LifePO4 en lage temperatuur

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door kampo »

zwerf-busje schreef:
zo 26 dec 2021, 12:51

Ik denk niet dat onder het bed of in een ander kastje iets uit maakt.
Onder de stoel in de leefruimte kan bij ons niet, we hebben verlaagde consoles voor de cabinestoelen.

Wel is er in de kast van de accu een uitstroom opening van de dieselkachel (geen vloeistof kachel).
Maar als eerder beschreven daar heb je bij langere tijd stalling niet veel aan.
Datzelfde geld ook voor die verwarmingsmat, er is geen permanente stroom in de stalling aanwezig.
In ieder geval niet onder de cabinestoelen.
Uit infrarood beelden blijkt dit een hele koude plek te zijn
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door gjvonk »

Zou dat ook zo blijven als je die plek onder de accu extra isoleert?

En nu ben ik ook heel benieuwd naar de ervaringen van mensen die de start- en huishoudaccu van hun camper door 1 gecombineerde LiFeP04 installatie hebben laten vervangen: die maatwerkoplossingen worden in de standaard accubak van b.v. een Ducato gebouwd; die hangt onder de cabinevloer; nog kouder dus. Kun je da's winters je camper niet gebruiken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door Kroppie »

al met al maken we ons zelf steeds afhankelijker van anderen, en we willen allen meer vrijheid?, we willen gewoon teveel, maar zijn nooit echt tevreden.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door DJSmiley »

gjvonk schreef:
ma 27 dec 2021, 4:13
Zou dat ook zo blijven als je die plek onder de accu extra isoleert?

En nu ben ik ook heel benieuwd naar de ervaringen van mensen die de start- en huishoudaccu van hun camper door 1 gecombineerde LiFeP04 installatie hebben laten vervangen: die maatwerkoplossingen worden in de standaard accubak van b.v. een Ducato gebouwd; die hangt onder de cabinevloer; nog kouder dus. Kun je da's winters je camper niet gebruiken?
De combinatieaccu's zijn meestal geel LiFePO4 maar LiFeYPO4 (y toevoeging) (Vaak Winston, de 'gele plastic' cellen)
Verschil is dat een YPO4 tot -20 graden geladen mag worden.
Voor het Nederlandse klimaat dus eigenlijk altijd wel geschikt
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door Karelkaywa »

gjvonk schreef:Zou dat ook zo blijven als je die plek onder de accu extra isoleert?

En nu ben ik ook heel benieuwd naar de ervaringen van mensen die de start- en huishoudaccu van hun camper door 1 gecombineerde LiFeP04 installatie hebben laten vervangen: die maatwerkoplossingen worden in de standaard accubak van b.v. een Ducato gebouwd; die hangt onder de cabinevloer; nog kouder dus. Kun je da's winters je camper niet gebruiken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Ik heb dus de gecombineerde LifePo4 in de accubak onder de vloer. Wel ligt daar een verwarmingsmatje onder die inschakelt bij 4 gr. en bij 10 weer uitschakelt. Nu gebruik ik de camper 2 á 3x per week voor een rit naar de golfbaan (en weer terug). Dat is voldoende om de accu weer op te laden. Dus ook ‘s winters is de camper gewoon te gebruiken als je maar in de gaten houd dat de accu geladen blijft. Immers, accu leeg, dan werkt verwarmingsmatje ook niet meer.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door Het-Licht »

Gesproken over een dergelijk verwarmingsmatje: Iemand daar nog goede suggesties in?
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door Metor »

DJSmiley schreef:
ma 27 dec 2021, 10:24
De combinatieaccu's zijn meestal geel LiFePO4 maar LiFeYPO4 (y toevoeging) (Vaak Winston, de 'gele plastic' cellen)
Verschil is dat een YPO4 tot -20 graden geladen mag worden.
Voor het Nederlandse klimaat dus eigenlijk altijd wel geschikt
Kennelijk heeft Winston nu ook ingezien dat dit (standaard laden tot -20C) slecht is voor de levensduur en hebben ze dit uit het specificatie blad van deze cellen gehaald. Het staat er gewoon niet meer in. (bron evpower.eu)
Wel staat er nog het volgende specifiek vermeld in een user manual waar naar verwezen wordt voor alle Winston LYP.
Gewaarschuwd wordt voor laden onder de 5 graden:
(kan dus alleen met sterk aangepaste laadparameters).
======================
"CHARGING LIFEPO4 CELLS / BATTERIES AT NON-STANDARD TEMPERATURES
The LiFePO4 cell electrical properties change at temperatures of under 5°C, especially in terms of marginal voltages, internal resistance and capacity. Please note the technical specifications of each cell model. Generally, one should count on a decrease of the actual voltage of a cell as well as of the limits for their charge and discharge.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door DJSmiley »

Op de winston site wordt het wel vermeld.
( bv https://en.winston-battery.com/static/u ... 847171.pdf )
Daar noemen ze zelfs -45 celcius.

Overigens: Die 0 graden is geen harde grens. Het is niet zo dat je bij 2 graden dus ineens vol vermogen erin kan jagen. De maximale laadstroom mag pas bij een graad of 15.

Ganfeng is een van de weinige die specifieker ingaat op de toegestande laadstromen bij diverse temperaturen. Daar zie je mooi dat je bij lage temperaturen wel MAG laden, maar met een heel beperkte stroom. Heb je een stevig accupakket (200-300Ah) dan is 0.2C nog altijd 40-60A en heb je hier vaak niet echt issues mee, maar bij een 100Ah accu is 0.2C 'maar' 20A en dat is vrij snel te halen.

Voorbeeld van een Ganfeng 100Ah LiFePO4 (dus geen YPO)
lfpchargetemp.JPG
lfpchargetemp.JPG (69.1 KiB) 467 keer bekeken
Over die verwarmingsmatjes gesproken: Ik heb er geen ervaringen mee. Als ik zie hoe langzaam de 25Kg van mijn set opwarmt denk ik dat ik weinig aan zo'n matje heb. Tenzij je 5-6 uur de tijd neemt voordat ie op temperatuur is... Maar ik ben geen winterkampeerder, dus voor mij is dat geen probleem.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door Metor »

DJSmiley schreef:
ma 27 dec 2021, 17:39
Op de winston site wordt het wel vermeld.
( bv https://en.winston-battery.com/static/u ... 847171.pdf )
Daar noemen ze zelfs -45 celcius.
Dat geloof je toch zelf niet?
Min 45 Celcius te noemen zonder laadcondities erbij te noemen. Lekker makkelijk van Winston.

Dat specificeren doet Ganfeng dus beter :thumbup: , noemt in ieder geval bijbehorende laadcondities.
Bij min 10 Celcius max. 0.01C vanaf 70% SOC.
Dat is dus 1A max. bij een 100Ah accu., dus zo goed als niets. Stel je voor koude start bij min 10 Celcius.
Kan alleen aan voldaan worden met een dc-dc laadstroom converter met externe temperatuur sensor (die in de accu zit) en vervolgens actief zijn laadstroom beperkt tot 1A max.
Dat er dc-dc converters zijn die dit kunnen is mogelijk.
Met een simpel startaccu-hhaccu koppelrelais kom je in de problemen.
Laatst gewijzigd door Metor op ma 27 dec 2021, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door Metor »

Dubbel
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door jan- »

Ik vraag me af hoe je achteraf nog automatisch een verwarmingsmatje kan laten inschakelen via een thermostaat. Want je wil niet dat hij in de kou je accu staat leeg te trekken. Dus alleen verwarmen als er een lader aangeboden wordt.

1) Op je charge aansluiting van je BMS of accu kan je de dynamo, paneelregelaar, 230V lader en (via een thermostaat) je verwarmingsmatje aansluiten. Op de load uitgang sluit je dan alleen de verbruikers aan. Wel opletten dat je verbruikers dan niet op de min van je dynamo aansluit.

2) Heb je geen beschikking over een aparte load en charge aansluiting, dan moet je die zelf maken met vermogensdiodes of FETs (ideaal diode) maar dat is bij hoge stromen wel een gedoe. Je kan ook de stroom richting meten en het matje snel uit en vertraagd inschakelen. Maar dat is ook een gedoe.

3) Alternatief is het matje via een D+ aansluiting laden, maar dat werkt alleen tijdens het rijden. Je kan ook nog een 230V relais paralel aan de ingang van de 230V lader plaatsen en daarmee het matje schakelen. Zoiets kan je met je panelen ook nog wel verzinnen.

4) Met de hand schakelen. Maar als je wat vergeet zit je misschien met een lege of kapotte accu.

Mooiste lijkt mij dus een BMS of accu met een aparte load en charge aansluiting. Maar die zie je niet veel. Ben benieuwd hoe ze dit bij kant en klare accu's doen, want daar kan je de laders niet apart aansluiten.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door DJSmiley »

Diverse BMSsen hebben een aansluiting voor een verwarmingsmat. Die zal de mat automatisch inschakelen als er een laadstroom is. Laadstroom weg = mat uit. Pas als de accu op temperatuur is zal het daadwerkelijke laden gestart worden, tot die tijd is alleen de mat actief.

Bij de kant en klare accu's met een verwarmingsmat erin wordt dezelfde manier gebruikt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door jan- »

"Laadstroom weg = mat uit". Dat moet bij zo'n kant en klare accu dan denk ik via de stroomrichting gemeten worden.
Zijn er dan ook BMS die de State Of Charge niet aan de hand van de spanning bepalen, maar door het integreren van de stroom?
Edit: Die zijn er: https://diysolarforum.com/threads/overk ... soc.26064/
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: LifePO4 en lage temperatuur



Bericht door Het-Licht »

DJSmiley schreef:
ma 27 dec 2021, 20:42
Diverse BMSsen hebben een aansluiting voor een verwarmingsmat. Die zal de mat automatisch inschakelen als er een laadstroom is. Laadstroom weg = mat uit. Pas als de accu op temperatuur is zal het daadwerkelijke laden gestart worden, tot die tijd is alleen de mat actief.

Bij de kant en klare accu's met een verwarmingsmat erin wordt dezelfde manier gebruikt.
Ik heb een JBD 200A BMS gekocht waar een verwarmings aansluiting op zit. Mijn cellen (304Ah EVE) zijn nu onderweg uit China.
Ik ben ook geen winter campeerder, maar you never know, dus als ik toch een accu aan het bouwen ben dan maar ik meteen een matje erin. Vandaar mijn vraag of er al iemand ervaring mee heeft met een dergelijk matje.
Plaats reactie