Op de Votronic batterij computer displaykampo schreef: ↑vr 07 jan 2022, 9:03En hoe of waar heb je dat dan gemeten ?staal571 schreef: ↑do 06 jan 2022, 18:19Bij mij zelfs 117 AHmarchugo schreef: ↑wo 05 jan 2022, 14:32@peter LMC:
Van Liontron is bekend dat ze hun LifePo4 accus zo'n tien procent overdimensioneren. Onze 100 AH Liontron heeft een capaciteit van 112 AH.De accu staat nu onder lading en volgens de Liontron app heeft deze dadelijk een capaciteit van 221 AH.
10 % extra lijkt het wel.
Marc.
Klopt het wel ?
LifePO4 en lage temperatuur
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Re: LifePO4 en lage temperatuur
En hoe komt er op die Votronic batterymonitor met shunt een capaciteit van 117Ah te staan
voor een 100Ah Liontron ?
Dan moet je de accu toch eerst helemaal vullen en vervolgens helemaal leegtrekken ?
Heb je dat gedaan ?
voor een 100Ah Liontron ?
Dan moet je de accu toch eerst helemaal vullen en vervolgens helemaal leegtrekken ?
Heb je dat gedaan ?
Groeten Kampo
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Even hierop reageren.
Want na het doorlezen van deze hele topic is er eigenlijk nog geen duidelijk antwoord gekomen. Of , eigenijk wel, de LFP-accu's mogen niet geladen worden bij koude tot hele koude temperaturen. Maar toch vind ik niet het antwoord dat ik zoek. Ik verklaar me nader.
Onze ouwe campervan, die we nu anderhalf jaar hebben, staat altijd buiten geparkeerd. Ik probeer er regelmatig mee te rijden maar het kan gebeuren dat er 2-3 werken niet mee wordt gereden. Dan is het binnen de wagen zo koud als buiten. Nu, er mee rijden betekent ook dat de huidhoudaccu wordt opgeladen. Wat dus niet zou mogen! Sterker nog, ik zou zelfs de netstroom niet mogen aansluiten, vanwege de koude.
Dat is toch echt al te gek eigenijk?
Want na het doorlezen van deze hele topic is er eigenlijk nog geen duidelijk antwoord gekomen. Of , eigenijk wel, de LFP-accu's mogen niet geladen worden bij koude tot hele koude temperaturen. Maar toch vind ik niet het antwoord dat ik zoek. Ik verklaar me nader.
Onze ouwe campervan, die we nu anderhalf jaar hebben, staat altijd buiten geparkeerd. Ik probeer er regelmatig mee te rijden maar het kan gebeuren dat er 2-3 werken niet mee wordt gereden. Dan is het binnen de wagen zo koud als buiten. Nu, er mee rijden betekent ook dat de huidhoudaccu wordt opgeladen. Wat dus niet zou mogen! Sterker nog, ik zou zelfs de netstroom niet mogen aansluiten, vanwege de koude.
Dat is toch echt al te gek eigenijk?
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Een goede BMS zal het laden automatisch blokkeren. En als je m niet gebruikt kan alles uit, dus is er ook geen verbruik wat een reden tot laden zou verantwoorden.
In koudere omgevingen kun je kiezen voor accu's die een verwarming hebben (zoals bv een Liontron Artic) maar dat is ook maar beperkt: In koude situaties en/of teveel tocht gaat die ook de accu niet voldoende warm krijgen.
Alternatief zijn accu's met bv LiFeYPO4 (Yittrium), die kunnen tot -20 geladen worden, of andere types die wel bij lage temperaturen geladen mogen worden (bv de Roamer Xtreme series)
In koudere omgevingen kun je kiezen voor accu's die een verwarming hebben (zoals bv een Liontron Artic) maar dat is ook maar beperkt: In koude situaties en/of teveel tocht gaat die ook de accu niet voldoende warm krijgen.
Alternatief zijn accu's met bv LiFeYPO4 (Yittrium), die kunnen tot -20 geladen worden, of andere types die wel bij lage temperaturen geladen mogen worden (bv de Roamer Xtreme series)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: LifePO4 en lage temperatuur
dat is 1 van de eigenschappen van lifepo4 accu,s, dus maatregelen nemen om laden bij een te lage temperatuur te voorkomen of geschikt accutype kiezen, tja dat gaat nog wat worden als het eens erg koud gaat worden, kijk een fietaccu kan je mee naar binnen nemen, maar een auto accu van een elektrische auto word al lastiger
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Dank je, mensen. Ik denk dat ik gewoon voor een deep cycle gel batterij ga.
Enig idee trouwens hoe men de (vries)kou dan aanpakt bij elektrische wagens?
Enig idee trouwens hoe men de (vries)kou dan aanpakt bij elektrische wagens?
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Daar is de accucapaciteit ook lager bij lagere temperaturen
Laden kan daar ook heel beperkt, en pas met een hogere stroom als de accu op temperatuur is. Daar wordt vaak vloeistofkoeling/verwarming toegepast. Je kan een koude lege accu ook daar wel aan een snellader hangen maar dat zal maar heel langzaam gaan. Er wordt daarom ook aangeraden om eerst de accu op temperatuur te brengen voordat je een snellader echt kunt benutten,
https://id.nl/mobiliteit/auto/laadpaal/ ... -de-winter
Laden kan daar ook heel beperkt, en pas met een hogere stroom als de accu op temperatuur is. Daar wordt vaak vloeistofkoeling/verwarming toegepast. Je kan een koude lege accu ook daar wel aan een snellader hangen maar dat zal maar heel langzaam gaan. Er wordt daarom ook aangeraden om eerst de accu op temperatuur te brengen voordat je een snellader echt kunt benutten,
https://id.nl/mobiliteit/auto/laadpaal/ ... -de-winter
Zorg er dus in ieder geval voor dat je accu lekker op temperatuur is als je bij een snellader komt te staan.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Ik heb -mede naar aanleiding van dit en andere topics over dit onderwerp- alles afschakelbaar gemaakt zodat ik de camper en daarmee de accu op temperatuur kan brengen voordat ik de accu ga laden of ontladen, ook als ik er mee ga rijden. De bus staat nu naast het huis aan de netstroom met de lader als voeding voor het huishoudcircuit. De accuschakelaar staat uit en de accu in 'storage mode'.Muug schreef: ↑wo 06 dec 2023, 19:39Onze ouwe campervan, die we nu anderhalf jaar hebben, staat altijd buiten geparkeerd. Ik probeer er regelmatig mee te rijden maar het kan gebeuren dat er 2-3 werken niet mee wordt gereden. Dan is het binnen de wagen zo koud als buiten. Nu, er mee rijden betekent ook dat de huidhoudaccu wordt opgeladen. Wat dus niet zou mogen! Sterker nog, ik zou zelfs de netstroom niet mogen aansluiten, vanwege de koude.
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Mijn BMS in de accu voorkomt zélf dat er geladen wordt onder de 5 graden, dan blokkeert ie gewoon en geeft dat ook aan in de app. Daar hoef ik me geen zorgen om te maken, dus is het ook geen probleem. En ik wil geen enkele andere huishoudaccu meer: er is geen accu die zo snel weer vol is, met zulke handige informatie op een appje als een LiFePO4. Nu weet ik op elk moment waar ik aan toe ben, wat huishoudaccu betreft.
En wil ik persé laden, dan zet ik de dieselkachel in de camper een poosje aan en de kast van de accu open. Mijn app vertelt me ook hoe de temperatuur in de accu is, op 1 decimaal nauwkeurig. Ondertussen kan ik vast gaan rijden: zo gauw de temperatuur weer boven de 5 graden komt, begint de accu automatisch te laden.
En wil ik persé laden, dan zet ik de dieselkachel in de camper een poosje aan en de kast van de accu open. Mijn app vertelt me ook hoe de temperatuur in de accu is, op 1 decimaal nauwkeurig. Ondertussen kan ik vast gaan rijden: zo gauw de temperatuur weer boven de 5 graden komt, begint de accu automatisch te laden.
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Als je weet dat je niet in de winter (met kans op zulke lage temperaturen) op pad gaat, is er ook niets aan de hand. Een 100 Ah loodzuur/gel/agm is ruim 2 x zo zwaar als een LFP en je hebt netto veel minder capaciteit ter beschikking. Als je wel weggaat in die periode, neem je er een met ingebouwde verwarming (bijv. https://www.litime.de/products/litime-1 ... aturschutz).
Zoals anderen al schreven, hebben veel LFP's een app die duidelijk aangeeft wat de temperatuur is en zijn velen (niet alle) voorzien van ingebouwde temperatuursensor tegen laden bij te lage temperaturen.
Wij hebben de camper nu in de winterslaap en ik heb de LFP met behulp van een massaschakelaar losgekoppeld, zodat de 230V door een tijdschakelaar de startaccu 1 x in de week 24 uur met een druppellader bijlaadt.
Onze elektrische auto heeft een warmtewisselaar. In de winter verwarmt die (indien nodig) de accu naar gewenste temperatuur voor laden en in de zomer koelt die de accu naar gewenste temperatuur. Hoef je zelf niets voor te doen. Die warmtewisselaar is er ook om het interieur op gewenste temperatuur te brengen. Mijn echtgenote vind het in dit jaargetijde wel lekker om 's ochtends in de auto te stappen en het interieur is al op temperatuur en de ramen ontdooit. Gewoon in de app te programmeren.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Dank voor deze info! Ja, het monitoren van de huishoudaccu lijkt mij inderdaad belangrijk.Aloys schreef: ↑wo 06 dec 2023, 21:38Mijn BMS in de accu voorkomt zélf dat er geladen wordt onder de 5 graden, dan blokkeert ie gewoon en geeft dat ook aan in de app. Daar hoef ik me geen zorgen om te maken, dus is het ook geen probleem. En ik wil geen enkele andere huishoudaccu meer: er is geen accu die zo snel weer vol is, met zulke handige informatie op een appje als een LiFePO4. Nu weet ik op elk moment waar ik aan toe ben, wat huishoudaccu betreft.
En wil ik persé laden, dan zet ik de dieselkachel in de camper een poosje aan en de kast van de accu open. Mijn app vertelt me ook hoe de temperatuur in de accu is, op 1 decimaal nauwkeurig. Ondertussen kan ik vast gaan rijden: zo gauw de temperatuur weer boven de 5 graden komt, begint de accu automatisch te laden.
Kan een ouwe loodzuuraccu één op één vervangen worden door zo'n LFP-accu? (Ik heb gelukkig de 20 jaar oude oplader al vervangen door een Victron IP65 Blue Smart lader.)
Re: LifePO4 en lage temperatuur
In het kort: nee. Maar daar is al zoveel over geschreven op dit forum, je bent voorlopig niet klaar met lezen. Advies: als je niet handig bent met deze technologie: laat het doen.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Sponsor van de Campersite.nl