Welke DC/DC lader gebruiken?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door beatrix18 »

De vraag (geïsoleerd of niet) is aan het begin al beantwoord. De rest is "ter leering ende vermaeck ". :D

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door DJSmiley »

amigob2 schreef:
wo 22 dec 2021, 13:10
Heb je dat ooit slim getest DJSmiley ?
Zojuist even getest op een 150A BMS

Default: 160A charge / discharge, voor 32 sec toegestaan, recovery op 10 sec

Ter test op 50A ingesteld en een 60A lader eraan gehangen.

- BMS begint netjes te laden (58A)
- Na 32 sec (charge) over current protect, BMS blokkeert het laden
- Na 10 sec (release) hervat het laden (met 58A), voor 32 sec, en repeat

Dus ook bij de 150A BMS: on/off, geen current limiting.

Opm: Die 31 graden van de BMS komt doordat ik die accu net ervoor met goed 95A een eind leeggetrokken had voor deze test
Bijlagen
EB0DFAD2-EE72-46DA-B8AF-1BE77B1CD134.jpeg
EB0DFAD2-EE72-46DA-B8AF-1BE77B1CD134.jpeg (114.54 KiB) 503 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door amigob2 »

en hier kun je dus je dynamo mee ontlasten want je kunt de duty cycle van de dynamo belasting kiezen. De dynamo wordt dus zo maar voor 75% van de tijd met 60A belast. dat komt dus overeen met 0.75 X 60A = 45A gemiddelde belasting. Want 25% van de tijd hoeft hij de 60A niet te leveren.

dat is waar de discussie over begon, de dynamo niet kapot maken doordat deze te warm wordt
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door DJSmiley »

Klopt, met de tijdsvertraging en release zou je kunnen spelen om zo een soort van duty cycle te creeren en alleen bij een lagere dan de ingestelde stroom te laden. Maar persoonlijk vind ik dat wel een hele 'vieze' manier van reguleren

Zelf vind ik dat de beveiligingen in een BMS de 'last resort' moeten zijn, en niet bedoeld zijn om continue te triggeren.

Overigens moet je wel redelijke kabels hebben wil je serieuze stromen laten lopen. Vaak is dat al de beperkende faktor.
Daarnaast zorgt zo'n BMS op die manier nog altijd niet voor enige vorm van een laadprofiel
Als de accu eenmaal vol is, zal de stroom afnemen en dus onder de afschakellimiet blijven van de BMS. De accu wordt dan dus, zolang de dynamo draait, op 14+V gehouden. Dat wil je simpelweg niet bij een lithium accu. Vol = vol, en stoppen met laden.
Lange tijd op 14+ houden is slecht voor de levensduur (hoeveel slecht kun je nog wat van vinden, maar feit is: het is niet de bedoeling bij lithium).
In theorie kun je door een lithium extreem lang op 14+V te houden de accu ook gewoon overladen, zelfs met een celspanning onder de 3.65V
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door amigob2 »

volgens mij gebeurd dat laatste niet want de bms zal de accu daarvoor beschermen. vol is vol geld ook voor de bms
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door jan- »

Zoals DJSmiley al heeft uitgelegd: De BMS schakelt pas uit als het fout dreigt te gaan. B.V als een cel een te hoge spanning heeft. Niet als de accu gedurende een lange tijd met een kleine stroom wordt overladen. Hij gaat niet meteen kapot, maar de levensduur wordt wel korter. Dus vooral bij panelen en dagelijks gebruik kan dit fout gaan.
309T16 schreef:
ma 20 dec 2021, 8:53
myway schreef:
zo 19 dec 2021, 18:38
@ Arie 55

Je gaat hier nu toch niet propageren om van 12 volt om te vormen naar 230 en dan van die 230 weer naar 12 volt??
De meeste schieten al in de vlekken als er wordt geopperd om de fietsaccu op te laden met zijn eigen 230 lader middels een omvormerAfbeelding
Zijn er een aantal op dit forum, die zo hun dynamo beschermen. Zit bij mijn camper al 2 jaar zo en werkt perfect. De omvormer en lader was er al, dus geen extra aanschaf van een booster.

Niet iets voor de leek, dat is duidelijk.
Bij het laden van een fietsaccu wil je misschien geen energie verspillen als je vrij staat en het alleen van je panelen moet hebben. Tijdens het rijden heb je meestal meer energie tot je beschikking. Ik heb een keer een relais schakeling verzonnen voor het geval je al een omvormer en een 230V lader hebt en alles automatisch wil laten schakelen: viewtopic.php?p=1979793#p1979793
Maar ik vraag me af of het de moeite is nu er best wel betaalbare DC-DC converters zijn met grote vermogens. Vaak heb je tijdens het rijden meer behoefte aan hoge stromen dan als je aan de paal staat, want dan heb je vaak wat meer tijd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door 309T16 »

Bij vergroten power kom je dan weer in die gevarenzone van wat de dynamo continu kan leveren. Zeker tijdens rijden met verlichting en ventilator aan.
Ik hou het bij 30A max. Is meer dan genoeg voor de dynamo van de oude Ducato 230
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door Peter LMC »

De DC/DC lader is ook gemonteerd.
Ingesteld op de waarde die volgens de specs van Lifepo4 accu vereist zijn en klaar.
Maar wat me tegen valt is de temperatuur van dit apparaat.
Ik ben gisteren even gaan rijden met een accu lading van 60%.
Via de app zie ik dat er 29.5 Amp bijgeladen wordt bij een 13.7 volt.
Maar na een kwartier zakt het amperage naar rond de 25.
Terug thuis even de DC/DC lader bevoeld.
Dat doe je geen 2e keer want deze was goed warm.
De infrarood meter er bij en ik meet 57.6 gr C.
Die hoge apparaat temperatuur valt me tegen.
De lader zit in een goed geventileerde opstelling waar het maar een graad of 10 is dus daar mag het niet aan liggen.
Ben benieuwd hoever de laadstroom terug loopt als het echt een zomerse temperatuur wordt.
Lithium Lifepo4 Arctic DC DC specs .jpg
Lithium Lifepo4 Arctic DC DC specs .jpg (23.23 KiB) 258 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door DJSmiley »

De Victrons worden idd erg warm.

Overigens is die 30A laadstroom niet in de praktijk. In de datasheet staat 360W bij 40 graden.
De DC levert geen 30A, maar 360W. De werkelijke stroom is dus afhankelijk van de spanning maar in de meeste gevallen lager dan 30A

Een LFP accu zit snel op de 13.3V en dan blijft er dus 'maar' 27A over. En bij een hogere temperatuur zal dat nog iets lager zijn.

Ik zou zelf een 80mm fan ofzo monteren aan de achterzijde zodat er geforceerde koeling is.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5666
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door Camperic »

Daar ben ik ook voor gewaarschuwd en is zeker een punt van aandacht bij montage!
DJSmiley schreef:
wo 05 jan 2022, 12:44
Ik zou zelf een 80mm fan ofzo monteren aan de achterzijde zodat er geforceerde koeling is.
Dat is exact wat ik van plan ben :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door jan- »

Wat betekent +55°C (vermindert 3% per °C boven 40°C)?
Dat de max iets van 45 °C is? Indien ja, waarom zeggen ze dat dan niet meteen?

47°C verhoging is best veel. Als het binnen 30°C zou zijn, kan je nog maar met weinig stroom laden. Waarom zit er dan niet standaard een fan in? Een 12V/230V omvormer heeft dat meestal standaard.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door 309T16 »

Dan ben ik beter uit met de 30A Victron 230V lader met ingebouwde fan, die ik als booster gebruik. Regelt niet terug bij 30 graden in de camper.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door myway »

De Victron heb ik al wel eens 37 Amp zien laden.
Indien hij 55 graden wordt schakelt hij terug naar 15 Amp laden.
Als je een TS 800c gebruikt wordt die niet zo warm en is 50 Amp.
Maar daar is het prijskaartje wat anders.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door 309T16 »

en wat was dan de omgevingstemperatuur?
Plaats reactie