Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Ger Y
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 11 apr 2021, 18:17

Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Ger Y »

Op zoek naar een Lithium accu LiFePO4 kom je van alles tegen op youtube waarbij het soms bij testen opvalt dat ook het duurder segment de beloftes niet kan waar maken van 500euro voor een 100ah accu tot 2000 euro. Duurder is zeker niet altijd beter. Nu lees ik dat enkele vak bedrijven adverteren met een frans merk Ultimatron. Mijn vraag heeft iemand hier ervaring met de Ultimatron LiFePO4 op gedaan.
Knaus VAN TI PLUS 650 MEG
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ultimatron LiFePO4 Iemand ervaring met deze accu



Bericht door hathi »

Geen ervaring,maar tegenwoordig springt iedereen in deze markt,omdat er vraag naar is ,de prijs vind ik ook niets aparts…..

4854EB66-4924-4EA9-8DC1-72E7E78A2792.png
4854EB66-4924-4EA9-8DC1-72E7E78A2792.png (163.11 KiB) 2927 keer bekeken
Hans
Ger Y
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 11 apr 2021, 18:17

Re: Ultimatron LiFePO4 Iemand ervaring met deze accu



Bericht door Ger Y »

Peter LMC schreef:
wo 15 dec 2021, 12:27
Bedoel je deze :?:

https://www.ultimatron.nl/onze-producte ... um-lifepo4
Ja deze bedoel ik
Knaus VAN TI PLUS 650 MEG
bekend
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 23 feb 2014, 20:09

Re: Ultimatron LiFePO4 Iemand ervaring met deze accu



Bericht door bekend »

Ik wil niet echt negatief zijn, maar is het Li PO4 niet een hype tegenwoordig.
Met een simpel rekensommetje kan ik voor de aanschafprijs van zo’n dure accu
wel 4 of 5 agm accu’s aanschaffen die wel 4 a 5 jaar meegaan. Dus 20 a 25 jaar
voor hetzelfde geld. En ja ik weet dat die lithium accu’s een langere levensduur hebben en dieper ontladen kunnen worden, maar dan nog. Ik moet ook nog een andere lader aanschaffen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ultimatron LiFePO4 Iemand ervaring met deze accu



Bericht door Kroppie »

5 jaar terug was er niet eens anders dan loodzuur accu,s, en toen werd er ook " vrij" gestaan, het is maar net wat men wil en wat men kan.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Ultimatron LiFePO4 Iemand ervaring met deze accu



Bericht door Camper-T »

bekend schreef:
wo 15 dec 2021, 19:35
Ik wil niet echt negatief zijn, maar is het Li PO4 niet een hype tegenwoordig.
Met een simpel rekensommetje kan ik voor de aanschafprijs van zo’n dure accu
wel 4 of 5 agm accu’s aanschaffen die wel 4 a 5 jaar meegaan. Dus 20 a 25 jaar
voor hetzelfde geld. En ja ik weet dat die lithium accu’s een langere levensduur hebben en dieper ontladen kunnen worden, maar dan nog. Ik moet ook nog een andere lader aanschaffen.
Over jaren 1 dure LFP, of meerdere loodaccu’s zal niet de primaire afweging niet zijn denk ik. LFP weegt veel minder, kan heel diep ontladen worden, kan continue zijn volledige capaciteit of soms zelfs meer leveren en kan met zijn volle capaciteit snel opgeladen worden.
Past dit goed bij je gewenste energiehuishouding dan is de keuze snel gemaakt, voldoet een loodaccu altijd prima houd dan het geld in je zak.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ultimatron LiFePO4 Iemand ervaring met deze accu



Bericht door myway »

Camper-T schreef: kan continue zijn volledige capaciteit of soms zelfs meer leveren
Dat zou ik dan wel heel goed nakijken er zijn er zat die minder dan de helft Max kunnen leveren
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ultimatron LiFePO4 Iemand ervaring met deze accu



Bericht door hathi »

Ach Bekend,als jij dat vind, daar is ook niks mis mee, hoor……..al is het ook kort door de bocht, er zijn ook nog mensen die geen Led verlichting hebben/ willen,…ook niks mis mee,maar ze verbruiken alleen meer
Hans
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door DJSmiley »

Geen bijzondere accu naar mijn mening

Enige voordeel wat ie heeft tov sommige andere goedkope modellen is dat ie 150A kan leveren, waar anderen soms beperkt zijn tot 100A. Maar als je geen zware omvormer gebruikt maakt dat niets uit.

Naar mijn mening is het gewoon een accu die niet verschilt tov een instap lithiumaccu van 500-700 euro, alleen een hogere prijs heeft.

Eigenlijk heb je een paar opties (even de echte zelfbouw buiten beschouwing gelaten - dat is alleen voor de freaks verantwoord te doen)
- Instap LFP 500-700 euro
Zelf (of de installateur) de benodige aanpassingen laten doen, bijpassende laders, instellingen en integratie met een bv EBL regelen

- Middensegment (bv een NDS)
Naast de accu een veel completer portfolio. Ook veel makkelijker te integreren met zonnepanelen, laders en EBL's, kwestie van de juiste modules kopen en 'lego bouwen' Vaak ook eenvoudig te monitoren door onderlinge integratie

- Hogere segment (Victron, SuperB)
Kwalitatief goed bekend staand spul. Goede totaalintegraties en mogelijkheden. (Victron), kwa bouwkwaliteit hele degelijke modellen voor in ruigere omgevingen (SuperB)

In hoeverre het laatste de prijs rechtvaardigd scheelt per toepassing. In de praktijk is voor de meeste campers 1 of 2 het meest interessant
1 als je een heel klein budget hebt en/of weinig wijzigingen hoeft te doen.
Zo'n NDS kan ook interessant zijn. Soms is een complete set van 1500 euro ofzo toch goedkoper dan een accu van 600 euro, maar nog eens 1500 kwijt zijn aan accessoires, arbeid en andere meuk. Dan wint een set die op het eerste gezicht duurder lijkt het soms alsnog als je het in zn geheel bekijkt.

Let ook op dingen als afmetingen. Een generic tig-in-een-dozijn accu past niet altijd goed onder een stoel. Sommige fabrikanten bieden passende accu's aan. Daarmee onderscheid je (indirect) al een dozenschuiver vs een merk wat een meer specifieke doelgroep heeft.
NDS en Liontron hebben bv aparte modellen voor onder de stoel van een Ducato (/boxer/jumper)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ultimatron LiFePO4 Iemand ervaring met deze accu



Bericht door Atoz »

bekend schreef:
wo 15 dec 2021, 19:35
Ik wil niet echt negatief zijn, maar is het Li PO4 niet een hype tegenwoordig.
Met een simpel rekensommetje kan ik .....
Zelfs een camper bezitten is een hype....
Iedereen die dit simpel rekensommetje gebruikt als het over LiFePO4 systemen gaat heeft er alle belang bij om gewoon een loodzuuraccu te bezitten/kopen/gebruiken.

Er is echt niets mis mee als je tevreden bent met een loodzuuraccu. Echt, echt niet!

Ik geef zelfs graag toe, de resultaten staan nog steeds op dit forum, dat ik een hevige tegenstander was van LiFePO4 systemen.
Veel te duur, mijn AGM was veel goedkoper en werkte perfect, zelfs met een Compressorkoelkast....
Tot ik me ging inlezen in de LiFePO4 materie en ontdekte dat HET nadeel van mijn perfecte AGM installatie nu net opgelost was met een LiFePO4 systeem.
Neen! Niet het gewicht was het voordeel maar de laadcurve.
Als er plek is in je accu EN de zon gaat op een grauwe dag plots schijnen, DAN gaat alle zonne-energie in jouw accu.
En dat tot ze net echt vol is. (Ik weiger bewust om het hier te gaan hebben over instellingen, het moet begrijpbaar blijven)
Sinds gisteren na bijna 10 weken aan de Spaanse costa's terug, mijn LiFePO4 systeem is getest. EN goed bevonden.

Elektrisch koffiewater koken, met een 1100Watt waterkoker, perfect. Zelfs met grijs weer. Ja tot gisteren. 1 liter water is 6Ah.
Inductiekoken... Neen na 1 grijze periode van drie dagen is/was het de stress niet waard. Gewoon niet doen vanaf oktober. Ook niet met 740Wp op het dak. Toch niet als je onderweg zoals thuis wil koken. 70 dagen snel op te warmen hap, is aan ons niet besteed. Al wil ik dat inductiekoken in de lente toch opnieuw een kans geven. Gewoon omdat het misschien kan. Ik heb nog 2 maand om er over na te denken :)

En ja voor hen die het niet weten: camper is voor ons vrij staan, geen paal, zelfs niet tijdens het rijden de ''accu'' op laden. Dat doet de ☀️

Let op: ik schrijf bewust LiFePO4 systemen. Ik gebruik niet graag de combinatie van ''accu'' en LiFePO4.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Atoz »

Soms moeten we ook de vraag van de topic starter proberen te beantwoorden....

Neen geen ervaring mee.
Maar wat mij stoort is die geweldige uitspraken op de hierboven vermelde website.Het is niet omdat het in jouw uit 2008 stammende camper zou kunnen zonder veel aanpassingen, dat het ook bij bv een 2020 model ook zo zou kunnen.
En die indruk wil deze website jou wel geven.

Verder moet je opletten met YouTube filmpjes en forum teksten.
Ja ook hier staat al wel eens iets dat niet juist is.
(Zelfs van mij... Voortschrijdend inzicht brengt me dan wel tot de oplossing)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door hathi »

Ds Smiley :thumbup: voor de uitleg……,maar ook Atoz ,met zijn zelfreflectie :thumbup: daar kan de nieuwkomer zeker iets mee
Hans
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door myway »

Maar…………. Als je dan kijkt naar accu’s van Victron, volgens zeggen uit het hogere segment, kun je zien dat een 200 Ah superpack Max 70 Amp kan leveren.
Een superpack 100 Ah hoge stroom Max 100 Amp.
Plaats reactie