Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door hathi »

Maar volgens NDS zit er geen stroombegrenzing in om de dynamo te beschermen: viewtopic.php?t=8469854&start=228
Maar de vraag is of er stroombegrenzing nodig is. Hangt o.a. van je dynamo, bekabeling en accu af. Jan wat ik nu zo raar vind,je gelooft wel ,een beetje onsamenhangend schrijven,over een Euro 6 ,met laadbooster van een medewerker, die dit schrijft, waar je trouwens ook een andere uitleg aan kan geven,n.m die welke mijn bewering ook staaft (lees) en die neem je, als waarheid, en wat ik al bijna 4 jaar ervaar geloof je niet,……Zelfs Busje ( ook met de ervaring) had het in 2019 al door,dat dit schrijven niet klopte……( lees)…. Hangt af van de kabels, oké…..maar niet als ze zelf 35mm2 kabels voor schrijven,dan gaat er echt wel stroom door, zeker bij een Sprinter Dynamo,zoals ik heb……..
Het relais in mijn 3 Link schakelt de laadstroom af ,als de Lfp accu vol geraakt,en ook weer in,als er afgenomen word,……..en of je dat nu gelooft of niet,is me eigenlijk om het even, ik hoor het relais toch,in de 3 Link ,en Zo word de Dynamo dus beschermd ……..is de Lfp half leeg,hoor je de eerste tijd niets,laad ik mijn 2x EBike accu’s,op 36 Volt ,dan hoor je heel lang niets,….. hoor ik het Relais,dan zijn ook de E bike accu’s geladen, en word er ontkoppelt,en de laad stroom gaat weer naar de Startaccu,zoals origineel,…..bij stilstand,word de Startaccu automatisch uitgeschakeld, Toendertijd bij navraag hoe en waarom ,van de exacte werking ….antwoord…..was enkel bij NDS Italië bekend, zo werd mij meegedeeld bij Karman trading EU.en bij Bombeeck,welke intussen, elkaar gecontacteerd hadden,toen wist ik het mijne wel , in die tijd wist Niemand van de hoed en de rand?
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2641
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door jan- »

Ik geloof zeker wat jij ervaart: namelijk dat het systeem bij jou prima werkt. En ik geloof ook dat het 3LINK kastje er voor zorgt dat de accu niet overladen wordt. Ik heb alleen mijn twijfels of in een systeem waarbij de dynamo te veel stroom wil gaan leveren, de stroom in het 3LINK kastje beperkt wordt om de dynamo te beschermen. Maar wat ik ook begrepen heb, is dat je bij een 100Ah accu niet gauw tegen dit probleem aanloopt.

Maar het gaat hier over "Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?" Dus als we het over het NDS 3LINK systeem willen hebben, kunnen we dat denk ik beter in een ander topic doen.

Atoz schreef: "waarom wil je dan mee met de grote jongens? Schrijven om door gebrek aan ervaring en kennis te mogen meeroepen?!?"

Ik ben geinteresseerd in elektronica. Dus door te zeggen: het zat toch zus en zo? En dat kan dan bevestigd of tegen gesproken worden. Daar leer ik dan weer van. En mijn loodaccu is ondertussen 11 jaar oud. Dus als die vervangen moet worden, is het handig om te weten of ik die dan weer door een loodaccu of door een LFP accu wil vervangen. En ik was van plan om over te gaan naar een wat grotere camper, maar dat is o.a. door Corona nog niet door gegaan. Maar wat nog niet is, kan nog komen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Atoz »

Zinloos om eindeloos te herhalen wat reeds geschreven werd is wijsheid.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
gkloos
Berichten: 4
Lid geworden op: do 30 okt 2014, 14:06

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door gkloos »

Sinds begin november is in onze camper, Carthago T148H, een Ultimatron LifePO4-batterij 100 Ah, 12,8 V gemonteerd.
De batterij werd gemonteerd door FF Solar, Aljezur, Portugal.
De ervaringen met de batterij zijn zeer positief te noemen.
De batterij werd door FF Solar staand gemonteerd. Bij terugkomst in Nederland heb ik de batterij liggend laten monteren en de batterijbak laten isoleren, omdat dit type batterij gevoelig voor koude kan zijn.
De zonnepanelen laden de batterij snel op. Via de app kan je de laadtoestand doorlopend in de gaten houden.
Wij kwamen bij FF Solar terecht omdat onze 2x AGM-accu's, 90 Ah. niet meer werden bijgeladen. Na wat metingen kwam FF Solar tot de conclusie dat één AGM moest worden vervangen. Varta was niet leverbaar, dus ik kon kiezen uit 1x AGM van FF Solar 90 Ah, 66 kg., gekanteld gemonteerd à € 660 of 1 Ultimatron 100 Ah van 12,5 kg à € 636. De keuze was dus niet moeilijk.
Een AGM mag als regel voor ca 50% worden ontladen zonder problemen. 2x 90 Ah levert dus ca 45 Ah op. LifePO4 100 Ahmag tot 95% worden ontladen, dus de opbrengst is ten opzichte van 2x AGM 90 Ah bijna het dubbele.
Daarbij komt nog dat een LifePO4 veel sneller volledig oplaadt dan AGM, met name binnen het debiet van 80% - 100% en de gecalculeerde levensduur meer dan het dubbele is. FF Solar ging uit van 15 jaar!
Kortom, tevreden met LifePO4.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door myway »

Die agm accu moet dan wel een heeeeeeeeeeel bijzondere zijn geweest 90 Ah met een gewicht van 66 kg.
Maar ook een gewichtige prijs
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Peter LMC »

gkloos schreef:
do 03 feb 2022, 11:36

Een AGM mag als regel voor ca 50% worden ontladen zonder problemen. 2x 90 Ah levert dus ca 45 Ah op. LifePO4 100 Ahmag tot 95% worden ontladen, dus de opbrengst is ten opzichte van 2x AGM 90 Ah bijna het dubbele.
Hier maak je een klein reken foutje lijkt me.
2x 90 ah = 180 ah en dan 50% is dan weer 90 ah om te verbruiken.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2641
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door jan- »

1x AGM van FF Solar 90 Ah, à € 660? Dan zou FF Solar wel erg veel winst maken.
En een oude en een nieuwe accu parallel was ook een slechte optie van FF Solar.
Ik kan mij voorstellen dat je er blij mee bent en het is ook geen gekke prijs voor een LiFePO4 accu, maar het lijkt een beetje op de keukenleveranciers: je verdubbelt de "adviesprijs" zodat ze je 50% korting kunnen geven.

Hou er wel rekening mee dat als je de accubak isoleert en de accu koud is geworden, het langer duurt voordat de accu weer op temperatuur komt. Want ik neem aan dat er geen verwarming in de accu zelf zit.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Rob vd S »

Voor een goedkope LiFePO4 accu, zie deze link.

https://123waldo.nl/lithium-ijzerfosfaa ... aign=april

Hier heb ik geen ervaring mee, maar vind dit wel interessant.
Ruim 1000 euro, 200 Ah.
Gebruik in Campers wordt specifiek genoemd.
Ze hebben een vestiging in NL (Oosterhout). Dus je kan nog bij ze langsgaan ook.

Ik ben me aan het oriënteren voor het zelf bouwen van een camper. Dat zal volgens planning pas na de zomer van start gaan. Dit topic heeft dus meer dan mijn gemiddelde belangstelling. Ik heb zelf ook een 'orientatiedraadje' lopen: viewtopic.php?p=2135443#p2135443. Hierin noem ik mijn plannen 2 maal 200 Ah in te bouwen. Dat is gebaseerd op deze accu/prijs combi. Als ze waar kunnen maken wat ze beloven, is dit erg interessant.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Peter LMC »

Heb je de link zelf gelezen?

Dit lees ik dan;

Wij hebben geen fysieke winkel. Al onze producten worden direct vanuit ons centrale magazijn verstuurd naar de klant.
U kunt ons helaas dus niet bezoeken om te komen kijken of voor advies.
Uiteraard kunnen wij u wel via chat of via email voorzien van advies.

Gewoon een dozen schuiver met Chinees spul lijkt me.
Alie Expresse staat er ook vol mee.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door DJSmiley »

Ziet er uit als een standaard importaccu. Dat hoeft niet perse slecht te zijn, er is anno 2022 genoeg aanbod, ook in het budgetsegment. En dat is ook lang niet altijd meer de bagger die er vroeger was.
Maar zeker op Aliexpress (en ook een beetje op Amazon) zit ook genoeg ongecontroleerd chinees spul wat wel rommel is. Dat is lastig te onderscheiden van de betere budgetmodellen.
Dit ding lijkt wel onder de betere budgetdingen te vallen gezien het wel een wat meer voorkomend merk is, met een eigen importeur in NL

Wel is die accu maar beperkt tot max 100A ontlaadstroom. Bij een stevige omvormer is dat snel te weinig. Met 2 accu's parallel verdubbelt dat natuurlijk.

Die budgetaccus zijn krapper gedimensioneerd. Verwacht 195-205Ah als je ze gaat testen. Een dure accu zoals bv een Liontron of SuperB zal bij een 200Ah exemplaar eigenlijk altijd 210Ah+ geven. Daar zit meer marge in.
Ook de bouwkwaliteit zal hoger zijn.

Trek je telkens 100A en m helemaal leeg? Dan zal zo'n instapaccu sneller celdrift hebben (inbalans tussen de cellen) dan een dure accu. Ook hebben de duurdere merken modellen met verwarming enzo. Allemaal dingen die in sommige gevallen best relevant kunnen zijn, maar waar ook een prijskaartje aan hangt.

Voor het gemiddelde gebruik in een camper allemaal niet heel relevant en dan voldoet zo'n ding meestal prima.

De winkel varieert ook natuurlijk. Heb je zelf advies nodig dan is zo'n dozenschuiver toch erg beperkt kwa kennis. Idem als je aanspraak wilt maken op garantie.
Daarnaast is dit alleen de accu. Ze leveren, in tegenstelling tot bv NDS of Victron, geen totaaloplossing. Dus met alleen een accu kopen ben je er niet, de rest moet ook geschikt zijn, en moet je dus zelf bijpassend uitzoeken. Dat kost ook tijd en kennis. Wil/heb je dat niet, dan kan een kant en klare oplossing die uit simpele bouwsteentjes bestaat soms een betere keuze zijn.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Rob vd S »

Dank je Smiley. Peter, je had idd gelijk mbt het bezoekadres. Dat had ik zo gauw niet gezien. Ik heb even contact met ze gehad en in de 2e helft van het jaar willen ze een afhaalpunt realiseren. Dat is natuurlijk nog geen showroom, maar wel een stap in de goede richting. Voor mijn project zal ik de accu op z'n vroegst toch pas begin '23 nodig hebben. Ik hoop/verwacht dat er tegen die tijd meer recenties zijn en wellicht ook nog andere producten in dezelfde prijsklasse.

Ik ben het helemaal met Smiley eens dat lang niet alles uit China troep is. Dat geldt tegenwoordig niet alleen voor de productkwaliteit, maar ook voor de service die erbij geleverd wordt. Mijn eigen ervaring is dat die vaak zelfs boven verwachting goed is.

Daarbij komt dat ik verwacht dat accu's binnenkort een grote vlucht gaan nemen nu in Nederland miv 1-1-23 de salderingsregeling voor zonnepanelen op de schop gaat. Een camper is een huisje op wielen. De stap naar je eigen huis is niet zo groot en ik heb zonnepanelen op het dak. Ik verwacht dat thuisaccupakketten populair gaan worden de komende jaren. Tal van aanbieders zullen daarop inspelen. Waldo123 is zo te zien een vrij nieuwe speler en komt zakelijk gezien precies op het juiste moment.

De moraal van mijn verhaal is dat stroom in de camper binnenkort geen issue meer hoeft te zijn. Mijn stelling is dat eenmaal onderweg er 4 zaken zijn waar je je eigenlijk geen zorgen om wilt maken, dat zijn: gas, water, licht en ruimte. Als ik een hotelkamer boek, is dat ook gewoon inbegrepen. Gas is met een lpg vulpunt al geen issue meer. Elektriciteit was dit tot voor kort weldegelijk, maar ik denk dat we dat snel achter ons zullen hebben.
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Rob vd S »

2 maal 100A ontlaadstroom (2 accu's in parallel) lijkt me idd voldoende. De piekstroom (10 seconde) is 150A per accu, oftewel 300A voor 2. Maal 12V kom je dan op 3.6 kWpk uit. Dat is al bijna net zoveel als 1 groep in de groepenkast thuis kan leveren.

Met de juiste omvormer ben je dan niet meer afhankelijk van 12V systemen. Oftewel in mijn camper komt bijvoorbeeld een gewone 230V koel/vries combinatie, een magnetron en uiteraard een espressomachine, melkschuimer en koffiemaler... Door 230V te kiezen ipv 12V kan dat alles veeeel goedkoper. Dat geld wat ik daarmee uitspaar, investeer ik liever in een robuuste accuset en 2 maal 395Wp mono kristallijne zonnepanelen :-B .
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door CaradoT135 »

Rob vd S schreef:
di 08 feb 2022, 9:07
Waldo123 is zo te zien een vrij nieuwe speler en komt zakelijk gezien precies op het juiste moment.
Wat bedoel je daarmee? Voor € 100,- minder heb je dezelfde accu en kan je deze Green Cell ook in de winkel bekijken.
https://etronixcenter.com/nl/lifepo4-ac ... 66064.html
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door spikee »

Ik vind het veel geld voor "no-name" merken. Renogy o.i.d. komt naar mijn mening iets meer richting spul wat waarschijnlijk wel goed gebouwd is. Rond 1000 euro voor 200Ah moet er toch wel wat beter spul te koop zijn? Puur kwa cellen kost dat maar 200-300 euro o.i.d.
Plaats reactie