Welke DC/DC lader gebruiken?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door myway »

Dat zal een 23 graden zijn geweest.
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Re: Welke DC/DC lader gebruiken.



Bericht door Markdjong »

DJSmiley schreef:
za 18 dec 2021, 17:23
En dan kom je dus weer op de al vaker gevoerde discussie: Is een laadbooster nodig voor lithium als je geen slimme dynamo hebt.

Samenvatting:
Feit:
LFP kan idd de dynamo overbelasten, als er nagenoeg geen kabelverliezen zijn.
Praktijk gebeurt dit nauwelijks, want de kabelweerstand tussen start- en hhaccu vormen een beperking waardoor de stroom zelden >50A komt, pas als je hele dikke kabels hebt liggen.

De noodzaak? Daar heb je 2 kampen in. En daar mag iedereen zn eigen keuzes in maken.
Zonder booster zal de LFP gewoon prima laden. Hoe snel? Afhankelijk van de kabeldiameter. Praktijk zijn er genoeg mensen die naar volle tevredenheid dit hebben werken.

Met booster heb je het voordeel dat je netjes volgens een LFP profiel kan laden. Dus accu vol, over naar een lagere floatspanning of stoppen met laden (afhankelijk van de settings).
Zonder die booster houd je de accu continue op een hoge spanning, wat ten koste van de levensduur gaat. (Theoretisch). Praktijkverhalen van een vroegtijdig overleden LFP ken ik nog niet, maar dat zal pas op de lange termijn kunnen gaan spelen.
En met de booster weet je de stromen. Zonder booster wordt het meten en heb je dus variabelen die bepalen wat er exact gebeurt.

Ik ben persoonlijk voorstander van een booster, puur om de controle die het bied en het laadprofiel. Maar het kost wel euro's en kan potentieel defect. Er zijn zoals gezegd ook genoeg mensen die het zonder booster met volle tevredenheid hebben draaien. Maak dus je eigen keuze.
Zolang je altijd maar correct afzekert.

Ik zit met dezelfde vraag, maar ik begrijp niet helemaal wat er bedoeld wordt met een booster? Zou je dit kunnen uitleggen? Is dit een apart onderdeel dat ik moet aanschaffen?

mvg
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door Kroppie »

een booster is simpel gezegd een apparaat wat de spanning en het vermogen van de dynamo aanpast aan de waardes van de accu, een booster zal je apart moeten aanschaffen en in het elektrische systeem moeten inpassen, en het vermogen van wat de booster max kan leveren zal redelijk in overeenstemming met het vermogen van de dynamo en de capaciteit van de accu moeten zijn.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door myway »

Vraag aan Mark is, heb je wel of geen intelligente dynamo.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door jan- »

Een laadbooster is dus het zelfde als een DC-DC lader, waar dit topic over is begonnen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door Markdjong »

Ah duidelijk Jan, dat vermoeden had ik.
Ik heb een ducato 2.3 uit 2015, euro 5. Een slimme dynamo denk ik dus
Ik heb nu de Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A (360W) niet-geïsoleerd op mijn lijst staan, ik begrijp dat je dus geen extra boosters nodig bent.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door Peter LMC »

Mooi laten staan want dat is de goede. :wink:
Prachtig instelbaar via de app.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door Peter LMC »

Zelf heb ik dus deze Victron er tussen gebouwd.
Werkt prima en als je de werking en instellingen eenmaal snapt dan wil je geen scheidings relais of zo meer.
https://www.victronenergy.nl/dc-dc-conv ... n-isolated
Ik heb even een afbeelding erbij gezocht die klopt.
Je ziet dikwijls een verkeerde afbeelding bij de internet aanbieders staan.

Maar nu nog een vraag hierover waar ik het antwoord niet van kan vinden of kan bedenken.
Bij mijn Lifipo4 accu heb ik aan de min/massa zijde een hoofd/massa schakelaar er tussen zitten.
Wat nu als ik vergeet om deze aan te zetten en ik start de motor :?:
Gaat er dan iets fout bij/in deze Vitron lader :?:
Ik denk zelf dat er niets gebeurt want er is gewoon geen HH accu aangesloten.
Of ehh :eh: ja toch wel want dan gaat mijn gehele boordnet werken ( van het HH gedeelte) omdat er dan een stroomkring/voeding is via deze DC/DC lader.

Of de motor loopt en er wordt bijgeladen en deze massa schakelaar verbreekt de verbinding.
Wat dan :?: Is dan de dc/dc lader stuk of is deze er tegen beveiligd :?:
Wie heeft dit eens meegemaakt. :?:
Probeer het en je weet het zeggen ze 8-)
Maar ik wil niet dat er wat van de boord elektronica stuk gaat dus we proberen het maar niet. :wave:
Snap je het nog. :wtf:
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door amigob2 »

Bij Lifepo laders verwacht ik niet dat hij aan gaat. Die lifepo lader kijken eerst of de spanning hoog genoeg ( veilig ) is om te laden.
Is een soort beveiliging om niet te gaan laden als er een kapotte accu aanhangt. Dat is namelijk een oorzaak van brand.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door DJSmiley »

Zelf niet getest, maar ik gok dat ie gewoon aan gaat en als voeding zal functioneren.
Hetzelfde geld overigens met bv een solar controller. Die zal ook gewoon spanning leveren op het ingestelde voltage.

Dat hoeft geen probleem te zijn overigens, want hoger dan de ingestelde absorbtiespanning zal die nooit worden.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ik kan me ook voorstellen dat het wenselijk/zinvol is om de Victron DC-DC-lader niet continue in de laadmodus te hebben, bijv. als de HH-accu al volledig geladen is en er dan met een schakelaar afgeschakeld kan worden. Dus Startaccu ----> schakelaar ----> DC-DC-lader ----> HH-accu. Of is dat zinloos?
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door Peter LMC »

Er zijn vele instellingen in dit apparaat voor de diverse type accu's.
Zo ook voor lifipo4 accu's en voor meerdere loodzuur accu type's.
Zelf heb ik hiervoor de instellingen die Liontron, voor mijn accu, aanbeveelt ingevoerd.
Gaat zo simpel als wat. :D
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door myway »

Markdjong schreef:Ah duidelijk Jan, dat vermoeden had ik.
Ik heb een ducato 2.3 uit 2015, euro 5. Een slimme dynamo denk ik dus
Ik heb nu de Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A (360W) niet-geïsoleerd op mijn lijst staan, ik begrijp dat je dus geen extra boosters nodig bent.
Daar zit geen intelligente dynamo op.
Fiat deed het met sjoemel software.
Dus als je geen lithium accu hebt is het niet nodig.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door myway »

evdoetelaar+larana schreef:Ik kan me ook voorstellen dat het wenselijk/zinvol is om de Victron DC-DC-lader niet continue in de laadmodus te hebben, bijv. als de HH-accu al volledig geladen is en er dan met een schakelaar afgeschakeld kan worden. Dus Startaccu ----> schakelaar ----> DC-DC-lader ----> HH-accu. Of is dat zinloos?
Lijkt mij vrij zinloos.
Als de te laden accu vol is zal de lader naar druppelladen gaan.
Er zit een groen blokje op die je kunt gebruiken om hem met een schakelaartje handmatig uit te zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie