Welke DC/DC lader gebruiken?
- Peter LMC
- Berichten: 10158
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Welke DC/DC lader gebruiken?
Ik ben aan het kijken welke DC/DC lader ik het beste kan gebruiken
voor mijn ombouw naar een Lifepo4 accu in mijn Sprinter 312 met 110 Amp dynamo.
Welke accu het wordt dat heb ik al besloten.
Dat wordt een Liontron 200 AH in Artic uitvoering.
Deze dus.
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/accus- ... 0-20000080
Nu wil ik er een Victron DC DC lader tussen zetten en vind 2 verschillende uitvoeringen.
Een geïsoleerde en een ongeïsoleerde.
Maakt het iets uit welke ik er tussen zet in mijn geval.
Ik heb al, via de zoekfunctie een paar topics gevonden die hier over gaan maar die zijn al wat ouder.
Het gaat tussen deze 2.
Niet geïsoleerd;
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/laden- ... 5-10000145
En de geïsoleerde;
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/laden- ... 3-10000145
Graag even de mening, van de forum techneuten, zonder in lange discussie te gaan.
Zijn er nog vragen dan hoor ik die graag.
voor mijn ombouw naar een Lifepo4 accu in mijn Sprinter 312 met 110 Amp dynamo.
Welke accu het wordt dat heb ik al besloten.
Dat wordt een Liontron 200 AH in Artic uitvoering.
Deze dus.
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/accus- ... 0-20000080
Nu wil ik er een Victron DC DC lader tussen zetten en vind 2 verschillende uitvoeringen.
Een geïsoleerde en een ongeïsoleerde.
Maakt het iets uit welke ik er tussen zet in mijn geval.
Ik heb al, via de zoekfunctie een paar topics gevonden die hier over gaan maar die zijn al wat ouder.
Het gaat tussen deze 2.
Niet geïsoleerd;
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/laden- ... 5-10000145
En de geïsoleerde;
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/laden- ... 3-10000145
Graag even de mening, van de forum techneuten, zonder in lange discussie te gaan.
Zijn er nog vragen dan hoor ik die graag.
Re: Welke DC/DC lader gebruiken.
Geisoleerde is nodig als je een gescheiden massa hebt.
Als de HH accu aan het chassis zit en dus niet gescheiden is kan de niet-geisoleerde net zo goed. De geisoleerde kan ook, maar dat voegt, behalve een hogere prijs, niets toe: Hij zal dan exact gelijk aan een niet-geisoleerde werken.
Opm: de Victron DC-DC laders worden wel vrij warm, zorg voor voldoende vrije ruimte (boven/onder) zodat er ventilatie is.
Als de HH accu aan het chassis zit en dus niet gescheiden is kan de niet-geisoleerde net zo goed. De geisoleerde kan ook, maar dat voegt, behalve een hogere prijs, niets toe: Hij zal dan exact gelijk aan een niet-geisoleerde werken.
Opm: de Victron DC-DC laders worden wel vrij warm, zorg voor voldoende vrije ruimte (boven/onder) zodat er ventilatie is.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Welke DC/DC lader gebruiken.
Volgens mij heeft de Sprinter 312 geen linbus dynamo, en dan vraag ik mij af waarom je een
DC/DC lader wilt plaatsen ?
DC/DC lader wilt plaatsen ?
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
- Peter LMC
- Berichten: 10158
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Welke DC/DC lader gebruiken.
En dan kom je dus weer op de al vaker gevoerde discussie: Is een laadbooster nodig voor lithium als je geen slimme dynamo hebt.
Samenvatting:
Feit:
LFP kan idd de dynamo overbelasten, als er nagenoeg geen kabelverliezen zijn.
Praktijk gebeurt dit nauwelijks, want de kabelweerstand tussen start- en hhaccu vormen een beperking waardoor de stroom zelden >50A komt, pas als je hele dikke kabels hebt liggen.
De noodzaak? Daar heb je 2 kampen in. En daar mag iedereen zn eigen keuzes in maken.
Zonder booster zal de LFP gewoon prima laden. Hoe snel? Afhankelijk van de kabeldiameter. Praktijk zijn er genoeg mensen die naar volle tevredenheid dit hebben werken.
Met booster heb je het voordeel dat je netjes volgens een LFP profiel kan laden. Dus accu vol, over naar een lagere floatspanning of stoppen met laden (afhankelijk van de settings).
Zonder die booster houd je de accu continue op een hoge spanning, wat ten koste van de levensduur gaat. (Theoretisch). Praktijkverhalen van een vroegtijdig overleden LFP ken ik nog niet, maar dat zal pas op de lange termijn kunnen gaan spelen.
En met de booster weet je de stromen. Zonder booster wordt het meten en heb je dus variabelen die bepalen wat er exact gebeurt.
Ik ben persoonlijk voorstander van een booster, puur om de controle die het bied en het laadprofiel. Maar het kost wel euro's en kan potentieel defect. Er zijn zoals gezegd ook genoeg mensen die het zonder booster met volle tevredenheid hebben draaien. Maak dus je eigen keuze.
Zolang je altijd maar correct afzekert.
Samenvatting:
Feit:
LFP kan idd de dynamo overbelasten, als er nagenoeg geen kabelverliezen zijn.
Praktijk gebeurt dit nauwelijks, want de kabelweerstand tussen start- en hhaccu vormen een beperking waardoor de stroom zelden >50A komt, pas als je hele dikke kabels hebt liggen.
De noodzaak? Daar heb je 2 kampen in. En daar mag iedereen zn eigen keuzes in maken.
Zonder booster zal de LFP gewoon prima laden. Hoe snel? Afhankelijk van de kabeldiameter. Praktijk zijn er genoeg mensen die naar volle tevredenheid dit hebben werken.
Met booster heb je het voordeel dat je netjes volgens een LFP profiel kan laden. Dus accu vol, over naar een lagere floatspanning of stoppen met laden (afhankelijk van de settings).
Zonder die booster houd je de accu continue op een hoge spanning, wat ten koste van de levensduur gaat. (Theoretisch). Praktijkverhalen van een vroegtijdig overleden LFP ken ik nog niet, maar dat zal pas op de lange termijn kunnen gaan spelen.
En met de booster weet je de stromen. Zonder booster wordt het meten en heb je dus variabelen die bepalen wat er exact gebeurt.
Ik ben persoonlijk voorstander van een booster, puur om de controle die het bied en het laadprofiel. Maar het kost wel euro's en kan potentieel defect. Er zijn zoals gezegd ook genoeg mensen die het zonder booster met volle tevredenheid hebben draaien. Maak dus je eigen keuze.
Zolang je altijd maar correct afzekert.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- Peter LMC
- Berichten: 10158
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Welke DC/DC lader gebruiken.
Inderdaad en dat is mijn gedachte ook.
Ik zie bij mijn loodzuur accu soms laadstromen van wel 80 tot 100 amp voorbij komen
en dat wil ik bij deze lifipo4 accu voorkomen.
Gewoon netjes laden volgens de richtlijnen voor deze lifipo4 accu.
Dat verlengt ook nog eens de levensduur hiervan.
Ik zie bij mijn loodzuur accu soms laadstromen van wel 80 tot 100 amp voorbij komen
en dat wil ik bij deze lifipo4 accu voorkomen.
Gewoon netjes laden volgens de richtlijnen voor deze lifipo4 accu.
Dat verlengt ook nog eens de levensduur hiervan.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Welke DC/DC lader gebruiken.
Voorzichtigheid is de moeder van de porcelijnkast.
Booster dus
Of...
Autoaccu => Omvormer + lader => huishoudaccu
Voordeel, lader heb je (misschien) toch en dunnere bekabeling
Maar in elk geval niet betrouwen op ''ik heb gelezen dat het kan'' en ''x y en z doen het ook zo''
Booster dus
Of...
Autoaccu => Omvormer + lader => huishoudaccu
Voordeel, lader heb je (misschien) toch en dunnere bekabeling
Maar in elk geval niet betrouwen op ''ik heb gelezen dat het kan'' en ''x y en z doen het ook zo''
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Welke DC/DC lader gebruiken.
Ik heb gekozen voor de geïsoleerde versie, omdat je daarmee flexibel bent. Als het nu niet nodig is, dan mogelijk wel in de volgende camper. Voor de prijs hoefde ik het niet te laten, want afgelopen week voor €245 gekocht bij Bluepowershop. Daar kost hij nu echter weer €266 zie ik.
Bij montage wordt het nog wel een uitdaging om een plek te vinden waar de booster veilig de warmte goed kwijt kan
Dit is een interessante video: https://youtu.be/dtUtyYMSkXY
Bij montage wordt het nog wel een uitdaging om een plek te vinden waar de booster veilig de warmte goed kwijt kan
Dit is een interessante video: https://youtu.be/dtUtyYMSkXY
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Welke DC/DC lader gebruiken.
Geisoleerd is een gescheiden massa. Dus dat je bus-electronica niet de zelfde massa heeft als je huishoud-accu en electronica. Dit werkt alleen als huishoud-apparatuur nooit een contact maakt met een chassis-massa.
Persoonlijk zie ik de toegevoegde waarde er niet van in. Tenzij je een oud voertuig waar er 12v op je frame staat en de massa je standaard-schakeldraad is.
Persoonlijk zie ik de toegevoegde waarde er niet van in. Tenzij je een oud voertuig waar er 12v op je frame staat en de massa je standaard-schakeldraad is.
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Heb je een voorkeur voor Victron? Anders zou je deze 40A DC/DC voor €134,99 nog kunnen overwegen: https://de.renogy.com/renogy-12v-dc-zu- ... aderegler/
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
@jan-
heb naar de verwijzing gekeken en kan niet zeggen dat ik er vertrouwen ik heb. De reden, je kan er weinig van belang zijnde zaken instellen.
@Peter LMC
jij hebt toch ook een multiplus? Dan heb je al een halve DC/DC lader. En nog een goede ook. Je hoeft je dan alleen toe te leggen op de DC-naar de 230V multiplus kant. Dat betekend een extra omvormer
Arie
heb naar de verwijzing gekeken en kan niet zeggen dat ik er vertrouwen ik heb. De reden, je kan er weinig van belang zijnde zaken instellen.
@Peter LMC
jij hebt toch ook een multiplus? Dan heb je al een halve DC/DC lader. En nog een goede ook. Je hoeft je dan alleen toe te leggen op de DC-naar de 230V multiplus kant. Dat betekend een extra omvormer
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Welke DC/DC lader gebruiken.
Mooi geschreven @djsmileyDJSmiley schreef: ↑za 18 dec 2021, 17:23En dan kom je dus weer op de al vaker gevoerde discussie: Is een laadbooster nodig voor lithium als je geen slimme dynamo hebt.
Samenvatting:
Feit:
LFP kan idd de dynamo overbelasten, als er nagenoeg geen kabelverliezen zijn.
Praktijk gebeurt dit nauwelijks, want de kabelweerstand tussen start- en hhaccu vormen een beperking waardoor de stroom zelden >50A komt, pas als je hele dikke kabels hebt liggen.
De noodzaak? Daar heb je 2 kampen in. En daar mag iedereen zn eigen keuzes in maken.
Zonder booster zal de LFP gewoon prima laden. Hoe snel? Afhankelijk van de kabeldiameter. Praktijk zijn er genoeg mensen die naar volle tevredenheid dit hebben werken...
Dat wil ik even aanvullen.
Je hebt geen 2 kampen. De kenners gebruiken allemaal, zonder uitzondering een booster. Diegene die geen booster gebruiken kennen de voordelen onvoldoende.
Nog een feit:
Als je geen booster gebruikt riskeer je je LFP met een te hoge spanning te laden.
Veel voertuigdynamo regelaars zijn afgesteld op een ongeregelde 14,4 tot 14,7 Volt.
Dat is te hoog is om een lange levensduur van de LFP te bekomen. Zoals je weet is het best om een LFP niet boven de 14,2V te laden.
Je vertrekt in veel gevallen al van je stelplaats met een volle LFP (zon, walstroom). Onderweg gaat de dynamo de LFP dan "overladen".
Het is bekend dat alles boven de 90% SOC de levensduur inkort.
En vooral als je boven de 100% SOC gaat.
De meeste LFP accu's kan je tot 105 à 110% laden. Joepie lees je hier dan... ik heb een grotere capaciteit gekregen als ik betaald heb.
Maar men beseft niet dat men aan het overladen is.
Groeten Kampo
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
om de geregelde spanning van de voertuig dynamo(alternator) wat omlaag te brengen kan je een diode tussen de veldwikkeling en de regelaar plaatsen, een diode geeft een bepaalde spanningsval zodat je door de keuze van de juiste diode de spanning op het gewenste voltage kan krijgen , door de spanningsval over de diode " ziet" de regelaar een lagere spanning en zal de spanning naar de rotor dan wat eerder verlagen waardoor de dynamo een lager voltage afgeeft.
[ je belazerd de regelaar a.h.w. wat], kan verder geen kwaad, heeft in mijn camper 14jaar zo gezeten (en waarschijnlijk zit het nog zo )
[ je belazerd de regelaar a.h.w. wat], kan verder geen kwaad, heeft in mijn camper 14jaar zo gezeten (en waarschijnlijk zit het nog zo )
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Peter LMC
- Berichten: 10158
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Welke DC/DC lader gebruiken?
Lijkt me niet te werken Jos.
Op deze manier verhoog je de laadspanning.
De regelaar krijgt een lagere spanning aangeboden en gaat dit compenseren wat resulteert in een hogere laadspanning.
Op deze manier verhoog je de laadspanning.
De regelaar krijgt een lagere spanning aangeboden en gaat dit compenseren wat resulteert in een hogere laadspanning.