning tijdens opladen hoger wordt dan 3,65V zal de BMS de hogere spanning tegenhouden. De BMS stopt het laadproces voordat de celspanning te hoog wordt.
▪ Te hoge temperatuur – De BMS schakelt de accu af indien de temperatuur van het systeem te hoog wordt.
Te lage temperatuur – De BMS voorkomt dat de accu geladen kan worden bij temperaturen lager dan -10°C.
▪ Kortsluiting – De BMS schakelt de accu af indien de polen worden kortgesloten.
▪ Bij onze accu’s is in de BMS een celbalancing functie ingebouwd. Omdat de cellen nooit 100% identiek zijn zorgt dit systeem ervoor dat de cellen uitgebalanceerd blijven en er door het ontladen en laden geen grote verschillen in celspanningen kunnen ontstaan.

..... maar ook:
Nooit de accu opladen bij temperaturen onder 0 °C.

en:
Wij raden u aan om bij temperaturen onder 0°C de accu niet te laden. Bij -10°C treedt een beveiliging in werking die laden onmogelijk maakt. De accu kan wel ontladen cq gebruikt worden tot een temperatuur van -20°C.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door Peter LMC »

Ja moeilijk moeilijk.
Liontron schrijft er dit over.
Liontron.JPG
Liontron.JPG (122.71 KiB) 2749 keer bekeken
Plaats reactie