Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door myway »

Ik vraag mij dan af, waarom zou een omvormer een accu slopen als bv een fiets accu geladen wordt??
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door kampo »

Je vergeet de tandenborstel, mixer, air fryer, magnetron, haardroger, inductiekookplaat, magimix oven, stofzuiger, ... allemaal goedkope 230V toestellen die je niet middels een kabeladapter op de 12V kan gebruiken.

Hathi ik was aan het wachten op je reactie :cheers:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door hathi »

Jouw keuze Zonneke,zoals gezegd,ieder zijn keuze…... Fietslader ,Tablet,scheerapparaat,tandenborstel,Tv allemaal 12 V ook niets mis mee,…….zoveel als in huis, dan is het geen kamperen meer,en dan moet er bij de meesten ook een aanhanger achter :-B
Hans
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door beatrix18 »

En dan de tv op RTL4 en dan tikt het klokje in de camper zoals het thuis tikt.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door hathi »

Ach ieder mag gelukkig nog schrijven wat hij of zij er van vind,…en zo maakt ieder ook zijn keuze,met de apparatuur welke hij of zij hem goed dunkt,of zich gunt ……ik hoef in ieder geval,niets aan te zetten,als ik mijn tanden wil poetsen,…mijn fietsband wil pompen,…me wil scheren,…mijn E bikes of ander apparatuur wil laden, ,en dat is in een Camper al heel wat :cheers:
Hans
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Rob vd S »

Ik heb wel wat losgemaakt met mijn stelling... Iedereen moet gewoon lekker doen waar die blij van wordt. Voor mij is dat het rijtje van wat ik op blz. 5 heb opgegeven. Gewoon dikke accu en paneel en verder geen zorgen. Maar daar hoort wat randapparatuur bij. Mijn vraag is of mijn rijtje compleet is. Of zie ik wat over het hoofd/maak ik een foute keuze. En met foute keuze bedoel ik dat het niet past/samen gaat werken in de camper.

Ook ten aanzien van laden met de dynamo heb ik nog een blinde vlek. Ik heb daar ook al wel e.e.a. over gelezen op dit forum. Maar (technisch) advies is welkom.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door kampo »

Speciale scheidingsrelais met een lithium in/uit schakel karakteristiek kom je niet meer tegen.
Als je een LFP wil gaan laden met de dynamo dan kan je best een booster gebruiken.
Bij voertuigen met intelligente alternatoren gaat het zelfs niet anders.
- door de hoge spanning van een LFP en gaat een dynamo niet wakker worden.
- je kan de juiste LFP laadcurve/gedrag op de booster in stellen
- de dynamo stroom te begrenzen zodat die niet gaat koken
- stationair kan je met dynamo stroom laden waardoor de motor occasioneel als stroomgroep kan dienen.
- Inschakelen van de booster gebeurd automatisch op basis van ofwel trillings detectie, spanning of D+

De goede boosters zijn duur.
Grote boosters zijn nog duurder.
Het juist instellen vraagt wat kennis, monitoring en eventueel aanpassen aan het voertuigsysteem.
Het verschil in laadtijd tussen een 30 en een 60A booster versie is groot.
Een >200Ah LFP accupack ga je niet laden met een kleine booster.
Wel moet je het maximale vermogen best beperken tot 1/3 van de dynamo capaciteit. Op het randje verkort de levensduur van je dynamo.
Sommigen durven tot 50% gaan, Ik niet, want hou van wat reserve.
Boosters worden erg warm want moeten 2 maal transformeren en hebben daardoor eigenlijk een laag rendement.
Een bijkomende aan/uit schakelaar op het dashboard laat je desgevallend toe van voorrang te geven aan zonne energie maar dat manueel in en uitschakelen hou je op termijn niet vol.
Bedenk dat het laden met de dynamo vooraan in de volgorde komt. Als je off grid staat in de winter dan is er niets anders als dynamo stroom.

Hier temperatuur meting koelribben op MB Vito 200Ah LFP met 2x30A booster in parallel op een 220A dynamo
Trouwens een perfect gedimensioneerd systeem met een 1600/70A Multiplus en Cerbo, zonder solar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5665
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Camperic »

hathi schreef:
wo 09 feb 2022, 21:23
zoveel als in huis, dan is het geen kamperen meer
Dat schreef ook al iemand in het AutoWeek Campers "Zouden mensen in zo'n grote integraal met airco en tv serieus vinden dat ze aan het kamperen zijn?"

NEE!
Ik ben niet aan het kamperen met mijn camper.
Ik heb ook (bijna) nooit gekampeerd en wil dat ook niet.
Ik heb geen behoefte aan primitief spartaans vakantie vieren.
Mijn camper is mijn tweede huis dat ik kan verplaatsen naar waar ik op dat moment wil, met beperkingen maar wel graag zo comfortabel mogelijk.

Als ik primitief zou willen camperen, dan had ik wel een ander type camper gekocht :wink:
Rob vd S schreef:
do 10 feb 2022, 8:45
Ik heb wel wat losgemaakt met mijn stelling... Iedereen moet gewoon lekker doen waar die blij van wordt.
:thumbup: :cheers:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Rob vd S »

Dank je Kampo. Daar kan ik wel wat mee. Dank ook voor de afbeeldingen.

2 maal 30A laadvermogen is prima. In ruim een uur rijden laadt je dan bijna een kWh bij. Daar kan je wel weer een dag mee vooruit. De gedachte is om in de winter het op een volle accu het minimaal 3-4 dagen uit te houden. Onderweg naar de Alpen laadt die dan helemaal vol. Onderwijl verkas je wel eens van het ene skigebied naar het andere en laadt de accu bij. Dan ben je ook in de winter onafhankelijk van walstroom. In de zomer zou ik voor PV gaan en de dynamolader uitzetten.
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door DJSmiley »

Die GreenCell accu's zien er niet perse heel slecht uit, maar ik zie niet de specifieke meerwaarde van die dingen.

De omvormer lijkt me meer gericht op off-grid dan op toepassingen in een camper, al zou dat mogelijk wel kunnen. Maar er is te weinig zinnige info over te vinden.

Kampo laat een wat duudere set zien, maar dat is heel strak gebouwd en dan weet je wat voor kwaliteit je krijgt. Dat GC spul lijkt me nogal chinese import (iig die omvormer). De accu uiteraard ook, maar daar heb ik meer vertrouwen in dan die omvormer.

Het kan aan mij liggen, maar ik krijg het gevoel dat je allang gekozen hebt om die GreenCell spullen te bestellen. Dan voegen onze adviezen weinig toe. Ik vraag me alleen af gezien de vragen die je een beetje her en der hebt, wat de meerwaarde is om specifiek bij een handelaar te bestellen, waarvan je vrij zeker kunt zijn dat, gezien hun assortiment, ze een dozenschuiver zijn en geen specifieke camperkennis/ervaring lijken te hebben.

Naar mijn mening is het, zeker in zo'n geval, niet veel handiger om te bestellen bij een partij waar je ook voor technisch advies en aftersales terecht kunt?
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Rob vd S »

Smiley, ik heb nog niks besloten. GC lijkt op papier gewoon een merk accu voor een betaalbare prijs, geheel in de geest van dit draadje. En omdat ik ook zoekende ben, heb ik het in de groep gegooid. Wat ik hoopte is dat er iemand zou zeggen, 'ja ik heb zo'n ding' en ik heb er zo en zo ervaring mee. Maar dat lijkt niet het geval. De rest is gissen, want de hoeveelheid info op de verkoopsites is inderdaad beperkt. Al zoekende ben ik ook op die GC randapparatuur gestuit. Een groot deel van het commentaar hierboven is evenwel waardevol en helpt me om mijn beeld te bepalen en straks 'in de showroom' de juiste vragen te stellen. M.b.t. de service en het technisch advies ben ik het met je eens als dat beperkt duurder zou zijn. Maar om nou 2 keer zoveel te betalen, is wel een groot verschil. LiFePO4 is een nieuwe markt die nog lang niet mature is. Dus dat soort verschillen zullen er dus nog wel even zijn en het loont om goed te zoeken. Een forum als dit helpt daarbij.
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door DJSmiley »

Dan had ik het verkeerd begrepen.

Onderzoek is zeker goed. Ik ben het met je eens dat er veel aanbod is in veel verschillende prijsklasses. 200Ah is een wat minder gangbare capaciteit, maar ik vergeleek het even met 100-120Ah. En dan is die GreenCell gewoon een normale prijs, niet bijzonder goedkoop. Vandaar dus mijn opmerking wat specifiek de meerwaarde van DAT ding is.
De 200A is wat gunstiger geprijsd dan anderen, maar ik verwacht dat er wel meer merken komen met betaalbare accu's in die capaciteit. Je ziet dat een jaar geleden de 100Ah altijd op 700+ euro zat en daar nu ook in de 500-600 euro range meerdere opties zijn bijgekomen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Zonneke »

Peter LMC schreef:
di 08 feb 2022, 13:42
Er staat; 1009 producten op voorraad.
En niet; 1009 accu's op voorraad. :-?
En bij deze https://etronixcenter.com/nl/solar-inve ... 66484.html staat 8 in voorraad.
Dus het zullen wel de accu's zijn.
De omvormer lijkt wel te goedkoop om goed te zijn of alle anderen zijn veel te duur.
Rob, waag je kans en laat het ons weten.
Iemand moet de sprong wagen. :wink:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door kampo »

Ik weet niet hoe het voor Nederland zit maar bij ons in BE vragen ze bij de homologatie naar camper de certificaten van de gebruikte toestellen, voornamelijk ECE R10-5 voor inverters en verwarming (geschikt en veilig voor gebruik in voertuigen).
Ook controleren ze bij ramen en dakluiken of de e-keur aanwezig is.
Rij -zetels daar zijn ze heel streng op.
Een COC 2de fase krijg je pas als je met alles in orde bent.
Mij lijkt het maar goed ook dat het gebruikte materiaal veilig is voor gebruik in voertuigen.

Dat maakt het voor ons moeilijk om een "zomaar chinees" te gebruiken in een camper.
Groeten Kampo
Plaats reactie