Windows 11?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Robenan
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 05 sep 2021, 11:11
Locatie: ZO Brabant

Re: Windows 11?



Bericht door Robenan »

Volgens Microsoft zijn de basisvereisten voor Windows 11 :

Minimaal 4GB aan RAM, 64GB aan opslag, TPM 2.0, Secure Boot en een Intel Core-processor van de 8ste generatie of hoger, een Zen2 of nieuwere AMD-processor of een gangbare Qualcomm SoC. De lijst van compatibele processors is nu verder uitgebreid met Intel’s Core X series- en Xeon W series-processors plus een specifieke i7-processor van de 7de generatie voor Microsofts eigen Surface 2 laptop.

Met een grotere SSD ben je er dus lang niet altijd ! :(

Maar zoals je zegt , als t lekker draait op W10 , mooi afblijven.
W 10 wordt nog tot oktober 2015 ondersteunt. Zijn we weer 4 jaar verder en tegen die tijd is er weer genoeg ander nieuws te koop. :crazy:
Ooit : TN 207D (vorige eeuw ;-) ) Nu: Fiat Ducato 2.8JTD Adria Coral S 650 SP
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Windows 11?



Bericht door EasyBee »

2025 ipv 2015 neem ik aan. :wink:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Robenan
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 05 sep 2021, 11:11
Locatie: ZO Brabant

Re: Windows 11?



Bericht door Robenan »

Oeps !! :DD
Ooit : TN 207D (vorige eeuw ;-) ) Nu: Fiat Ducato 2.8JTD Adria Coral S 650 SP
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Windows 11?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik weet niet of meer mensen er last van hebben, maar ik voel mij soms erg vreemd met gebruik van nieuw.

De eerste keer dat ik het merkte was toen ik een nieuwe keuken installeerde in mijn nieuwe huis. Alles er op en er aan. Twee jaar later, na een feestje, hielp een vriendin met opruimen. Ze doet de vaatwasser open. Nooit gebruikt! Hè? Neen, geen tijd voor gehad, zeg ik. Alles doorzoeken, vervelend.
Uiteindelijk wil ik niet meer zonder.

Ik kocht een laptop in 2010. Zat W7 op. Getverderrie, Dat wil ik niet. Maar je kon het allemaal instellen op Windows Klassiek, dus dat was snel gedaan.
Toen, inderdaad ergens onderweg in Spanje, gratis update W10. Extra HD gekocht bij MediaMarkt in Mataro en aan de slag gegaan. Nou dat was balen dus toch maar gelijk weer terug gezet.

Ruim een jaar geleden deze laptop gekocht. Na een paar maand begonnen de toetsen het al vreemd te doen. Dit gemeld. En plotseling deed hij helemaal niets meer, en reparatie zou zes weken duren. Aangezien ik zéér slecht in schemer de toetsen kon zien (was lichtgrijs met witte opdruk), dus maar een nieuwe gekocht met toetst verlichting en de oude ter reparatie aangeboden. Die verlichting was ook een flop. Ging na een bepaalde tijd uit.
Gelukkig, een paar dagen later een pakket. Een geheel nieuwe laptop van Medion en nu in de kleur donkergrijs. Perfect. Snel de andere computer weer ingepakt en retour naar Bol. Al met al scheelde het wel bijna € 900,- en daar kan je leuke dingen mee doen.

Ik ben bang dat ik nu pas overga op W11 als deze laptop aan z'n eind is. Eigenlijk niet zo'n probleem, maar ik ben wel veel langer bezig met filmpjes monteren e.d. Ik denk dat ik wellicht later zal zeggen: "Wat fijn die snelle W11, goh, dat had ik veel eerder moeten doen!"

Maar nu dus definitief besloten om alles te laten zoals het is.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Windows 11?



Bericht door TestCase »


We dwalen weer af maar een fout is storend voor anderen.
Robenan schreef:
Wanneer het upgradeproces handmatig gedaan wordt, is Windows 11 ook compatibel met systemen die niet aan de vereisten voldoen. Dit geldt wanneer gebruikers in het Windows-insider programma zitten of de update handmatig uitvoeren van een officieel ISO-bestand of Microsofts Media Creation-tool gebruiken.

Bij deze updates wordt geen hardware-check uitgevoerd en wordt er niet gekeken naar de specificaties van de pc of laptop, dus ook geen update geblokkeerd.
Het nadeel van deze loophole is dat Windows 11 niet wordt ondersteund door Microsoft en er ook geen securitypatches en andere software updates beschikbaar zijn. :think:

Groet Rob :wave:
Rob dit klopt echt niet want ik heb het al verscheidene keren geprobeerd/gedaan. W11 controleert altijd de eisen vooraf, wil je toch dan zul je die download moeten modificeren, dat heb ik gedaan. Zou anders toch iets te makkelijk zijn toch? Ik heb nu een stick mèt en een stick zonder modificatie.
Direkt na update van W11 kwam de eerste update al binnen. We wachten het af of dit stopt of doorgaat, deze verhalen ken ik.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Robenan
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 05 sep 2021, 11:11
Locatie: ZO Brabant

Re: Windows 11?



Bericht door Robenan »

@testcase
Je doet je nickname wel eer aan :
Onderstaande van Tweakers.net ( niet de eerste de beste) :

Windows zou Windows niet zijn als er niet via een omweg toch een hoop mogelijk is. Je kunt Windows 11 in theorie zelfs installeren zonder aan ook maar één van alle bovengenoemde eisen te voldoen. Hiervoor bieden we hieronder een stappenplan, maar gebruik dit met beleid; zowel de stabiliteit als de veiligheid van je systeem is niet gegarandeerd.

Microsoft zinspeelde er zelfs op dat Windows 11-gebruikers die deze omweg gebruiken geen updates krijgen. In de praktijk is dat tot op dit moment niet het geval met reguliere beveiligingspatches, maar het lijkt ons inderdaad onwaarschijnlijk dat je de volgende grote jaarlijkse update zomaar krijgt aangeboden. Voor de Windows 11-update heb je immers al door een hoop hoepels moeten springen.

We raden onderstaand stappenplan alleen aan om te kunnen experimenteren met Windows 11 op een niet-compatibele pc. Voor een pc die je dagelijks gebruikt is het een verstandiger idee om gewoon Windows 10 te blijven gebruiken. Microsoft biedt daarvoor nog tot minstens 2025 support en security-updates.


Voor de liefhebbers het stappenplan is te zien op :
https://tweakers.net/reviews/9180/upgra ... iteit.html

Groet Rob :wave:
Ooit : TN 207D (vorige eeuw ;-) ) Nu: Fiat Ducato 2.8JTD Adria Coral S 650 SP
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Windows 11?



Bericht door TestCase »

En dit stappenplan werkt helaas ook niet in alle gevallen. (Ik was van deze info op de hoogte.) (Zit 2 halve dagen per week computer/telefoon/tablet en digitale overheid problemen op te lossen in de bieb dus blijf aardig bij.)

Ik raad trouwens niemand aan de W11 installatie vereisten te omzeilen, de eigenwijze nerd mag van mij maar die zoekt zelf maar uit hoe.)

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Windows 11?



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb vd week Win11 op mijn 6 jaar oude PC geïnstalleerd en ik moet zeggen, het werkt vlekkeloos en is sneller dan versie 10. Uiteraard gaf Microsoft aan dat mijn PC niet geschikt was maar daar had Schoone een oplossing voor die moeiteloos werkte: RUFUS. Lees maar:

De hardwarecontrole uitschakelen met Rufus
Als alternatief kan de upgrade naar Windows 11 ook uitgevoerd worden met een bewerkt installatiemedium. Hiervoor heb je het volgende nodig: een Windows 11-schijfkopiebestand (ISO) (download: www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11), de tool Rufus (download: https://rufus.ie) en een opslagmedium zoals een USB-stick.

Nadat het USB-installatiemedium met Rufus is aangemaakt, is het verstandig om eerst nog met behulp van de Windows Verkenner het DLL-bestand appraiserres uit de map sources te verwijderen voordat het setup-bestand wordt opgestart. Nieuwsbrief 107 was hier niet helemaal duidelijk over, waardoor sommige lezers alsnog vastliepen op de hardware-eisen. Verder benadruk ik nog maar eens dat tijdens de setup geen updates gedownload mogen worden, anders wordt de hardwarecontrole alsnog uitgevoerd! Dit is te voorkomen via de link Wijzigen hoe updates worden gedownload met Setup, activeer de optie Niet nu. Vervolg de setup, ga akkoord met de licentievoorwaarden en accepteer de verklaring dat eventuele compatibiliteitsproblemen voor eigen risico zijn en je verder geen recht hebt op het ontvangen van updates en ondersteuning.
Tot zover de Schoone nieuwsbrief: https://www.schoonepc.nl/#nieuwsbrief

Als aanvulling meld ik dat het opslagmedium NTFS geformatteerd moet zijn anders geeft Windows aan dat het bestand te groot is en krijg je de ISO er niet op.

Windows 11 is een aanrader, sneller waardoor spellen werken beter zoals bv Global City, die duidelijk soepeler draait. Ik zie dus geen enkele reden om naar 10 terug te gaan en ga 11 ook op mijn laptop installeren.
Overigens ben ik al met Windows bezig vanaf 3.0 en heb sinds die tijd alle versies gehad en gebruikt. Nooit teruggegaan naar eerdere versies ook al leek dat soms de beste oplossing maar altijd problemen weten op te lossen.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Windows 11?



Bericht door EasyBee »

de Jonckheer schreef:
do 30 dec 2021, 7:39
ga akkoord met de licentievoorwaarden en accepteer de verklaring dat eventuele compatibiliteitsproblemen voor eigen risico zijn en je verder geen recht hebt op het ontvangen van updates en ondersteuning.
Benieuwd hoe dat uitwerkt in de toekomst.

Ik heb hier nog een Samsung laptop liggen waar ik toch verder niets mee doe. Kreeg probleemloos Windows 10, maar traaaaaaaaaaag.
Leuk speelobject om Windows 11 op los te laten.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Windows 11?



Bericht door TestCase »

W11 krijgt bij mij gewoon zijn updates op niet 'goedgekeurde' hardware. Maar het gaat een keer fout waarschijnlijk.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie