Welke DC/DC lader gebruiken?
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
De vraag (geïsoleerd of niet) is aan het begin al beantwoord. De rest is "ter leering ende vermaeck ".
Peter
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Zojuist even getest op een 150A BMS
Default: 160A charge / discharge, voor 32 sec toegestaan, recovery op 10 sec
Ter test op 50A ingesteld en een 60A lader eraan gehangen.
- BMS begint netjes te laden (58A)
- Na 32 sec (charge) over current protect, BMS blokkeert het laden
- Na 10 sec (release) hervat het laden (met 58A), voor 32 sec, en repeat
Dus ook bij de 150A BMS: on/off, geen current limiting.
Opm: Die 31 graden van de BMS komt doordat ik die accu net ervoor met goed 95A een eind leeggetrokken had voor deze test
- Bijlagen
-
- EB0DFAD2-EE72-46DA-B8AF-1BE77B1CD134.jpeg (114.54 KiB) 508 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
en hier kun je dus je dynamo mee ontlasten want je kunt de duty cycle van de dynamo belasting kiezen. De dynamo wordt dus zo maar voor 75% van de tijd met 60A belast. dat komt dus overeen met 0.75 X 60A = 45A gemiddelde belasting. Want 25% van de tijd hoeft hij de 60A niet te leveren.
dat is waar de discussie over begon, de dynamo niet kapot maken doordat deze te warm wordt
dat is waar de discussie over begon, de dynamo niet kapot maken doordat deze te warm wordt
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Klopt, met de tijdsvertraging en release zou je kunnen spelen om zo een soort van duty cycle te creeren en alleen bij een lagere dan de ingestelde stroom te laden. Maar persoonlijk vind ik dat wel een hele 'vieze' manier van reguleren
Zelf vind ik dat de beveiligingen in een BMS de 'last resort' moeten zijn, en niet bedoeld zijn om continue te triggeren.
Overigens moet je wel redelijke kabels hebben wil je serieuze stromen laten lopen. Vaak is dat al de beperkende faktor.
Daarnaast zorgt zo'n BMS op die manier nog altijd niet voor enige vorm van een laadprofiel
Als de accu eenmaal vol is, zal de stroom afnemen en dus onder de afschakellimiet blijven van de BMS. De accu wordt dan dus, zolang de dynamo draait, op 14+V gehouden. Dat wil je simpelweg niet bij een lithium accu. Vol = vol, en stoppen met laden.
Lange tijd op 14+ houden is slecht voor de levensduur (hoeveel slecht kun je nog wat van vinden, maar feit is: het is niet de bedoeling bij lithium).
In theorie kun je door een lithium extreem lang op 14+V te houden de accu ook gewoon overladen, zelfs met een celspanning onder de 3.65V
Zelf vind ik dat de beveiligingen in een BMS de 'last resort' moeten zijn, en niet bedoeld zijn om continue te triggeren.
Overigens moet je wel redelijke kabels hebben wil je serieuze stromen laten lopen. Vaak is dat al de beperkende faktor.
Daarnaast zorgt zo'n BMS op die manier nog altijd niet voor enige vorm van een laadprofiel
Als de accu eenmaal vol is, zal de stroom afnemen en dus onder de afschakellimiet blijven van de BMS. De accu wordt dan dus, zolang de dynamo draait, op 14+V gehouden. Dat wil je simpelweg niet bij een lithium accu. Vol = vol, en stoppen met laden.
Lange tijd op 14+ houden is slecht voor de levensduur (hoeveel slecht kun je nog wat van vinden, maar feit is: het is niet de bedoeling bij lithium).
In theorie kun je door een lithium extreem lang op 14+V te houden de accu ook gewoon overladen, zelfs met een celspanning onder de 3.65V
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
volgens mij gebeurd dat laatste niet want de bms zal de accu daarvoor beschermen. vol is vol geld ook voor de bms
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Zoals DJSmiley al heeft uitgelegd: De BMS schakelt pas uit als het fout dreigt te gaan. B.V als een cel een te hoge spanning heeft. Niet als de accu gedurende een lange tijd met een kleine stroom wordt overladen. Hij gaat niet meteen kapot, maar de levensduur wordt wel korter. Dus vooral bij panelen en dagelijks gebruik kan dit fout gaan.
Maar ik vraag me af of het de moeite is nu er best wel betaalbare DC-DC converters zijn met grote vermogens. Vaak heb je tijdens het rijden meer behoefte aan hoge stromen dan als je aan de paal staat, want dan heb je vaak wat meer tijd.
Bij het laden van een fietsaccu wil je misschien geen energie verspillen als je vrij staat en het alleen van je panelen moet hebben. Tijdens het rijden heb je meestal meer energie tot je beschikking. Ik heb een keer een relais schakeling verzonnen voor het geval je al een omvormer en een 230V lader hebt en alles automatisch wil laten schakelen: viewtopic.php?p=1979793#p1979793
Maar ik vraag me af of het de moeite is nu er best wel betaalbare DC-DC converters zijn met grote vermogens. Vaak heb je tijdens het rijden meer behoefte aan hoge stromen dan als je aan de paal staat, want dan heb je vaak wat meer tijd.
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Bij vergroten power kom je dan weer in die gevarenzone van wat de dynamo continu kan leveren. Zeker tijdens rijden met verlichting en ventilator aan.
Ik hou het bij 30A max. Is meer dan genoeg voor de dynamo van de oude Ducato 230
Ik hou het bij 30A max. Is meer dan genoeg voor de dynamo van de oude Ducato 230
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
De DC/DC lader is ook gemonteerd.
Ingesteld op de waarde die volgens de specs van Lifepo4 accu vereist zijn en klaar.
Maar wat me tegen valt is de temperatuur van dit apparaat.
Ik ben gisteren even gaan rijden met een accu lading van 60%.
Via de app zie ik dat er 29.5 Amp bijgeladen wordt bij een 13.7 volt.
Maar na een kwartier zakt het amperage naar rond de 25.
Terug thuis even de DC/DC lader bevoeld.
Dat doe je geen 2e keer want deze was goed warm.
De infrarood meter er bij en ik meet 57.6 gr C.
Die hoge apparaat temperatuur valt me tegen.
De lader zit in een goed geventileerde opstelling waar het maar een graad of 10 is dus daar mag het niet aan liggen.
Ben benieuwd hoever de laadstroom terug loopt als het echt een zomerse temperatuur wordt.
Ingesteld op de waarde die volgens de specs van Lifepo4 accu vereist zijn en klaar.
Maar wat me tegen valt is de temperatuur van dit apparaat.
Ik ben gisteren even gaan rijden met een accu lading van 60%.
Via de app zie ik dat er 29.5 Amp bijgeladen wordt bij een 13.7 volt.
Maar na een kwartier zakt het amperage naar rond de 25.
Terug thuis even de DC/DC lader bevoeld.
Dat doe je geen 2e keer want deze was goed warm.
De infrarood meter er bij en ik meet 57.6 gr C.
Die hoge apparaat temperatuur valt me tegen.
De lader zit in een goed geventileerde opstelling waar het maar een graad of 10 is dus daar mag het niet aan liggen.
Ben benieuwd hoever de laadstroom terug loopt als het echt een zomerse temperatuur wordt.
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
De Victrons worden idd erg warm.
Overigens is die 30A laadstroom niet in de praktijk. In de datasheet staat 360W bij 40 graden.
De DC levert geen 30A, maar 360W. De werkelijke stroom is dus afhankelijk van de spanning maar in de meeste gevallen lager dan 30A
Een LFP accu zit snel op de 13.3V en dan blijft er dus 'maar' 27A over. En bij een hogere temperatuur zal dat nog iets lager zijn.
Ik zou zelf een 80mm fan ofzo monteren aan de achterzijde zodat er geforceerde koeling is.
Overigens is die 30A laadstroom niet in de praktijk. In de datasheet staat 360W bij 40 graden.
De DC levert geen 30A, maar 360W. De werkelijke stroom is dus afhankelijk van de spanning maar in de meeste gevallen lager dan 30A
Een LFP accu zit snel op de 13.3V en dan blijft er dus 'maar' 27A over. En bij een hogere temperatuur zal dat nog iets lager zijn.
Ik zou zelf een 80mm fan ofzo monteren aan de achterzijde zodat er geforceerde koeling is.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Daar ben ik ook voor gewaarschuwd en is zeker een punt van aandacht bij montage!
Dat is exact wat ik van plan ben
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Wat betekent +55°C (vermindert 3% per °C boven 40°C)?
Dat de max iets van 45 °C is? Indien ja, waarom zeggen ze dat dan niet meteen?
47°C verhoging is best veel. Als het binnen 30°C zou zijn, kan je nog maar met weinig stroom laden. Waarom zit er dan niet standaard een fan in? Een 12V/230V omvormer heeft dat meestal standaard.
Dat de max iets van 45 °C is? Indien ja, waarom zeggen ze dat dan niet meteen?
47°C verhoging is best veel. Als het binnen 30°C zou zijn, kan je nog maar met weinig stroom laden. Waarom zit er dan niet standaard een fan in? Een 12V/230V omvormer heeft dat meestal standaard.
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Dan ben ik beter uit met de 30A Victron 230V lader met ingebouwde fan, die ik als booster gebruik. Regelt niet terug bij 30 graden in de camper.
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
De Victron heb ik al wel eens 37 Amp zien laden.
Indien hij 55 graden wordt schakelt hij terug naar 15 Amp laden.
Als je een TS 800c gebruikt wordt die niet zo warm en is 50 Amp.
Maar daar is het prijskaartje wat anders.
Indien hij 55 graden wordt schakelt hij terug naar 15 Amp laden.
Als je een TS 800c gebruikt wordt die niet zo warm en is 50 Amp.
Maar daar is het prijskaartje wat anders.