LifePO4 en lage temperatuur
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Ik denk dat het voor eenieder ook anders is,heel veel Campers worden ,swinters ook niet gebruikt,..en zo hard vriest het in Nederland niet,…..staan ze dikwijls ook nog binnen,……kun je de accu ook nog in een box plaatsen,en die weer isoleren,..of uit nemen,hij weegt immers niet veel ,of zoals bij veel Start en Stop accu’s een jasje er omheen
Hans
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Ik heb voor de zekerheid de LifePO4 uitgezet toen ik gisteren toch even in de stalling was. Reden dat ik dat niet had gedaan is dat bij uitgeschakelde accu iedereen binnen bereik met de juiste app dan verbinding kan maken met de accu. Dat is overigens ook zo als er geen telefoon is verbonden met de accu via de app. Vind ik een onbegrijpelijke keuze van de fabrikant, maar het is nou eenmaal zo. In de stalling verwacht ik geen "grapjassen" die er misbruik van maken, dus er toch maar voor gekozen om de accu uit te schakelen.
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
- evdoetelaar+larana
- Berichten: 6795
- Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
- Locatie: Schijndel
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Met onze LiFePo4 kun je alleen contact maken als er een gebruiker actief is.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Op een Duits camperforum berichtte een activistisch lid trots dat hij op een camperplaats bij enkele Liontron LiFePo4-accu's via een app de naam ervan heeft gewijzigd. Dit kan, doordat niet al deze accu's beschermd schijnen te zijn met een wachtwoord. Bluetooth kan het BMS in de accu zien, en bepaalde Chinese versies van de LiFePo-apps (zoals van Xioaxiang, in de appstores) schijnen parameters te kunnen veranderen, zoals de naam, maar ook bijvoorbeeld de gewenste voltages binnen de cellen.
https://www.wohnmobilforum.de/posting.p ... &p=3004700
Op mijn vraag aan Liontron of zij hun accu willen voorzien van een wachtwoord, kreeg ik geen bevredigend antwoord:
Bij wijze van proef heb ik mijn accu omwikkeld met aluminiumfolie. Soort G5-aluhoedje dus...
Eén laag folie hielp niet helemaal, dubbele folie schermt het BMS in de accu evenwel perfect af van buitenaf komende Bluetooth signalen.
Aluminium is geleidend metaal, dus wel oppassen dat je folie niet de pluspool in aanraking laat komen met de minpool, of met de voertuigmassa, dan heb je mooi vuurwerk...
Gevolg was natuurlijk wel dat ik met mijn app zelf ook niet meer kon zien hoe de laadtoestand van de accu was.
Wikkel maar eens je mobieltje in alufolie: hij ziet de hele Bluetooth wereld niet meer. Werkt als een Kooi van Faraday.
Marc.
https://www.wohnmobilforum.de/posting.p ... &p=3004700
Op mijn vraag aan Liontron of zij hun accu willen voorzien van een wachtwoord, kreeg ik geen bevredigend antwoord:
Tsja, kennelijk nemen ze Wohnmobilforum niet erg serieus.Guten Tag Herr,
Die Batterie ist passwortgeschützt, mit Drittanbieter Apps kann nichts verändert werden.
Viele Grüsse
Bij wijze van proef heb ik mijn accu omwikkeld met aluminiumfolie. Soort G5-aluhoedje dus...
Eén laag folie hielp niet helemaal, dubbele folie schermt het BMS in de accu evenwel perfect af van buitenaf komende Bluetooth signalen.
Aluminium is geleidend metaal, dus wel oppassen dat je folie niet de pluspool in aanraking laat komen met de minpool, of met de voertuigmassa, dan heb je mooi vuurwerk...
Gevolg was natuurlijk wel dat ik met mijn app zelf ook niet meer kon zien hoe de laadtoestand van de accu was.
Wikkel maar eens je mobieltje in alufolie: hij ziet de hele Bluetooth wereld niet meer. Werkt als een Kooi van Faraday.
Marc.
Laatst gewijzigd door marchugo op do 06 jan 2022, 18:31, 4 keer totaal gewijzigd.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
www.mageia.org
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Bij mij zelfs 117 AHmarchugo schreef: ↑wo 05 jan 2022, 14:32@peter LMC:
Van Liontron is bekend dat ze hun LifePo4 accus zo'n tien procent overdimensioneren. Onze 100 AH Liontron heeft een capaciteit van 112 AH.De accu staat nu onder lading en volgens de Liontron app heeft deze dadelijk een capaciteit van 221 AH.
10 % extra lijkt het wel.
Marc.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Beveilig al uw BT toestellen met een paswoord.
En voor alle idioten die hun willen schrijven, het kan niet, helaas kan het wel!
Ook bij Victron....
En voor alle idioten die hun willen schrijven, het kan niet, helaas kan het wel!
Ook bij Victron....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Gelukkig,ik kijk er nooit naar, toen deze nieuw was wel,…….maar na 4 jaar weet je het wel ,altijd genoeg stroom ook na 7 maanden stilstand,en dat vind ik het voornaamste
Hans
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Wat bedoel je hiermee?
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: LifePO4 en lage temperatuur
En hoe of waar heb je dat dan gemeten ?staal571 schreef: ↑do 06 jan 2022, 18:19Bij mij zelfs 117 AHmarchugo schreef: ↑wo 05 jan 2022, 14:32@peter LMC:
Van Liontron is bekend dat ze hun LifePo4 accus zo'n tien procent overdimensioneren. Onze 100 AH Liontron heeft een capaciteit van 112 AH.De accu staat nu onder lading en volgens de Liontron app heeft deze dadelijk een capaciteit van 221 AH.
10 % extra lijkt het wel.
Marc.
Klopt het wel ?
Groeten Kampo
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Dat zie je wel vaker
De duurdere/betere merken hebben altijd wat overgedimensioneerd zodat je na een jaartje nog altijd de capaciteit haalt die ze opgeven.
Een splinternieuwe cel haalt vaak initieel een iets hogere capaciteit die na een paar cycles iets afneemt tot de 'normale' waarde
Je ziet dan ook dat merken als Liontron of bv SuperB dan ook eigenlijk altijd wel meer halen dan gespecificeerd, zeker als je m direct test in nagenoeg nieuwstaat
De goedkopere accu's ( de '500 euro 100Ah instapmodelletjes' ) hebben die marge niet. Daar zie je dat een 100Ah accu meestal ook zo'n 100Ah haalt (Soms 99, soms 102), maar niet met de ruime marges als de betere merken. Ben je een 2 jaar verder dan zal zo'n Liontron oid nog altijd 100+ halen, terwijl die goedkope dan op 97-98Ah zal zitten.
De prijs van die betere accu's is niet voor niets hoger. Je krijgt er echt wel iets beters voor. Of die paar Ah het verschil maakt? Nee, maar voor je gevoel wel. (+2Ah = 'wow, netjes, mooi', -1Ah is 'jammer, haalt nieteens wat ie moet doen')
En natuurlijk is dat niet het enige argument voor een duurdere accu, want over het algemeen is de bouwkwaliteit ook beter. Denk ook aan dingen als optioneel dus verwarming, of langdurig hoge belastingen. Zo'n dure kun je rustig volledig leegtrekken met de gespecificeerde stroom.
De goedkopere moet je eigenlijk niet langer als 30min maximaal willen belasten omdat de BMS anders toch wel erg warm wordt.
Ook hiervoor geld dat in de praktijk dat nooit echt een probleem is, maar ook daar zie je wel de verschillen tussen een 500 euro of 900 euro kostende accu.
Dat wachtwoord dingetje: Dat is een 'eigenschap' van de JBD BMSsen. Die zitten in heel veel merken accu's. De apps zijn vaak ook allemaal onderling uitwisselbaar. Pincode in de IOS app zetten werkt, dan kan een andere IOS telefoon niet zomaar verbinden, maar met een Android fiets je er nog altijd zo in.
Kans is klein dat een grapjas je BMS settings gaat aanpassen, maar is er in theorie wel.
De duurdere/betere merken hebben altijd wat overgedimensioneerd zodat je na een jaartje nog altijd de capaciteit haalt die ze opgeven.
Een splinternieuwe cel haalt vaak initieel een iets hogere capaciteit die na een paar cycles iets afneemt tot de 'normale' waarde
Je ziet dan ook dat merken als Liontron of bv SuperB dan ook eigenlijk altijd wel meer halen dan gespecificeerd, zeker als je m direct test in nagenoeg nieuwstaat
De goedkopere accu's ( de '500 euro 100Ah instapmodelletjes' ) hebben die marge niet. Daar zie je dat een 100Ah accu meestal ook zo'n 100Ah haalt (Soms 99, soms 102), maar niet met de ruime marges als de betere merken. Ben je een 2 jaar verder dan zal zo'n Liontron oid nog altijd 100+ halen, terwijl die goedkope dan op 97-98Ah zal zitten.
De prijs van die betere accu's is niet voor niets hoger. Je krijgt er echt wel iets beters voor. Of die paar Ah het verschil maakt? Nee, maar voor je gevoel wel. (+2Ah = 'wow, netjes, mooi', -1Ah is 'jammer, haalt nieteens wat ie moet doen')
En natuurlijk is dat niet het enige argument voor een duurdere accu, want over het algemeen is de bouwkwaliteit ook beter. Denk ook aan dingen als optioneel dus verwarming, of langdurig hoge belastingen. Zo'n dure kun je rustig volledig leegtrekken met de gespecificeerde stroom.
De goedkopere moet je eigenlijk niet langer als 30min maximaal willen belasten omdat de BMS anders toch wel erg warm wordt.
Ook hiervoor geld dat in de praktijk dat nooit echt een probleem is, maar ook daar zie je wel de verschillen tussen een 500 euro of 900 euro kostende accu.
Dat wachtwoord dingetje: Dat is een 'eigenschap' van de JBD BMSsen. Die zitten in heel veel merken accu's. De apps zijn vaak ook allemaal onderling uitwisselbaar. Pincode in de IOS app zetten werkt, dan kan een andere IOS telefoon niet zomaar verbinden, maar met een Android fiets je er nog altijd zo in.
Kans is klein dat een grapjas je BMS settings gaat aanpassen, maar is er in theorie wel.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Je kan een LFP ook laden met 14,6V ipv met 14,2 of 14,3V
...Dan gaat er meer in.
Iedereen blij maar de levensduur is dan echt minder.
...Dan gaat er meer in.
Iedereen blij maar de levensduur is dan echt minder.
Groeten Kampo
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Heel vreemd dat mijn leverancier 14,6 V als laad spanning aangeeft.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Re: LifePO4 en lage temperatuur
14.6V is 100% vol laden. Daarmee krijg je wel 1Ah ofzo extra capaciteit (3.4 -> 3.6V is minimale capaciteitswinst, want je zit in de eindpiek van de LFP laadcurve), maar zoals al gezegd lever je wel in op de levensduur (al is dat relatief - 2000 of 3000 cycles is allemaal 'oneindig' bij normaal campergebruik)
14.6V zou ik zeker niet doen, want dat is 3.65V per cel. Aangezien cellen nooit 100% in balans zijn zal bij 14.6V de BMS dus telkens ingrijpen, want dan is er 1 cel 3.66V (dus bms schakelt uit, want 1 cel zit over de max van 3.65V) terwijl een andere op de 3.64V zit.
Gevolg: BMS schakelt laden uit, na een bepaalde tijd weer in, lader gaat door met 14.6V, en het herhaalt zich.
Met 14.2V zal ook een beetje inbalans tussen de cellen (die je altijd hebt) nooit voor een 'klapperende' BMS zorgen (tenzij de cellen heel erg uit balans zijn) en de levensduur ten gunste komen. (Tegen 1Ah 'verlies' van bruikbare capaciteit'). Menig fabrikant hanteert niet voor niets 14.2V voor LFP (zoals bv de default Victron profielen voor LFP)
14.6V is de maximale laadspanning, niet de optimale laadspanning voor LFP naar mijn mening.
14.6V zou ik zeker niet doen, want dat is 3.65V per cel. Aangezien cellen nooit 100% in balans zijn zal bij 14.6V de BMS dus telkens ingrijpen, want dan is er 1 cel 3.66V (dus bms schakelt uit, want 1 cel zit over de max van 3.65V) terwijl een andere op de 3.64V zit.
Gevolg: BMS schakelt laden uit, na een bepaalde tijd weer in, lader gaat door met 14.6V, en het herhaalt zich.
Met 14.2V zal ook een beetje inbalans tussen de cellen (die je altijd hebt) nooit voor een 'klapperende' BMS zorgen (tenzij de cellen heel erg uit balans zijn) en de levensduur ten gunste komen. (Tegen 1Ah 'verlies' van bruikbare capaciteit'). Menig fabrikant hanteert niet voor niets 14.2V voor LFP (zoals bv de default Victron profielen voor LFP)
14.6V is de maximale laadspanning, niet de optimale laadspanning voor LFP naar mijn mening.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: LifePO4 en lage temperatuur
Mijn 125Ah LifePO4 geeft ook 137aH capaciteit aan, toch bijna 10% meer
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat