Een 4x4 brandweerwagen ombouwen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Een 4x4 brandweerwagen ombouwen



Bericht door marjasjaak »

Denk dat een houten tuinhuis in off road condities langer heel blijft dan een plastic tupperware camper.
https://youtu.be/5LqiEfvTjas
Toch grappig je eigen hobbit huisje achterop. En offroad.
Sjaak.
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Een 4x4 brandweerwagen ombouwen



Bericht door Klass »

Leuk voorbeeld!
Deze is ook mooi;
https://youtu.be/0CMZ4KdBAc4
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een 4x4 brandweerwagen ombouwen



Bericht door kampo »

Deze 1017 (+/-10 ton 170pk) noemen ze intern een NG80 (de voorganger van de SK90)
"Neue Generation 80er Jahren" die kan je herkennen aan de recht raampjes in de deuren.
De latere SK heeft schuin aflopende raampjes.

De NG80 1017 is het meest verkochte 4x4 voertuig in zijn soort geweest. In zeer grote aantallen aan de Bundeswehr, civiele bescherming en interventie diensten wereldwijd. Je kan er waarschijnlijk ook meer als 1000 vinden die omgebouwd werden tot expeditie camper. Ik ken ze goed.

Een 3punt ophanging gaat niet. Bij deze opbouw lengte zal het 4p of opbouw met chassisveren worden. De nieuwe opbouwlengte moet berekend worden van uit de gewichtsverdelingsberekening.

Goed aan deze wagen:
Lange wielbasis dus kan je er een aardige opbouw opzetten.
Veel beter geschikt als reisvoertuig als een te korte en trage Unimog.
Lage aankoopprijs want slechte euro norm
Kan je als oldtimer inschrijven met veel lagere belastingen.
Relatief weinig km
Heeft waarschijnlijk nooit in het terrein gereden.
Goedkope 4x4 en je kan ze regelmatig vinden met de gewenste super single banden achteraan.
Onderdelen zijn wereldwijd vlot verkrijgbaar. Gebruikte onderdelen zijn goedkoop.

Slecht aan deze wagens
Het aantal km slaat nergens op want ze zijn wel dagelijks gebruikt voor training en daarbij werd 2 x 10m gereden. Werd nooit warmgedraaid enkel volgas met koude motor. De km stand is laag maar de sleet is hoog, ook aan het interieur van het 1000den keren in en uitstappen.
De opbouw is meestal waardeloos maar heeft schrootwaarde.
Motorvermogen is heel weinig voor de autobaan dus meestal eindigt het met extra kosten voor opfokken. Te weinig versnellingen.
Meestal zijn er ook kosten om de (oude doorgezakte) vering een upgrade te geven
Als er roest is dan moet je eerst restaureren
Veel zaken staan verkeerd, brandstoftank is bv veel te klein.
Asverhouding is meestal voor slakkengang dus risico tot ombouwen van 3 differentieel of koptelefoon tijdens lange ritten.
Zoals je hem daar koopt is het een weinig terreinvaardige versie voor een 4x4
Verbruik is rond de 25 liter per 100km
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Een 4x4 brandweerwagen ombouwen



Bericht door 1934 »

Zoals Kampo het beschrijft klopt het helemaal,ding ziet eruit als 4x4 maar heeft absoluut geen vermogen verkeerde asoverbrengingen etc etc ook heeft hij geen planataire assen maar gewoon steekassen,tja deze gaan inderdaad niet kapot met de orginele motor en een 5 versnellingbakje..
Maar presteert absoluut niet in het zand,je kunt er bospaadje mee doen.Dit al gaat gepaard met een hele berg geluid hetzelfde als je de 80 kilometer probeert aan te tikken op de snelweg,ook het mont e en van grotere banden word een crime,truckje valt dan dod tussen de 4 en 5 de versnelling en heeft geen power.

Kortom leuk ding om naar te kijken,veel beter zoek een NG of SK met allrad kipperchassie (AK) heb je gelijk planetaire assen ja ook vooras ! 8 versnellingen (zelfs te vinden met splitterbak) en koop gewoon een 1928 of 1931,34 etc etc.

Misschien is dit niet wat je wild horen,maar ook ikzelf en vele andere zijn begonnen met het verkeerde voertuig.


Succes en vooral geniet van je project,wat het ook worden mag.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Een 4x4 brandweerwagen ombouwen



Bericht door Meine »

Op de cabine op de foto staat de aanduiding 1726. Dat betekent een 17 tons wagen met 256 pk. En qua wielgrootte lijkt dat te kloppen. Maar een 1017 xou het ook goed toen als camper hoor, is wel zuinig maar niet snel.

Planetaire assen hebben voor een camper geen voordeel, ze zijn verbruik verhogend en erg zwaar. Als een overbeladen zandkipper vaststaat in het zand dan hebben planetaire assen een voordeel, de kans op een steekas breuk is dan veel kleiner. Wagens met planetaire assen, zoals de 1926 zijn langdurig gebruikt in het zand, qua technische staat absoluut niet te vergelijken met een brandweerwagen.

Ik ben heel nieuwsgierig wat het worden gaat.
Laatst gewijzigd door Meine op do 09 dec 2021, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Een 4x4 brandweerwagen ombouwen



Bericht door DucatoDolf »

Dusss...

Zoals ik de reacties lees is de conclusie dat je niet moet beginnen.

Maar je zei je te verdiepen en dergelijke vragen zijn hier al eerder gesteld. Een dergelijke opbouw heb je praktisch geen fluit aan. Niet gelezen? Dan heb je je niet verdiept. En nu weet je dat de wagen zelf technisch ook onhandig is.

Bij al deze ideeën geldt: als je een serieuze 4x4 camper wilt begin je niet met het zoeken van een dergelijk voertuig. Wil je een leuke auto ombouwen tot camper, hoef je eigenlijk geen advies te vragen. Begin er gewoon aan met je creatieve geest. En geniet van het proces en alle belangstelling. Want als camper ga je er niet van genieten. Dan koop je beter een kant en klaar apparaat.

Ik zeg niet dat het niet kan. Maar een creatieveling heeft geen advies nodig. Je hebt nu wat kennis meegekregen. Besluit of je creatief aan de slag wil of een geschikte 4x4 camper.
:cheers:
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Een 4x4 brandweerwagen ombouwen



Bericht door Meine »

Bij zo iets technisch is creativiteit alleen volkomen onvoldoende, de staat en eigenschappen van het basisvoertuig zijn allesbepalend voor het slagen van de creatieve uitspatting daarna.

Ik ben vrachtwagenverkoper voor MAN geweest in de tijd dat dit soort wagens nieuw waren. MAN verkocht destijds voor 90% bouwvoertuigen, 4x4, 6x6 en 8x4.

Dergelijke Mercedessen ken ik goed, ik heb ze veel ingeruild destijds. Zowel de getoonde 1726 als de genoemde 1017 zijn beide een goede basis voor een camper, waarbij mij hart het meest uit gaat naar de 1726. Maar de 1017 rijdt goedkoper.
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Een 4x4 brandweerwagen ombouwen



Bericht door Klass »

Super informatie, hier kan ik wat mee! Ik ga mij wat verder inlezen aan de hand hiervan :thumbup:

Sorry Dolf het was niet mijn intentie je zo teleur te stellen met mijn geringe vooronderzoek, jij had dat zelf beter gedaan en daar mag je best trots op zijn.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een 4x4 brandweerwagen ombouwen



Bericht door kampo »

Meine schreef:
do 09 dec 2021, 10:24
Bij zo iets technisch is creativiteit alleen volkomen onvoldoende, de staat en eigenschappen van het basisvoertuig zijn allesbepalend voor het slagen van de creatieve uitspatting daarna.

Ik ben vrachtwagenverkoper voor MAN geweest in de tijd dat dit soort wagens nieuw waren. MAN verkocht destijds voor 90% bouwvoertuigen, 4x4, 6x6 en 8x4.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Je hebt een goed basisvoertuig nodig en moet beseffen dat alles wat erna komt, opgeteld nog veel duurder gaat zijn. Ook aan tijd en energie. Overschatting van je eigen energie daar stranden veel projecten op. Ikzelf heb +2000h aan mijn eigen camper gebouwd en van de opbouw en meubels niet alles zelf gedaan. Een camper opbouw kost je even veel op een oldtimer als op een nieuw voertuig. Ik ken meerdere die het op een oldtimer gedaan hebben en na restauratie duurder af waren als op een nieuw chassis ! Zoveel ging stuk of moest worden aangepast.

Het klopt ook dat, als je een goed resultaat wilt, dat er technische vrachtwagenkennis bij te pas komt. Maar je kan je laten helpen. Over de jaren heb ik heel veel dergelijke projecten mee begeleid. De meeste op nieuwe voertuigen. De MAN verkoper (sorry Meine) was niet altijd de ideale partner. We moesten de lange optielijsten zelf aanvullen want de verkopers die wisten wel wat een kipper is maar kenden het verschil met een 4x4 reisvoertuig niet. Bij Mercedes of Scania is het niet beter hoor, maar daar heb je gelukkig de afdeling sales engineering. Kennis krijg je ook door verschillende projecten uit verschillende landen naast elkaar te leggen. Ik ga al jaren op "studie" bezoek naar Bad Kissingen. Ook dat kan ik aanbevelen.

Dus bij zo een 1017 of 1726 zou ik behalve een grondige visuele inspectie en een ritje, altijd eerst de uitvoering opvragen. Daar kan je oa achterasverhoudingen en info over vering vinden.
Moest ik kunnen kiezen zou ik veel liever een SK90 kopen als een nog oudere NG80.
De 260pk motor was volgens mij de gewurgde versie van de V8 met 280pk.
Een brandweerwagen werd vaak gedaan op een goedkope configuratie met weinig comfortopties en zoals 1934 al schreef ook zonder planeetassen.

Het gaat hem hier helemaal niet over afschrikken. Kennis kan je opbouwen. Als je zo een project gaat doen dan ga je er ook veel plezier aan hebben. :thumbup:
Groeten Kampo
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Een 4x4 brandweerwagen ombouwen



Bericht door Meine »

De v6 was destijds 192 pk, de v8 256 pk en de v10 310 pk zeg ik zo uit mijn hoofd. Dorstige motoren met een ongelofelijke levensduur. Heel anders dan het motortje van de 1017, een lijn 6 cylinder met turbo, die was slecht.

In die jaren heb ik als MAN verkoper nooit een aanvraag gehad voor een camperchassis. In die tijd waren het Renault Estafettes, saviem sg 2, VW T2 en T3 en de allereerste Engelse witte dozen op Bedford CF. Dus uiteraard wisten we daar niets van. Wel van kippers en mixers maar uiteraard ook van bakwagens en trekkers. MAN was toen trendsetter met de eerste trekker op luchtvering, de 19280.
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Een 4x4 brandweerwagen ombouwen



Bericht door 1934 »

Zoek verder ook ik vond een 1922 ak ,zijnde uitvoering als brandweertruck dus met planetaire assen en een kilometerstand van nog geen 20000km.
Ik had ooit eens gehoord 20 pk per ton en je zit goed pppppffffffffffff eerste rit richting de Moezel omgedraaid noet vooruit te branden,niet dat ik een snelheidsmonster zoek hoor maarvgewoon met het verkeer mee onder normale omstandigheden zijn een eerste vereiste bij een camper mijn inziens .
Gelijk een ander blok erin,eindoverbrenigingen veranderd,en hij deed zijn werk zoals verwacht maar zoals Kampo al schreef voor dit geld heb je een nieuwe truck.
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Een 4x4 brandweerwagen ombouwen



Bericht door Klass »

.
Plaats reactie