Maxxfan en tocht...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 777
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Maxxfan en tocht...



Bericht door linus »

Nee, dit gaat niet over formule 1 😄
Onze nieuwe gebruikte camper heeft een zogenaamde Maxxfan. Aanvankelijk was ik blij met dit apparaat want hij doet zijn job redelijk goed en geruisloos.
Tot mijn spijt is de maxxfan de enige plaats die ik s'nachts niet verduisteren kan...onbegrijpelijk maar ik heb inmiddels begrepen dat een verduisteringshor alsnog ingebouwd worden kan.
Wat een veel groter probleem is de tocht die door de Maxxfan binnenkomt :x , tijdens het rijden komt er gewoon sterke tocht naar binnen en als we stilstaan en er is wind dan merk je dat ook heel duidelijk. Nu het kouder wordt is die maxxfan gewoon een soort lek in de goed geisoleerde camper. Op zich geen wonder want ik heb tussen de bewegende delen geen afdichtrubbers kunnen vinden ☹
Is dat normaal ? Herkend iemand die ook een maxxfan heeft dit ? Oplossing ????
Eric-jan
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 14 mar 2021, 9:58

Re: Maxxfan en tocht...



Bericht door Eric-jan »

In mijn beleving zit er altijd wat ventilatie ruimte bij dakramen ook als hij dicht is.
Ni kan ik mij voorstellen wat je als tocht ervaart ook koudestraling kan zijn.

Al wij met de camper weg gaan staat het grote dakraam bij ons op de ventilatie stand maar ook het keuken raam dus voor mij zou het geen ramp zijn
Zijspan
Berichten: 2590
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Maxxfan en tocht...



Bericht door Zijspan »

Bij de maxfan heb kun je het ronde het ronde rooster aan de binnenkant er simpel afhalen, daar heb ik een stukje isolatie van laminaat pas in gemaakt, dat scheelt in tocht en vliegt de warmte ook niet naar buiten.
Normaal zuigt de fan de warmte weg, nu in december wil ik dat niet, dus stukje isolatie rond geknipt en dat leg ik in dat rooster.
Er blijft voldoende plaats voor enige ventilatie.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Maxxfan en tocht...



Bericht door DJSmiley »

De Maxxshade monteren. Dan kun je er een verduisteringsgordijntje voor schuiven (dan heeft ie natuurlijk als ventilator geen doel meer, maar je voorkomt wel tocht/licht)

Zit optioneel ook verlichting in, maar dat is vies wit/blauw ledlicht. Ik heb die omgebouwd naar normaal warmwit led.

Goedkopere optie is een paar magneetjes in de binnenrand lijmen en een stukje gordijnstof voorzien van magneetjes, dan 'klik' je er dat zo voor als verduisteringsgordijntje
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Zijspan
Berichten: 2590
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Maxxfan en tocht...



Bericht door Zijspan »

Dat idee met magneetjes is wél goed, maar wij zijn onderweg dus was stukje isolatie snel geregeld en dat werkt ook goed, een maxxshade hebben wij niet.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Maxxfan en tocht...



Bericht door tonic »

Die Maxshade is een fragiel stukje "techniek".
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Maxxfan en tocht...



Bericht door Marianjacques »


Mathijs_
Berichten: 333
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

Re: Maxxfan en tocht...



Bericht door Mathijs_ »

Maar dit stukje tocht moet je niet willen afdichtingen. Natuurlijke ventilatie is nodig anders zit je lekker je eigen adem in te ademen na een uur en daalt het zuurstofgehalte flink. Wat resulteert in met hoofdpijn wakker worden.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Maxxfan en tocht...



Bericht door Pilha »

In een eerdere Maxxfan topic heeft een forummer de twee stukjes afstandrubbers in de bovenrand, die het gesloten deksel iets open houdt, vervangen door een rondom afsluitrubber. Staat mij bij dat het passende rubberprofiel vanuit GB geleverd werd.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Maxxfan en tocht...



Bericht door jheeck »

Da's Appiecamp, in het topic Maxxfan dakluik.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 777
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Maxxfan en tocht...



Bericht door linus »

Bedankt voor alle reacties :wink:
Ik weet nog niet wat ik ermee aan moet...blijf het raar vinden dat zo'n apparaat geen afdichtrubbers heeft en de (rij)wind zo naar binnen blaast en ook geen verduistering :crazy: .

Ik denk dat ik in elk geval een passende schijf ga maken zoals beschreven door Zijspan ook al blijft dat voor mij een lastige oplossing want als we koken dient hij als afzuigkap....ik zal het zien 😉

Ook de oplossing van Appiecamp lijkt interessant. Ik had dat topic niet gevonden waarvoor dank. Nu eerst passende rubbers vinden.

Oh ja...een maxxshade zal ook geprobeert worden ook al zien dat deel er inderdaad fragiel uit.
Zijspan
Berichten: 2590
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Maxxfan en tocht...



Bericht door Zijspan »

Mathijs_ schreef:
wo 08 dec 2021, 22:26
Maar dit stukje tocht moet je niet willen afdichtingen. Natuurlijke ventilatie is nodig anders zit je lekker je eigen adem in te ademen na een uur en daalt het zuurstofgehalte flink. Wat resulteert in met hoofdpijn wakker worden.
Hier hebben wij geen last van, er zijn nog meer ventilatie mogelijkheden.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Maxxfan en tocht...



Bericht door Camper-T »

Voor ongewilde lichtinval heb je toch al even de optionele Maxxfan verduistering?
https://www.obelink.nl/maxxfan-maxxshad ... 94QAvD_BwE
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Maxxfan en tocht...



Bericht door Sun »

Rijwind naar binnen? Zit de kap niet verkeerd om?
De zonwering kan ook wat minder fragiel:
Bijlagen
EA05F88E-E767-4BD0-B679-AA852471F514.jpeg
EA05F88E-E767-4BD0-B679-AA852471F514.jpeg (92.06 KiB) 489 keer bekeken
4A4C6A55-2684-4287-92FC-782713AA82AB.jpeg
4A4C6A55-2684-4287-92FC-782713AA82AB.jpeg (107.13 KiB) 489 keer bekeken
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Plaats reactie