Welke DC/DC lader gebruiken?
Re: Welke DC/DC lader gebruiken.
DJSmiley schreef: ↑za 18 dec 2021, 17:23En dan kom je dus weer op de al vaker gevoerde discussie: Is een laadbooster nodig voor lithium als je geen slimme dynamo hebt.
Samenvatting:
Feit:
LFP kan idd de dynamo overbelasten, als er nagenoeg geen kabelverliezen zijn.
Praktijk gebeurt dit nauwelijks, want de kabelweerstand tussen start- en hhaccu vormen een beperking waardoor de stroom zelden >50A komt, pas als je hele dikke kabels hebt liggen.
De noodzaak? Daar heb je 2 kampen in. En daar mag iedereen zn eigen keuzes in maken.
Zonder booster zal de LFP gewoon prima laden. Hoe snel? Afhankelijk van de kabeldiameter. Praktijk zijn er genoeg mensen die naar volle tevredenheid dit hebben werken.
Met booster heb je het voordeel dat je netjes volgens een LFP profiel kan laden. Dus accu vol, over naar een lagere floatspanning of stoppen met laden (afhankelijk van de settings).
Zonder die booster houd je de accu continue op een hoge spanning, wat ten koste van de levensduur gaat. (Theoretisch). Praktijkverhalen van een vroegtijdig overleden LFP ken ik nog niet, maar dat zal pas op de lange termijn kunnen gaan spelen.
En met de booster weet je de stromen. Zonder booster wordt het meten en heb je dus variabelen die bepalen wat er exact gebeurt.
Ik ben persoonlijk voorstander van een booster, puur om de controle die het bied en het laadprofiel. Maar het kost wel euro's en kan potentieel defect. Er zijn zoals gezegd ook genoeg mensen die het zonder booster met volle tevredenheid hebben draaien. Maak dus je eigen keuze.
Zolang je altijd maar correct afzekert.
Ik zit met dezelfde vraag, maar ik begrijp niet helemaal wat er bedoeld wordt met een booster? Zou je dit kunnen uitleggen? Is dit een apart onderdeel dat ik moet aanschaffen?
mvg
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
een booster is simpel gezegd een apparaat wat de spanning en het vermogen van de dynamo aanpast aan de waardes van de accu, een booster zal je apart moeten aanschaffen en in het elektrische systeem moeten inpassen, en het vermogen van wat de booster max kan leveren zal redelijk in overeenstemming met het vermogen van de dynamo en de capaciteit van de accu moeten zijn.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Een laadbooster is dus het zelfde als een DC-DC lader, waar dit topic over is begonnen.
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Ah duidelijk Jan, dat vermoeden had ik.
Ik heb een ducato 2.3 uit 2015, euro 5. Een slimme dynamo denk ik dus
Ik heb nu de Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A (360W) niet-geïsoleerd op mijn lijst staan, ik begrijp dat je dus geen extra boosters nodig bent.
Ik heb een ducato 2.3 uit 2015, euro 5. Een slimme dynamo denk ik dus
Ik heb nu de Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A (360W) niet-geïsoleerd op mijn lijst staan, ik begrijp dat je dus geen extra boosters nodig bent.
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Mooi laten staan want dat is de goede.
Prachtig instelbaar via de app.
Prachtig instelbaar via de app.
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Zelf heb ik dus deze Victron er tussen gebouwd.
Werkt prima en als je de werking en instellingen eenmaal snapt dan wil je geen scheidings relais of zo meer.
https://www.victronenergy.nl/dc-dc-conv ... n-isolated
Ik heb even een afbeelding erbij gezocht die klopt.
Je ziet dikwijls een verkeerde afbeelding bij de internet aanbieders staan.
Maar nu nog een vraag hierover waar ik het antwoord niet van kan vinden of kan bedenken.
Bij mijn Lifipo4 accu heb ik aan de min/massa zijde een hoofd/massa schakelaar er tussen zitten.
Wat nu als ik vergeet om deze aan te zetten en ik start de motor
Gaat er dan iets fout bij/in deze Vitron lader
Ik denk zelf dat er niets gebeurt want er is gewoon geen HH accu aangesloten.
Of ehh ja toch wel want dan gaat mijn gehele boordnet werken ( van het HH gedeelte) omdat er dan een stroomkring/voeding is via deze DC/DC lader.
Of de motor loopt en er wordt bijgeladen en deze massa schakelaar verbreekt de verbinding.
Wat dan Is dan de dc/dc lader stuk of is deze er tegen beveiligd
Wie heeft dit eens meegemaakt.
Probeer het en je weet het zeggen ze
Maar ik wil niet dat er wat van de boord elektronica stuk gaat dus we proberen het maar niet.
Snap je het nog.
Werkt prima en als je de werking en instellingen eenmaal snapt dan wil je geen scheidings relais of zo meer.
https://www.victronenergy.nl/dc-dc-conv ... n-isolated
Ik heb even een afbeelding erbij gezocht die klopt.
Je ziet dikwijls een verkeerde afbeelding bij de internet aanbieders staan.
Maar nu nog een vraag hierover waar ik het antwoord niet van kan vinden of kan bedenken.
Bij mijn Lifipo4 accu heb ik aan de min/massa zijde een hoofd/massa schakelaar er tussen zitten.
Wat nu als ik vergeet om deze aan te zetten en ik start de motor
Gaat er dan iets fout bij/in deze Vitron lader
Ik denk zelf dat er niets gebeurt want er is gewoon geen HH accu aangesloten.
Of ehh ja toch wel want dan gaat mijn gehele boordnet werken ( van het HH gedeelte) omdat er dan een stroomkring/voeding is via deze DC/DC lader.
Of de motor loopt en er wordt bijgeladen en deze massa schakelaar verbreekt de verbinding.
Wat dan Is dan de dc/dc lader stuk of is deze er tegen beveiligd
Wie heeft dit eens meegemaakt.
Probeer het en je weet het zeggen ze
Maar ik wil niet dat er wat van de boord elektronica stuk gaat dus we proberen het maar niet.
Snap je het nog.
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Bij Lifepo laders verwacht ik niet dat hij aan gaat. Die lifepo lader kijken eerst of de spanning hoog genoeg ( veilig ) is om te laden.
Is een soort beveiliging om niet te gaan laden als er een kapotte accu aanhangt. Dat is namelijk een oorzaak van brand.
Is een soort beveiliging om niet te gaan laden als er een kapotte accu aanhangt. Dat is namelijk een oorzaak van brand.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Zelf niet getest, maar ik gok dat ie gewoon aan gaat en als voeding zal functioneren.
Hetzelfde geld overigens met bv een solar controller. Die zal ook gewoon spanning leveren op het ingestelde voltage.
Dat hoeft geen probleem te zijn overigens, want hoger dan de ingestelde absorbtiespanning zal die nooit worden.
Hetzelfde geld overigens met bv een solar controller. Die zal ook gewoon spanning leveren op het ingestelde voltage.
Dat hoeft geen probleem te zijn overigens, want hoger dan de ingestelde absorbtiespanning zal die nooit worden.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- evdoetelaar+larana
- Berichten: 6772
- Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
- Locatie: Schijndel
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Ik kan me ook voorstellen dat het wenselijk/zinvol is om de Victron DC-DC-lader niet continue in de laadmodus te hebben, bijv. als de HH-accu al volledig geladen is en er dan met een schakelaar afgeschakeld kan worden. Dus Startaccu ----> schakelaar ----> DC-DC-lader ----> HH-accu. Of is dat zinloos?
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Er zijn vele instellingen in dit apparaat voor de diverse type accu's.
Zo ook voor lifipo4 accu's en voor meerdere loodzuur accu type's.
Zelf heb ik hiervoor de instellingen die Liontron, voor mijn accu, aanbeveelt ingevoerd.
Gaat zo simpel als wat.
Zo ook voor lifipo4 accu's en voor meerdere loodzuur accu type's.
Zelf heb ik hiervoor de instellingen die Liontron, voor mijn accu, aanbeveelt ingevoerd.
Gaat zo simpel als wat.
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Daar zit geen intelligente dynamo op.Markdjong schreef:Ah duidelijk Jan, dat vermoeden had ik.
Ik heb een ducato 2.3 uit 2015, euro 5. Een slimme dynamo denk ik dus
Ik heb nu de Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A (360W) niet-geïsoleerd op mijn lijst staan, ik begrijp dat je dus geen extra boosters nodig bent.
Fiat deed het met sjoemel software.
Dus als je geen lithium accu hebt is het niet nodig.
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Lijkt mij vrij zinloos.evdoetelaar+larana schreef:Ik kan me ook voorstellen dat het wenselijk/zinvol is om de Victron DC-DC-lader niet continue in de laadmodus te hebben, bijv. als de HH-accu al volledig geladen is en er dan met een schakelaar afgeschakeld kan worden. Dus Startaccu ----> schakelaar ----> DC-DC-lader ----> HH-accu. Of is dat zinloos?
Als de te laden accu vol is zal de lader naar druppelladen gaan.
Er zit een groen blokje op die je kunt gebruiken om hem met een schakelaartje handmatig uit te zetten.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk