Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door hathi »

Sorry, maar, heb in de 5 jaar dat ik mijn Lfp gebruik,nog nooit iets gemerkt,van de eventuele problemen,welke hier weer geschetst worden,…..accu te vol,…..bevriezen, je kan natuurlijk ook problemen zelf creëren ,niet erg hoor,..maar op sommige forum leden ,kan dit weer een grote negatieve impact hebben,in de aanschaf !…en die zg problemen,zijn er al genoeg gecreëerd ,zodat men nog huiveriger word dan voorheen, vertel iets wat je ervaren hebt,daar kan men van leren, :hug:
Hans
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Aloys »

Ik schets een simpel probleem. Je mag een LFP-accu niet laden bij temperaturen onder de nul graden. Dat lees je overal. Nu gebruiken wij onze camper het hele jaar. Soms staat ie enkele weken stil in de winter, op de oprit. Dan vriest het ook in de camper. Dat weet ik, want dan springt mijn kraan uit elkaar door het water wat er nog inzat! :D

Als dan de zon schijnt gaan mijn zonnepanelen de LFP-accu laden, bijv. bij -5 graden. Geen probleem volgens jou?

"Op sommige forum leden kan dit weer een grote negatieve impact hebben, in de aanschaf!" Ik begrijp nu dat jij gesponsord wordt door de Chinese litium-industrie. Iedereen aan de LiFePO4! :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door kampo »

DJSmiley schreef:
ma 05 sep 2022, 10:20
...Daarnaast staat de accu meestal in de binnenruimte. Daar is het eigenlijk alleen onder het vriespunt als je de camper niet gebruikt. Op wintersport oid zal het niet zo koud worden. Dan laat je de kachel wel aan als t nodig is. Als de accu in de camper bevriest is die niet je enige probleem… waterleidingen, pomp, condens, koelkast die niet meer werkt enz, dus vorst IN de camper tijdens gebruik is eigenlijk niet reel.

Alleen als de accu bv onder de camper zit of in een aparte slecht geisoleerde ruimte kan het meerwaarde hebben.
...

@ Hathi
Zo kan je iedere discussie of informatie afbreken nog voor het geschreven werd...
Is dat leuk ? Voor mij alvast niet. Ik heb veel liever je opmerkingen waar ik iets van opsteek.

@ DJSmile:Weeral top geschreven DJSmiley :thumbup:
Man waar haal je het geduld om dit zo nauwkeurig neer te pennen.

Ik kan er een kleine noot aan toevoegen over de inbouwpositie van de LFP.
Het blijkt dat de positie onder de begeleiderszetel van een Ducato/Jumper/Boxer niet optimaal is voor een LFP omdat dit nu net 1 van de minst geïsoleerde plekken is van zo een bus.
Als je een warmtecamera gebruikt dan zie je daar een blauwe zone.
De isolatiemat is onderaan de zetelvoet bedroevend of zelfs afwezig waardoor de accu dan eigenlijk op de koudste plaats staat.

Ergens in het interieur is een paar graad beter. Als je kan kiezen.

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10189
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Peter LMC »

En ik begrijp goed dat Hans geen problemen heeft want die gebruikt zijn camper maar sporadisch.
2x naar de moezel en een keertje naar de Karmann meting denk ik.
En al zeker niet in de winter, dan mag deze binnen staan.
Ieder gebruikt zijn camper op een andere manier.
Ja en ook onderweg kan het vriezen.
Ook als je bv in Portugal overwintert.
Ik heb daar zelf gewoon Min 15 gehad.
De accu bevind zich in een zijvak in verbinding met de buitenlucht.
En daarom voor de Artic uitvoering gekozen.
Deze mag tot -30 C gebruikt worden.

Lithium Lifepo4 Arctic 2.jpg
Lithium Lifepo4 Arctic 2.jpg (62.45 KiB) 1811 keer bekeken
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Aloys »

Laten we het niet te groot maken.
Op wintersport is het geen probleem, dan houdt de dieselkachel in zijn laagste stand de auto op pakweg 5 graden boven nul wanneer we overdag weg zijn of 's nachts als we onder ons dekbed liggen.
Het ging mij erom wanneer de auto een poosje ongebruikt bij huis staat, in de winter.

De oplossing heb ik ook al: zonnepanelen afkoppelen óf gewoon de LiFePO4-accu zelf afschakelen. Ik koop er waarschijnlijk ééntje met in/aangebouwde hoofdschakelaar. De accu kan immers wel een jaar zonder dat ie geladen wordt, dus een paar weken zal ie ook overleven!

En nee, ik ga de accu niet verwarmen, noch ga ik de camper verbouwen om voor die accu een plek te vinden die wellicht iets minder koud wordt. Ook ga ik de camper niet aansluiten op 230V om middels een straalkacheltje de auto op temperatuur te houden... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10189
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Peter LMC »

Daarom schreef ik al.
Ieder gebruikt zijn camper op zijn eigen manier.
Maar jij had toch al een accu gevonden daar vlak bij (Zwolle) je in de buurt.
Dacht dat ik dit al eens ergens op dit forum gelezen had. :)
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6075
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door TestCase »

En iedere fatsoenlijke LiFePO4 accu heeft een BMS die laden stopt bij temperaturen onder 0⁰C. Probleem opgelost.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Schovie »

🍻 En zo is het.
Overigens laadt ik mijn LFP accu en ook mijn fietsaccu's altijd helemaal vol. Mijn fietsaccu's doen het ook na 9 jaar nog prima en mijn LFP heeft lifecycles in overvloed😁.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Aloys »

Peter LMC schreef:
ma 05 sep 2022, 13:55
Maar jij had toch al een accu gevonden daar vlak bij (Zwolle) je in de buurt.
Dacht dat ik dit al eens ergens op dit forum gelezen had. :)
Nee, maar er wordt aan gewerkt! :D

De inbouw wordt waarschijnlijk pas ná 25 oktober, wanneer we terug zijn uit Canada/VS.
Vandaag over 3 weken zijn we onderweg met onze huurcamper, vanuit Vancouver naar het zuiden! :D
(Betaald met een voucher die we al 2,5 jaar "op de plank" hadden liggen...)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6075
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door TestCase »

Mooie reis! Wij zijn veel in de U.S. geweest voordat we er zelf een kochten.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10189
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Peter LMC »

Prettige vakantie gewenst Aloys en Femma.
Voor mij staat het in 2023 op het programma.
Hoop dat het nu wel doorgaat voor mij. :D
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Hoofdnoorman »

TestCase schreef:
ma 05 sep 2022, 14:31
En iedere fatsoenlijke LiFePO4 accu heeft een BMS die laden stopt bij temperaturen onder 0⁰C. Probleem opgelost.

//Kees
Ook ik heb, een aantal jaren geleden, drie maal 100 Ah LiFePo4 gekocht van de Chinees. Destijds de drie samen € 1.870,- incl. 3 laders van 10 A. Toen ook meteen de BMV van Victron gemonteerd. Je begrijpt wel, als het nieuw is, vertrouw je dat spul allemaal voor geen meter en ik ben dus wel 100 keer per dag aan het kijken geweest of alles wel klopt. :-B
Ze staan nu 2,5 jaar op de plek en 's winters worden er geen maatregelen genomen. Ik heb, in het eerste jaar, een aantal dagen strenge vorst gehad. De ingebouwde BMS 'en laten slechts een kleine stroom (in mijn herinnering 0,35 AMP) door bij een temperatuur van ongeveer -2°.
Ik heb toen met startkabels een gewone accu even op de uitgang van de solarlader parallel gezet. Deze accu laadde met (ik meen te herinneren) ongeveer 3,7 AMP.
Ik weet dat je dit niet kunt vergelijken omdat een legere accu wat beter stroom op neemt dan een bijna volle, maar toch.

Duidelijk is, en dat heb ik ook onderweg ervaren door de wintertochten naar het zuiden, dat beneden de 5°C de BMS 'en zelf de stroom gaan afknijpen. Althans die in mijn accu! Welke er in zit, weet ik niet. Blizard heeft ze destijds voor mij in ontvangst genomen maar ze waren niet, zonder grote schade, open te maken. We hebben het wel geprobeerd.

Dan het verhaal over de cyclus.
De BMV van Victron schijnt pas een cyclus als zodanig aan te merken als de accu onder de 67% is geweest. Dit is ook niet zo verwonderlijk, behalve dat percentage dan.
Als je alles en iedereen mag geloven, zou een normale LZ accu al na 500 cycli opgegeven moeten worden. Voor een startaccu zou dit betekenen, als de auto 1 x per dag gestart wordt, deze na 1,5 jaar in de prullenbak kan.
Nu moet ik vertellen dat ik Honda dealer ben geweest. Honda gebruikte vertraagde startmotoren. Meerdere Japanse merken hadden dit trouwens. De (piek)belasting bij het starten was dus niet altijd even groot als van een Europese auto. Mijn eigen Honda met 45 Ah accu (YUASA), kreeg pas na 14 jaar een vervanger. Deze auto had 470K gelopen op het einde van zijn/haar leven, waarvan het grootste deel op LPG en wel met motorverwarmer in Noorwegen.
De grote vraag in deze is dus hoeveel procent ontlading als cyclus aangemerkt wordt.

Mijn mening is dus, als er een paar heel kleine verbruikers aangesloten zijn, welke in een nacht ietsje belasting hebben gegeven, dit geen enkele negatieve betekenis heeft voor de levensduur als het net niet positief zou zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
jaaplosbol
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 18 feb 2009, 21:33
Locatie: den helder

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door jaaplosbol »

de ultimatron lipo4 ervarings vraag. Ik sta toevallig in Portugal met slechte hhaccu. Kreeg aanbieding van Ultimatron. Even de revieuws bekeken en dit topic. 8 pagina,s met Ed en Willem Bevers die op allerlei manieren hun kunde en onkunde proberen uit te dragen. Gelukkig kwam de topicstarter nog een keer terug en is hij tevreden. Bedankt.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4184
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door beatrix18 »

Gelukkig kwam de topicstarter nog een keer terug en is hij tevreden
In Portugal? Leuk, bedankt voor de terugkoppeling.
Fijne jaarwisseling.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie