Route Napoleon

Plaats reactie
HansvN
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 20 dec 2021, 20:25

Route Napoleon



Bericht door HansvN »

Hallo,

Ik heb een vraag wij willen de Napoleon route gaan rijden met de camper van mijn schoon ouders.

Het is een Sun Living
met een 2.3 160 motor

H 288 B232 en L742 + ( 40cm fietsendrager)

Is dit te doen met de ze camper?
Ik zie namelijk verschillende camperplaatsen tot max 7m

Wie heeft hier ervaring mee?

Groet Hans van Nieuwenhuijzen
metatoon
Berichten: 9689
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Napoleon-route



Bericht door metatoon »

Er zijn diverse napoleon route's !!!!
Handig om te melden welke je op het oog hebt.

Gr.Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31963
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Napoleon-route



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
HansvN
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 20 dec 2021, 20:25

Re: Napoleon-route



Bericht door HansvN »

Hoi Toon,

Ik bedoel de Route Napoleon van Cannes naar Grenoble.
Sory ik wist niet dat er meerdere waren.

Gr. Hans
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Napoleon-route



Bericht door Aloys »

Geen probleem.
Ik heb 'm ook eens gedaan met een oud VW-busje met zo'n 50PK dieseltje zoals die ook in oude Golfjes voorkwamen. Het eerste deel, vanaf Grenoble, kent een lange, steile helling. Met amper 30km/uur kwamen wij ook boven, in de tweede versnelling! :D

Ik durfde onderweg niet even te stoppen om de rest er langs te laten, want ik was bang dat ik dan het resterende deel in de eerste versnelling zou moeten doen.

Iedereen gaat daar langs met zijn camper, tegenwoordig.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Napoleon-route



Bericht door beatrix18 »

De mogelijkheid van een route wordt niet altijd bepaald door de gegevens van het voertuig.
Soms namelijk ook door het persoon/de personen er in.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
noneku
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:07
Locatie: Limburg

Re: Napoleon-route



Bericht door noneku »

Geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8257
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Napoleon-route



Bericht door hurktoilet »

@Hans; ik lees twee vragen in je bericht
- kan de motor van mijn camper dat aan? ja dat kan ie, is hier boven al opgemerkt. Kans is groot dat je niet zo hard zal kunnen als je wilt omdat een vrachtwagen meer moeite met de helling heeft dan jij. En inhalen kun je vergeten.
- Zijn er langs de route camperplaatsen waar de plekken groot genoeg zijn voor mijn camper? jazeker. Kijk maar op campercontact.com en park4night.com. Kijk bijvoorbeeld tussen Grenoble en Gap op de zijwegen naar het oosten, dan kom je in het schitterende Parc National des Ecrins.
Nog één opmerking (de trouwe lezers kennen 'm van mij): in zuidelijke richting ondervind je geen problemen. In noordelijke richting stuit je tussen Gap en Grenoble op een hoogtebalk, die op 2,60 meter ligt. Voor jou te laag. Kies daar de rijstrook voor lokaal verkeer, en druk op de serviceknop. Men zal je doorlaten, want je bent geen touringcar of truck. Maar pas op: die balk ligt er omdat aan het einde van de pittige afdaling een scherpe bocht naar rechts ligt. Daar zijn meerdere dramatische ongelukken gebeurd met bussen, die door oververhitte remmen rechtdoor het ravijn in schoten. Rem dus af op de motor en houd je snelheid laag, neem een pauze als je je remmen gaat ruiken.
@Metatoon: ik ken in Frankrijk twee Routes Napoleon: de route die hij echt gelopen heeft maar met de auto niet te doen is, en de toeristische variant (N85) die wel met de auto kan. Dat is de route die Napoleon volgde toen hij na zijn verbanning naar Elba nog een poging waagde. Andere routes ken ik niet, maar ik leer graag bij.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
HansvN
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 20 dec 2021, 20:25

Re: Route Napoleon



Bericht door HansvN »

@Peter,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Daar ben ik heel blij mee.

Gr, Hans
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland

Re: Route Napoleon



Bericht door Abe »

Je kunt ook (als je van zuid naar noord rijdt) bij La Mure linksaf de D 529 op gaan richting Grenoble. Dan kom je bij Grenoble weer op de Route Napoleon maar hoef je die hele lange steile helling (vaak 12%) niet af.

Ikzelf heb 2 keer die originele "afdaling" gedaan (1 keer omdat ik niet beter wist en 1 keer omdat ik de afslag had gemist) maar was beide keren blij dat ik beneden was. En dat heeft niet te maken met mijn bergrijd ervaring maar meer met het feit dat de meeste campers niet gemaakt zijn voor dergelijke afdalingen. Te zwaar, te lichte remmen, te weinig tegencompressie op de motor (een motorrem zou uitkomst bieden :wink: )
Groeten Abe
Afbeelding
Geert505
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 16:43
Locatie: Zuid limburg

Re: Route Napoleon



Bericht door Geert505 »

Hebben eind september de terugreis via deze route gereden en heel goed te doen. Moesten dus van zuid naar noord en vanaf Digne les Bains de route opgepikt. We hadden tijd tekort om nog wat aftakkingen richting de bergen te nemen maar we gaan zeker nog terug. Lekker ontbeten bij Chauffayer bij een mooi kerkje met mooi uitzicht over de bergen. Zou ik ook wel overnachten zo mooi en rustig. Overnacht op camperplaats Corps. Leuk oud dorpje waar we lekker gewandeld hebben naar het meer lac De Sautet. Echt heel mooi.
Plaats reactie