Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door myway »

Oei ik hoor het al.
Gelukkig leven we wat dat betreft niet in België
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door kampo »

Wat campers betreft heb je pech van in NL te wonen :-B
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door DJSmiley »

Tja, t is overal wat

Of je klaagt over BPM en brandstofprijzen, of je klaagt over (om)bouwregels..... :lol3:
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door myway »

kampo schreef:Wat campers betreft heb je pech van in NL te wonen :-B
Er staat ook bij, wat dat betreft Afbeelding
gkloos
Berichten: 4
Lid geworden op: do 30 okt 2014, 14:06

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door gkloos »

Sinds oktober 2021 heb ik ervaring met een Ultimatron 100Ah LifePO4 accu.
Deze is gekanteld, polen horizontaal liggend, gemonteerd in onze camper.
De eerste ervaringen zijn zeer goed te noemen. Ik ken eigenlijk geen nadelen, alleen maar voordelen.
In de stalling kun je het accuniveau zeer snel met de app controleren.
De Ultimatron vervangt 2*90 Ah AGM. Het gewichtsvoordeel bedraagt zo'n 50 kg!
De accu is in Portugal gekocht en ingebouwd, omdat we daar pech kregen met een AGM-accu. Ik betaalde er ca € 600 voor; maar weinig meer dan een 160 Ah AGM, die ruim 66 kg woog.
Een LiFePO4 laadt (veel) sneller op dan een AGM, met name in het gebied van 80-100%. De levensduur overtreft die van een AGM verre.
Het enige waar je op moet passen is dat de accu niet te koud, rond het vriespunt, mag worden. Daarvoor hebben we in onze camper voorzieningen getroffen.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Schovie »

Ontladen van je accu die rond of onder het vriespunt is kan wel. Alleen het laden kan niet of met maar een paar ampère.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Aloys »

Al een wat ouder topic, maar toch een vervolgvraag op de opmerking hierboven:
een LiFePO4-accu mag je niet laden bij een temperatuur onder nul.
Nu staat mijn camper het hele jaar op mijn eigen opritje, dat betekent dus dat wanneer het buiten flink vriest de accu niet mag worden geladen. Maar het winterzonnetje schijnt op mijn zonnepanelen, dus die gaan dat tóch proberen...

Ik zie 2 mogelijkheden:
- zonnepanelen afschakelen?
- LiFePO4-accu afschakelen?

Het BMS van de accu zal geen temperatuur meten(?) dus die voorkomt dat laden niet?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Camperrer
Berichten: 137
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Camperrer »

Of een lifepo4 accu met ingebouwde verwarming. Laden met zonnepanelen zal dan niet zo efficiënt zijn . Eerst zal de laadspanning het verwarmingselement voeden, van het moment de temperatuur ok is, begint het laadproces.
Zelf heb ik een accu met ingebouwde verwarming, deze functie is tot nu toe nog niet actief geweest en heb ook nog geen ervaringen, misschien een volgende winter
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door DJSmiley »

De meeste BMSsen hebben 1 of meerdere temperatuursensoren. Vaak 1 op de BMS zelf en 1 tussen de cellen.
Als een accu te koud is, zal de BMS het laden blokkeren. Je kunt dan wel stroom gebruiken, alleen de laadstroom wordt geblokkeerd tot de temperatuur weer binnen de normale toegestane waardes is.

Idem bij een te hoge temperatuur van bv de printplaat van de BMS overigens.

Bij de versies met verwarming zal de laadstroom gebruikt worden om een verwarmingsmatje in te schakelen. Pas als de temperatuur voldoende is zal ie gaan laden.

In de praktijk is het, voor de meeste mensen, allemaal niet zo’n probleem. De zelfontlading van een LiFePO4 is dermate laag dat je m eigenlijk niet hoeft op te laden.
Sterker nog, de ideale opslag voor lange termijn is 30-50% SOC, dus juist niet helemaal vol.

Daarnaast staat de accu meestal in de binnenruimte. Daar is het eigenlijk alleen onder het vriespunt als je de camper niet gebruikt. Op wintersport oid zal het niet zo koud worden. Dan laat je de kachel wel aan als t nodig is. Als de accu in de camper bevriest is die niet je enige probleem… waterleidingen, pomp, condens, koelkast die niet meer werkt enz, dus vorst IN de camper tijdens gebruik is eigenlijk niet reel.

Alleen als de accu bv onder de camper zit of in een aparte slecht geisoleerde ruimte kan het meerwaarde hebben.

De oudere en goedkopere accu’s hadden nog wel eens problemen: een BMS zonder sensoren, of sensoren die gewoon niet werkten, maar anno 2022 heeft eigenlijk elke enigszins fatsoenlijke accu wel een werkende beveiliging tegen te lage temperaturen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Atoz »

Aloys schreef:
ma 05 sep 2022, 9:44
Nu staat mijn camper het hele jaar op mijn eigen opritje, dat betekent dus dat wanneer het buiten flink vriest de accu niet mag worden geladen. Maar het winterzonnetje schijnt op mijn zonnepanelen, dus die gaan dat tóch proberen...

Ik zie 2 mogelijkheden:
- zonnepanelen afschakelen?
- LiFePO4-accu afschakelen?

Het BMS van de accu zal geen temperatuur meten(?) dus die voorkomt dat laden niet?
Oprit vriest winterzon : mijn Overkill bms meet de temperatuur op twee plaatsen: tussen de cellen en in het bms. Een goede lifepo4 accu heeft een bms dat dat ook zal doen.
Mijn epever Laadregelaar meet trouwens ook de temperatuur in de accu ruimte, en staat ingesteld op niet laden onder 5 graden Celcius.
Maar waarschijnlijk kun je dat ook bij Victron instellen. Help wie weet dat?

Jij moet trouwens dringend iets afleren ;-) jouw lifepo4 accu moet tijdens stilstand niet vol en vol en vol geladen worden.
Bij een loodzuuraccu moet dat net wel, sulfaterings-problematiek als oorzaak, maar een lifepo4 systeem verkiest het om nu net niet vol vol te zijn bij stilstand.
Dus schakel je de zonnepanelen uit, MAAR voorzichtigheid is de moeder van de porcelijnkast, dus controleer je wekelijks toch een keertje de spanning.

(Goedkoop spul zal er allemaal niet doen)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Aloys schreef:Al een wat ouder topic, maar toch een vervolgvraag op de opmerking hierboven:
een LiFePO4-accu mag je niet laden bij een temperatuur onder nul.
Nu staat mijn camper het hele jaar op mijn eigen opritje, dat betekent dus dat wanneer het buiten flink vriest de accu niet mag worden geladen. Maar het winterzonnetje schijnt op mijn zonnepanelen, dus die gaan dat tóch proberen...

Ik zie 2 mogelijkheden:
- zonnepanelen afschakelen?
- LiFePO4-accu afschakelen?

Het BMS van de accu zal geen temperatuur meten(?) dus die voorkomt dat laden niet?
Wat ik heb gedaan, is een schakelaar tussen zonnepaneel en MPPT. Het kunnen afschakelen van de zonnepanelen is ook nuttig als je ‘n keer in of aan je electra setup moet knutselen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Aloys »

Atoz schreef:
ma 05 sep 2022, 11:36
Jij moet trouwens dringend iets afleren ;-) jouw lifepo4 accu moet tijdens stilstand niet vol en vol en vol geladen worden.
Nee, dat is waar. Mijn "intelligente" Lithiumaccu's van mijn drone doen zelfs aan zelfontlading: 5% na één dag niet gebruiken, terug naar 75% wanneer ik ze 5 dagen niet gebruik...

Overigens heb ik op dit moment een relais tussen zonnepanelen en regelaar. In rust zijn de panelen verbonden, met een spanninkje van de huishoudaccu koppel ik ze af. Ik gebruik dat soms als ik even wil zien hoeveel A er loopt zonder laadbronnen.

Sta ik met vorst op mijn oprit, kan ik dus ook gewoon de huishoudaccu volledig afschakelen. Dan zijn de usb-stopcontactjes en andere mogelijke sluipverbruikers ook uitgeschakeld. Ik heb niet álles consequent via mijn paneel-hoofdschakelaar aangesloten... :oops:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door gjvonk »

Om te voorkomen dat de Lifepo4 accu te vol wordt kun je toch ook enkele kleine verbruikers aan laten zoals b.v. een tracker en een gsm router? Dan houd je toch een cyclus op gang van laden (bij zonnig weer) en ontladen ('s nachts en bij donker weer) of denk ik dan te simplistisch?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ultimatron LiFePO4: iemand ervaring met deze accu?



Bericht door Kroppie »

maar levensduur telt in cyclussen, niet in tijd
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie